Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
50.000 är kanske försäkringsvärdet.
Tycker priset är rimligt men det finns säkert de som betalat både mer och mindre för den.
 
Hittat en jag riktigt gillar men den har blåsljud på hjärtat 🤔. Står det inte ska vara något som påverkar hästen. Dock kostar den över 90k.
Är det verkligen inget att oroa sig för?
 
Hittat en jag riktigt gillar men den har blåsljud på hjärtat 🤔. Står det inte ska vara något som påverkar hästen. Dock kostar den över 90k.
Är det verkligen inget att oroa sig för?

Har ingen egen erfarenhet med just det, men personligen skulle jag nog oroa mig betydligt mycket mera över det än över en utläkt senskada....

Gissar att en sådan häst kan funka prima helt tills den en dag ramlar om och är död. :cautious:
 
Hittat en jag riktigt gillar men den har blåsljud på hjärtat 🤔. Står det inte ska vara något som påverkar hästen. Dock kostar den över 90k.
Är det verkligen inget att oroa sig för?
Vågar inte säga för mycket då min erfarenhet om det inte är jättestor men min kära ponny hade blåsljud på hjärtat. Inte alla veterinärer sa något om det men de gånger distriktarna var ute så anmärkte dom på det. Han mådde bra och reds för fullt tills han va runt 20 år sedan fick han pensioneras lite smått pga tidsbrist. Dock blev han sjuk och fick somna in för lite mer än en månad sen. Fortfarande lite oklart varför han blev sjuk men han behandlas för fång och veterinären berättade sedan att dom misstänkte att han kunde fått någon hjärtkammarinflammation (:confused: minns inte riktigt vad dom kallade det) pga det som påverkade hans blåsljud och att detta skulle kunnat utlösa inflammation i kroppen som utlöste fång. Detta är nog väldigt sällsynt och orsaken till hans insjuknade är inte heller hundra procentigt. Summan av kardemumman: hade jag vågat köpa en häst idag med blåsljud på hjärtat? Nja… hade nog vart lite orolig över det nu med min erfarenhet. Ångrar jag att jag köpte min ponny med blåsljud? Absolut inte!
 
Hittat en jag riktigt gillar men den har blåsljud på hjärtat 🤔. Står det inte ska vara något som påverkar hästen. Dock kostar den över 90k.
Är det verkligen inget att oroa sig för?

Har lite erfarenhet, inte från egna hästar men i omkretsen som avråtts elitsatsningar pga. blåsljud men som funkat utmärkt på lite mer avancerad nivå ändå. Säkrast är ju att fråga en veterinär som gjort EKG/ultaljud/arbetsprov på hästen men just denna är ju vuxen och verkar inte ha legat på latsidan hela livet så jag hade varit villig att ta reda på mer iaf.
 
Hittat en jag riktigt gillar men den har blåsljud på hjärtat 🤔. Står det inte ska vara något som påverkar hästen. Dock kostar den över 90k.
Är det verkligen inget att oroa sig för?
Det beror på varför, hur mycket och vad du ska göra tänker jag.
Jag har haft en med blåsljud som tävlade hög internationell fälttävlan i många år, var helt obesvärad och dog sedan av andra orsaker. Känner till flera liknande fall. Så hade med rätt förutsättningar, häst och pris kunnat köpa häst med blåsljud igen.

Jag har haft häst med förmaksflimmer också och med tanke på att jag rider fälttävlan är det något jag inte skulle köpa. Flimret uppstod hos oss och vi vet fortfarande inte varför det uppstod (skrämd av vilt djur, otur osv?), hon konverterades relativt "enkelt" (det är ju en otroligt "aggressiv" behandling men hon behövde inte alltför många doser och relativt biverkningsfri) och har aldrig fått återfall efter det (7-8 år sedan?). Jag valde att lägga ner fälttävlanssatsningen på henne och hon fungerar ypperligt till det hon gör idag.
 
Kanske är det en dam som inte uppakattar om man kommer och "kräver" för mycket? Ston kan ju ta väldigt illa upp om man säger "hörru nu är du lite lat" :angel:

Som ägare till en sådan dam som igår bjöd på finfina bakben i riktning mot taket när jag krävde skänkelvikning till höger så tror jag denna teori har merit. ;) Det står ju dessutom att hon har hög integritet.
 
Dom har helt fantastiska fjordningar, jag hade praktik där en hel termin :)

Hästarna är underbara pigga och glada men alltid lätta att kontrollera.

Minns framförallt att det fanns en skogslinga med hinder där jag och dom andra praktikanterna brukade rejsa på led (barbacka såklart)

Rekommenderar absolut en fjording därifrån.

Tror ena tjejen jag hade praktik med är medlem här och minns detta :)

Hallon/jordgubb någonting heter hon här ☺
Vet inte om man får fråga om företag i den här tråden men vet du om det brukar finnas chans att hyra en häst samma år (alltså redan till hösten)? Eller om dom brukar hyras ut snabbt? Vågar inte ta för givet att jag kan få hyra därifrån om det brukar vara svårt att hitta en ledig:o
 
Vet inte om man får fråga om företag i den här tråden men vet du om det brukar finnas chans att hyra en häst samma år (alltså redan till hösten)? Eller om dom brukar hyras ut snabbt? Vågar inte ta för givet att jag kan få hyra därifrån om det brukar vara svårt att hitta en ledig:o
Man ska anmäla intresse i maj-juni och hästarna fördelas i juni. De som hyrde året innan har förtur. Men jag mailade och frågade om det var för tidigt att anmäla intresse och då tog dem emot min förfrågan. Så det går nog att höra av sig nu.
 
Vet inte om man får fråga om företag i den här tråden men vet du om det brukar finnas chans att hyra en häst samma år (alltså redan till hösten)? Eller om dom brukar hyras ut snabbt? Vågar inte ta för givet att jag kan få hyra därifrån om det brukar vara svårt att hitta en ledig:o
Det beror på om dom som hyrde förra året hyr igen eller inte hästarnas hyrs ut när ridlägren är slut men jag har tyvärr ingen aning om när man anmäler intresse :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp