Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tittar mest på Hästnet och Facebookgruppen Fjordhästen i Norden finnes och så har jag hittat en norsk grupp Fjordhesteierskifte (om man nu till äventyrs känner för att leta utanför Sveriges gräns). Och så har jag anmält intresse att få hyra en fjordhäst ifrån Taffsnäs efter ridlägren i sommar.
Börjar också fundera lite på att hyra från taffsnäs! Har du någon erfarenhet därifrån?
 
Börjar också fundera lite på att hyra från taffsnäs! Har du någon erfarenhet därifrån?
Den är urgammal!
Hyrde en häst därifrån typ 1989? Var sen på bollen och hade nog två hästar att välja ifrån, valde den yngsta som nog var gammal ändå (kommer inte alls ihåg ålder, men han hette Dallas). Hästen hämtades och installerades på stallplatsen jag hade bokat i förväg. Själv var jag 19 år och hade aldrig haft häst eller varit medryttare eller ens skötare. Så, första ritten slutade med att vi inte tog oss ifrån stallplanen. Andra gången lyckades jag med det och kunde skritta och trava en stund. Tappade ridspöet och satt av för att plocka upp och vips lyckades Dallas parkera på min fot och vägrade kliva bort på vad jag tyckte kändes som en evighet. Tredje ridturen valde jag att gå en liten bit på en trafikerad väg (behövde gå där för att komma till bra ridvägar och det var sagt att han var trafiksäker). Slutade med full sken längs med vägen tills jag lyckades styra in på en mindre väg och rida hemåt igen. Efter det gav jag upp och de fick komma och hämta Dallas igen, på min bekostnad. Och jag fick också betala kostnaderna för hovslagare perioden ut och vaccination enligt avtal.

Nästa möte med Taffsnäs var några år senare när Börje Klangenstam ringde på min till salu annons och köpte min fjording Fabian. Och ytterligare nästa när min dotter åkte dit på ridläger två år i rad innan hon slutade med hästar. Eller, nej förresten, jag var ju där och hälsade på Fabian någon gång däremellan. Det är maffigt att se en hage full med gulisar!
 
Börjar också fundera lite på att hyra från taffsnäs! Har du någon erfarenhet därifrån?
Dom har helt fantastiska fjordningar, jag hade praktik där en hel termin :)

Hästarna är underbara pigga och glada men alltid lätta att kontrollera.

Minns framförallt att det fanns en skogslinga med hinder där jag och dom andra praktikanterna brukade rejsa på led (barbacka såklart)

Rekommenderar absolut en fjording därifrån.

Tror ena tjejen jag hade praktik med är medlem här och minns detta :)

Hallon/jordgubb någonting heter hon här ☺
 
Helt plötsligt tycker jag det ligger massor med rimliga hästar till rimliga priser ute på annons 🧐
Jag har också reagerat på att det finns en och annan häst till bra pris sista dagarna.

Jag har också märkt det och speciellt hittat några stycken som jag hade velat provrida, dock ska jag eller kan jag inte köpa häst just nu :).
Men många fina för helt okey priser, kan det vara på grund av priserna på höet osv har ökat?
 
Dom har helt fantastiska fjordningar, jag hade praktik där en hel termin :)

Hästarna är underbara pigga och glada men alltid lätta att kontrollera.

Minns framförallt att det fanns en skogslinga med hinder där jag och dom andra praktikanterna brukade rejsa på led (barbacka såklart)

Rekommenderar absolut en fjording därifrån.

Tror ena tjejen jag hade praktik med är medlem här och minns detta :)

Hallon/jordgubb någonting heter hon här ☺
Vad kul att höra! Kanske ska kolla in det lite noggrannare:D
 
Jag har också märkt det och speciellt hittat några stycken som jag hade velat provrida, dock ska jag eller kan jag inte köpa häst just nu :).
Men många fina för helt okey priser, kan det vara på grund av priserna på höet osv har ökat?
Skulle också gissa på det! Troligtvis de höga bränslepriserna och osäkerheten i världen just nu som säkert påverkar priserna:crazy:
 
Någon med lite erfarenhet av haflinger?
Jag avlivade precis en 25-åring jag haft i flera år. Maken till roligare häst får man leta efter och jag har ändå stor erfarenhet av massor med olika hästar. Han var pigg och framåt med personen som ville det, och han var lugn och stabil med en ryttare som ville det. Jag lärde min moster att rida på honom när hon fyllde 60 år och hon vågade rida ut och galoppera på honom efter bara några gånger eftersom han var så trygg. Snäll i all hantering och väldigt rolig på ridbanan då han kunde om man själv kunde trycka på honom lite.

Tyvärr helt livsfarlig att ha själv. Han var genomsvettig ifall han fick vara i hagen själv i 10 minuter! Det innebar också att det inte gick att låta honom gå på magert bete, eftersom mina andra hästar ville ha vanligt bete. Så beslutet att avliva honom innan våren och det gröna gräset, för förra sommaren slog fången till ordentligt. :(

Jag hade gärna köpt en ny haflinger, men jag har två ungponnyer hemma nu som jag behöver ta tag i och utbilda och meritera vidare, så det köpet får vänta. Men Ekbacken har flera fina importer till salu. Hon har även en del svenskfödda till salu också.

Sen ska man veta att haflinger har flera olika linjer som de är rätt så bra att hålla "rena". Min var A-linjen och han var superbra i temperamentet, men jag har hört att de andra linjerna kanske inte varit riktigt så fina som min. Min var dessutom lite av den tyngre typen.
 
Säljer du som privatperson till privatperson och de röntgar hästen senare och hittar ett fel du inte visste fanns har jag svårt och se att du får problem. Det är såfall om de röntgar vid försäljningen och upptäcker något
Åh säg inte så. Som @prinsessfeminist skrev har jag hamnat i just den situationen. Sålde en fyraåriga swb, tävlad och i fas för sin ålder. Dock en speciell häst med tvång och kräver sin ryttare. Köparen ville inte stå för besiktningen trots att hon hade all möjlighet från min sida. Hästen gårdsbesiktades ua. Skrev bilaga till kontraktet om allt från utrustning, hur hästen tränats, utfodring mm och poängterade i både annons och i bilaga att hon hade sadeltvång. Under provridningen visade häst också sin fulla arsenal i beteende.

Häst blev reklamerad 5 månader efter köp pga röntgenfynd. Detta har blivit en långdragen historia som fortfarande, efter ett år, inte är löst än.
 
Åh säg inte så. Som @prinsessfeminist skrev har jag hamnat i just den situationen. Sålde en fyraåriga swb, tävlad och i fas för sin ålder. Dock en speciell häst med tvång och kräver sin ryttare. Köparen ville inte stå för besiktningen trots att hon hade all möjlighet från min sida. Hästen gårdsbesiktades ua. Skrev bilaga till kontraktet om allt från utrustning, hur hästen tränats, utfodring mm och poängterade i både annons och i bilaga att hon hade sadeltvång. Under provridningen visade häst också sin fulla arsenal i beteende.

Häst blev reklamerad 5 månader efter köp pga röntgenfynd. Detta har blivit en långdragen historia som fortfarande, efter ett år, inte är löst än.
Jösses, inte än?! Så förfärligt att inte veta hur utfallet blir.

Alltså. När jag hör historier som din, så tänker jag så här;

Jag kommer inte att sälja häst någonsin mer, utan att det avtalas bort ett ansvar som jag inte kan ta.

Då får jag hellre sälja billigare, ge bort eller inte sälja alls. Det är inte rimligt att som privatperson ta ansvar för något som inte syns. Men kanske tänker näringsidkare lika?

Idag hade jag kontakt med en uppfödare som uttryckligen sade att hon inte säljer till folk som skall röntga.

Priset var satt därefter.

Så kanske sjunker priserna något i så fall?
 
Utifrån egen erfarenhet som köpare är jag nog chill in absurdum. Jag anser att a l l a hästköp är en chansning. Det spelar ingen roll hur många gånger du provrider eller träffar hästen i sitt gamla hem för precis allt kan förändras när den kommer hem till dig. Jag sålde tex ett äldre connemarasto för några år sen som var så absoluta tryggheten själv hos mig. I sitt nya hem blev hon som förbytt och tokstressad nån månad innan hon varvade ner.

För drygt ett år sen köpte jag en (billig) import. Han skulle vara "bombproof" och 10 år. Visade sig vara mycket reaktiv och antagligen 14 år. Ja ja, hade all möjlighet att byta in honom men nu blev häst ändå rätt för mig. Tycker det ofta glöms bort att det faktiskt är levande djur och individer vi köper. De förändras, utvecklas och anpassar sig utifrån sin miljö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp