Säker på foten, klockrent! Det är verkligen fortfarande en bergshäst, sitter i ryggraden tror jag! Min tar sig fram överallt. Över, under eller igenom.
Jag tror Haflinger är en underskattad ras! Många hamnar nog lite fel ibland, hos ägare som blir lite osäkra och så blir det en ond cirkel när energinivån blir hög. Idag är min 11 år och jag skulle kunna låta vem som helst rida henne. Men hon vet exakt precis vem som hanterar, vem som rider och efterhand kommer gränserna hon har idag att tänjas. När jag hanterar henne står hon lös på gårdsplanen och sover, hon vet precis vad som förväntas av henne.
Men när vi fick hem henne vet jag hur jag tänkte att det var tur ingen köpte denna som enbart skrittkompis i skogen eller till något barn. Det är en vuxenhäst och hon vill arbeta för att må bra. Sen kan hon absolut ridas av barn - men det behövs en van vuxen. Inte rädd för nånting, världssnällast med allt, lätt att sitta på och lätt att inverka på. Men så mycket humör och energi!
Jag sa en gång till min tränare att jag skulle vilja ha denhär ponnyn i halvblodsmodell.. vilken drömhäst
fick till svar att då hade hon varit för svår för mig
Idag är hon dräktig med en halvblodshingst (inte planen från början!) och jag hoppas få det bästa från två världar!
Förlåt för spam men hon är världens finaste