Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina fingrar är mellan tänderna på henne typ varje gång. Men hon har stenkoll. Har fått kraft över fingrarna 3 ggr totalt men hon släpper direkt och endast en av de gångerna har det gjort ont.

Stora bitar är svårt att hitta. Jag försökte hitta det men lyckades inte. Har du något tips där?
Inte om du vill ha något nyttigt :p Jag kör inte så mycket än så länge att det känns så viktigt med om det är så nyttigt. Med nuvarande ridhästen har det t.ex. hittills mest handlat om att belöna att få på grimma/träns/sadel/täcke, lyfta ben eller acceptera klippmaskin. Jag har på senare tid oftast använt mig av överblivna kartonger av de knäckebröden som ridklubben säljer från kakservis - det kom några extra lådor som ingen ville ha, och som jag har tagit av efter ett tag. De är väldigt tunna men avlånga, och hästarna tycker det är jättegott (tillräckligt gott att jag behöver hålla koll på minishettisen så hon inte smiter in dit lådorna står och öppnar dem själv...). På tidigare häst fungerade avlånga morotsbitar bättre än kvadratiska morotsbitar, och liknande.
 
Hade varit gött med en tråd för oss i hästletar-tagen!

Känner att jag saknar att bolla läget med någon, marknaden är så extremt tuff just nu.

Finns det fler där ute som letar häst och känner samma smygande uppgivenhet som jag börjar känna?
Nu var det ett tag sedan jag letat häst men har iallafall i båda fallen då jag köpt häst kontaktat (via facebook) försäljningsstall. Hästnet kan vara riktigt bra men då måste man ofta vara riktigt snabb att köpa en häst eftersom att de relativt billiga och utbildade säljer så fort. Men i ett försäljningstall kan man komma och dessutom rida flera hästar samma dag samt berätta för försäljaren vad det är för typ av häst och prisklass man är ute efter.

När jag köpte mina hästar åkte jag till ett försäljningsstall som importerade hästar från Irland. Då kom jag bara någon vecka efter att de fått in en grupp nya hästar så att jag skulle få se och testa hästarna innan de bästa blivit sålda.
 
Finns minst 3 stycken hästar till salu just nu som jag hade velat kolla på. Speciellt en valack som en ridskola säljer. Den är import från Irland och verkar bara exakt min typ av häst.
Kostar lite mer än vad jag kommer/har tänkt ge i framtiden, men bra att se dem finns 😊.
 
Märker att det här med en allt rimligare marknad ställer högre krav på ens självdisciplin. När det var skyhöga priser för promenadhästar var det så lätt att sitta och säga att man bara följer marknaden. Nu får impulskontrollen göra hela jobbet med att påminna en om att man faktiskt inte ska köpa häst just nu 😫 (Jag borde ju inte ens hänga i den här tråden!)
 
Märker att det här med en allt rimligare marknad ställer högre krav på ens självdisciplin. När det var skyhöga priser för promenadhästar var det så lätt att sitta och säga att man bara följer marknaden. Nu får impulskontrollen göra hela jobbet med att påminna en om att man faktiskt inte ska köpa häst just nu 😫 (Jag borde ju inte ens hänga i den här tråden!)

Samma här 😅
Borde lägga en blockering på Hästnet 😑
 
Så himla tråkigt, ligger ett silesisk sto ute till salu som projekt och den som sålde det stoet från Litauen, var så sneaky att hon filmade jättebra filmer med allt möjligt förutom uppsittning. Visade sig sen när köparen fick hem hästen till Sverige att den är livrädd för själva uppsittningen :(.
Är kanske inget man tänker på när allt annat ser pefekt ut på alla videos från säljaren.

Så himla tråkig situation :(.

Min favorit ras :heart

Fast om en häst säljs som ett projekt så är det ju ett projekt. Det har väl aldrig varit ett ord som i hästvärldens används i en bemärkelse att hästen är helt okomplicerad utan bara behöver rutin? Projekt betyder ju att de har beteenden som man behöver jobba med. Så säljs den som projekt får man väl helt enkelt fråga varför. Om man provrider brukar man väl märka.
 
@border_kelpie äh nu förstår jag vad du menade! Jaa, men det är väl risken med importer tyvärr - eller ja när man köper osett rent generellt. Personligen tycker jag 100-200K (däromkring jag antar att det är vanligt att man hamnar prismässigt idag) är alldeles för mycket pengar för att köpa något man själv inte sett irl. Jag kan öht inte förstå att man väljer att lägga de pengarna på något man inte har en aning om hur det är. Då sparar jag hellre till en finare lägenhet :o
 
@border_kelpie äh nu förstår jag vad du menade! Jaa, men det är väl risken med importer tyvärr - eller ja när man köper osett rent generellt. Personligen tycker jag 100-200K (däromkring jag antar att det är vanligt att man hamnar prismässigt idag) är alldeles för mycket pengar för att köpa något man själv inte sett irl. Jag kan öht inte förstå att man väljer att lägga de pengarna på något man inte har en aning om hur det är. Då sparar jag hellre till en finare lägenhet :o
Importer från Litauen ligger snarare runt 50000-75000. Importerade själv ett sto för runt 50000 väl medveten om att det var ett risktagande. Och med facit i hand blev det ju inte bra och jag fick sälja som projekt med ordentlig förlust.
 
Nu ligger det en annons ute på en lagom gammal, lagom utbildad, lagom stor fjordvalack i lagom prisklass. Och jag KAN inte köpa. Suck! Om jag hade väntat och inte köpt fel halvblod…

Samtidigt är det ju ingenting som säger att den hade varit ”rätt” fjording för dig. Eller att du hade hunnit få köpa den innan någon annan, eller att den skulle gå igenom besiktningen UA, eller vad som helst.
 
Samtidigt är det ju ingenting som säger att den hade varit ”rätt” fjording för dig. Eller att du hade hunnit få köpa den innan någon annan, eller att den skulle gå igenom besiktningen UA, eller vad som helst.
Nej, absolut! Var bara ett uttryck av ånger att jag inte väntade med att köpa häst tills jag kunde få tag på en fjording, som var det jag egentligen ville ha. Jag hade bevakat annonser i över ett år innan jag till sist gav upp och köpte stoet från Litauen. Och det blev inte rätt. Jag skulle ha återgått till att leta fjording och inte köpt halvbblod.
 
Och hjärnkontoret går igång och börjar kalkylera, om jag säljer transporten och gör ditten och datten kan jag köpa en häst till och skaffa medryttare/fodervärd osv och... För att landa i NEJ det går inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt.
Nu känns det ju som att du ganska precis landat i att du vill behålla din nuvarande häst, och jag har spontant utifrån den begränsade infon jag har i egenskap av främling på internet tyckt att det varit roligt att höra. Men – det är ju inget som hindrar att du åker och provrider fjordingen och sen tar det därifrån. Om det finns ekonomiskt utrymme för en övergångsperiod iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp