Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Skimmel vet jag är godkänd färg hos ardenner men är skäck det ?
Jag såg nämligen ett ardenner sto för nåt år sen som var skäck o inte korsning:)

Nej, det är inte godkänt. Det har funnits annonser på ardennerskäckar, men det existerar inte. Antingen är det ardenner eller så är det korsningar.

Skimmel vet jag är godkänd färg hos ardenner men är skäck det ?
Jag såg nämligen ett ardenner sto för nåt år sen som var skäck o inte korsning:)

Precis som Mul skriver så är skäck inte en godkänd färg på ardenner.
jag var på en premiering för ett par år sen och där visades en fux hingst men tack vare att han hade så mkt vitt på sig och att det vita på benen gick upp på magen och att han hade vita fläckar så fick han inga poäng då han räknades som skäck, trots att han var ren rasig ardenner med godkänd stam.

Precis som Mul skriver så är skäck inte en godkänd färg på ardenner.
jag var på en premiering för ett par år sen och där visades en fux hingst men tack vare att han hade så mkt vitt på sig och att det vita på benen gick upp på magen och att han hade vita fläckar så fick han inga poäng då han räknades som skäck, trots att han var ren rasig ardenner med godkänd stam.

Det stoet jag tänker på hade oxå full stam.
Ja då finns det skäck ardenners trotts allt även om dom inte är godkända :p

Eftersom ardennerstamboken inte är sluten måste ju renrasiga generationshästar kunna finnas som är skäckiga

Men läggs dom inte i 9000-registret isf? Det är ju en gren fast med dom som har tveksam stam eller nåt annat "fel".

Visst kan dom ha "brister" som inte uppfyller rasens standard men dom kan ändå vara rasrena

Visst kan dom ha "brister" som inte uppfyller rasens standard men dom kan ändå vara rasrena

Jag har en rasren, men har hamnat i 9000-registret iaf.. Men har hästen sådana brister som strider mot rasstandarden så ska hästen inte in i "rätta" registret.

Det är ju inte mycket att orda om men vare sig den är registreringsbar eller ej så är det en ardenner och inget annat

Det är tyvärr olika regler för olika personer när det gäller registrering och reglerna i ardennerföreningen tyvärr..

Vissa personer är inte så populära att man "straffas" och vissa kan till och med ta in hästar utan rena papper och få in i rätta stamboken trots att det inte ska gå.

I mitt fall så är uppfödaren till min ena inte så populär så därför straffas vi andra. Jag är nog inte den mest populära heller längre, men det skiter jag fullständigt i.

Hingsten som min ena är efter ska visas på Grevagården, men känner jag detta rätt så kommer vissa personer göra allt i sin makt för att sätta käpper i hjulet för det..

Det går annars att få in ston och hingstar från länder deras stambok inte är godkända och få in dom i stamboken här. För vissa, men ett misstag bland våra svenska ardenner går inte att göra nåt åt förutom att göra sig dum över det.

Men en häst som inte uppfyller stambokskraven ska inte in i den. Den ska vara renrasig, visad och klar. Har den skäckanlag, eller skäck så är den inte enl rasstandard och ska inte in.

Hej har inte varit inne på ett tag... Grattis mul till bebisen :laugh:

om jag får lägga mig i så känns det som om att det inte är helt rättvist i ardenner föreningen, men det är bara en kännsla jag har fått på visningar och annat där "favoriter" gärna förekommer. :confused:

om jag får lägga mig i så känns det som om att det inte är helt rättvist i ardenner föreningen, men det är bara en kännsla jag har fått på visningar och annat där "favoriter" gärna förekommer. :confused:

jag har samma känlsa som du. tycker att det är ganska trist att det ska vara så.

ja för det känns ju inte som man har samma chans som ett mer kännt namn.

:cry:

Håller med, nästan så man får "sämre" resultat på visingarna, speciellt vi som visar fölungar:(

Hej har inte varit inne på ett tag... Grattis mul till bebisen :laugh:

:bow::bow::bow::bow:

ja för det känns ju inte som man har samma chans som ett mer kännt namn.

:cry:

Nu håller jag nog inte riktigt me här.....
Är själv ingen "kändis" i ardenner världen, men har fått toppen reultat på visningar.
Känner mej abolut inte orätvist behandlad, och har alltid blivit vänligt bemött vid kontakt med föreningen.

Har kanske haft tur då:confused:

Jag har fått bra resultat på premieringar, men "risken" att jag skulle få nåt bra på ardennerföreningens tillställningar nu är minimal ;).

De/den som jag brukar ha kontakt med inom ardennerföreningen hälsar inte ens på mig längre. Jag mötte de/den på riksen och det var visst förmycket att ens säga hej..

Det ska bli spännande att se vad som händer på Grevagården. Jag och några till misstänker skarpt att Tajpan till varje pris inte ska in i aveln pga personliga skäl.. :angel:

Håller me om att de är förjäkligt om det är på de viset.
Men som sagt aldrig råkat ut för de själv.

Greva närmar sej me stormsteg, ska bli SÅ kul:banana:
Får hålla tummarna för "din" Tajpan!!!!

Hoppas allt e bra me lilla bebben(o dej me givetvis) och att vi syns på Greva.

Ha de gött :love:

lukas_orig_SE.jpg

bild375_orig_SE.jpg

Våran ardenner Lukas.
Väldigt reserverad herre. Gillar inte andra hästar så mycket.
Körd. ÄLSKAR att köra i skogen. Även skogsriden.

Han tycker bara om mig :D :love:

Vad är det ör stam på honom?

Vilken fin häst han ser gosig ut tycker jag.

Nu börjar de närma sig greva och jag är jätte nervös, har skadat knät och vet inte om jag kan springa. Har ingen reserv heller :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?