Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske för att det i merparten av annonser står ej nybörjarhäst. Och för att få veta varför på en häst som låter intressant måste man prata med säljaren och själv avgöra om det är något för en eller inte. Speciellt om man inte anser sig vara nybörjare. Jag delar inte er definition av nybörjare som en ridskoleryttare som ridit i 20+ år, eller någon som inte har haft egen häst på 20 år.
Fast på en ridskola lärs främst ridning ut, inte skötsel, inte hästhantering. Har själv varit ridskoleryttare i många år.
Det som man behöver kunna som kan vara svårt om man bara umgås med ridskolehästar som är trygga i systemet de lever i, är att kunna läsa av och bemöta hästar utanför deras komfortzon. En känslig häst som annonseras ut som ej nybörjarhäst kräver extra mycket av den som hanterar den. Man måste kunna ge en sådan häst trygghet och förtroende.
 
Tror du balansen är ridningsspecifik? Dvs. man kan ju ha god balans inom annat man pysslat med under sitt uppehåll. Men är den då direkt överföringsbar? /genuin undring

Ja, utifrån de muskler/muskelgrupper som man använder inom ridningen och hur man med samtidigt följer med i hästens rörelse. Det går förstås att träna och stärka musklerna för sig, avsuttet, men det är svårt (kanske omöjligt?) utan häst att uppnå samma effekt.

Har man ridit mycket tidigare i livet så har man också automatiserat "ridkänslan" i både kropp och hjärna. Men vid ett långt uppehåll hinner kroppen förändras (och de muskler som annars hållts i trim), och då påverkas ridförmågan. (Man blir seg och får tänka mer.) Däremot går det snabbt att lära upp kroppen igen i och med att man har ridningen automatiserad sedan tidigare. Och med det kommer också en bättre balans och tajming.

Jämför med att cykla eller spela piano. Du kan antagligen både cykla och spela, men du är inte lika balanserad/flink jämfört med innan uppehållet.

Samma sak gäller även hjärnan och t.ex. hur öppen den är för inlärning. Inlärningskapaciteten går att träna upp och förbättra, men den går ner på lägre varv igen om du inte använder den. Börjar du rida igen, så får även huvudet jobba lite mer så att kroppen hänger med.
 
Ja, utifrån de muskler/muskelgrupper som man använder inom ridningen och hur man med samtidigt följer med i hästens rörelse. Det går förstås att träna och stärka musklerna för sig, avsuttet, men det är svårt (kanske omöjligt?) utan häst att uppnå samma effekt.

Har man ridit mycket tidigare i livet så har man också automatiserat "ridkänslan" i både kropp och hjärna. Men vid ett långt uppehåll hinner kroppen förändras (och de muskler som annars hållts i trim), och då påverkas ridförmågan. (Man blir seg och får tänka mer.) Däremot går det snabbt att lära upp kroppen igen i och med att man har ridningen automatiserad sedan tidigare. Och med det kommer också en bättre balans och tajming.

Jämför med att cykla eller spela piano. Du kan antagligen både cykla och spela, men du är inte lika balanserad/flink jämfört med innan uppehållet.

Samma sak gäller även hjärnan och t.ex. hur öppen den är för inlärning. Inlärningskapaciteten går att träna upp och förbättra, men den går ner på lägre varv igen om du inte använder den. Börjar du rida igen, så får även huvudet jobba lite mer så att kroppen hänger med.
Tack för kloka reflektioner! Sorry för lite OT till: Tror du har rätt. En sak som förvånade mig vid min premiär efter uppehåll var verkligen hur o-integrerat allt kändes både kognitivt och fysiskt. En skänkel här, en tygel där, en korrekt ställning, och allt behövde hållas koll på separat. Så minns jag det inte alls! Utan mer som en välblandad cocktail till skillnad från ett gäng separata ingredienser, så att säga. Väldigt mycket satt automatiskt förr, och medvetet behövde jag bara fokusera på det vi jobbade med för stunden, vilket var nog så krävande.// slut OT
 
Det här med "ej nybörjarhäst" tänker jag kan bero på olika saker.

Hade jag sålt min hade det troligtvis stått något sådant - hon är jättesnäll och enkel i hantering, och egentligen ganska lättriden också. Men hon blir rädd för mycket, har en tendens att då och då vilja kasta sig inåt/uppåt/framåt, och har vissa triggers - t.ex när flera andra hästar far iväg i galopp, saker som låter och mörker. Och under vintern är det något (mer stillastående? mer kall?) som gör henne mer svårriden.

En häst som jag var med och provred åt ridskolan tyckte jag var kanontrevlig och superlyhörd att rida och inga direkta svårigheter i hanteringen. Och jag anser mig vara en okej ryttare, men långt ifrån någon jätteduktig ryttare. Däremot hade vi med en tonåring som bara ridit 1-2 år för att se hur hästen reagerar på mindre erfarna ryttare - och hon kunde knappt stanna. Hon hade inte tillräckligt bra kontroll på sin egen kropp för att kunna använda kroppsvikten på rätt sätt, och hästen blev då osäker och förstod inte vad hon ville. Hästen var ursprungligen annonserad som att passa verksamhet, men jag har för mig att hon efter det ändrade så att det stod något om att hästen kan passa jättebra för mer rutinerade ryttare, eller att det inte var en nybörjarhäst.
 
Kanske för att det i merparten av annonser står ej nybörjarhäst. Och för att få veta varför på en häst som låter intressant måste man prata med säljaren och själv avgöra om det är något för en eller inte. Speciellt om man inte anser sig vara nybörjare. Jag delar inte er definition av nybörjare som en ridskoleryttare som ridit i 20+ år, eller någon som inte har haft egen häst på 20 år.
Jag tycker inte heller att mn är nybörjare om man ridit på ridskola i 20 år. Men när det står ”ej nybörjare” i annonser så ska man generellt inte tolka det så bokstavligt, som jag skrev innan. Ej nybörjare i annons kan inkludera många personer som man inte annars kallar nybörjare.
Man får läsa mellan raderna i annonser. Ej nybörjare = hästen är på något sätt svår eller känslig. Ja självklart behöver man mer info för att veta säkert men om man har de önskemål på häst som tex du beskrivit tidigare så kan det vara en generell riktlinje att hålla sig borta från hästar där det står ej nybörjare i annonsen.
 
Tror du balansen är ridningsspecifik? Dvs. man kan ju ha god balans inom annat man pysslat med under sitt uppehåll. Men är den då direkt överföringsbar? /genuin undring
Har man bra kroppskontroll och balans är det inte alls svårt att ”överföra” det till ridningen, men man kanske måste ”odla” eller förstärka vissa muskler som inte används annars.
 
Jag tycker inte heller att mn är nybörjare om man ridit på ridskola i 20 år. Men när det står ”ej nybörjare” i annonser så ska man generellt inte tolka det så bokstavligt, som jag skrev innan. Ej nybörjare i annons kan inkludera många personer som man inte annars kallar nybörjare.
Man får läsa mellan raderna i annonser. Ej nybörjare = hästen är på något sätt svår eller känslig. Ja självklart behöver man mer info för att veta säkert men om man har de önskemål på häst som tex du beskrivit tidigare så kan det vara en generell riktlinje att hålla sig borta från hästar där det står ej nybörjare i annonsen.
Nej, jag håller inte med om din generella riktlinje. Min är att om hästen verkar intressant för mig så tar jag reda på mer. Det finns många som skriver ej nybörjare och menar då att man ska kunna rida hyfsat, inte att hästen skulle vara någon form av problemhäst.
 
Nej, jag håller inte med om din generella riktlinje. Min är att om hästen verkar intressant för mig så tar jag reda på mer. Det finns många som skriver ej nybörjare och menar då att man ska kunna rida hyfsat, inte att hästen skulle vara någon form av problemhäst.
Ja du får såklart göra precis hur du vill. Har man gjort flera köp som inte blivit riktigt som tänkt kan det ju dock vara en idé att tänka utanför sin box nästa gång :)

Och jag menade verkligen inte att hästen skulle vara någon problemhäst. Lite svår eller känslig är definitivt inte samma sak som problemhäst. Det kan vara en fullt normalfungerande och snäll häst som reagerar precis som hästar normalt gör. Precis som vi har diskuterat många gånger vid det här laget. Det har ju, genom inlägg i flera olika trådar, framkommit att du har önskemål på din häst som är lite mer än att hästen bara ska vara "normalsnäll". Det är då man verkligen behöver läsa mellan raderna i annonser, även om man inte är en nybörjare.
 
"Ej för nybörjare" för mig betyder också att man som säljare kan flagga för att denna hästen kräver att man har is i magen och resurser till att lösa olika situationer. Chansen för att man har detta ökar ju om man ridit länge, men jag har också mött många som ridit hela sina liv som låser sig fullständigt för att en häst börjar tagga till lite eftersom de inte har ridit många olika sorters hästar.
 
Kanske för att det i merparten av annonser står ej nybörjarhäst. Och för att få veta varför på en häst som låter intressant måste man prata med säljaren och själv avgöra om det är något för en eller inte. Speciellt om man inte anser sig vara nybörjare. Jag delar inte er definition av nybörjare som en ridskoleryttare som ridit i 20+ år, eller någon som inte har haft egen häst på 20 år.

Om det är den hästen jag tror du menar så är den ju också rätt ung? Med allt som du har skrivit på forumet och de hästar och svårigheter du har haft så kanske en till unghäst inte är så klokt?
 
Om det är den hästen jag tror du menar så är den ju också rätt ung? Med allt som du har skrivit på forumet och de hästar och svårigheter du har haft så kanske en till unghäst inte är så klokt?
En liten fråga här.

Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?

Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.

Det är en ponnyras i mitt fall.
 
En liten fråga här.

Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?

Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.

Det är en ponnyras i mitt fall.
Allt går med en portion ödmjukhet och bra folk runt sig är mottot jag kör efter! Det är också väldigt kul att se utvecklingen på unghästar och hur man växer tillsammans.
 
En liten fråga här.

Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?

Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.

Det är en ponnyras i mitt fall.
Jag har en åring nu. Han är min första egna unghäst men jag har jobbat med hästar tidigare och hanterat alla möjliga slags hästar, från föl till avelshingstar och tävlingshästar i träning. Jag skulle nog säga att det beror mycket på individ, vissa unghästar har helt klart mer attityd än andra. Dom är också väldigt lika människobarn på så vis att dom går igenom olika "faser" då saker kan bli problematiskt fastän det funkat helt problemfritt tidigare. Tålamod är en god egenskap att ha. Jag har också ett par väldigt kunniga personer som själva sysslat med avel i många år som jag känner att jag kan få stöd och vägledning av om jag behöver det. Det är guld värt!
 
En liten fråga här.

Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?

Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.

Det är en ponnyras i mitt fall.

Tror det är jättesvårt att svara på på rak arm. Det skiljer sig rätt mkt på så sätt att i mångt och mycket är ju unghästen ett oskrivet blad som ska lära sig en massa saker som kan tyckas helt självklara för den vuxna hästen. På ett sätt är det superkul, men samtidigt sätter det ju rätt mkt press på en att inte råka lära hästen olater och att lära dem rätt från början så de växer upp till vettiga individer. Jag skulle aldrig våga mig på det om jag inte som nu (har själv en fyraåring) haft mkt kunnigt folk omkring mig att fråga och bolla med och ta hjälp av vid behov.
 
En liten fråga här.

Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?

Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.

Det är en ponnyras i mitt fall.
Det skiljer ganska mkt, på så sätt att unghästarna måste lära sig väldigt många saker som man lite tar för givet med vuxna. Man vet aldrig riktigt heller vad som kommer hända, det är ständiga överraskningar åt alla håll 😁

Sålänge man har stöd och hjälp brukar det gå bra. Man ska nog vara ganska trygg i sadeln, allt är mer oberäkneligt med unghästar. Men beroende på hästens ålder så kan man behöva ganska mycket hjälp med konkreta saker. Som någon som longerar en i början, någon som håller i när man ska sitta upp, bra sällskap på uteritter osv 😊
Och såklart viktigt att ha tränare som hjälper en med hästens utbildning och som kan stötta när man ska planera sitt upplägg.
 
En liten fråga här.

Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?

Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.

Det är en ponnyras i mitt fall.
Min första unghäst var en okomplicerad ponny. Tyckte inte det var så stor skillnad faktiskt. Red lite för tränare såklart.

Nästa unghäst var svårare (annan mentalitet) och generellt har det varit en tung resa (mycket skador, ej ridrelaterade). Har ridit för tränare till och från men är ju mest basic grejer i början, red ut mycket osv. Resonerar som så att hästen är till för mig (ska inte säljas) och om utvecklingen går långsammare än dagens standard så är det helt okej.

Någon gång är ju den första för alla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp