Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon med lite erfarenhet av haflinger? Har läst på så mycket som jag kan men har tyvärr inte ridit eller träffat någon haflinger vad jag minns. Skulle vara kul att höra lite om den rasen och hur deras temperament är:love:

Jag har haft en sportigare variant, edelbluthaflinger sa de. De får ha en viss procent arab i sig och han var helt otroligt trevlig! Red ut i grimma första gången han reds som 3 åring. Orädd, smart, lyhörd.

Sen var det en annan kvinna i stallet som hade en mindre, grövre variant som skulle passa mor dotter men hon var ganska het och stark. Dock orädd och som min, inte nerver utanpå.
För stark och het för dottern dock. Ponnymått
 
Någon med lite erfarenhet av haflinger? Har läst på så mycket som jag kan men har tyvärr inte ridit eller träffat någon haflinger vad jag minns. Skulle vara kul att höra lite om den rasen och hur deras temperament är:love:

Träffat på ett par stycken lite tillfälligt, men har en på nära håll (samma stall). Fantastiskt söt 🥰 Mycket motor och energi, i både ridning och hantering (kan bli stark och dra iväg), en ganska busig häst. Men ser jättekäck ut när den rids på bana med, har som sagt en bra motor så den är rätt ridbar liksom. Jag är inbiten halvblodsmänniska men haflinger är en sån ras som jag har på min "om jag slutar med halvblod"-lista :p
 
Är det bara jag eller har de på senaste tid kommit ut annonser på samma häst, men med olika säljare och priset skiljer sig sjukt mycket mellan de olika säljarna :confused:.
Precis nu ligger det ute ett sto på hästnet där det skiljer 30 000 mellan de olika säljarna. Den billigare är utländsk och den dyrare en svensk. Men hästen finns inte i Sverige och de visar samma film och bilder.

Vet ju vilken säljare jag hade valt haha 😂
 
Är det bara jag eller har de på senaste tid kommit ut annonser på samma häst, men med olika säljare och priset skiljer sig sjukt mycket mellan de olika säljarna :confused:.
Precis nu ligger det ute ett sto på hästnet där det skiljer 30 000 mellan de olika säljarna. Den billigare är utländsk och den dyrare en svensk. Men hästen finns inte i Sverige och de visar samma film och bilder.

Vet ju vilken säljare jag hade valt haha 😂
Tror jag läste i Ridsport att det är rätt vanligt i Portugal & Spanien bl.a. Att man anlitar förmedlare och att det därför kan bli så. Nånstans i hjärngröten ringer i alla fall en klocka lite svagt 😅
 
Någon med lite erfarenhet av haflinger? Har läst på så mycket som jag kan men har tyvärr inte ridit eller träffat någon haflinger vad jag minns. Skulle vara kul att höra lite om den rasen och hur deras temperament är:love:
Jag har haft två, den ena i 12 år och den andra sålde jag efter drygt 1 och halvt år då han blev för mycket häst för mig helt enkelt.

Men den första Donnan köpte jag får vår lokala ridskola när hon var 10 år, hon hade ledsnat på livet som ridskolehäst. Hon var otroligt snäll, charmig och påhittig. Hon behövde aktiveras upp i knoppen för att få må bra, det gick liksom inte att försöka trötta ut henne fysiskt 🙈 Hon behövde tänka, ju svårare uppgifter desto bättre ungefär. Otroligt lätt lärd, snappade upp allt. Vi var som lång och lerhalm ända tills hon fyllde 22 år och då upptäcktes grov artros i båda hennes bak knän. Vi hade misstänkt att något var fel tills vi fick de svart på vitt på klinik. Hon fick en sista sommar där hon åt hallon,päron och bara var med sin bästa kompis ❤️ Hon var importerad från Österrike som ung.

Nummer 2 var en stor ståtligt vallack, importerad från Österrike som 6 månaders föl. Han kom hit med det berömda transporterna där man räddade föl från slakt. Han visade sig vara lite för mycket häst för mig, vi passade inte varandra personlighetmässigt. Köpte honom som oinriden 3 åring, och det var väl lite att köpa grisen i säcken som med det flesta oinridna unghästar, man chansar lite helt enkelt. Idag är han 6 år och bor hos en toppen tjej som tävlar både hoppning och dressyr med honom. Han har otroligt lätt för dressyr och tjejen som red in honom åt mig sa att han skulle passa bra på en fälttävlansbana egentligen. Lika så han är påhittig och behöver arbeta med Hjärnkontoret för att må bra, kvicktänkt och lärde sig saker super snabbt.

En fantastiskt ras och jag hoppas när jag har pluggat klart att jag ska ha råd,tid och plats för att försöka hitta en ny Haflinger kompis. Det finns en del uppfödare i Sverige vad jag vet, men det kostar en rejäl slant numera. Men de finns absolut pärlor där ute 🥰
 
Någon med lite erfarenhet av haflinger? Har läst på så mycket som jag kan men har tyvärr inte ridit eller träffat någon haflinger vad jag minns. Skulle vara kul att höra lite om den rasen och hur deras temperament är:love:
Jag har en💖 köptes som 6 åring för 5 år sen, då bara inriden i nån månad och kom från Danmark. Hon är Tyroler dvs inget arab blod men dom är numer ganska lätta och sportiga. Hon är 145cm hög o väger runt 440 på våg.
Hon är massor med häst i liten förpackning. Envis, smart. Så det var lite kämpigt i början men nu är hon som en hund och världens snällaste. Väldigt personlig och charmig. Glad, positiv, pigg och lagom känslig. Det har tagit tid att stärka hennes galopp och hon har haft mycket åsikter när man ställt krav på henne. Men nu är hon jättefin! Det är en häst som behöver arbeta för att må bra, jag tror inte hon kan bli trött.
Vi har tävlat LA:3 med placering bland storhästar och hon har tävlat 90cm hoppning. Går nog 100-110 med en duktigare ryttare.

Just nu dräktig men vårat mål är att tävla MSV B dressyr i framtiden, när hon är fullt igång igen och hennes utbildning fortsätter. 😻
 

Bifogade filer

  • C6B2BC4D-43FD-4678-B8C5-7EE05A173B27.webp
    C6B2BC4D-43FD-4678-B8C5-7EE05A173B27.webp
    223,6 KB · Visningar: 134
Ehum... :o

Och jag har som gått och gjort en 180 efter att jag bestämt hävdat att 1. Jag ska hädanefter endast ha halvblod om jag ska köpa en till häst. 2. Aldrig mer en unghäst. 3.Definitivt aldrig, aldrig, ALDRIG mer en kallblodstravare.

...Och gått och blivit med en ostartad, knappt inriden, ung kallblodstravare. :angel:

Bra jobbat med att vara så konsekvent och principfast, Oknytt :meh::up:

(Jag är jättenöjd med köpet för övrigt och ja, hästen kan gallopera innan nån frågar ;))
 
Ehum... :o

Och jag har som gått och gjort en 180 efter att jag bestämt hävdat att 1. Jag ska hädanefter endast ha halvblod om jag ska köpa en till häst. 2. Aldrig mer en unghäst. 3.Definitivt aldrig, aldrig, ALDRIG mer en kallblodstravare.

...Och gått och blivit med en ostartad, knappt inriden, ung kallblodstravare. :angel:

Bra jobbat med att vara så konsekvent och principfast, Oknytt :meh::up:

(Jag är jättenöjd med köpet för övrigt och ja, hästen kan gallopera innan nån frågar ;))
Grattis! Principer är till för att slängas överbord när det behövs 😎
 
Jag har en💖 köptes som 6 åring för 5 år sen, då bara inriden i nån månad och kom från Danmark. Hon är Tyroler dvs inget arab blod men dom är numer ganska lätta och sportiga. Hon är 145cm hög o väger runt 440 på våg.
Hon är massor med häst i liten förpackning. Envis, smart. Så det var lite kämpigt i början men nu är hon som en hund och världens snällaste. Väldigt personlig och charmig. Glad, positiv, pigg och lagom känslig. Det har tagit tid att stärka hennes galopp och hon har haft mycket åsikter när man ställt krav på henne. Men nu är hon jättefin! Det är en häst som behöver arbeta för att må bra, jag tror inte hon kan bli trött.
Vi har tävlat LA:3 med placering bland storhästar och hon har tävlat 90cm hoppning. Går nog 100-110 med en duktigare ryttare.

Just nu dräktig men vårat mål är att tävla MSV B dressyr i framtiden, när hon är fullt igång igen och hennes utbildning fortsätter. 😻
Men gud vilken finis😍
 
Ehum... :o

Och jag har som gått och gjort en 180 efter att jag bestämt hävdat att 1. Jag ska hädanefter endast ha halvblod om jag ska köpa en till häst. 2. Aldrig mer en unghäst. 3.Definitivt aldrig, aldrig, ALDRIG mer en kallblodstravare.

...Och gått och blivit med en ostartad, knappt inriden, ung kallblodstravare. :angel:

Bra jobbat med att vara så konsekvent och principfast, Oknytt :meh::up:

(Jag är jättenöjd med köpet för övrigt och ja, hästen kan gallopera innan nån frågar ;))
Åh vad roligt och grattis! 😄 jag tycker ju det viktigaste med köp alltid är individ så travare eller inte spelar ingen roll om det är en trevlig häst som är rolig att rida 😉 (jag har ju gjort motsatsen; vill aldrig köpa halvblod igen med alla skador och hispiga temperament, alltid ägt halvblod innan 🤣)
 
Någon med lite erfarenhet av haflinger? Har läst på så mycket som jag kan men har tyvärr inte ridit eller träffat någon haflinger vad jag minns. Skulle vara kul att höra lite om den rasen och hur deras temperament är:love:

Eksmaken hade ett haflingersto som jag red rätt mycket, och hon passade bra in på en del av beskrivningarna här - envis, smart och behövde aktiveras massa. Hon var fantastisk säker på foten i terrängen, en riktig fjällhäst, men tog sig även bra ut på en dressyrbana och formligen älskade dra vagn - vi tävlade framgångsrikt med henne i sportkörning för ponny, men tyvärr blev hon skadat (spark) och höll inte längre för sporten efter det.

Hon sprängde för övrigt ett antal staket och boxdörrar, när hon inte ville vara där man placerat henne... tänk bulldoser... :angel:
 
Jag har en💖 köptes som 6 åring för 5 år sen, då bara inriden i nån månad och kom från Danmark. Hon är Tyroler dvs inget arab blod men dom är numer ganska lätta och sportiga. Hon är 145cm hög o väger runt 440 på våg.
Hon är massor med häst i liten förpackning. Envis, smart. Så det var lite kämpigt i början men nu är hon som en hund och världens snällaste. Väldigt personlig och charmig. Glad, positiv, pigg och lagom känslig. Det har tagit tid att stärka hennes galopp och hon har haft mycket åsikter när man ställt krav på henne. Men nu är hon jättefin! Det är en häst som behöver arbeta för att må bra, jag tror inte hon kan bli trött.
Vi har tävlat LA:3 med placering bland storhästar och hon har tävlat 90cm hoppning. Går nog 100-110 med en duktigare ryttare.

Just nu dräktig men vårat mål är att tävla MSV B dressyr i framtiden, när hon är fullt igång igen och hennes utbildning fortsätter. 😻
Åh så fin hon var:love:
 
Jag har haft en sportigare variant, edelbluthaflinger sa de. De får ha en viss procent arab i sig och han var helt otroligt trevlig! Red ut i grimma första gången han reds som 3 åring. Orädd, smart, lyhörd.

Sen var det en annan kvinna i stallet som hade en mindre, grövre variant som skulle passa mor dotter men hon var ganska het och stark. Dock orädd och som min, inte nerver utanpå.
För stark och het för dottern dock. Ponnymått
10488189_10152195604491099_7607360443597613711_n.webp

Han var så fin 🥰
finns inte längre tyvärr
 
Var i valet och kvalet om jag skulle skapa en egen tråd ang detta men det har ändå med detta ämne att göra så:

Hur kommer det sig att folk numer (känns det som) tittar så mycket på tävlingsresultat på hästen och ev värderar en häst efter det? Känns som det blivit vanligare att folk kan säga ”den stannade ut sig på 90cm, så den köper vi inte” eller ”den hade 12 fel i 120, inget jag vill ha”?
Jag tänker ju som så att ryttaren kan ha gjort misstag som gjort att resultatet blivit vad det blivit, man kanske helt enkelt inte passar ihop. Ett exempel jag har är en kompis som köpte en häst som gick 140 med sin föregående ryttare med vinster och placeringar, när min kompis då köpte den så stannade de ut sig i 1m, de passade helt enkelt inte ihop, när hästen sen såldes av denna anledning så gick den 130 felfritt inom kort. Min kompis är dessutom en duktig ryttare men hon passade inte med denna häst i hoppningen.

Eksmaken hade ett haflingersto som jag red rätt mycket, och hon passade bra in på en del av beskrivningarna här - envis, smart och behövde aktiveras massa. Hon var fantastisk säker på foten i terrängen, en riktig fjällhäst, men tog sig även bra ut på en dressyrbana och formligen älskade dra vagn - vi tävlade framgångsrikt med henne i sportkörning för ponny, men tyvärr blev hon skadat (spark) och höll inte längre för sporten efter det.

Hon sprängde för övrigt ett antal staket och boxdörrar, när hon inte ville vara där man placerat henne... tänk bulldoser... :angel:

Låter som att haflinger är en väldigt härlig ras! Ska absolut börja leta mer aktiv efter en lämplig sådan:love:

Åh så fin hon var:love:
Säker på foten, klockrent! Det är verkligen fortfarande en bergshäst, sitter i ryggraden tror jag! Min tar sig fram överallt. Över, under eller igenom.

Jag tror Haflinger är en underskattad ras! Många hamnar nog lite fel ibland, hos ägare som blir lite osäkra och så blir det en ond cirkel när energinivån blir hög. Idag är min 11 år och jag skulle kunna låta vem som helst rida henne. Men hon vet exakt precis vem som hanterar, vem som rider och efterhand kommer gränserna hon har idag att tänjas. När jag hanterar henne står hon lös på gårdsplanen och sover, hon vet precis vad som förväntas av henne.
Men när vi fick hem henne vet jag hur jag tänkte att det var tur ingen köpte denna som enbart skrittkompis i skogen eller till något barn. Det är en vuxenhäst och hon vill arbeta för att må bra. Sen kan hon absolut ridas av barn - men det behövs en van vuxen. Inte rädd för nånting, världssnällast med allt, lätt att sitta på och lätt att inverka på. Men så mycket humör och energi!
Jag sa en gång till min tränare att jag skulle vilja ha denhär ponnyn i halvblodsmodell.. vilken drömhäst😻 fick till svar att då hade hon varit för svår för mig 😂
Idag är hon dräktig med en halvblodshingst (inte planen från början!) och jag hoppas få det bästa från två världar! 💖

Förlåt för spam men hon är världens finaste 🥰
 

Bifogade filer

  • C11341BA-9990-4218-B574-8BDA14B3BB63.webp
    C11341BA-9990-4218-B574-8BDA14B3BB63.webp
    481,3 KB · Visningar: 96
Säker på foten, klockrent! Det är verkligen fortfarande en bergshäst, sitter i ryggraden tror jag! Min tar sig fram överallt. Över, under eller igenom.

Jag tror Haflinger är en underskattad ras! Många hamnar nog lite fel ibland, hos ägare som blir lite osäkra och så blir det en ond cirkel när energinivån blir hög. Idag är min 11 år och jag skulle kunna låta vem som helst rida henne. Men hon vet exakt precis vem som hanterar, vem som rider och efterhand kommer gränserna hon har idag att tänjas. När jag hanterar henne står hon lös på gårdsplanen och sover, hon vet precis vad som förväntas av henne.
Men när vi fick hem henne vet jag hur jag tänkte att det var tur ingen köpte denna som enbart skrittkompis i skogen eller till något barn. Det är en vuxenhäst och hon vill arbeta för att må bra. Sen kan hon absolut ridas av barn - men det behövs en van vuxen. Inte rädd för nånting, världssnällast med allt, lätt att sitta på och lätt att inverka på. Men så mycket humör och energi!
Jag sa en gång till min tränare att jag skulle vilja ha denhär ponnyn i halvblodsmodell.. vilken drömhäst😻 fick till svar att då hade hon varit för svår för mig 😂
Idag är hon dräktig med en halvblodshingst (inte planen från början!) och jag hoppas få det bästa från två världar! 💖

Förlåt för spam men hon är världens finaste 🥰
Du får spamma lite i andra tråden med om henne ;) (uppdaterings tråden) visst blev det så att hon inte ville bli dräktig med haflinger hingsten så ni testade halvblodet istället? Super spännande!
 
Du får spamma lite i andra tråden med om henne ;) (uppdaterings tråden) visst blev det så att hon inte ville bli dräktig med haflinger hingsten så ni testade halvblodet istället? Super spännande!
Hon skulle betäckas med en ridponny på semin, men det gick inte. Så vi hade gett upp men så prata min veterinär med några kollegor och hon fick en chans till.. va tvunget att vara en hingst med hög dräktighet. Fick en lista av min veterinär med hingstar hon fått krångelston dräktiga med 😂 alla hoppstammade halvblod 😆 så kan det gå, om det blir ett friskt föl kommer det bli så perfekt ändå 😎
 
Hon skulle betäckas med en ridponny på semin, men det gick inte. Så vi hade gett upp men så prata min veterinär med några kollegor och hon fick en chans till.. va tvunget att vara en hingst med hög dräktighet. Fick en lista av min veterinär med hingstar hon fått krångelston dräktiga med 😂 alla hoppstammade halvblod 😆 så kan det gå, om det blir ett friskt föl kommer det bli så perfekt ändå 😎
Vilken blev det? Kanske fölet blir den större hästen du drömt om 😄👌
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp