Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

:eek: OJ stackare han var jätte fin. det var synd att ni ínte fick träffa honom. :cry: :(

Ja, det känns så overkligt att han är borta nu när man aldrig fick en chans att se honom en sista gång.
Han som var den gemensamma nämnaren för styrka och kraft.
Känns onekligen svårt att greppa att han bara kan dö så i hagen..
Usch det har varit en hemsk vecka för mig och min sambo.
Och allt praktiskt.... vi har bara hästredskap till jordbruket.... Men min sambo vill inte köra med häst längre. Ingen blir som Ceasar säger han...

En hyllning till ardennerhästen :)

Stolthet, skönhet, styrka, makt

Kärlek, vänskap, lugnt och takt

Stor större störst och bäst

hyllar vi dig, ardenner häst

Över åker hav och land

djupa skogar och het sand

för att finna de allra bästa

har vi sökt, provat de flesta

vänlig och lugn att föra vid hand

tog vi dig hem, till vårt land

och vi fann att du är bäst

älskade vördade ardennerhäst

sliter hårt i skog och mark

klarar allt för du är stark

är oss trogen i många år

sommar höst vinter vår

nu kommer maskinerna fler och fler

och mer sällan vi er ser

men ni är alltid våra vänner

Älskade hyllade kära ardenner

/ Av Emelie Kastell

Vad hemsk!!!! Vad konstigt att han dog, han var bara nio år! Jag beklagar:cry:

*kl*

Som sagt så verkar jag inte vara så populär bland Ardennerföreningen.. Mina hästar är inte med i listan under dom som gjort körbarhetsintyget.

Men vi kommer till Grevagården iaf. Jag, Theo och en kompis och ev min sambo.

har precis kollat på listan ang hästar som har gjort KBI båda dina är med :laugh:

vad kul att ni kommer till Greva. vi syns snart då med andra ord :)

har precis kollat på listan ang hästar som har gjort KBI båda dina är med :laugh:

vad kul att ni kommer till Greva. vi syns snart då med andra ord :)

Vad bra!

Då måste dom ha uppdaterat den, för dom var inte med när jag kollade. ;)

Ja, det blir min kompis och jag och Theo. Max och sambo blir hemma.:bump::laugh:

Här kommer lite nya bilder, dagsfärska till och med..;)
Undrar vad det kan vara i denna mage... En elefant? ;) Malva fölar om ca 5v.
DSC01050.jpg

DSC01055.jpg

DSC01057.jpg

Jag tror att Colan är dräktig, men det kan vara lite tidigt att säga med säkerhet. Hon är beräknad isf till i mitten av juni.
DSC01054.jpg

DSC01059.jpg

Ja, det känns så overkligt att han är borta nu när man aldrig fick en chans att se honom en sista gång.
Han som var den gemensamma nämnaren för styrka och kraft.
Känns onekligen svårt att greppa att han bara kan dö så i hagen..
Usch det har varit en hemsk vecka för mig och min sambo.
Och allt praktiskt.... vi har bara hästredskap till jordbruket.... Men min sambo vill inte köra med häst längre. Ingen blir som Ceasar säger han...

Men nu hänger jag inte med...
var han hos en fodervärd då han dog. Och fodervärden tog saken i egna händer???
Hmmmmm låter mysko...:confused:

Jättefin dikt/hyllning!:love:

Ja, om man säger så, så är inte du den enda som tycker det låter skumt...

De säger att han dog av hjärnblödning..... men ingen vetrinär var ute.....
Är det någon som vet om det är vanligt att ardennrar eller hästar i allmänhet dör av hjärnblödning?
Förlåt, detta hör kanske inte till denna tråden, men jag känner mig så förvirrad... :confused:

Mvh ND

Jag hade ringt dom som hämtade han och dubbelkollat detta.

Jo, har gjort det eftersom killen som hämtade min häst var kompis med min fodervärds sambo...
Dessutom att den här killen kom på "fem röda" en måndagkväll kl 21.00 ..
Inget kvitto.... inget att det står att min häst blev hämtad den dagen... Men andra kvitton fast andra dagar... hmm.. stämmer inte.... Hur vet jag att det är "rätt häst" som blivit hämtad om kvittot är för en annan dag? Kanske inte är min häst utan en annan häst som faktiskt är död? ..
Usch, jag tänker väl galet, men kan dessvärre inte låta bli.....
Såg dessutom ett reportage (Uppdrag granskning svt) alldeles nyss om en hästskojare som svindlar hästar till slakt runt mina trakter. Hua, hemska tanke.... :(

Mvh ND

Vad bra!

Då måste dom ha uppdaterat den, för dom var inte med när jag kollade. ;)

Ja, det blir min kompis och jag och Theo. Max och sambo blir hemma.:bump::laugh:

Ååh, va kul att du kommer!

Goa dom är dina hästar. Hoppas den andra är dräktig me:bump:

Ha de gött, syns snart!

"KL"

Lägger in lite nya bilder.

2 års stoet e: Kuno

DSC_0128.jpg

Wilma på slädtur

DSC_0144.jpg

Och en bonus på Sune som också gillar ardenner

DSC_0005.jpg

Jag hade nog också tänkt den tanken om jag hade varit du. Det låter hel mysko, samt att dom är vänner med han som kör kadaverbilen, Bor fodervärden långt ifrån er?
Mvh

Det tar ca en timme att åka till vår fd fodervärd. Vi hade inte haft en chans att åka dit och träffa honom en sista eftersom från det att han levde tills att han blev bortforslad tog mindre än en timma....

Kanske är det som dom säger, kanske inte. Jag blir galen av ovissheten. Och Varför dog han? Min första tanke var tarmvred...
Alla dessa tankar som far runt i huvudet från det att man vaknar på morgonen tills det man somnar på kvällen. Tog hon hand om honom på rätt sätt? Hade han det bra?
Tanken på att han är död är så overklig. När vi lämnade honom till fodervärden var han full av kraft, vältränad efter slit både i skogen och slåttern. Pigg och full av liv och bus.
Han var Kungen helt enkelt.

Det tar ca en timme att åka till vår fd fodervärd. Vi hade inte haft en chans att åka dit och träffa honom en sista eftersom från det att han levde tills att han blev bortforslad tog mindre än en timma....

Kanske är det som dom säger, kanske inte. Jag blir galen av ovissheten. Och Varför dog han? Min första tanke var tarmvred...
Alla dessa tankar som far runt i huvudet från det att man vaknar på morgonen tills det man somnar på kvällen. Tog hon hand om honom på rätt sätt? Hade han det bra?
Tanken på att han är död är så overklig. När vi lämnade honom till fodervärden var han full av kraft, vältränad efter slit både i skogen och slåttern. Pigg och full av liv och bus.
Han var Kungen helt enkelt.

Tarmvred är ett alternativ. Det kan gå fort. Och utan förvarning. Ardenner är inte operationsbara heller är det värsta. Dom brukar inte överleva en bukoperation och gör dom det så är bukhinnan så tunn att det brukar spricka sen. Malvas mormor dog pga detta.

Dom som destruerar måste ju ha sett honom,och det måste ju vara flera som jobbar på åkeriet. När jag avlivat hästar så läggs dom i en gemensam container sen för att gå till destruktion. Så någon måste ju ha sett en ardenner på ett ton.

Senast ändrad:

Ååh, va kul att du kommer!

Goa dom är dina hästar. Hoppas den andra är dräktig me:bump:

Ha de gött, syns snart!

Japp!! Och det ser ut som Ilse_pilse kommer med också.

Ska vi stämma träff någonstans och tid? En buketräff:);)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård