Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror inte jag haft någon häst som inte gjort oförutsägbara skutt 😄
Det är ju trots allt djur.
Ja, och inte vilka djur som helst, utan specifikt flyktdjur, som dessutom uppfattar mycket mer än vi gör. Det är ju ingen karaktärsbrist när en häst beter sig som en häst.

Sen är det såklart jättebra med självkännedom och bara klokt att välja en häst som passar en ☺️
 
Hittat en jag riktigt gillar men den har blåsljud på hjärtat 🤔. Står det inte ska vara något som påverkar hästen. Dock kostar den över 90k.
Är det verkligen inget att oroa sig för?
Behöver inte vara något att oroa sig över. Inte ovanligt med hästar med fysiologiskt blåsljud. Min gamla hade blåsljud pga förtjockade klaffar efter en infektion. Skulle säga att det var ett kraftigt blåsljud. Han gick 130 som 20-åring.
 
Så himla tråkigt, ligger ett silesisk sto ute till salu som projekt och den som sålde det stoet från Litauen, var så sneaky att hon filmade jättebra filmer med allt möjligt förutom uppsittning. Visade sig sen när köparen fick hem hästen till Sverige att den är livrädd för själva uppsittningen :(.
Är kanske inget man tänker på när allt annat ser pefekt ut på alla videos från säljaren.

Så himla tråkig situation :(.

Min favorit ras <3
 
Så himla tråkigt, ligger ett silesisk sto ute till salu som projekt och den som sålde det stoet från Litauen, var så sneaky att hon filmade jättebra filmer med allt möjligt förutom uppsittning. Visade sig sen när köparen fick hem hästen till Sverige att den är livrädd för själva uppsittningen :(.
Är kanske inget man tänker på när allt annat ser pefekt ut på alla videos från säljaren.

Så himla tråkig situation :(.

Min favorit ras :heart
Känns dock som ett hyfsat lättlöst problem? Bara att dela upp det i olika faser, träna vare fas för sig med klassisk betingning. När jag gör såhär och du står still får du godis. Det tränar jag massor med min som är rädd för snabba rörelser. Tar inte många pass innan hästen har kopplat.

Det är bara frågan om hur små delar man behöver dela upp det i.
 
Så himla tråkigt, ligger ett silesisk sto ute till salu som projekt och den som sålde det stoet från Litauen, var så sneaky att hon filmade jättebra filmer med allt möjligt förutom uppsittning. Visade sig sen när köparen fick hem hästen till Sverige att den är livrädd för själva uppsittningen :(.
Är kanske inget man tänker på när allt annat ser pefekt ut på alla videos från säljaren.

Så himla tråkig situation :(.

Min favorit ras :heart
Tänk skräcken att hoppa upp på denna häst när man inte vet om det och den reagerar häftigt. Köparen kanske inte är en van unghästutbildare heller och inte känner av hur hästen reagerar ?
 
Känns dock som ett hyfsat lättlöst problem? Bara att dela upp det i olika faser, träna vare fas för sig med klassisk betingning. När jag gör såhär och du står still får du godis. Det tränar jag massor med min som är rädd för snabba rörelser. Tar inte många pass innan hästen har kopplat.

Det är bara frågan om hur små delar man behöver dela upp det i.
Jag tänker att det ändå kan vara problematiskt - unghästen jag hade innan var ganska känslig för rörelser och jag tränade henne mycket kring just uppsittning och belöning med godis. Och 90-99% av gångerna gick allt bra, hon stod blickstilla och bara väntade på att få sitt godis - men sedan kom en gång då och då när något måste ha varit lite annorlunda, eller hon inte var beredd eller liknande, och hon blev rädd och for iväg precis när jag var på väg med benet över ryggen. Vilket gjorde mig väldigt spänd vid uppsittning, vilket i sin tur påverkade henne negativt.
 
Ja hittade annonsen och det är en stor häst med. Inte direkt jätte kul när det typ är en halv häst-elefant som får för sig såna saker. Inte alls hästens fel, men när hästen är så stor så tycker jag faktiskt bara det blir ännu mer läbbigt med reaktionerna.
 
Jag tänker att det ändå kan vara problematiskt - unghästen jag hade innan var ganska känslig för rörelser och jag tränade henne mycket kring just uppsittning och belöning med godis. Och 90-99% av gångerna gick allt bra, hon stod blickstilla och bara väntade på att få sitt godis - men sedan kom en gång då och då när något måste ha varit lite annorlunda, eller hon inte var beredd eller liknande, och hon blev rädd och for iväg precis när jag var på väg med benet över ryggen. Vilket gjorde mig väldigt spänd vid uppsittning, vilket i sin tur påverkade henne negativt.
Där hade kanske en startnapp varit något? Då är ju inte hästen oförberedd.
 
Där hade kanske en startnapp varit något? Då är ju inte hästen oförberedd.
Det är mycket möjligt, det tänkte jag ju självklart inte på då :cautious: Jag sålde henne för snart två år sedan just för att jag blev för spänd när jag red henne och hon var känslig och blev negativt påverkad av min spändhet :( (och det blev inte bättre under tiden jag testade, men hon funkade bättre med andra ryttare)
 
Det är mycket möjligt, det tänkte jag ju självklart inte på då :cautious: Jag sålde henne för snart två år sedan just för att jag blev för spänd när jag red henne och hon var känslig och blev negativt påverkad av min spändhet :( (och det blev inte bättre under tiden jag testade, men hon funkade bättre med andra ryttare)
Nej det är väl inte direkt i de flesta ryttares verktygslåda. Tyvärr. Väldigt användbart när man ska vänja hästen vid saker kring dess kropp som de tycker är läskigt.

Jag har precis börjat med det på min. Det tog lite tid att hitta ett tillräckligt motiverande godis. Kräsen dam :p Och det godaste var tydligen granngårdens fiber pellets, havrebaserat... Och jag som absolut inte vill ge mina hästar havre..... :cautious:
 
Nej det är väl inte direkt i de flesta ryttares verktygslåda. Tyvärr. Väldigt användbart när man ska vänja hästen vid saker kring dess kropp som de tycker är läskigt.

Jag har precis börjat med det på min. Det tog lite tid att hitta ett tillräckligt motiverande godis. Kräsen dam :p Och det godaste var tydligen granngårdens fiber pellets, havrebaserat... Och jag som absolut inte vill ge mina hästar havre..... :cautious:
Hitta motiverande godis har jag dock aldrig haft problem med, snarare tvärtom :p Båda mina nuvarande hästar vet hur man öppnar en säck foder på några sekunder om matte glömt en framme en stund som de kan komma åt, och de äter gärna foder andra hästar (och höns) tycker smakat äckligt :p (soja, fick en säck av en kollega när hennes hästar inte ville ha det). Samma sak med tidigare hästar, men sen har jag också mest haft shettis, nordsvensk, fjording, basjkir och den typen av häst ;)
 
Hitta motiverande godis har jag dock aldrig haft problem med, snarare tvärtom :p Båda mina nuvarande hästar vet hur man öppnar en säck foder på några sekunder om matte glömt en framme en stund som de kan komma åt, och de äter gärna foder andra hästar (och höns) tycker smakat äckligt :p (soja, fick en säck av en kollega när hennes hästar inte ville ha det). Samma sak med tidigare hästar, men sen har jag också mest haft shettis, nordsvensk, fjording, basjkir och den typen av häst ;)
Jag ville ge något som var grovfoderbaserat egentligen. Något som är snällt mot magen eftersom mängden kan variera väldigt. Ena dagen får hästen 100 gram och nästa 1 kilo för att man tränar något svårt. Men jag fick ge mig.
 
Jag ville ge något som var grovfoderbaserat egentligen. Något som är snällt mot magen eftersom mängden kan variera väldigt. Ena dagen får hästen 100 gram och nästa 1 kilo för att man tränar något svårt. Men jag fick ge mig.
I mitt fall fokuserar jag på att det ska vara tillräckligt "stora" bitar så att inte fingrarna eller handen råkar följa med in i munnen på mina glupska hästar. Avlånga, smala bitar funkar bäst för mig :)
 
I mitt fall fokuserar jag på att det ska vara tillräckligt "stora" bitar så att inte fingrarna eller handen råkar följa med in i munnen på mina glupska hästar. Avlånga, smala bitar funkar bäst för mig :)
Mina fingrar är mellan tänderna på henne typ varje gång. Men hon har stenkoll. Har fått kraft över fingrarna 3 ggr totalt men hon släpper direkt och endast en av de gångerna har det gjort ont.

Stora bitar är svårt att hitta. Jag försökte hitta det men lyckades inte. Har du något tips där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp