Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, får jag väl till tyget så sitter den bra både för benen och ryggen. Det känns mest som att det blir för mycket friktion mellan hans byxor och tyget. :( Får försöka ett tag till. Är sugen på en toddlersele men tror den är lite för stor ännu och studentkassan är för liten ;) Men om 2 månader när jag är klar och (förhoppningsvis) har ett jobb så skulle jag nog vilja köpa en sådan.

Hur är det med sjal till 1-åring? funkar det? Finns det ngt man bör tänka på? Ngt som är extra bra?

Fullständigt novis på sjalar men börjar känna mig tillräckligt säker för att kanske testa en.

Det är nu det är lätt att sjala tycker jag, benen når runt min kropp bättre pch jag slipper knän i ryggen. Mer vikt gör också att det blir lättare att spänna tyget.

Att tänka på: en tunn och slinkig sjal kräver mer skillz att få bekväm med större barn. Tjocka sjalar med starka material är lättare. Eller tunna i starka material i flera lager, ex min Black Hemp Pfau i knytet Double Hammock. Den är inte skön i enkel rygga längre.

"toddler proof" kallar man sjalar som är lätta till större barn eller "toddler prisons" för de som blir supersolida och inte ruckar sig trots hopp och skutt därbak.

Yaro hampa är ett billigt tultarsäkert alternativ :).

Jag har samma problem med att tyget fastnar under rumpan på Bastian. Blir helknäpp :crazy: Just nu bär jag inte alls i selen eftersom det är svårt att få till tyget. Men jag skulle behöva, det är oerhört mammigt just nu och att bära 11kg på ena armen medan man fixar oh donar med andra är oerhört jobbigt. :cry:

Får väl ta en dust igen helt enkelt. Men om du @Cocos har tips på hur man får till tyget så mottar jag det tacksamt. ;)

Älskar ju min Manducca annars
Kan du bära på höften? Jag tycker det är världens bästa position när barnet vill ha närhet och man behöver få händerna fria en stund, men man blir ju rätt snedbelastad. Stor nackdel med toddlersele är att man inte kan bära på höften. Alternativ är ringsjal men det ser extremt oergonomiskt ut (för bäraren).

Kan du bära på höften? Jag tycker det är världens bästa position när barnet vill ha närhet och man behöver få händerna fria en stund, men man blir ju rätt snedbelastad. Stor nackdel med toddlersele är att man inte kan bära på höften. Alternativ är ringsjal men det ser extremt oergonomiskt ut (för bäraren).

Innan jag började bära på ryggen så bar jag mkt på höften, men nu de senaste gångerna har jag helt enkelt inte fått det bekvämt och gett upp. Jag får kanske ta och titta på ngn instruktionsfilm igen så jag ser vad jag gör för fel.

Efter lite intensivtittande på instruktionsfilmer har jag nu lyckats få till hipcarry igen :bump: Hade helt enkelt börjat med att trä fel sida över huvudet (vänt på det hela)

Kan även konstatera att när selen sitter rätt så når den hela vägen upp till nacken på Bastian + är lagom för benen så det är inte där problemet med tyg under rumpan ligger.

Kanske ska intensivtitta på instruktioner till backcarry också :o:idea:

Efter lite intensivtittande på instruktionsfilmer har jag nu lyckats få till hipcarry igen :bump: Hade helt enkelt börjat med att trä fel sida över huvudet (vänt på det hela)

Kan även konstatera att när selen sitter rätt så når den hela vägen upp till nacken på Bastian + är lagom för benen så det är inte där problemet med tyg under rumpan ligger.

Kanske ska intensivtitta på instruktioner till backcarry också :o:idea:
Jag har lyckats hitta en film på Youtube som visar just hur man slipper att tyget fastnar under rumpan. Har inte kvar länken till det men det är på engelska och med en Tula-sele. Hoppas det hjälper så att du lyckas söka fram det själv :)

Jag har lyckats hitta en film på Youtube som visar just hur man slipper att tyget fastnar under rumpan. Har inte kvar länken till det men det är på engelska och med en Tula-sele. Hoppas det hjälper så att du lyckas söka fram det själv :)
det ska jag leta efter. Tack för tipset :)

edit: kan det vara den här?

Haha, jag vet ;) en oscha cirrus eyebright, 7a. Inbruten, sval och helt rätt just nu.

BCiR2xHKbN6
Ser inte bilden men vet vilken det är, fina färger!

Skulle in och kika vad det är för blandning i den men det är nog SSF på Oschas sida just nu för jag kommer inte in... Den är ball med sina både markerade och fyllda moln.

Kan det vara bomull/hampa? Tror att det var det om jag inte är helt förvirrad.

Är sjukt sugen på en ellevill moose, men de har bara 4or kvar. Frågan är ju om det går att få till något bra med den, typ en rucksack eller så.. Kangaroo med ringavslut borde kanske också fungera?

Edit: bambu/bomull var det!

Kan det vara bomull/hampa? Tror att det var det om jag inte är helt förvirrad.

Är sjukt sugen på en ellevill moose, men de har bara 4or kvar. Frågan är ju om det går att få till något bra med den, typ en rucksack eller så.. Kangaroo med ringavslut borde kanske också fungera?

Edit: bambu/bomull var det!
Oh, bambu har jag svårt för, men snygga är de sjalarna, glansiga liksom. Jag knyter ruck och kangaroo med 4or, kan göra DH TAS också.

@TeamLundVer och @hvala
Det är just friktionen mellan tyget i selen och barnets kläder som gör att de inte kommer ner tillräckligt i selen.
De kan även göra att höften får lite sämre position.
Har inte kollat videon som nån la upp.
Men jag gör så att jag sätter på mig selen, endast midjebältet, tossar upp barnet. Drar tag i axelbande och lyfter dom bakåt utåt från ryggen. Håller stadigt i och skumpar lite.
Sen när jag knäppt på allt så tar jag bak händerna och sätter dom i korsryggen på barnet (under selen) drar händerna i en smekande rörelse neråt framåt som tippar avents bäcken till rätt position och avslutas vid barnets lår. Då släpper friktionen och barnet kommer djupare och man kan dessutom flytta barnet lite i sidled om de hamnat snett, min unge gör alltid det av nån anledning :cautious:

Jag är inte lärare som ni märker på min extremt röriga förklaring. Ska försöka komma ihåg att filma imorgon och skicka till @hvala som kanske kan lägga upp det här för jag vet inte hur man gör :p

@TeamLundVer och @hvala
Det är just friktionen mellan tyget i selen och barnets kläder som gör att de inte kommer ner tillräckligt i selen.
De kan även göra att höften får lite sämre position.
Har inte kollat videon som nån la upp.
Men jag gör så att jag sätter på mig selen, endast midjebältet, tossar upp barnet. Drar tag i axelbande och lyfter dom bakåt utåt från ryggen. Håller stadigt i och skumpar lite.
Sen när jag knäppt på allt så tar jag bak händerna och sätter dom i korsryggen på barnet (under selen) drar händerna i en smekande rörelse neråt framåt som tippar avents bäcken till rätt position och avslutas vid barnets lår. Då släpper friktionen och barnet kommer djupare och man kan dessutom flytta barnet lite i sidled om de hamnat snett, min unge gör alltid det av nån anledning :cautious:

Jag är inte lärare som ni märker på min extremt röriga förklaring. Ska försöka komma ihåg att filma imorgon och skicka till @hvala som kanske kan lägga upp det här för jag vet inte hur man gör :p
Jättebra förklarat :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar