Det som skiljer är att man ska lära hästen allt. Och det är svårt att säga om det blir lätt och helt okomplicerat, eller om det kommer bli svårare. Jag tänker att man ska inte romantisera "forma hästen själv" - utan i det tänker jag att man får gå till sig själv och fundera på varför man vill forma hästen själv och vad det är man letar efter i det? (inte du som i DU just nu, för jag tycker att man hör detta ganska ofta - att man vill ha ett föl eller unghäst för att forma hästen själv). Formandet av en unghäst är ett stort ansvar, det är ju denna grund som lite stakar ut vägen framåt - så det är viktigt att det blir bra.En liten fråga här.
Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?
Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.
Det är en ponnyras i mitt fall.
Sedan - efter den kanske negativa inledningen: alla som har en unghäst har en första unghäst, och jag menar inte att vara negativ och avråda från föl/unghäst men vill bara trycka på ansvaret det innebär.
Läste nånstans något som fastnat lite hos mig, inte ordagrant, men något i stil med; den bästa tjänst du kan göra en häst är att uppfostra den väl, det ökar chanserna för ett gott liv. För det kan hända att man behöver sälja hästen någon gång, även om det inte är planen. Och hästen kommer behöva hanteras av andra under sitt liv (hovslagare, veterinärer, en kompis som är hästvakt eller liknande).
Edit - hittade det: If you are fond of a horse and wish to do him a real favor – train him well. Teach him good manners, good habits, both in the stable and under the saddle. You need never worry about the future of such a horse if for any reason, you may have to part with him. You assure him of friends wherever he goes. Perhaps the greatest kindness you can do any horse is to educate him well.
Jag tänker att det viktigaste när man börjar med unghästar (och även när man hållit på ett tag) är att ha bra hjälp runt sig. Både i kunskap, men även funktion. De där personerna som varit med innan och kan hjälpa till vid nya saker "hur BRUKAR man göra i dessa moment?" och i de fall man stöter på patrull så kan de plocka fram sin verktygslåda och hjälpa till, man kanske fortfarande faktiskt gör sakerna själv men med ett gott stöd. Sedan även de här personerna som beskrivits av andra; de som kan hålla i linan, som räcker en saker, hjälper till vid lastträning osv. Då går det oftast bra