Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte riktigt din poäng? Är väl precis det jag säger- dvs att det ofta just finns rätt ryttare för en häst som någon annan anser vara en problemhäst? Fabian tex har vitt och brett pratat om sin häst och framställt den som en problemhäst (precis som föregående häst) i multipla trådar över forumet, medan en del, inklusive mig inte riktigt ser det. En dålig matchning- absolut, men att hävda att det är nödvändigtvis nåt fel på hästen för att man själv upplever den vara för mkt för en? Njaaa...
Jag kan tänka att det ofta är såhär det blir, som skrivet ovan så uppfyller den inte förväntningarna man hade trots att hästen funkat bra innan. Endel kan ju dra det vidare med lynnesfel och man kan börja leta fysiska fel. Kanske hittar man också fel som man inte kan säga hur och om det påverkar hästen? Som aldrig uppdagats om rätt ryttare fått den från början. 🤷🏼‍♀️
 
Men då är det ju intressant att det letas fel på hästen?

Det är ju synd om tex @Fabian In Memoria skulle leta potentiella fel på sin häst och sälja med förlust för att "bli av" med den. Då är det väl bättre att utgå ifrån att det finns rätt ryttare till hästen och för den personen har hästen ett högt värde.

Det ÄR inte lätt att hitta rätt häst. Egentligen är det vansinne att tro att man på en träff och liten provritt vet om man passar ihop.

Men kan det vara så att juristerna har satt dagordningen?

Förr lånade man hästen på prov osv, det verkar inte förekomma längre?
Jag orkar inte! Jag har fortfarande inte sagt ATT det är något fel på hästen. Utan sagt att jag helst vill UTESLUTA eventuella dolda fel (genom att röntga) som jag skulle kunna hållas ansvarig för om min köpare i ett senare skede röntgar och hittar något fel. För sista gången, min häst är inte en problemhäst, utan det är jag som inte klarar av en häst av hans typ. Och jag fattade inte hur han var när jag köpte honom.
 
Någonting som många i tråden verkar missa är att svåra hästar och skadade hästar inte behöver vara lågt värderade. De behöver bara hitta rätt hem och där vara värd vad den är värd. Vad en häst är värd beror ju helt på vad marknaden är villig att betala.

Jag tror att få i denna tråden skulle kunna rida Baloube du Rouet runt en 1.10-bana ens en gång. Det innebär inte att hästen inget är värd och att den ska slumpas bort. Den behövde bara hitta rätt hem. Samma sak med All In som ska vara väldigt märklig i temperamentet och till och med slet sig i longeringen så han kom lös på en tävlingsplats. Han ska heller inte slumpas bort, trots att det inte går att longera på ett säkert sätt ens för proffs.

Så alla som tycker att folk borde slumpa bort sina hästar med issues borde nog tänka till en sväng till. ALLA hästar har grejer för sig! Alla!! Det finns ingen häst som är helt okomplicerad i allting den gör, kan ridas av alla och samtidigt tävlar eller har kapaciteten för högre klasser. Någonting får man liksom ta, det ingår.

För 30 år sedan drog krubbitning ner priset regält. Idag är det få som ens ser det som ett betydande fel.
Men exact så! 🙏

Som en sidenote till tråden: Bara för en häst gör något dumt, så betyder det inte att hästen har fel etc. Många hästar lider, som jag skrev innan av magsår- det gör alltså rejält ont på en häst och kan leda till att dom då bockar, resar sig etc. vid ridning, betyder inte dom alltid kommer göra det, men särskilt hästar som flyttat till nya hem och rest långt har OFTA magsår. Min nya har haft väldigt lindriga symptom, men hon har ont av det- det är mycket bättre nu, men om jag bara hade hoppat upp och ridit, så hade jag nog åkt i backen, man måste backa bandet och ta det lugnt med nya hästar. Jag är jätte rid sugen, har varit uppe två gånger i skritt- thats it. Hon betedde sig super bra. Jag hade gärna viljat ride lektioner och slipa dressyr, men vi är inte där än och kommer nog ta ett bra tag till. Vi rehabbar hovar och behandlar magsår, så det får ta den tiden det tar. Så är det med hästar. Hästar som har ont blir oftast MYCKET mer reaktiva på sin omgivning, så om det något stör dom, så kan dom reagerar på en plastpåse, vart om dom inte hade ont, kanske inte alls reagerat lite kraftfullt.
 
Jag orkar inte! Jag har fortfarande inte sagt ATT det är något fel på hästen. Utan sagt att jag helst vill UTESLUTA eventuella dolda fel (genom att röntga) som jag skulle kunna hållas ansvarig för om min köpare i ett senare skede röntgar och hittar något fel. För sista gången, min häst är inte en problemhäst, utan det är jag som inte klarar av en häst av hans typ. Och jag fattade inte hur han var när jag köpte honom.

Men alltså! Röntgen är liksom inte något universalmedel för att utesluta allehandla orsaker till att hästen inte beter sig som förväntat. Ta tex KS: Du kan röntga och se en för jävlig rygg på plåtarna men hästen har noll problem av detta, och du kan hitta minimala fynd och hästen är livsfarlig och oridbar. Det är notoriskt jättesvårt att korrelera röntgenfynd och symtom! Vilket för övrigt även är sant hos oss människor vid vissa sjukdomar (tex spinal stenos eller diskbråck). Varför i hela friden vill du röntga en häst innan försäljning som säljare om du inte gjorde det när du köpte honom då det hade varit mer aktuellt? Du riskerar ju liksom att hitta en skitgrej som har noll korrelation och skylla hästens personlighet på det vilket kommer sänka hästens värde i värsta fall helt i onödan bara för att du inte klarar av honom.
 
Jag orkar inte! Jag har fortfarande inte sagt ATT det är något fel på hästen. Utan sagt att jag helst vill UTESLUTA eventuella dolda fel (genom att röntga) som jag skulle kunna hållas ansvarig för om min köpare i ett senare skede röntgar och hittar något fel. För sista gången, min häst är inte en problemhäst, utan det är jag som inte klarar av en häst av hans typ. Och jag fattade inte hur han var när jag köpte honom.
Förlåt, jag syftade inte på dig specifikt, utan mer i generellt. Även om jag tog upp din situation som ett exempel. Jag vet att du inte ser hästen som ett problem, utan bara matchningen mellan er inte är optimal.


Det var inte meningen att du skulle ta illa upp. Förlåt.
:(
 
Senast ändrad:
Åh säg inte så. Som @prinsessfeminist skrev har jag hamnat i just den situationen. Sålde en fyraåriga swb, tävlad och i fas för sin ålder. Dock en speciell häst med tvång och kräver sin ryttare. Köparen ville inte stå för besiktningen trots att hon hade all möjlighet från min sida. Hästen gårdsbesiktades ua. Skrev bilaga till kontraktet om allt från utrustning, hur hästen tränats, utfodring mm och poängterade i både annons och i bilaga att hon hade sadeltvång. Under provridningen visade häst också sin fulla arsenal i beteende.

Häst blev reklamerad 5 månader efter köp pga röntgenfynd. Detta har blivit en långdragen historia som fortfarande, efter ett år, inte är löst än.
Klart även om man är privatperson kan folk vilja lämna tillbaka. Men det kanske också är för att det faller inom de 6 mån? Bara för man är privatperson är det inte samma sak som att folk inte provar lämna tillbaka en häst.
 
Men alltså! Röntgen är liksom inte något universalmedel för att utesluta allehandla orsaker till att hästen inte beter sig som förväntat. Ta tex KS: Du kan röntga och se en för jävlig rygg på plåtarna men hästen har noll problem av detta, och du kan hitta minimala fynd och hästen är livsfarlig och oridbar. Det är notoriskt jättesvårt att korrelera röntgenfynd och symtom! Vilket för övrigt även är sant hos oss människor vid vissa sjukdomar (tex spinal stenos eller diskbråck). Varför i hela friden vill du röntga en häst innan försäljning som säljare om du inte gjorde det när du köpte honom då det hade varit mer aktuellt? Du riskerar ju liksom att hitta en skitgrej som har noll korrelation och skylla hästens personlighet på det vilket kommer sänka hästens värde i värsta fall helt i onödan bara för att du inte klarar av honom.
Och jag har fortfarande inte sagt att det finns något problembeteende som jag försöker hitta en orsak till. Hästen mår bra och går jättefint hos tränaren, och nu vet vi också om munproblemet så han ska provas med hackamore också. Jag vill bara veta vad jag säljer så jag slipper reklamation. Nej, jag röntgade inte när jag köpte och jag ångrar det, därför vill jag göra det nu, hur svårt är det att fatta?

Inga mer inlägg om min häst nu!
 
Jag menar inte handlingar eller beteenden, utan befintliga skador som allvarligt påverkar hästens användbarhet i det syfte den är såld och köpt. Om jag köper en ridhäst som visar sig ha en defekt, som fanns vid köptillfället, som gör den obrukbar som ridhäst. Det som kallas för dolt fel. Inte att jag rider en häst på fel sätt och därmed orsakat en skada. Det går ju inte att reklamera. Inte heller att jag har köpt en häst som är för pigg eller för nervig.

Just du, just i denna situationen menar inte på det jag tog upp ovan, men det är vanliga orsaker till reklamationer och att människor anser sig ha blivit/känner sig lurade. Likväl är det många som anser sig lurade när hästen är halt efter 6 månader, även om den inte var halt vid köpet.
Man kan ju fråga sig, om hästen var behäftad med så allvarliga fel att den är obrukbar som ridhäst, hur kan den då gå igenom kundens undersökning av hästen inför köpet? Undersöker vi kanske inte på ett sätt som är relevant för hästköpet? De flesta hästar har ju trots allt avvikelser, procentuellt få med så allvarliga avvikelser att de inte kan brukas till ridning i någon form om det inte rör sig om svåra traumaskador (och då bör de inte kunna gå igenom en noggrann besiktning). Trots det är det många hästar som fungerar bra i ett hem, säljs med godkänd undersökning, och sedan på kort tid utvecklar allvarliga problem som köparen anser är medfödda. Därefter händer det att hästen säljs igen och åter är obesvärad av eller fungerar med sina medfödda fel.
Det jag vill påvisa är att nästan alla hästar kan inte må bra och prestera på lagom nivå oavsett vart den bor, hur den hanteras och vem som tränar den och på vilket sätt. Kunde man börja se mer på det på det viset, istället för att se på hästen som en statiskt tingest likt en soffa man köpt som ska komma med två års garanti och bara funka, så skulle förhoppningsvis fler hästar kunna omplaceras till nya ägare utan att konsumenten förlorar hela inköpskostnaden varje gång. Dock finns det så väldigt mycket som står i vägen för detta, bland annat att skador/problem ofta går för lång tid innan de upptäcks vilket absolut påverkar hästens liv och framtid negativt (och vad är en drivande biorsak till det, jo skyhöga försäkringar, premier och veterinärsvårdskostnader. Plus att försöken att göra hästnäringen vit har tagit upp kostnaderna för utbildning av hästar rejält). En annan faktor är att många drar sig för att sälja igen när det inte funkar och lägger ned massor med pengar och tid på att förändra hästen när det är deras utbildning, kunskap eller personlighet som inte passar tillsammans med djurets behov.
Det finns massor med orsaker såklart, det är helt omöjligt att ta upp dem alla.
 
Men alltså! Röntgen är liksom inte något universalmedel för att utesluta allehandla orsaker till att hästen inte beter sig som förväntat. Ta tex KS: Du kan röntga och se en för jävlig rygg på plåtarna men hästen har noll problem av detta, och du kan hitta minimala fynd och hästen är livsfarlig och oridbar. Det är notoriskt jättesvårt att korrelera röntgenfynd och symtom! Vilket för övrigt även är sant hos oss människor vid vissa sjukdomar (tex spinal stenos eller diskbråck). Varför i hela friden vill du röntga en häst innan försäljning som säljare om du inte gjorde det när du köpte honom då det hade varit mer aktuellt? Du riskerar ju liksom att hitta en skitgrej som har noll korrelation och skylla hästens personlighet på det vilket kommer sänka hästens värde i värsta fall helt i onödan bara för att du inte klarar av honom.

Ja jag vet en häst som tävlar svår klass framgångsrikt som har röntgenklass III på flera av sina plåtar. En bekant har sålt ett sto med lite ful rygg, minns inte hur många kotor det handlade om och andra småfel, en riktigt fin häst som tippade av människor som själva ansåg sig kunniga och skickliga till höger och vänster. Sen kom en tjej som klickade med hästen, allt går smörfint, hon älskar hösten och de debuterar nog svår klass inom ett par år. Desto tråkigare historia för säljaren som upptäckte dessa saker när köpare (ej de som köpte nu) började leta igenom hästen, då priset föll med runt 70% och det blir ett par 100" back trots en riktigt bra häst, för rätt hem/ryttare.
Jag har själv avstått röntgen eftersom det är så himla trubbigt, men också röntgat ridhäst som ska säljas eftersom det inte känns som att man vågar avstå...
 
Just du, just i denna situationen menar inte på det jag tog upp ovan, men det är vanliga orsaker till reklamationer och att människor anser sig ha blivit/känner sig lurade. Likväl är det många som anser sig lurade när hästen är halt efter 6 månader, även om den inte var halt vid köpet.
Man kan ju fråga sig, om hästen var behäftad med så allvarliga fel att den är obrukbar som ridhäst, hur kan den då gå igenom kundens undersökning av hästen inför köpet? Undersöker vi kanske inte på ett sätt som är relevant för hästköpet? De flesta hästar har ju trots allt avvikelser, procentuellt få med så allvarliga avvikelser att de inte kan brukas till ridning i någon form om det inte rör sig om svåra traumaskador (och då bör de inte kunna gå igenom en noggrann besiktning). Trots det är det många hästar som fungerar bra i ett hem, säljs med godkänd undersökning, och sedan på kort tid utvecklar allvarliga problem som köparen anser är medfödda. Därefter händer det att hästen säljs igen och åter är obesvärad av eller fungerar med sina medfödda fel.
Det jag vill påvisa är att nästan alla hästar kan inte må bra och prestera på lagom nivå oavsett vart den bor, hur den hanteras och vem som tränar den och på vilket sätt. Kunde man börja se mer på det på det viset, istället för att se på hästen som en statiskt tingest likt en soffa man köpt som ska komma med två års garanti och bara funka, så skulle förhoppningsvis fler hästar kunna omplaceras till nya ägare utan att konsumenten förlorar hela inköpskostnaden varje gång. Dock finns det så väldigt mycket som står i vägen för detta, bland annat att skador/problem ofta går för lång tid innan de upptäcks vilket absolut påverkar hästens liv och framtid negativt (och vad är en drivande biorsak till det, jo skyhöga försäkringar, premier och veterinärsvårdskostnader. Plus att försöken att göra hästnäringen vit har tagit upp kostnaderna för utbildning av hästar rejält). En annan faktor är att många drar sig för att sälja igen när det inte funkar och lägger ned massor med pengar och tid på att förändra hästen när det är deras utbildning, kunskap eller personlighet som inte passar tillsammans med djurets behov.
Det finns massor med orsaker såklart, det är helt omöjligt att ta upp dem alla.
I just mitt fall var inte hästen fullt igång, utan hade ridits sporadiskt senaste halvåret. Det finns ju fel som inte visar sig fullt ut innan hästen har ridits igång och som inte heller visar sig på en veterinärbesiktning innan hästen är igång. Det är ju lite svårt att be om att få rida hästen i typ tre månader för att förvissa sig om att den funkar/håller för ridning. Därav att jag ångrar att jag inte utöver provridning, egen genomgång av hästen och veterinärbesiktning också röntgade för att utesluta vissa typer av skador/defekter som hade kunnat upptäckas. Då hade jag kännt mig tryggare som säljare. Nu inte sagt att han har några skador eller inte är ridbar efter några månaders regelbunden ridning.
 
Men har jag inte förstått det rätt att man som privatperson kan avtala bort specifika delar ur köplagen pga dispositiv? Det borde ju rimligtvis vara att skriva in i avtalet "Köp kan ej hävas av säljare och hen kan ej kompenseras pga eventuell värdeminskning av vara efter köp"
 
Men har jag inte förstått det rätt att man som privatperson kan avtala bort specifika delar ur köplagen pga dispositiv? Det borde ju rimligtvis vara att skriva in i avtalet "Köp kan ej hävas av säljare och hen kan ej kompenseras pga eventuell värdeminskning av vara efter köp"
Den är dispositiv ja, men du menar nog att köpet ej kan hävas av säljare? Och även ett sådant avtal är upp för tolkning om man börjar blanda in jurister.
 
Den är dispositiv ja, men du menar nog att köpet ej kan hävas av säljare? Och även ett sådant avtal är upp för tolkning om man börjar blanda in jurister.
Menar självklart att köpare inte kan häva i efterhand 😅 Det är ju alla avtal egentligen men om man avtalar bort de vanligaste kraven som kan uppkomma från köparen (hävande, kompensation, etc) så kan man gardera sig rejält som privatperson. Man behöver inte måla upp köp mellan privatpersoner som en doomsday-profetia när det finns vägar att gå.
 
Det finns ju fel som inte visar sig fullt ut innan hästen har ridits igång och som inte heller visar sig på en veterinärbesiktning innan hästen är igång. Det är ju lite svårt att be om att få rida hästen i typ tre månader för att förvissa sig om att den funkar/håller för ridning. Därav att jag ångrar att jag inte utöver provridning, egen genomgång av hästen och veterinärbesiktning också röntgade för att utesluta vissa typer av skador/defekter som hade kunnat upptäckas. Då hade jag kännt mig tryggare som säljare. Nu inte sagt att han har några skador eller inte är ridbar efter några månaders regelbunden ridning.

Absolut, men det finns fel som också uppkommer när du sätter igång den på ett sätt som inte fungerar för hästens grundförutsättningar. Väldigt många fel och problem med hästarna skapas av att man inte förmår göra rätt, inte upptäcker enkla problem förrän de blivit svåra problem, eller för att något hänt hästen som förändrar grundföruttsättningen för dess förmåga att utvecklas men att man inte märker detta förrän hälta eller beteenderubbningar uppstår.
Bara för att hästen tränas till en hälta en gång betyder det inte heller att den är trasig för alltid och att dess liv är över. Ofta kan den komma tillbaka om man antingen förmår ändra på sig själv och förutsättningarna, eller att den får en ny chans hos någon annan.

Jag förstår din sida i din situation, att du ångrar att ingen röntgen togs nu när du står inför att sälja ifall någon annan vill börja leta fel på din häst pga. vad jag upfattat det som är en enskild incident? Härom året var det en ryttare (i mina trakter) som dog på en träning eftersom hästen ställde sig rakt upp och föll på henne. Världens snällaste häst, aldrig gjort någonting sådant förut. Jag skulle aldrig drömma om att döma ut eller anse att det är fel på hästen på grund av detta, utan det var bara en mycket olycklig händelse.
 
Menar självklart att köpare inte kan häva i efterhand 😅 Det är ju alla avtal egentligen men om man avtalar bort de vanligaste kraven som kan uppkomma från köparen (hävande, kompensation, etc) så kan man gardera sig rejält som privatperson. Man behöver inte måla upp köp mellan privatpersoner som en doomsday-profetia när det finns vägar att gå.

Köplagen är helt klart bättre i det avseendet men också lite klurigt utformad när man säljer levande varelser. Sen kan man alltid ha otur och en försäljning förvandlas till en mardröm, det handlar mer om vem man säljer till än vilken häst man sålt... är mina tankar om saken iaf.
 
Ja
Absolut, men det finns fel som också uppkommer när du sätter igång den på ett sätt som inte fungerar för hästens grundförutsättningar. Väldigt många fel och problem med hästarna skapas av att man inte förmår göra rätt, inte upptäcker enkla problem förrän de blivit svåra problem, eller för att något hänt hästen som förändrar grundföruttsättningen för dess förmåga att utvecklas men att man inte märker detta förrän hälta eller beteenderubbningar uppstår.
Bara för att hästen tränas till en hälta en gång betyder det inte heller att den är trasig för alltid och att dess liv är över. Ofta kan den komma tillbaka om man antingen förmår ändra på sig själv och förutsättningarna, eller att den får en ny chans hos någon annan.

Jag förstår din sida i din situation, att du ångrar att ingen röntgen togs nu när du står inför att sälja ifall någon annan vill börja leta fel på din häst pga. vad jag upfattat det som är en enskild incident? Härom året var det en ryttare (i mina trakter) som dog på en träning eftersom hästen ställde sig rakt upp och föll på henne. Världens snällaste häst, aldrig gjort någonting sådant förut. Jag skulle aldrig drömma om att döma ut eller anse att det är fel på hästen på grund av detta, utan det var bara en mycket olycklig händelse.
Jag tänkte mer på en situation där köparen efter köpet just rider för hårt/ fel eller att det händer något som föranleder att de röntgar och hittar något och då vill häva köpet eller kräva mig på pengar. Bättre då att jag har plåtat när han fungerar hos mig/ min tränare.
 
Ja

Jag tänkte mer på en situation där köparen efter köpet just rider för hårt/ fel eller att det händer något som föranleder att de röntgar och hittar något och då vill häva köpet eller kräva mig på pengar. Bättre då att jag har plåtat när han fungerar hos mig/ min tränare.

Men då känns det som att du kommer behöva göra alla möjliga undersökningar för att undvika ett sådant scenario? Köparen kan ju lika bra ultraljuda, göra MR, gastroskopi o.l. och hävda att det är fel som uppstod hos dig. Enklast och mest transparent för köpare och säljare är helt enkelt att skriva om avtalet så att hävande/kompensation inte går att yrka på.
 
Detta tycker jag är så svårt!
Jag köpte Kontur med uppgiften om att han var frisk, dock hade han passgång i skritt. Han började efter ca 3 månader uppvisa hälta på volt i trav. Ingen direkt stor hälta utan den kom och gick. Jag hade ju här kunnat påpeka att han haft detta när säljaren sålde då det som sagt först framkom när vi hade börjat rida mer. Då han var i karantän/vila de första 4 veckorna.
Men jag kände att det lika bra kunde varit jag som orsakade hans hälta då jag red "hårt" i en miljö han aldrig varit på i sitt liv, ridhus och paddock. Så jag tog på mig smällen och betalade. För tror till 99.9 % att hans hältor var mitt fel, tyvärr.
Sen att det tog veterinärerna 9 månader för att hitta vad som är fel, det är en annan sak. Det tycker jag är för jäkligt!

Men just pga denna historien så har jag så svårt att tänka tanken med att köpa ny häst. Vill och kommer göra det till slut men nej jag är ganska knäckt av all min otur med halta djur som visar sig vara omöjliga att behandla.

Priserna just nu är verkligen upp och ner haha. Blir nästan misstänksam nu om dem ligger runt 50k :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp