Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Halloj!!!
Vi har 4 ardennerhästar o 5 nsv...
3 st Ard ston...
Jimina e.Jim Mörkfux 18 år
Freja e.Rolang Fux 4 år
Evina e.Ever MörkRödskimmel
1 st Hingst
Jiro e.Rolang fux 1 år.

*kl*

Hej!
Nu vänder jag mig hit i hopp om lite råd.
Jag, eller mina föräldrar egentligen, är i hästköpartagen. Och vi har hittat en jättefin treårig ardennner. Står i annonsen att en åttaåring rider honom i alla gångarter i skogen och att han är mycket snäll osv.

Men så funderar jag på om ardenner är en bra ras för två vuxna, inte så rutinerade ryttare att rida på några gånger i veckan. Självklart hänger det mycket på individen men ändå. Och hur mycket kan man tänka att man kan komma dressyrmässigt? (Mamma och pappa kräver inte så värst mycket)
Eftersom ardennern inte är gjord för det kan jag känna att det känns lite elakt att mest rida på den. Kanske kan min pappa ha med den lite i skogen och så också när han jobbar där och skulle gärna vilja kunna köra den med.
Ja, som sagt är jag lite fundersam om ardenner är rätt häst. Både för mina föräldrars skull och för hästens skull. Är det ett bra framtida liv för en treårig ardenner liksom?

Nu blev det mest en enda röra här men om ni har några funderingar så får ni gärna komma med dem.

MVH//Ellen

Är den så snäll så är det inga pronlem. Det viktiga är ju hur lyhörd hästen är.

Är lite nyfiken på dessa heders priser som delas ut vid utsällningar och premieringar. Vad är det som gör att just den hästen får ett heders pris? Det som gör att jag blir så nyfiken av utdelningen är att Fighter fick ardennerföreningens hederpris nu när jag visade honom på riksen men poäng mäsigt så fick han låga. Självklart så är jag jätte glad över hans heders pris men som sagt så är man lite nyfiken vad tanken bakom dessa priser är. någon som har en anning?

Senast ändrad:

*kl*
Är det vanligt med eksem på ardennrar?
Det kanske inte är sååå vanligt men jag känner en vän till oss de var tvungna att avliva sin ardenner för hon hade såå mycke sommareksem! Så visst finns det även där tyvärr!
Vad har du för hästar då?

Halloj!!!
3 st Ard ston...
Freja e.Rolang Fux 4 år
1 st Hingst
Jiro e.Rolang fux 1 år.

Oj det verkar vara en "go" skara!
Är svag för mörkfux så jag fastnade för att du hade ett sto efter Jim.
Bra hingstar har du valt iallafall!
Vi har ett sto efter Dacke. Hon fick föl i sommras ett hingstföl efter Herkules, dessa båda är mörkfux. Sedan har vi en blåskimmel valack som är belgisk ardenner, han är efter Marcus von basten.
Ha det bra!:bow:

*kl*

Hej!
Nu vänder jag mig hit i hopp om lite råd.
Jag, eller mina föräldrar egentligen, är i hästköpartagen. Och vi har hittat en jättefin treårig ardennner. Står i annonsen att en åttaåring rider honom i alla gångarter i skogen och att han är mycket snäll osv.

Men så funderar jag på om ardenner är en bra ras för två vuxna, inte så rutinerade ryttare att rida på några gånger i veckan. Självklart hänger det mycket på individen men ändå. Och hur mycket kan man tänka att man kan komma dressyrmässigt? (Mamma och pappa kräver inte så värst mycket)
Eftersom ardennern inte är gjord för det kan jag känna att det känns lite elakt att mest rida på den. Kanske kan min pappa ha med den lite i skogen och så också när han jobbar där och skulle gärna vilja kunna köra den med.
Ja, som sagt är jag lite fundersam om ardenner är rätt häst. Både för mina föräldrars skull och för hästens skull. Är det ett bra framtida liv för en treårig ardenner liksom?

Nu blev det mest en enda röra här men om ni har några funderingar så får ni gärna komma med dem.

MVH//Ellen

Hej!
Jag tycker att ardenner är den självklara hästen kanske för att vi själva har 3 st. En ardenner är ju en allroundhäst kanske inte med inriktning på dressyr... men OM dina föräldrar vill ha en häst att rida på några gånger i veckan och köra lite med så tycker jag att en ardenner är perfekt! De är lugna och harmoniska. Vad är det för häst ni tittat på? Vem är hon/han efter för hingst? Alltid kul att veta!

Lycka till!:idea:

Halloj!!!
3 st Ard ston...
Freja e.Rolang Fux 4 år
1 st Hingst
Jiro e.Rolang fux 1 år.

Har kort på eran Evina från riksen. Hon har ju en jätte cool färg:laugh: det är ju inte den "vanliga röd skimmel färgen" så att säga på henne. Jimina är jätte fin hon med.
hur gick det för er då?

Tack för ditt svar!
Jo, det kommer ju mest bli en "skogshäst" sammtidigt som jag antagligen inte kommer kunna hålla tassarna borta från den. :angel:

Hittade annonsen på blocket. Vet inte om jag får länka till den härifrån men hästen heter Bläsen och är e:Dacke och u:Hilda.

Har tränats i boskapsdrivning med! Kanske skulle vara till en hjälp när man ska flytta våra får.^^

Ja, jag är helt kär i den från bilden sett iallafall.

Tack för ditt svar!
Jo, det kommer ju mest bli en "skogshäst" sammtidigt som jag antagligen inte kommer kunna hålla tassarna borta från den. :angel:

Hittade annonsen på blocket. Vet inte om jag får länka till den härifrån men hästen heter Bläsen och är e:Dacke och u:Hilda.

Har tränats i boskapsdrivning med! Kanske skulle vara till en hjälp när man ska flytta våra får.^^

Ja, jag är helt kär i den från bilden sett iallafall.

Vaaaaaa är det Bläsen!!!!! Åhhhh då får ni världens snällaste häst! Jag lovar!!! Vi har nämligen en helsyster till Bläsen och hon är helt underbar! Min sambo var med när Bläsen såldes till nuvarande ägarna (han känner dom som ägde Bläsen tidigare) och han bara älskade Bläsen! Vi hade gärna köpt honom men jag tycker att det var lite för mycke pengar.... Jag vet inte hur mycke ni nu ska ge, men vi har ju redan 3 st så vi kände att det var lite mycke! Men en bättre häst får ni nog leta efter!
Kanonköp OM ni nu ska slå till!:bump::bump::bump:

Tycker det e sååå roligt med ardennerriks:D:D..
Jimman fick 40p o lilla Evina 38p:d:D...JÄTTEKUL..mvh c.

Tycker det e sååå roligt med ardennerriks:D:D..
Jimman fick 40p o lilla Evina 38p:d:D...JÄTTEKUL..mvh c.

Grattis till poängen:) själv så var jag där med min 2 åriga hingst e: Frej. han fick 36p. så nu i oktober så blir han valack.

Hej hej måste bara skriva här känner jag. Jag köpte en ardenner nere i skåne på auktion, tror det var den här hästhandlaren ni pratar om som hade henne. Är så otroligt glad för henne så jag kan ej beskriva med ord. Docka heter hon. Vebend,Doråna,Jutan,Jebenda,Temir,Jenner är några av namnen av namnen som står på hennes id. Är detta några hästar någon av er känner igen? Hade vatt så kul att få veta!! MVH Jane

Hej!

Nu är jag tillbaka!! :bump: Vad jag gillar dataföretag som säljer saker som inte kan leverera rätt saker..:crazy: Vi fick hem 3 hårddiskar innan det kom en som både fungerade och passade...

Annars är det lugnt här. Malva är hemma med ett 2dm späcklager och har en liten, liten kompis med sig. Ett ettårs russ. Dom går mest och vaggar i hagen..;)

Var och kollade till Fighter på sitt bete i fredags. han mår alldeles utmärkt och han har lagt på sig bra. Han ska få gå på betet ett tag till då det fortfarande finns mkt gräs kvar.:)
Här är ett ny taget kort på han. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar