Självklart vill man inte förlora pengarna man har köpt för?
Om man tar mitt exempel, jag köper en snäll häst som alla kan rida, tävlad på en ganska låg nivå. Snäll i all hantering, snäll och lugn på provridning. Jag är nöjd och köper för en summa strax över 100000, röntgar inte. Hästen visar sig sedan vara lite svårare än jag fått intryck av. Jag bestämmer mig för att detta inte var hästen jag ville ha och vill sälja den (frågade säljaren, ett handelstall, först om de kunde ta tillbaka hästen och sälja den igen vilket de inte ville). Då står jag med en häst som jag inte vet något om ev skadehistorik eller hur den varit hos förra ägaren (handelstallet hade inte haft den länge och kände inte till några skador och kan inte svara på vem förra ägaren var eller hur den varit där). Jag gör en munhålekontroll med vissa fynd, kanske påverkar det värdet, kanske inte, men nu vet jag åtminstone om problemen och kan anpassa betsel efter det. Jag vill utesluta ev andra fynd som kan ha betydelse för hästens beteende hos mig och för att utesluta obehagliga överraskningar om/när min köpare röntgar hästen i ett senare skede och därför göra en egen röntgen. Dyker det upp något betydande fynd på röntgen har jag fortfarande möjlighet att få nedsatt pris alternativt häva köpet från min säljare. För mig är dessa 100000+ mycket pengar och kanske min enda chans att köpa häst. För min säljare betyder det antingen en lägre förtjänst på just min häst eller att den kommer tillbaka (nu med mer info i bagaget, men även mer musklad och jobbad) och måste säljas igen (ja, kanske till ett lägre pris). Om jag säljer hästen utan röntgen och min köpare vill häva köpet senare är det betydligt mer komplicerat för mig som privatperson att ta tillbaka och försöka sälja igen.
Varför är det just jag i hela den här kedjan av sälj/köp som ska vara den som tar förlusten?