Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

24657021.jpg

Här kommer en bild på två av våra hästar!
Belgiska Julle och vår "vanliga" Hilma

Du menar att de skär av strålen??????? Eller hur menar du?
Vår hovslagare skär inte strålen iallafall. vad säger ni andra?

Här kommer liten bilder. De skär en del av strålen i Holland.....

maxq9z.jpg

m915x1.jpg

Här kommer liten bilder. De skär en del av strålen i Holland.....

maxq9z.jpg

m915x1.jpg

Oki jag tror jag förstår! Alltså de "skalar" lite på strålen, jag har nog bara sett att de putsat lite grand på den jämnat till den alltså!

Gaah, min dator är obstinat idag....Vet inte om mina inlägg syns.

Jag är inte säker på Freyas färg. Tror hon är brunskimmel. Men hon växlar färg varje vecka så jag vet inte :)

Så här ser hon iaf ut nu (lite dålig bild, men färgen syns ju)

10095_1226443605.jpg

Gaah, min dator är obstinat idag....Vet inte om mina inlägg syns.

Jag är inte säker på Freyas färg. Tror hon är brunskimmel. Men hon växlar färg varje vecka så jag vet inte :)

Så här ser hon iaf ut nu (lite dålig bild, men färgen syns ju)

10095_1226443605.jpg

Hon är jättefin! Hur gammal är hon? Är hon ardenner? Vilken är hon efter?

Kom ju på att jag har en ardenner/travar korsning också:)

pic_show_id22955651.html

22955655.jpg

22780515.jpg

Lukas, 6årig super trevlig kille:)
Sen åker lillen på Söndag till sina nya ägare:cry:

Hej!
Jag undrada på om det är någon som vet nånting om en ardennerhäst ved namn Fakir?
Han är efter Lina och Flaré tror jag. Han har visst varit avlshingst för några år sen!

Om någon känner till honnom,hoppas jag att ni sägar till ;)

Spennande linjer tycker jag! Har lyst att köpa ett föl efter disse linjene.

Hoppas någon kan hjälpa mig! =)

:)

*kl*
Har ingen egen ardenner men rider en i ed. Han heter Julius och är 14 år och ett riktigt ånglok. Han är jättepigg och lite väl tittig. Och superstark. vet dock inte vad han har för stam, men han används till och dra ut timmer i skogen på vintern och så rids han när man hinner med. både av ägaren och mig.

*kl*
Har ingen egen ardenner men rider en i ed. Han heter Julius och är 14 år och ett riktigt ånglok. Han är jättepigg och lite väl tittig. Och superstark. vet dock inte vad han har för stam, men han används till och dra ut timmer i skogen på vintern och så rids han när man hinner med. både av ägaren och mig.

Mysig häst!!!! Javisst är det härligt att rida ardenner!
Min käre sambo och jag har 4 st ardenner!

Freya är e. Dacke, men är inte 100 säker på hennes stam. Men hon är iaf renrasig ardenner så mycket vet jag. Egentligen skulle jag inte köpt henne, jag letade efter en kallblodstravare, men så träffade jag henne och blev kär. Hon är verkligen en helt otrolig häst. Lugn och stabil. Har precis börjat rida in henne och det går superbra. Ska lägga upp rid-bilder på onsdag när min plastdotter ska rida henne. Nu lägger jag upp en bild från idag och en från förra veckan.

75025_1226941158.jpg

Hon måste få sitt kraftfoder, hon är ju så liten och svag :)

79414_1226443659.jpg

Tillsammans med sin frieser-kompis.

Hej alla!

Jag funderar på att betäcka Freya i vår, men inte med en ardennerhingst utan med en frieserhingst. Vad tycker ni om det? Jag tror det skulle kunna bli en fin avkomma, lite smäckrare och högbent. Har inte hittat någon ardennerhingst i närheten, men denna frieser står i samma stall så det är ju nära och bra om man säger så. Och om det blir bra kanske jag tar ytterligare något föl på henne. Vet inte om jag är ute och cyklar, kanske någon här som sett en sådan korsning? Personligen älskar jag korsningar, och för min del spelar det ingen roll vilken ras hästen är så länge det är en bra och trevlig häst. Vore kul att höra lite åsikter så jag kan fundera lite =)

MVH//Ebba

.PS. Jag vet ju redan att Freya gillar frieserhästar att döma av hur mycket hon umgås med dem i hagen =) (se bilden ovan). DS.

Hej!
Jag har två ardennrar ett sto och en valack. Vi bor i Västerbotten där det kan bli så grymt kallt på vintern. Nu undrar jag när ni skulle sätta på dem täcke. De går ute hela dagen och tas in på kvällen. Det här är min första vinter med dessa hästar och jag vill inte att de ska stå och frysa. De har hösilage som de äter när de vill. Förstod ni frågan? Vid vilken temperatur bör jag sätta på dem täcke?

/Lena

Hej!
Jag har två ardennrar ett sto och en valack. Vi bor i Västerbotten där det kan bli så grymt kallt på vintern. Nu undrar jag när ni skulle sätta på dem täcke. De går ute hela dagen och tas in på kvällen. Det här är min första vinter med dessa hästar och jag vill inte att de ska stå och frysa. De har hösilage som de äter när de vill. Förstod ni frågan? Vid vilken temperatur bör jag sätta på dem täcke?

/Lena

Jag bor själv i hälsnigland och där kan det oxå bli kallt på vintern. Min ardenner valack går ute dygnet runt med ligghall och fri tillgång med hö.
Hade jag tagit in han på kvällen så har han inget täcke på sig ute. dom lägger på sig en bra vinter päls. så jag tycker inte att du behöver ha täcke på dom med tanke på att dom har fri tillgång med hösilage, om dom inte jobbar mkt. en ardenner är tålig. jag hade ett sto förut som fick gå in på natten och hon hade inget täcke på sig ute då hon fick en sån grym vinterpäls. men om du nu vill ha det så kanske vid en -15 grader.

Den gången jag börjar tänka tanken på täcke är när det blåser och regnar eller snöar, ren kyla klarar hästarna mycket bra. Har dom bara mat så är det inte några problem.

Nu kommer Cola hem nästa helg så då har jag två ardenner och ett russ på lösdrift utan täcke, men jag bor i norra Östergötland. Men här har det regnat i flera månader känns det som. Nu har det äntligen blivit kallt och fruset så hästarna är jättepigga och glada.:)

.PS. Jag vet ju redan att Freya gillar frieserhästar att döma av hur mycket hon umgås med dem i hagen =) (se bilden ovan). DS.[/QUOTE]

Hej! Förstår att ditt sto är lugn och trevlig - hon är ju efter Dacke!
Vi har 2 st ston som är efter Dacke och de är helt underbara!!!!!!!

Ang. beteckning med Frieser har jag inga erfarenheter med, jag är helt frälst i ardenner och min käre sambo och jag kör på renrasigt och med premieringar odyl.......
Men jag förstår dig att du tänker att avkomman blir fin och det är nog säkert ett förståndigt val!
:rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar