Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Kronsadel storlek 2 kan passa westernsadlar tillverkas i drafthorse size men om dom tas in till sverige vet jag ej ,Priset lär nog dra iväg .

Äntligen så har jag fått hem min dator så här kommer ett nytt kort på min ardenner valack Fighter. :)

Här är lite nya bilder på mina. Tror ni att dom är dräktiga? Dom var det i augusti iaf :)

DSC00980.jpg

DSC00985.jpg

DSC00982.jpg

DSC00981.jpg

DSC00983.jpg

DSC00979.jpg

Kommer lite bilder på min Rinda!

70z8ye.jpg

24n46mg.jpg

okyhvr.jpg

vad fin hon var. hur gammal är hon och vad har hon för stam? Den hästen som står bakom henne var grymt fin. :)

Rinda är 2,5 år nu (född 2006-06-15). Far Ruman (far far Ramon), mor Tindra (morfar Linus).

Hästen bakom henne är en nordsvensk. Vet ingenting om honom! De går bara tillsammans:D

Hej! Vilka underbara hästar alla har! Jag älskar kallblod! Ju större desto bättre;) Jag har själv en ardenner kille.. eller för att va riktigt ärlig, en korsning! Får man vara med ändå? Jag presenterar honom så får ni kasta ut mig om jag inte får vara med:idea:

Han heter Walther, han är en korsning ardenner/frieser 50/50. Han är ca 163cm hög och väger ca 800kg. Min stora kärlek i livet och min allra bästa vän. Vi rider mycket i skogen, tränar lite dressyr för tränare och hoppar ett skutt ibland.
När Walle kom till oss var han ingen lycklig häst. Han stegrade sig, tvärvände i luften och skenade. Han kunde göra det 10gånger på en ridtur´. Man kunde skritta på långa tyglar och helt plötsligt, utan att man han fatta vad som hände, satt man på ett gärde i fullt sken. Hans mun var så ärrad när han kom att vi var tvungna att rida på bettlöst. Visade man honom ett spö så såg man hela vitögat..

Jag har lagt ner mycket blod, svett och tårar på den hästen. Idag är han världens bästa! Man kan rida vart man vill, med träns eller utan! Han är med på allt. Jobbar honom mycket lös i paddocken och han är så fruktansvärt smart!

Varje dag får han mig att skratta och jag älskar honom så mycket att det gör ont!

Tyvärr fick Walle diagnosen hovbroskförbening i höstas. Han skrittas nu försiktigt i töm och uppsuttet för att komma igång igen. Hur mångas här inne har problem med just hovbroskförbening? Har efter mycket läsande insett att detta tyvärr är en ganska vanlig åkomma hos ardenner och trots aktivt avelsarbete mycket svårt att få bort ur rasen? Har jag fel? Vill gärna bredda mitt kunnande!

Vilken sötis!

Tyvärr så är hovbroskförbening ett bekymmer.

På flertalet av de gamla hingstarna så är dom röntgade UA, men iom att hingstar får vara verksamma i aveln trots hovbroskförbening så blir det spridning.

Alla hästar som ska i avel skulle röntgas, det har jag gjort med mina ston, så båda mina är UA. Det bästa man skulle kunna göra är att göra som NSV, noll tolerans på hovbrosk.

Tyvärr så används dessa hingstar med hovbroskförbening flitigt och spridningen eskalerar.

Jag personligen anser att man ska använda ett friskt och sunt material för bevarandet av en sund, frisk ras. Sen kan hovbroskförbening komma om hästen jobbat mycket eller går på hårt underlag, men det är inte samma hovbroskförbening som är ärftligt.

Hej!
Vilken härlig häst du har!

Ja tyvärr har väl ardenner problem med hovbrosk och tyvärr så syns det ju inte utanpå direkt...

Vi har 4 st ardenner och jag liksom du älskar verkligen dessa hästar!

Vilken sötis!

På flertalet av de gamla hingstarna så är dom röntgade UA, men iom att hingstar får vara verksamma i aveln trots hovbroskförbening så blir det spridning.

Alla hästar som ska i avel skulle röntgas, det har jag gjort med mina ston, så båda mina är UA. Det bästa man skulle kunna göra är att göra som NSV, noll tolerans på hovbrosk.

Tyvärr så används dessa hingstar med hovbroskförbening flitigt och spridningen eskalerar.

Jag personligen anser att man ska använda ett friskt och sunt material för bevarandet av en sund, frisk ras. Sen kan hovbroskförbening komma om hästen jobbat mycket eller går på hårt underlag, men det är inte samma hovbroskförbening som är ärftligt.

Bra svar!:bow:

Vilken sötis!

Precis så tänker jag med och det du skriver så har jag uppfattat det! Min häst har ju inga kända föräldrar och han är valack så hans gener ska ju inte spridas mer. Dock fick han ju sin hovbroskförbening när han var 10. Svårt att säga om den är ärftlig eller om det har blivit av belastningen. Veterinären trodde inte att det var så men hon kan ju inte säga 100%.

jag har ridit Walle i 3½ år nu och det på varierande underlag. Dock alltid skritt på asfalt och hårda grusvägar. Jag vet ju inte riktigt hur han har ridits innan han kom hit så det är svårt att säga.

Ni med hästar som har hovbroskförbening hur är dom? Kan de gå som vanligt? Har de mycket eller lite?

Tack! Hästen på din avatar är ju fullkomligt fantastisk! Några mer bilder på henne? Jag tror att jag är lite kär!:love:

Precis så tänker jag med och det du skriver så har jag uppfattat det! Min häst har ju inga kända föräldrar och han är valack så hans gener ska ju inte spridas mer. Dock fick han ju sin hovbroskförbening när han var 10. Svårt att säga om den är ärftlig eller om det har blivit av belastningen. Veterinären trodde inte att det var så men hon kan ju inte säga 100%.

jag har ridit Walle i 3½ år nu och det på varierande underlag. Dock alltid skritt på asfalt och hårda grusvägar. Jag vet ju inte riktigt hur han har ridits innan han kom hit så det är svårt att säga.

Ni med hästar som har hovbroskförbening hur är dom? Kan de gå som vanligt? Har de mycket eller lite?

Det låter som det är av belastningen han fick den. Hovbrosk brukar man röntga för redan som 3åringar och det finns dom som är totalt förbenade redan då. Det finns dom som gått med hovbroskförbening hela sitt liv utan att få men av det, det beror lite på hur det sitter. Det man kan se på äldre hästar som jobbat mycket är att dom gärna blir lite stela och korta i gången. Som på en äldre människa.

Att hoppa en sådan här stor och tung häst sliter med. Allt arbete med en sån här fulltonnare sliter och det blir skavanker. Ardenner är gjorda för att gå i sakta mak i 8 timmar ;).

Det är ju kroppen som tar stryk av att väga mycket. Och eftersom många ardenner bara går och inte gör nåt och då gärna hålls i ett ganska högt hull så blir slitaget ännu större, precis som på en människa.

Tack! Hästen på din avatar är ju fullkomligt fantastisk! Några mer bilder på henne? Jag tror att jag är lite kär!:love:

Hej!
Tackar......hmmmmmmmmmm!!!! Vilken av hästarna menar du? Fuxen eller den grå?

jag vet en häst som blev utsynt pga av hovbrosk. Han användes väldigt hårt under en helg och haltade efter det! Och efter det blev han aldrig riktig igen. Så ägaren tog bort honom! Nu vill jag INTE skrämma dig! Jag tror att det är värre för den här hästen eftersom den inte var tränad och så hux flux supermycke över en helg!

Det låter som det är av belastningen han fick den. Hovbrosk brukar man röntga för redan som 3åringar och det finns dom som är totalt förbenade redan då. Det finns dom som gått med hovbroskförbening hela sitt liv utan att få men av det, det beror lite på hur det sitter. Det man kan se på äldre hästar som jobbat mycket är att dom gärna blir lite stela och korta i gången. Som på en äldre människa.

Att hoppa en sådan här stor och tung häst sliter med. Allt arbete med en sån här fulltonnare sliter och det blir skavanker. Ardenner är gjorda för att gå i sakta mak i 8 timmar ;).

Det är ju kroppen som tar stryk av att väga mycket. Och eftersom många ardenner bara går och inte gör nåt och då gärna hålls i ett ganska högt hull så blir slitaget ännu större, precis som på en människa.

ja det kan ju vara så att han har fått det av belastning. Men jag vill bara poängtera att hos mig lever han som en hobbyhäst. När han var frisk reds han kanske 3-4dagar per vecka och 2-3 tömkörningsturer. Han tränades lättare dressyr ett par gånger per månad för tränare. Jag tänkte alltid på vart vi red på och hade han gått "hårt" en dag så var det skritt eller tömkörning dagen efter. Jag är oerhört rädd om Walther. När jag vi hoppade kanske det handlade om max 1 gång per månad om ens det. Det var småhinder och högt har han hoppat en gång på ett ridläger med mig. Han skall ju inte bli någon elithoppare utan det har varit för att få variation i hans träning. Han är oerhört smart och älskar därför nya utmaningar.

Till våren har jag tänkt att jag skall köra in honom eftersom jag vill ha "slitaget lite mer utspritt" om du förstår vad jag menar:laugh:

Walther får även cosequine varje dag för sina leder.. Jättebilligt är det, "endast" 2200:- per burk:eek:

Fast fortfarande hänger detr över mig.. Kommer han någonsin bli bra? Man vet ju inte det förrän han är fullt igång igen. Annars blir det väl att fortsätta som vi gör nu om han klara det. Jag skulle ALDRIG ta bort Walle för att få ha en häst som jag kan rida... Å blä, varför kan inte livet vara enkelt??

Hej!
Tackar......hmmmmmmmmmm!!!! Vilken av hästarna menar du? Fuxen eller den grå?

jag vet en häst som blev utsynt pga av hovbrosk. Han användes väldigt hårt under en helg och haltade efter det! Och efter det blev han aldrig riktig igen. Så ägaren tog bort honom! Nu vill jag INTE skrämma dig! Jag tror att det är värre för den här hästen eftersom den inte var tränad och så hux flux supermycke över en helg!

Båda är fina men framförallt den du har på din avatar under ditt namn:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 572
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar