Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och hjärnkontoret går igång och börjar kalkylera, om jag säljer transporten och gör ditten och datten kan jag köpa en häst till och skaffa medryttare/fodervärd osv och... För att landa i NEJ det går inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt.
Känner igen mig så väl! Vill såå gärna impulsa en till liten häst, finns ett jättefint arabsto ute nu jag gillar. Men NEJ , köpstopp!!!!! :angel:
 
Nu känns det ju som att du ganska precis landat i att du vill behålla din nuvarande häst, och jag har spontant utifrån den begränsade infon jag har i egenskap av främling på internet tyckt att det varit roligt att höra. Men – det är ju inget som hindrar att du åker och provrider fjordingen och sen tar det därifrån. Om det finns ekonomiskt utrymme för en övergångsperiod iaf.
Jo, jag har landat där! Och nej, det finns inte ekonomiskt utrymme ens för en övergångsperiod och det är för långt bort att åka om man inte är 100% säker på att man vill/kan köpa om det känns bra! Jag är inte den som åker och provrider oseriöst!

Jag kommer gå helhjärtat in för att jobba ihop mig och :heartFjanto:heart till ett fungerande ekipage! Och spar mina fjordingdrömmar till längre fram, när nästa häst ska inhandlas typ när man blir pensionär:D.
 
Jodå, men eftersom det EGENTLIGEN var en fjording jag ville ha från början och det absolut inte fanns någon lämplig fjording äldre än 1 eller yngre än 20 till salu under lååång tid reagerar jag på när det kommer en.
Fast är den lämplig då? Den verkar ju kräva sin ryttare eftersom den inte funkar till nybörjare eller som skogsmulle. Dvs den behöver arbeta för att ”fungera”

Och den gick ju inte heller att rida ut ensam
 
Fast är den lämplig då? Den verkar ju kräva sin ryttare eftersom den inte funkar till nybörjare eller som skogsmulle. Dvs den behöver arbeta för att ”fungera”

Och den gick ju inte heller att rida ut ensam
Det vet man ju inte innan man har pratat med säljaren och provridit? Varför skulle den inte vara lämplig? Jag är ingen nybörjare och jag letar inte skogsmullehäst och vill arbeta min häst de flesta dagar. Att inte kunna rida ut ensam är ingen deal-breaker för mig, bara en bonus förstås.

Men jag TÄNKER ju inte köpa en till häst.
 
Det vet man ju inte innan man har pratat med säljaren och provridit? Varför skulle den inte vara lämplig? Jag är ingen nybörjare och jag letar inte skogsmullehäst och vill arbeta min häst de flesta dagar. Att inte kunna rida ut ensam är ingen deal-breaker för mig, bara en bonus förstås.

Men jag TÄNKER ju inte köpa en till häst.
För du verkar ha en väldigt fin och snäll häst idag som låter mycket tryggare än vad denna fjordingen gör av det lilla jag läser i annonsen.
Men du gör precis som du vill men jag skulle behålla den du har för den låter hur bra som helst
 
För du verkar ha en väldigt fin och snäll häst idag som låter mycket tryggare än vad denna fjordingen gör av det lilla jag läser i annonsen.
Men du gör precis som du vill men jag skulle behålla den du har för den låter hur bra som helst
Inte för att jag läser in så mycket av hur trygg/otrygg denna fjording är utifrån infon i annonsen. Jag vet inte vad du läser men det står bara så här:

"Snäll att sko, klippa och lasta. Vill ha sällskap i skogen.
Rör sig trevligt och hoppar i dagsläget banor på 80cm men har kapacitet för mer. Varit ut på pay and jump.
Arbetsvillig och pigg men ingen nybörjarhäst eller skogsmulle."

Och jag ska ju som sagt inte köpa den.
 
Inte för att jag läser in så mycket av hur trygg/otrygg denna fjording är utifrån infon i annonsen. Jag vet inte vad du läser men det står bara så här:

"Snäll att sko, klippa och lasta. Vill ha sällskap i skogen.
Rör sig trevligt och hoppar i dagsläget banor på 80cm men har kapacitet för mer. Varit ut på pay and jump.
Arbetsvillig och pigg men ingen nybörjarhäst eller skogsmulle."

Och jag ska ju som sagt inte köpa den.
Jag tror inte man ska tänka så bokstavligt om ”ingen nybörjarhäst eller skogsmulle”. Det brukar betyda att den är lite svår eller känslig.
 
Jag tror inte man ska tänka så bokstavligt om ”ingen nybörjarhäst eller skogsmulle”. Det brukar betyda att den är lite svår eller känslig.
Jag kan tänka mig att i fjordhästsammanhang kan det också betyda att den är stark och envis (jobbar bara om den måste för att ryttaren vet hur man rider, kan vara svår att rida från stallplan ensam, kan dyka ned med huvudet så att den lilla oförberedda nybörjaren åker av, eller springer på i sin egen bestämda fart och ignorerar om ryttaren vill sakta av osv osv; de är påhittiga de där små gula), men som sagt, man vet ju inte vad just denna säljare menar.

Den jag hade var lite tvärtom! Barn och nybörjare gick han så fint med, men de som försökte kräva lite av honom kunde få känna på några bocksprång innan han fogade sig och gjorde det man bad om.
 
Jag kan tänka mig att i fjordhästsammanhang kan det också betyda att den är stark och envis (jobbar bara om den måste för att ryttaren vet hur man rider, kan vara svår att rida från stallplan ensam, kan dyka ned med huvudet så att den lilla oförberedda nybörjaren åker av, eller springer på i sin egen bestämda fart och ignorerar om ryttaren vill sakta av osv osv; de är påhittiga de där små gula), men som sagt, man vet ju inte vad just denna säljare menar.

Den jag hade var lite tvärtom! Barn och nybörjare gick han så fint med, men de som försökte kräva lite av honom kunde få känna på några bocksprång innan han fogade sig och gjorde det man bad om.
Nej så är det ju. Troligen svår på något sätt iaf 😊
 
Jag tror inte man ska tänka så bokstavligt om ”ingen nybörjarhäst eller skogsmulle”. Det brukar betyda att den är lite svår eller känslig.
Håller helt med. Det är ganska få "nybörjare på ridning" som köper häst.

Däremot en del ridskoleryttare, som förvisso kan ha ridit i 20+ år, men som ändå är att betrakta som nybörjare i hästägarsammanhang.

Har man inte ägt häst på 20 år skulle jag också betrakta det som att vara delvis nybörjare. Även om upplärningsperioden till att kunna reda ut problem antagligen är betydligt kortare jämfört med någon som aldrig ägt en häst.
 
Håller helt med. Det är ganska få "nybörjare på ridning" som köper häst.

Däremot en del ridskoleryttare, som förvisso kan ha ridit i 20+ år, men som ändå är att betrakta som nybörjare i hästägarsammanhang.

Har man inte ägt häst på 20 år skulle jag också betrakta det som att vara delvis nybörjare. Även om upplärningsperioden till att kunna reda ut problem antagligen är betydligt kortare jämfört med någon som aldrig ägt en häst.
Jomen visst då. Ridskoleryttare och den som inte ägt häst på ett tag göre sig alltså inte besvär att titta på någon häst som annonserats som ej nybörjarhäst.
 
Jomen visst då. Ridskoleryttare och den som inte ägt häst på ett tag göre sig alltså inte besvär att titta på någon häst som annonserats som ej nybörjarhäst.
Ungefär så ja.

Balans och tajming är ofta en färskvara. Det går absolut att plocka fram det igen hos någon som har haft ett långt uppehåll. Men det kan ta tid. Dessutom blir många mentalt mer försiktiga och osäkra med åldern, vilket gör att det är svårare och vägen längre att hitta tillbaka till hur det var. Sen finns det förstås alltid undantag, men nu menar jag generellt för Volvo Svensson-ryttaren.

Hästägaren skriver ju förhoppningsvis att det inte är en nybörjarhäst just för att hästen ska slippa få bekymmer med sin nya ägare. Då är det bättre att prioritera folk som har rutin att hantera en brötig häst så att den aldrig ens visar ett brötigt beteende.
 
Det är inget elakt menat, vet inte varför du reagerar såhär?
Kanske för att det i merparten av annonser står ej nybörjarhäst. Och för att få veta varför på en häst som låter intressant måste man prata med säljaren och själv avgöra om det är något för en eller inte. Speciellt om man inte anser sig vara nybörjare. Jag delar inte er definition av nybörjare som en ridskoleryttare som ridit i 20+ år, eller någon som inte har haft egen häst på 20 år.
 
Balans och tajming är ofta en färskvara. Det går absolut att plocka fram det igen hos någon som har haft ett långt uppehåll. Men det kan ta tid. Dessutom blir många mentalt mer försiktiga och osäkra med åldern, vilket gör att det är svårare och vägen längre att hitta tillbaka till hur det var. Sen finns det förstås alltid undantag, men nu menar jag generellt för Volvo Svensson-ryttaren.
Tror du balansen är ridningsspecifik? Dvs. man kan ju ha god balans inom annat man pysslat med under sitt uppehåll. Men är den då direkt överföringsbar? /genuin undring
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp