Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med helt och hållet. Sen kanske inte bästa läget att köpa en häst som man är helt grön och osäker, för många hästar reagerar på miljöbyte, så chansen det blir samma situation igen känns stor. Därav kanske bättre att köpa sig in på en av ridskola hästarna om möjligheten finns? typ halvfoder eller så, så man får ridit det man vill, men känner hästen och den får vara i en van miljö. Iaf min tanke. :)
Jag anser mig inte som helt grön och osäker? Däremot gillar jag inte heta och sprättiga hästar och känner mig för gammal och skör för att åka av var och varannan gång jag rider.
 
.

Kanske hade varit bättre att köpa en häst från ridskolan som du är van vid och vet är trygg för dig att rida? Bara en tanke. Jag menar inget negativt med detta, men mer eftersom det är blivit fel med två hästar.
Om man är rätt grön med hästar, så är det lätt det blir "fel" tror jag. Särskilt eftersom den där trygga tant hästen kan vara svår att hitta. Dom går åt som smör i solsken och jag tror verkligen att om man är otrygg så förplantar det sig i hästen när man rider. Jag tror helt enkelt det har varit för mycket för honom på kort tid och bägaren då runnit över. Förstår dock det känns fruktansvärt och jag hade blivit skit rädd med, har 7-9-13 aldrig haft en häst som gått baköver på mig och gör allt för att undvika det med, han har även flyttat från Belgien till Sverige, stått här i 2 veckor och då såld till en ridskola, vart det händer massor. Tror dom flesta hästarna skulle reagerar mycket på det. Allt är ju nytt för honom och jag tänker att det nog skulle bli samma med dom allra flesta hästarna.

Finns där ingen på ridskolan som kan rida honom? Brukar jo vara duktiga folk som rider med och kan hjälpa?
Tror inte själva ridskolemiljön är ett problem för honom. Snarare tvärtom. Han upplevdes som mycket glad när han fick flytta från karantänen in i stallet. Han är supersnäll att hantera och det är inga problem med små ridskolebarn runt honom. Han är inte nervig i den miljön på något sätt ( jämfört med min första häst som inte trivdes). Däremot tror jag ju att jag gått lite för fort fram med ridningen och att ställa krav på honom i den.

Ingen av ridlärarna är intresserade av att rida honom. Och den person som jag fått tips om av dem backade sen när hon fick höra vad som hänt. Har nu en tjej som ska rida honom ( hemma i sitt stall) i ett par månader, så får jag se efter det.
Jag är inte intresserad av att köpa ytterligare en häst och allt det som spekuleras om att jag borde köpa en häst av ridskolan eller bli medryttare eller halvfodervärd går bort.
 
Tänker hon hade tänkt ha kvar den på ridskolan eftersom hon haft dom två andra där :)
Jag skulle inte vilja köpa en av ridskolans hästar och fortsätta ha den uppstallad där. Det känns som om man kan få problem då när den inte får fortsätta gå som den brukar och också att ridskolans elever kanske får problem att respektera att den har blivit privathäst.

Vår ridskola har dessutom snarare problem med att det fattas lektionshästar och att de inte kan pensionera de gamla hästarna fast de kanske borde det.
 
Det diskuteras ju mycket kring dyra priser i tråden och importer kommer upp rätt ofta som ett svar på detta. Känns väl ändå tydligt att det kan bli minst lika dyrt med en import, särskilt om man har specifika krav på hästen eftersom det alltid är ett risktagande med importerade hästar där mycket är okänt.
Om man inte kommer vara ok med att hästen är drastiskt annorlunda från beskrivningen så är det nog ett väldigt osäkert kort att köpa import. Bättre spara några månader till och kunna köpa i sverige där man kan prova flera gånger och har mycket mer information om hästen.
Våra tre senast köpta hästar har varit importer, och vi har definitivt fått betala lika mycket som om vi köpt i Sverige. Det är absolut inte pris som fått oss att importera, utan för att vi behövt göra det för att få det vi vill ha. De två första köpen är vi väldigt nöjda med, det tredje är fortfarande rätt så färskt, men ser lovande ut. Däremot är vi ju beredda på att hantera hästar som är "mycket häst", särskilt den näst sista visste vi var extremt känslig och reaktiv (vilket jag ville ha, och valde honom därför). Men för majoriteten av de som jag känner som importerar är det inte alls en prisfråga utan handlar om att det man vill ha inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte varit så hade jag köpt i Sverige.
 
Våra tre senast köpta hästar har varit importer, och vi har definitivt fått betala lika mycket som om vi köpt i Sverige. Det är absolut inte pris som fått oss att importera, utan för att vi behövt göra det för att få det vi vill ha. De två första köpen är vi väldigt nöjda med, det tredje är fortfarande rätt så färskt, men ser lovande ut. Däremot är vi ju beredda på att hantera hästar som är "mycket häst", särskilt den näst sista visste vi var extremt känslig och reaktiv (vilket jag ville ha, och valde honom därför). Men för majoriteten av de som jag känner som importerar är det inte alls en prisfråga utan handlar om att det man vill ha inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte varit så hade jag köpt i Sverige.
Men exakt. Fanns inga heller när jag kollade som jag tyckte om och inte funnits på länge. Fanns några i Danmark jag kollade på, men ena hade piphas och andra betedde sig väldigt konstigt på videon. Så blev import. Halvsyrran kollade jag på här i Sverige (den va till salu i 2 veckor och till et billigare pris med, så hade sparat pengar om jag hade köpt den, en hel del pengar) men den är yngre, mindre och föll mig inte i smaken alls. Fin häst, men inte hästen för mig. Har nu fått hem mitt sto och är SÅ nöjd än så länge. Så otroligt fin, känslig och samtidigt otroligt snäll. Hon har varit en dröm att hantera, lyssnar så otroligt bra. Logerade henne idag, och fast där finns massor med "läskiga" saker runt ridbanan som presenningar, bygg material, traktor och trafik som låter nära, så gjorde hon det så bra. Sen när hon travade så stod jag där och bara :love::love::love: vilken finis! hon reagerar på saker, men lyssnar direkt. Totala motsatsen till min förre som jag fick jobba med så mycket för marken då hon i början kunna trampa ner folk, allmänt bufflig och "stökig".

Så får se hur det blir på sikt, men väldigt nöjd redan känner jag :)
 
Det diskuteras ju mycket kring dyra priser i tråden och importer kommer upp rätt ofta som ett svar på detta. Känns väl ändå tydligt att det kan bli minst lika dyrt med en import, särskilt om man har specifika krav på hästen eftersom det alltid är ett risktagande med importerade hästar där mycket är okänt.
Om man inte kommer vara ok med att hästen är drastiskt annorlunda från beskrivningen så är det nog ett väldigt osäkert kort att köpa import. Bättre spara några månader till och kunna köpa i sverige där man kan prova flera gånger och har mycket mer information om hästen.

Fast går det ens att provrida hästar i Sverige just nu?
Jag valde att importera då jag under mitt häst letande i Sverige endast provred 1 häst under 6 månader. Ändå satt jag klistrad på hastnet och diverse sidor. Ringde så fort annonserna kom ut men ändå hann hästarna säljas innan man kunde komma ditt.
Jag har skola och jobb, vilket gör att jag inte kan sätta mig i en bil och köra direkt. Samt blev jag nekad provridningar pga min vikt på 83 kg.
Detta ovan gjorde att jag till slut importerade. Inte för priset. För som det tidigare stått i tråden, så kostar nästan importer lika mycket som köpa i Sverige.
Senast idag kom det ut en häst på hastnet för 78.000 kr från en känd säljare på Irland.
 
Fast går det ens att provrida hästar i Sverige just nu?
Jag valde att importera då jag under mitt häst letande i Sverige endast provred 1 häst under 6 månader. Ändå satt jag klistrad på hastnet och diverse sidor. Ringde så fort annonserna kom ut men ändå hann hästarna säljas innan man kunde komma ditt.
Jag har skola och jobb, vilket gör att jag inte kan sätta mig i en bil och köra direkt. Samt blev jag nekad provridningar pga min vikt på 83 kg.
Detta ovan gjorde att jag till slut importerade. Inte för priset. För som det tidigare stått i tråden, så kostar nästan importer lika mycket som köpa i Sverige.
Senast idag kom det ut en häst på hastnet för 78.000 kr från en känd säljare på Irland.
och i annons efter annons står det till sist ( efter Ven lång uppsats) att hästen inte är riden på flera år/ månader/ inte rids just nu på grund av diverse saker och kan inte provridas. Alternativt går inte igenom böjprov, har röntgenfynd, testar ryttare och bockar och som knorr på slutet måste köparen erbjuda allt man kan tänka sig och lite till så kanske man kan bli utvald att få komma och titta.
 
Våra tre senast köpta hästar har varit importer, och vi har definitivt fått betala lika mycket som om vi köpt i Sverige. Det är absolut inte pris som fått oss att importera, utan för att vi behövt göra det för att få det vi vill ha. De två första köpen är vi väldigt nöjda med, det tredje är fortfarande rätt så färskt, men ser lovande ut. Däremot är vi ju beredda på att hantera hästar som är "mycket häst", särskilt den näst sista visste vi var extremt känslig och reaktiv (vilket jag ville ha, och valde honom därför). Men för majoriteten av de som jag känner som importerar är det inte alls en prisfråga utan handlar om att det man vill ha inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte varit så hade jag köpt i Sverige.

Men exakt. Fanns inga heller när jag kollade som jag tyckte om och inte funnits på länge. Fanns några i Danmark jag kollade på, men ena hade piphas och andra betedde sig väldigt konstigt på videon. Så blev import. Halvsyrran kollade jag på här i Sverige (den va till salu i 2 veckor och till et billigare pris med, så hade sparat pengar om jag hade köpt den, en hel del pengar) men den är yngre, mindre och föll mig inte i smaken alls. Fin häst, men inte hästen för mig. Har nu fått hem mitt sto och är SÅ nöjd än så länge. Så otroligt fin, känslig och samtidigt otroligt snäll. Hon har varit en dröm att hantera, lyssnar så otroligt bra. Logerade henne idag, och fast där finns massor med "läskiga" saker runt ridbanan som presenningar, bygg material, traktor och trafik som låter nära, så gjorde hon det så bra. Sen när hon travade så stod jag där och bara :love::love::love: vilken finis! hon reagerar på saker, men lyssnar direkt. Totala motsatsen till min förre som jag fick jobba med så mycket för marken då hon i början kunna trampa ner folk, allmänt bufflig och "stökig".

Så får se hur det blir på sikt, men väldigt nöjd redan känner jag :)
Svarar båda. Ja så kan det absolut vara. Men många importerar ju också vanliga halvblod vilket det absolut finns här på hemmaplan.
 
Fast går det ens att provrida hästar i Sverige just nu?
Jag valde att importera då jag under mitt häst letande i Sverige endast provred 1 häst under 6 månader. Ändå satt jag klistrad på hastnet och diverse sidor. Ringde så fort annonserna kom ut men ändå hann hästarna säljas innan man kunde komma ditt.
Jag har skola och jobb, vilket gör att jag inte kan sätta mig i en bil och köra direkt. Samt blev jag nekad provridningar pga min vikt på 83 kg.
Detta ovan gjorde att jag till slut importerade. Inte för priset. För som det tidigare stått i tråden, så kostar nästan importer lika mycket som köpa i Sverige.
Senast idag kom det ut en häst på hastnet för 78.000 kr från en känd säljare på Irland.
Jag letar inte häst så kan inte svara för hur det är just nu, men det låter extremt konstigt att det inte skulle finnas några hästar att provrida. Vissa hästtyper och vissa prisklasser går säkert snabbare än andra😊
och i annons efter annons står det till sist ( efter Ven lång uppsats) att hästen inte är riden på flera år/ månader/ inte rids just nu på grund av diverse saker och kan inte provridas. Alternativt går inte igenom böjprov, har röntgenfynd, testar ryttare och bockar och som knorr på slutet måste köparen erbjuda allt man kan tänka sig och lite till så kanske man kan bli utvald att få komma och titta.
Då kanske man behöver fundera över sin budget om man inte hittar det man önskar?
Det lär säljas massor med bra och friska hästar men de kanske ligger i en högre prisklass?

Och det är ju inte så att man får bättre när man importerar. Spelar det någon roll om det är svårt att hitta häst i svergie när det man importerar med hög sannolikhet har samma problem? Man vet bara inte om det.
 
Inget konstigt med att köpa import sålänge man är beredd på att hästen troligen inte kommer vara som utlovad. Är det jätteviktigt att få ett visst temperament, viss utbildningsnivå eller annat så kommer det vara lite av ett lotteri. De flesta hästar reagerar dessutom på resan så bara där kan det bli kämpigt om det är viktigt med ett visst temperament.
 
Det där med att det inte går att provrida just nu känns väldigt främmande. Har en väninna som letar häst (typ halvblod inriktning dressyr) och hon är iväg och provrider med jämna mellanrum. Har även bekanta som nyss köpt en fin D-ponny. De var också iväg och provred ett gäng innan de hittade rätt.
 
Det där med att det inte går att provrida just nu känns väldigt främmande. Har en väninna som letar häst (typ halvblod inriktning dressyr) och hon är iväg och provrider med jämna mellanrum. Har även bekanta som nyss köpt en fin D-ponny. De var också iväg och provred ett gäng innan de hittade rätt.

Va skönt! För jag letade häst 2020/2021 och då var det i stort sett omöjligt. Sen låg inte hästarna riktigt i de priserna dem gör nu. Min budget var 60-80 000, det kanske hade en avgörande faktor.

Sen var jag ute efter en enkel hobbyhäst. Ingen bra gång eller stjärna på att hoppa. Bara snäll, trygg kompis. Men exakt det alla andra letade efter 👌.
 
Jag har ju inte sagt att det är hästens fel? Det är en underbar häst och jag är helt förkrossad över att detta hände och att jag nog inte kommer kunna ha kvar honom. Ja, han var lite mer häst med mer energi och framåtanda och nerv än jag fick intrycket av på provridningen. Men jag hade börjat förlika mig med det, bl a för att han lyssnar så bra på rösten och går att bromsa. Och är snäll, positiv och arbetsvillig. Finns ingen elakhet eller dumhet i honom. Tänker ibland att jag behåller honom för tömkörning, promenader och mys och låter någon annan rida😜
Nej det har du ju inte sagt.
Samtidigt så kan det vara fint att kanske tänka att hästen varken har för mycket energi, framåtanda eller nerv utan att den känns så för dig just nu. Och att den behöver få landa.

Jag förstår dock verkligen om du har blivit rädd, det tror jag de allra flesta skulle bli om de slog runt.
 
Jag anser mig inte som helt grön och osäker? Däremot gillar jag inte heta och sprättiga hästar och känner mig för gammal och skör för att åka av var och varannan gång jag rider.

Fast din beskrivning av honom målar är inte upp en het och sprättig häst utan snarare en häst som inte fått landa ordentligt, satts i mer arbete än den troligen pallar av för tillfället och som grädde på moset fått ett kimblewick i truten - vilket kan vara en bidragande orsak att det gick som det gick.

Du är väldigt snabb på att leta fel hos hästen. Från att den är heeeelt underbar till att få det att framstå som att det är en problemhäst som måste säljas med förlust. Så som du beskriver honom hade jag inte tvekat att köpa honom för det pris du gav för honom och jag är också en harig tant med en tanthäst.
 
Va skönt! För jag letade häst 2020/2021 och då var det i stort sett omöjligt. Sen låg inte hästarna riktigt i de priserna dem gör nu. Min budget var 60-80 000, det kanske hade en avgörande faktor.

Sen var jag ute efter en enkel hobbyhäst. Ingen bra gång eller stjärna på att hoppa. Bara snäll, trygg kompis. Men exakt det alla andra letade efter 👌.
Jag gissar att problemet var lite liten budget för något som är väldigt eftertraktat 😊
 
Fast din beskrivning av honom målar är inte upp en het och sprättig häst utan snarare en häst som inte fått landa ordentligt, satts i mer arbete än den troligen pallar av för tillfället och som grädde på moset fått ett kimblewick i truten - vilket kan vara en bidragande orsak att det gick som det gick.

Du är väldigt snabb på att leta fel hos hästen. Från att den är heeeelt underbar till att få det att framstå som att det är en problemhäst som måste säljas med förlust. Så som du beskriver honom hade jag inte tvekat att köpa honom för det pris du gav för honom och jag är också en harig tant med en tanthäst.
Nä, jag menar inte att han är het och sprättig, sa bara att jag inte behöver vara grön för att jag inte gillar sådana hästar. Jag har också sagt att jag nog gått ut för hårt och att Kimblewick bettet nog kunde bidra. Han är ingen problemhäst, men jag har fått problem eftersom vi slog över. Jag orkar inte, varje gång man skriver något känns det som om varenda ord misstolkas och förstoras eller förvrängs. Det är en underbar häst! Men så kommer det där lilla ”men”et, han är mycket piggare och mer framåt än vad jag hade önskat hos min häst och jag var på väg att komma över min ”farträdsla” och ändå tänka att jag kan hantera det och så hände det där. Nu ska han iallafall på träning hos en erfaren person (som för övrigt har provridningen och konstaterat att han nog har en hög energinivå och nog kommer att ha det även när han är i kondition och tränad).
 
Jag letar inte häst så kan inte svara för hur det är just nu, men det låter extremt konstigt att det inte skulle finnas några hästar att provrida. Vissa hästtyper och vissa prisklasser går säkert snabbare än andra😊

Då kanske man behöver fundera över sin budget om man inte hittar det man önskar?
Det lär säljas massor med bra och friska hästar men de kanske ligger i en högre prisklass?

Och det är ju inte så att man får bättre när man importerar. Spelar det någon roll om det är svårt att hitta häst i svergie när det man importerar med hög sannolikhet har samma problem? Man vet bara inte om det.
Fast det är nog så att det är svårt att få provrida.

Jag hade sex inbokade provridningar, en stod på kö, och ponnyn såldes på den andra provridningen.

Är hästen rejält dyr, så är det kanske annorlunda?
(Och då var inte min ponny billig)
 
Nä, jag menar inte att han är het och sprättig, sa bara att jag inte behöver vara grön för att jag inte gillar sådana hästar. Jag har också sagt att jag nog gått ut för hårt och att Kimblewick bettet nog kunde bidra. Han är ingen problemhäst, men jag har fått problem eftersom vi slog över. Jag orkar inte, varje gång man skriver något känns det som om varenda ord misstolkas och förstoras eller förvrängs. Det är en underbar häst! Men så kommer det där lilla ”men”et, han är mycket piggare och mer framåt än vad jag hade önskat hos min häst och jag var på väg att komma över min ”farträdsla” och ändå tänka att jag kan hantera det och så hände det där. Nu ska han iallafall på träning hos en erfaren person (som för övrigt har provridningen och konstaterat att han nog har en hög energinivå och nog kommer att ha det även när han är i kondition och tränad).
Det är jättebra och viktigt att rannsaka sig och inse att man inte matchar. Tycker du gör rätt i att sälja utifrån det du beskrivit. Det jag tror fler (och jag själv) regerar på är hur snabbt du beskrev hästen som en problemhäst utifrån en olycka och lite smågrejer. Det känns lite oschysst mot hästen att den ”döms ut” på det sättet.

Tror ingen hade reagerat om du bara beskrivit att ni gick över, du blev rädd och nu bestämt dig för att sälja. Det är alla andra saker du skrivit om som blir så himla dramatiskt. Man utgår ju bara från vad man läser, och jag tolkar det som okunnighet när någon pratar om sin häst på det sättet. Likaså att det är jobbigt när hästen hoppar till, blir rädd osv är också lätt att tolka som att man är ganska grön i ridningen eller tex har svårt med balansen av annan anledning. Du har dessutom vid flera tillfällen själv beskrivit dig som orutinerad mm.

Inget illa menat på något sätt och jag tycker som sagt att du fattar ett klokt beslut med hästen nu utifrån era förutsättningar 😊
 
Fast det är nog så att det är svårt att få provrida.

Jag hade sex inbokade provridningar, en stod på kö, och ponnyn såldes på den andra provridningen.

Är hästen rejält dyr, så är det kanske annorlunda?
(Och då var inte min ponny billig)
Ja jag misstror ingen. Jag tror bara inte att det är någon bra lösning att importera av den anledningen, OM det är så att man har specifika krav på hästen. Om man är ok med att hästen kommer kunna vara lite hur som är det ju lugnt såklart.
 
Nu har jag ett kallblodsto på gång, fd travare. Hon är följsam och helt lugn i hantering, står snällt på gången, snäll att leda osv. Provred och hon var väldigt pigg, taktade och bjöd på ett mindre bocksprång. Säljaren sa att vi red där hon brukade få galoppera, som förklaring på bocksprånget. Jag vill inte galoppera pga is, snö och styltor.

Lutar mot att jag går vidare med denna häst men måste isåfall ordna med transportfirma. Helt nytt för mig. Omständigt..

Och då funderar jag på det där bocksprånget, kanske som ursäkt för att inte gå vidare med affären 🙈

Nu kostar hästen 15k så man kanske får räkna med lite sånt…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 308
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 187
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 249
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp