Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med. Dessutom va jag då 13 år gammal... mina föräldrar hade ingen koll men en annan tid då. Men att köpa en oinriden ohanterad häst till en 13årig tjej även om jag va lång för min ålder är ju rätt galet nu i efterhand... (ännu ett exempel på varför vi inte har en bra relation den dagen idag) för dom va inte mycket närvarande i stallet men jag hanterade hästen mycket själv och fick hjälp av dom vuxna tjejerna i stallet och min tränare... men hästen i fråga sparkade mig i början och stegrade även och hade sönder taklampor etc. Helt crazy att ha sitt barn hantera en sådan. Men jag tuffade på och han blev super trevlig och en riktig klippa efter 1 år cirka. Jag red även ut på honom mycket själv då (efter vi hade löst problemen) och han gjorde aldrig något då. Men en annan sak som är helt sjuk nu i efterhand är att jag hade insläpp av alla hästar en gång o veckan som jag gjorde helt själv. Ena hästen gillade att stegra på en och en annan ponny attackerade då den hade blivit misshandlad. Vem låter en 13-14 årig göra sånt själv utan tillsyn. Jag hade aldrig gjort så med mitt barn.
Men vi köpte min första häst super billigt (11.000) så det vore väl därför mest att vi köpte honom.
Jodå, det fanns folk till sånt på ”medeltiden” när jag var 13 med. Hade PRAO i ett travstall och fick leda 1-årshingstarna till hagen helt själv. Även den äldre hingsten som hade för vana att stegra sig och hålla på.
 
Är så fruktansvärt besviken 😔. Ridskolan som köpte min Max, sa vid köp att jag skulle få första tjing när dem skulle sälja i framtiden.
Dem ville nu i februari att jag skulle buda mot en annan tjej och budet skulle börja på 100k. Den som gav högsta budet skulle få köpa honom. Dem sa han inte alls trivdes i ridskolans miljö.
Var tvungen att backa av pga olika anledningar. Men önskade den andra tjejen lycka till.

Nu har dem sålt honom till ett ridgymnasium 😔. Fast han inte trivs i en sån miljö. För är ryttarbyten osv där med.

Blir så ledsen.
 
Är så fruktansvärt besviken 😔. Ridskolan som köpte min Max, sa vid köp att jag skulle få första tjing när dem skulle sälja i framtiden.
Dem ville nu i februari att jag skulle buda mot en annan tjej och budet skulle börja på 100k. Den som gav högsta budet skulle få köpa honom. Dem sa han inte alls trivdes i ridskolans miljö.
Var tvungen att backa av pga olika anledningar. Men önskade den andra tjejen lycka till.

Nu har dem sålt honom till ett ridgymnasium 😔. Fast han inte trivs i en sån miljö. För är ryttarbyten osv där med.

Blir så ledsen.
Stor skillnad på ridskola och ridgymnasium dock. Helt annan nivå på både ridning och hantering 😊
 
Ridit på både och tycker faktiskt inte det. Vet vilket ridgymnasium han sålt till och är liknande miljö på båda.
Ja jag vet ju inget om just detta ridgymnasium, men jag tänker att det annars rent generellt är ganska stor skillnad.
Bara det att lägstanivån generellt är högre kan ju göra stor skillnad för hästarna. Inga nybörjare som ska slänga på sadlar eller som drar i munnen vid ridning osv. På ridgymnasium brukar ju inte heller hästarna gå lika många lektioner per dag.

Box istället för spilta som du skrev är ju en enorm förbättring för hästen!
 
Men det får inte byggas nya har jag för mig?

Har tänkt på detta med spiltor lite under dagen. Skulle ni undvika en verksamhet som har dem till alla eller några hästar? Eller hur ser man på spiltor nu för tiden?
Det stämmer, det får som tur är inte byggas nya.
Jag vet ett antal ställen som har spiltor till några och boxar till några, ett av dom har dock fin lösdrift, så hästarna kommer bara in några timmar ibland. Inga ställen jag rider på, men inte som jag undvikt just pga spiltorna heller.
 
Det stämmer, det får som tur är inte byggas nya.
Jag vet ett antal ställen som har spiltor till några och boxar till några, ett av dom har dock fin lösdrift, så hästarna kommer bara in några timmar ibland. Inga ställen jag rider på, men inte som jag undvikt just pga spiltorna heller.
Nej det är en bra poäng du lyfter, att bara för att man ser en häst i spilta betyder det inte att den står där länge. Hajar ändå till lite när jag ser dem, de känns som att de borde försvunnit med Jofa-hjälmarna ungefär.
 
Men det får inte byggas nya har jag för mig?

Har tänkt på detta med spiltor lite under dagen. Skulle ni undvika en verksamhet som har dem till alla eller några hästar? Eller hur ser man på spiltor nu för tiden?
Jag tycker att det är ok med skötselspiltor (dvs att hästarna rör sig fritt ute majoriteten av dygnet), men hade inte stöttat en verksamhet som hade hästar uppstallade på spilta.
 
Men det får inte byggas nya har jag för mig?

Har tänkt på detta med spiltor lite under dagen. Skulle ni undvika en verksamhet som har dem till alla eller några hästar? Eller hur ser man på spiltor nu för tiden?
Ridskolan jag red på hade spiltor med strö där hästarna kom in under lektionstid, för ridning och så fick de kraftfoder och hö där. De stod väl där några timmar per dag, inte under natten. De hade en lösdrift i hagen, så de gick väl egentligen på lösdrift.
Det tycker jag är okej, men jag skulle undvika en där hästarna står i spiltor istället för boxar.
 
Nej det är en bra poäng du lyfter, att bara för att man ser en häst i spilta betyder det inte att den står där länge. Hajar ändå till lite när jag ser dem, de känns som att de borde försvunnit med Jofa-hjälmarna ungefär.
Samma här, hajar också till per automatik när jag ser spiltor och tänker vad är detta för något.

Men jag hajar också till om jag ser stall där hästarna står inne väldigt många timmar på box, eller i små rutor till hagar med bara lera i eller när hästar släpps på sommarbete utan skydd från insekter eller solen. Det kan vara svårt att hitta en verksamhet där jag känner att jag tycker allt är toppen, men dessa uppräknade saker samt spiltor tycker jag är bland de värre som jag ogärna vill stötta.
 
Samma här, hajar också till per automatik när jag ser spiltor och tänker vad är detta för något.

Men jag hajar också till om jag ser stall där hästarna står inne väldigt många timmar på box, eller i små rutor till hagar med bara lera i eller när hästar släpps på sommarbete utan skydd från insekter eller solen. Det kan vara svårt att hitta en verksamhet där jag känner att jag tycker allt är toppen, men dessa uppräknade saker samt spiltor tycker jag är bland de värre som jag ogärna vill stötta.
Det med hagarna är ju svårt när det gäller ridskolor nära bebyggelse. Vår ridskola vill ju gärna ha mer mark till hagar men det finns ju inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp