Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Här har du lite mera info om Tindra. Jag antar att det är rätt Tindra. Kolla med passet, men det ser rätt ut.

http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=19653

Tack, vad roligt! Jag har aldrigt sett det förut! Men jag tror att det är Rinda´s mor. Konstigt att i passet står att Tindra´s mor (och morfar, mormor) är okänd men att det står på webbsidan Saba, Roman och Brunett!

Exteriörbedömning Ben 6.0 är inte så mycket, eller hur???

Tack, vad roligt! Jag har aldrigt sett det förut! Men jag tror att det är Rinda´s mor. Konstigt att i passet står att Tindra´s mor (och morfar, mormor) är okänd men att det står på webbsidan Saba, Roman och Brunett!

Exteriörbedömning Ben 6.0 är inte så mycket, eller hur???

Det är konstigt att det är olika.. Men jag vet att jag kan få tag på mera info om minas stammar genom nätet än i passet.
Saba verkar inte vara stambokförd eller visad alls.

Ja, 6:a på benen är ju inte någon höjdare.. Men mycket går att göra om man har en bra hovslagare.;) Och lite trix när man visar;)

Här är Colas..
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=6303

Och Malvas..
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=3355

Ja, 6:a på benen är ju inte någon höjdare.. Men mycket går att göra om man har en bra hovslagare.;) Och lite trix när man visar;)

Hovslagaren säger att hon står bra och att hon har bra hovar. Men lite trix när man visar??? Hur då? Nyficken:D:D:D

Jag ska till utställning i Sonstorp i sommarn. Jätte spännande, har aldrigt gjort det förut! Men vad gör man med svansen? Flätar man svansen? Och hur då? Finns det bilder någonstans? Och vad gör man med manarna? Flätar man de också? Och måste hästen har ett bett? Eller går det men vanligt grimma? :confused:

Vilka ska till grevagården den 22 mars?

Hej alla igen! jag ska till grevagården den 22 mars. Ska visa häst. fler som ska dit??

Både man och svans ska flätas på ardenner när man visar :crazy: vad jag vet så rekomenderar dom att man ska visa i träns och då helst ett vitt

Både man och svans ska flätas på ardenner när man visar :crazy: vad jag vet så rekomenderar dom att man ska visa i träns och då helst ett vitt

Hur ska de flätas då? Finns ju massor av olika modeller!:crazy:

Jag gillar bäst när hela manen är uppflätad

på sida 14 på detta forumet finns också bilder

En i ardennerföreningen här som jag har haft mycket kontakt med sa att åringar kan visas i grimma men inte äldre. Man och svans ska vara flätad men det är inget tvång på åringar heller om de inte har väldigt tjock man så man knappt ser hästen :p

Mitt sto som jag visade 2007 såg mycket bättre ut helt flätad än med utsläppt man. Man såg fler tydliga drag som man inte ser annars.

Vi hade vanligt svart huvudlag som vi använder till ridning och körning också och ledde henne i grimskaft med kedja eftersom att jag aldrig hade sett hur hon reagerar med så många hästar runtomkring. Trygghetsgrej för min del alltså även om jag hade klarat mig med vanligt grimskaft. Jag tyckte inte att det var så viktigt med färgen och det gick ju bra ändå. 40p fick vi.

Hovslagaren säger att hon står bra och att hon har bra hovar. Men lite trix när man visar??? Hur då? Nyficken:D:D:D

Jag ska till utställning i Sonstorp i sommarn. Jätte spännande, har aldrigt gjort det förut! Men vad gör man med svansen? Flätar man svansen? Och hur då? Finns det bilder någonstans? Och vad gör man med manarna? Flätar man de också? Och måste hästen har ett bett? Eller går det men vanligt grimma? :confused:

Jag kan hjälpa dig när det börjar bli dax för visning. Träna och lite sånt. Ja, man flätar man och svans med bast. Det finns lite bilder som Absolut Curant visat dig. Jag kan hjälpa dig med det med sen när det börjar bli dax. Antingen så kan jag fläta åt dig eller så kan du komma och öva här. Det finns lite knep där med för att få det att sitta.

Hästen ska visas med träns och bett. Helst ett vitt träns, men det går med ett "vanligt" med. Jag har inte något vitt själv utan har lånat när jag behöver. Men man ska inte ha nosgrimma utan bara huvudlag.

Tack alla för bilderna och tips! Oj, då måste min häst bli van med ett bett! Hon har haft bettet i munnen bara en gång och hon tyckte inte om det! Hon går mycket lugnare med grimma, eller bettlöst! Hellst skulle jag vilja rida henne bettlöst, men när det behöves för visningen måste jag ju träna!

Såg en fin grimma (läder) i vitt....
minb0y.jpg

Men då är det bättre när jag köper något sånt:
2eatf0g.jpg

Men den är bara inte vitt!

Såg på bilden på pagina 14 en träns som är vitt. Hur heter det på svenska? (visningsträns eller något)? Då kan jag försöka att hitta en!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan hjälpa dig när det börjar bli dax för visning. Träna och lite sånt. Jag kan hjälpa dig med det med sen när det börjar bli dax. Antingen så kan jag fläta åt dig eller så kan du komma och öva här. Det finns lite knep där med för att få det att sitta.

Tack så mycket! Men visningen är i augusti nånstans??? Så vi har lite tid på oss!:)

Jag ska med dit! ska visa våran tre års hingst! :banana:

Det kommer du att klara galant. Du har lång tid på dig att träna. Ta på ett träns med bett, grimman över det och gå på promenad en stund. Grimskaftet knäppt i grimman alltså ^^

Hilma e Dacke: VILKEN VACKER HÄST!!!! :love:[/QUOTE]

Tusen tack!
Ja han är underbar:bow::bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 301
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈