Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta tycker jag är så svårt!
Jag köpte Kontur med uppgiften om att han var frisk, dock hade han passgång i skritt. Han började efter ca 3 månader uppvisa hälta på volt i trav. Ingen direkt stor hälta utan den kom och gick. Jag hade ju här kunnat påpeka att han haft detta när säljaren sålde då det som sagt först framkom när vi hade börjat rida mer. Då han var i karantän/vila de första 4 veckorna.
Men jag kände att det lika bra kunde varit jag som orsakade hans hälta då jag red "hårt" i en miljö han aldrig varit på i sitt liv, ridhus och paddock. Så jag tog på mig smällen och betalade. För tror till 99.9 % att hans hältor var mitt fel, tyvärr.
Sen att det tog veterinärerna 9 månader för att hitta vad som är fel, det är en annan sak. Det tycker jag är för jäkligt!

Men just pga denna historien så har jag så svårt att tänka tanken med att köpa ny häst. Vill och kommer göra det till slut men nej jag är ganska knäckt av all min otur med halta djur som visar sig vara omöjliga att behandla.

Priserna just nu är verkligen upp och ner haha. Blir nästan misstänksam nu om dem ligger runt 50k :rofl:
Men eller hur🥰. Man tänker varför vill de bara ha 50000? Nåt måste vara fel.
 
Detta tycker jag är så svårt!
Jag köpte Kontur med uppgiften om att han var frisk, dock hade han passgång i skritt. Han började efter ca 3 månader uppvisa hälta på volt i trav. Ingen direkt stor hälta utan den kom och gick. Jag hade ju här kunnat påpeka att han haft detta när säljaren sålde då det som sagt först framkom när vi hade börjat rida mer. Då han var i karantän/vila de första 4 veckorna.
Men jag kände att det lika bra kunde varit jag som orsakade hans hälta då jag red "hårt" i en miljö han aldrig varit på i sitt liv, ridhus och paddock. Så jag tog på mig smällen och betalade. För tror till 99.9 % att hans hältor var mitt fel, tyvärr.
Sen att det tog veterinärerna 9 månader för att hitta vad som är fel, det är en annan sak. Det tycker jag är för jäkligt!

Men just pga denna historien så har jag så svårt att tänka tanken med att köpa ny häst. Vill och kommer göra det till slut men nej jag är ganska knäckt av all min otur med halta djur som visar sig vara omöjliga att behandla.

Priserna just nu är verkligen upp och ner haha. Blir nästan misstänksam nu om dem ligger runt 50k :rofl:
Samma med min förre häst. Hade måttligt KS, jag tog bort henne och fick ut på försäkringen, så varför skulle jag då krångla med säljaren? Jag anser det är mitt ansvar som köpare. En sak är ju om man medvetet blivit lurat på sig en dålig häst, men i många lägen så är hästar levande djur och det går inte säga varför saker blir som det blir ibland.
 
Samma med min förre häst. Hade måttligt KS, jag tog bort henne och fick ut på försäkringen, så varför skulle jag då krångla med säljaren? Jag anser det är mitt ansvar som köpare. En sak är ju om man medvetet blivit lurat på sig en dålig häst, men i många lägen så är hästar levande djur och det går inte säga varför saker blir som det blir ibland.

Gjorde samma här, har efter mina erfarenheter alltid mina djur livsförsäkrade i de beloppet jag köper dem för. Just ifall det skulle hända en olycka eller dem skadar sig.
För djur är djur och allt kan hända.

Tror som sagt inte Konturs ägare hade märkt hans hälta oavsett. Han var bara halt på mjukt underlag, på volt. Dem tävlade honom i parkörning.

Men som sagt så tror jag tyvärr på att jag red för hårt, för snabbt, på nytt underlag. Något jag tyvärr för alltid får bära med mig 💔. Han var verkligen en på miljonen!

Men vet inte riktigt om jag vågar importera igen eller om jag ska försöka hitta i Sverige 🤔.
 
Detta tycker jag är så svårt!
Jag köpte Kontur med uppgiften om att han var frisk, dock hade han passgång i skritt. Han började efter ca 3 månader uppvisa hälta på volt i trav. Ingen direkt stor hälta utan den kom och gick. Jag hade ju här kunnat påpeka att han haft detta när säljaren sålde då det som sagt först framkom när vi hade börjat rida mer. Då han var i karantän/vila de första 4 veckorna.
Men jag kände att det lika bra kunde varit jag som orsakade hans hälta då jag red "hårt" i en miljö han aldrig varit på i sitt liv, ridhus och paddock. Så jag tog på mig smällen och betalade. För tror till 99.9 % att hans hältor var mitt fel, tyvärr.
Sen att det tog veterinärerna 9 månader för att hitta vad som är fel, det är en annan sak. Det tycker jag är för jäkligt!

Men just pga denna historien så har jag så svårt att tänka tanken med att köpa ny häst. Vill och kommer göra det till slut men nej jag är ganska knäckt av all min otur med halta djur som visar sig vara omöjliga att behandla.

Priserna just nu är verkligen upp och ner haha. Blir nästan misstänksam nu om dem ligger runt 50k :rofl:

Ja jag skulle inte våga köpa en "full frisk" varmblodig häst för 50k, eftersom jag vet med mig att det skulle krävas betydande problematik för att jag själv skulle sälja en häst för det priset på dagens marknad :nailbiting: För ca 10-15 år sedan tittade jag på hästar i den prisklassen (upp till 85") och även när det inte skulle vara några problem var det alltid något problem som visade sig när man väl kom dit, som att ägaren inte vågade visa den riden, hästen var low-key halt, var arg på skänkeln, hade hovar som var bedrövliga, sadeltvång, konstiga ärr på kropp och ben osv.
Sen tycker inte jag en häst behöver vara felfri numera utan jag vill veta att den inte har ont och är glad och så får den specialutformat schema. Min bästa häst jag haft hade brutna revben, en rygg jag är övertygad inte såg så bra ut på röntgen även om vi aldrig röntgade den (karpig och styv över länden) gamla ärr på benen och en gaffelbandsskada som kanske uppkom hos mig, kanske inte, den var lindrig och missades av två veterinärer under en längre tid innan någon äntligen tog fram ultraljudet.
 
Köplagen är helt klart bättre i det avseendet men också lite klurigt utformad när man säljer levande varelser. Sen kan man alltid ha otur och en försäljning förvandlas till en mardröm, det handlar mer om vem man säljer till än vilken häst man sålt... är mina tankar om saken iaf.
Jag instämmer helt! En köpare som krånglar från början måste gå bort direkt.

Jag skulle inte sälja till "vem-som-helst", och i synnerhet inte om det känns som om det finns risk för framtida problem.

Men man kan ju aldrig veta. Det finns folk till allt.
 
Nästan så att jag tänker att jag struntar i att sälja...
Det glädjer mig för jag tror att du reder ut din.
Det är svårt att förklara hur jag menar men jag har tydligt insett IOM jobbet jag gör med ridskolans nya hästar att det verkligen inte är Vanligt att de kommer till sitt nya hem och bara fungerar. Den här lärdomen har varit ovärderlig för mig. Jag vet nu att det jag ser under en provridning är något jag kan komma till på sikt med arbete. Efter flytt så är det nog mest sannolikt att den är annorlunda ett bra tag.
Jag visste inte det eftersom jag har haft galen tur med mina hästköp. De har klivit ur bussen och bara varit supersnäll trevliga glada och älskat mig och min ridning.
Nu har jag tre hästar att fasa in som är brötiga skärrade och ser spöken…. Men det går framåt med dem! Araben som älskade att gå på två ben för nån månad sedan verkar ha glömt bort det helt. Tex.
Med all respekt för din känsla för din häst så tror jag det är tid ni behöver. Det är ju hur det känns om ett år kanske som är viktigt.
 
Jag bara måste berätta om min knasiga make.
Jag ska ju köpa häst lite på sikt. Det har känts okej eftersom jag ju rider mycket och har ett jätteroligt uppdrag med gröna hästar på min ridskola plus en bra häst till jag lånar. Att han får tycka nåt är för han ska betala kalaset. Han har frågat en gång hur mycket det kan tänkas kosta och jag har sagt runt 200, lite upp eller ner. Helt okej men han vill då vänta till hösten eller helst tills årsskiftet.
I torsdags såg jag ett välstammat sto på 17 år helt frisk utbildad medelsvår och lite hoppglädje. Skulle vara snäll och trevlig. För 50000. Jag berättade det och han glömde helt att han ville att vi väntar utan han tjoade ring henne på en gång!! Vi tar ut semester och åker och träffar hästen, jag fixar en kärra etc etc. !!
Det hela blev ingenting för jag hittade ingen stallplats. Jagtror dessutomatt det finns en hake för det är för billigt. Men det var hur kul som helst att se hur lycklig han var över att spara 150 lax.
 
Det glädjer mig för jag tror att du reder ut din.
Det är svårt att förklara hur jag menar men jag har tydligt insett IOM jobbet jag gör med ridskolans nya hästar att det verkligen inte är Vanligt att de kommer till sitt nya hem och bara fungerar. Den här lärdomen har varit ovärderlig för mig. Jag vet nu att det jag ser under en provridning är något jag kan komma till på sikt med arbete. Efter flytt så är det nog mest sannolikt att den är annorlunda ett bra tag.
Jag visste inte det eftersom jag har haft galen tur med mina hästköp. De har klivit ur bussen och bara varit supersnäll trevliga glada och älskat mig och min ridning.
Nu har jag tre hästar att fasa in som är brötiga skärrade och ser spöken…. Men det går framåt med dem! Araben som älskade att gå på två ben för nån månad sedan verkar ha glömt bort det helt. Tex.
Med all respekt för din känsla för din häst så tror jag det är tid ni behöver. Det är ju hur det känns om ett år kanske som är viktigt.
Ja, med lite distans till vad som hände, med lite mer ridning på ridskolans hästar (hoppade en av mina favoriter i går och insåg att även han hoppade till i "hörnet" och ogillade ryttarna från gruppen innan som gick med gödselkärran och mockade, samt tokvägrade på en oxer tre gånger utan att jag åkte av, men valde att inte fortsätta mer på grund av djävulskt ont i ryggen efter ett klantigt fellyft) har lite av självförtroendet återvänt. Jag inser att jag förväntade mig och ville för mycket för snabbt (det fanns lite tryck med från ridskolan om att börja rida min egen häst på lektionerna pga hästbrist). Och med största sannolikhet skulle en annan häst bjuda på antingen liknande "problem", eller helt andra utmaningar (som säkert också skulle lösa sig med lite tid och träning). Jag har inget emot att ta det lite lugnare, promenadrida, tömköra, ta det i min och hästens takt och kanske fortsätta rida på ridskolans hästar på lektion. Detta kan jag göra på min häst, som jag dessutom saknar!
 

Bifogade filer

  • Iantho hos Ina.webp
    Iantho hos Ina.webp
    91,8 KB · Visningar: 59
Jag tror verkligen inte du behöver vara rädd för din häst och jag tror det kan bli hur bra som helst. Jag tycker oftast inom ridsport det är för mycket pres och man skall "bara rida på" jag tycker i det läget vart han stegrade, så är det faktiskt helt okej att hoppa av innan det händer, man känner hästen är på helspänn och hoppar till för saker i ridhuset om man då hoppar av och jobbar dom på töm/longering eller för hand visar man också hästen att "hey, jag hör du är rädd, låt oss göra såhär istället" och då slippa vara med om en olycka. Många stall så blir det tyvärr så att man skall "tuffa på och RID RID RID" förbi allt.

Har länkat det innan, men tycker han förklarar fenomenet fantastiskt bra i detta klipp:


Typ jag skrittade ut med en kompis på min nya, hon är känslig men snäll. Vi kom till ett ställe vart hon tyckte det va läskigt och nytt, så jag hoppade av och ledde för hand och lugnande henne och jobbade henne, så det gick hur bra som helst. Hon skuttade till och jag är väldigt glad jag hoppade av. För i tiden sås det ju som "man låter hästen vinna" om man hoppar av eller dom lär sig fel saker etc. Jag tycker det är viktigare att man stärker förtroende häst och människa emellan.
 
Just detta med att hästen kan ändras när man får hem dem, gör att jag alltid är lite osäker, rädd när jag ska få hem hästen.
Just för att jag är en så stor fegis 😅. Brallar hästen eller kastar sig osv så blir jag rädd direkt och har jättesvårt för att släppa det. Detta är så klart mitt problem men vet inte hur jag ska kunna fixa det.

Men lite därför jag kände jag lika bra kunde importera. Plus att det var i princip omöjligt att provrida häst i Sverige hösten 2020.

Nu gick ju allt superbra med Kontur och jag kände mig säker på honom alla gånger förutom en gång när han fick se en skäck 🤣🙈. Men då hoppade jag av och så var det löst.

Lite därför jag blev så krossad när hans kropp inte höll.

Därför är jag så osäker på nästa hästköp. Är ju sen ingen som skulle ge upp i första hand, utan hade då anlitat tränare osv.
Men ja letar efter hästar med stabilt temperament och långsamma reaktioner 🤣🙈.
 
Just detta med att hästen kan ändras när man får hem dem, gör att jag alltid är lite osäker, rädd när jag ska få hem hästen.
Just för att jag är en så stor fegis 😅. Brallar hästen eller kastar sig osv så blir jag rädd direkt och har jättesvårt för att släppa det. Detta är så klart mitt problem men vet inte hur jag ska kunna fixa det.

Men lite därför jag kände jag lika bra kunde importera. Plus att det var i princip omöjligt att provrida häst i Sverige hösten 2020.

Nu gick ju allt superbra med Kontur och jag kände mig säker på honom alla gånger förutom en gång när han fick se en skäck 🤣🙈. Men då hoppade jag av och så var det löst.

Lite därför jag blev så krossad när hans kropp inte höll.

Därför är jag så osäker på nästa hästköp. Är ju sen ingen som skulle ge upp i första hand, utan hade då anlitat tränare osv.
Men ja letar efter hästar med stabilt temperament och långsamma reaktioner 🤣🙈.
Jag hade jobbat från marken tills man känner hästen och dennas reaktioner. Tycker det gör en mycket tryggare när man känner hästen och då bättre kan förutse hur dom reagerar. Samma anledning till varför jag inte ofta vill rida andra folks hästar, även dom är fina, så vill jag inte riskerar något för mig själv. Har endast hoppat upp på super snälla hästar som ägs av andra, hästar som jag sett bralla loss och hittar på saker säger jag nej till 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp