Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det värt att köpa något där man kan korsa axelbanden?

Bönan är 5 månader, 67cm lång (för 4v sedan, så säkert lite längre idag), ca 8kg tung. Sitter nästan själv, inte till 100% men korta stunder, så det jobbar vi på.
Jag vill kunna bära mot mig på mage och på rygg. Är inte intresserad av att vända utåt, då det blir för mycket intryck för Bönan. Jag vill kunna bära i skog och mark, men även i stad och i kollektivtrafik. Den ska vara smidig att slänga på sig när man tex. ska in och handla.

Tipsa mig :D
Det är värt det säger jag. Då kan du bära på höften också = min favoritposition.

Jag behöver lite tips!
Jag har kört sjal, medan bönan var liten. Men fastnade aldrig för det. Så köpte mig en Ergobaby original. För sambon fungerar den utmärkt, men jag får ont i ryggen efter någon timme. Spelar ingen roll hur jag spänner om den, har fått hjälp från alla möjliga håll, men har fått inse att jag inte är byggd för den selen.

Så nu funderar jag lite på vad jag vill ha istället. Har tittat lite på en Tula, men aldrig sett någon, alla här omkring verkar ha Ergon. Så vad tipsar ni mig om? Är det värt att köpa något där man kan korsa axelbanden? Lite kort info om vad jag tänker mig hos en sele samt om Bönan.

Bönan är 5 månader, 67cm lång (för 4v sedan, så säkert lite längre idag), ca 8kg tung. Sitter nästan själv, inte till 100% men korta stunder, så det jobbar vi på.
Jag vill kunna bära mot mig på mage och på rygg. Är inte intresserad av att vända utåt, då det blir för mycket intryck för Bönan. Jag vill kunna bära i skog och mark, men även i stad och i kollektivtrafik. Den ska vara smidig att slänga på sig när man tex. ska in och handla.

Jag är jättenöjd med vår Manduca! Jag har slutat släpa med vagnen när vi ska handla och sånt med bilen, stoppar bara ner henne i selen. Älskar den!

Jag behöver lite tips!
Jag har kört sjal, medan bönan var liten. Men fastnade aldrig för det. Så köpte mig en Ergobaby original. För sambon fungerar den utmärkt, men jag får ont i ryggen efter någon timme. Spelar ingen roll hur jag spänner om den, har fått hjälp från alla möjliga håll, men har fått inse att jag inte är byggd för den selen.

Så nu funderar jag lite på vad jag vill ha istället. Har tittat lite på en Tula, men aldrig sett någon, alla här omkring verkar ha Ergon. Så vad tipsar ni mig om? Är det värt att köpa något där man kan korsa axelbanden? Lite kort info om vad jag tänker mig hos en sele samt om Bönan.

Har en Tula baby och älskar den!! Hittar inga nackdelar. Bekväm tycker både jag och sambon. Bebis gillar den också. Använder selen för att söva och amma i stökiga miljöer. Provade lite olika selar innan vi köpte och vi fastnade direkt för tulan, men det är väl som mycket annat en smaksak.

Jag har en Ergobaby och en Tula. Jag känner inte jättestor skillnad, men upplever att Tulan är den som sitter allra skönast på mig när jag får den helt rätt. Dock är det också den som oftast besvärar mig och behöver ändras i inställningarna. Ergon är på nåt vis mer jämn, hamnar lika varje gång.

Det är ju dock väldigt små marginaler och beror på både barn och bärare. Det går nog inte att tipsa dig utan det enda sättet är att pröva.

Jag behöver lite tips!

Vi har haft en Pognae länge, både jag och maken (och våra två tjejer) har gillat den. Lätt att få på sig och att ställa om för olika bärare.
Köpte mig en Beco butterfly i vintras med, för den annorlunda knäppningens skull (kunna ha under jackan och plocka i och ur unge utan att ta av sig), men föredrar absolut pognaen.

Du får nog försöka pröva dig fram. Sen är det bra att ha två selar, iaf för mig som är rätt glömsk :angel:

Jag har svarat nu :)

Jag råkade även göra en fulbeställning under gårnattens timmar på akuten med Bönan. Så en Tula är på väg :love: Men är otroligt nyfiken på manducan! Man kan ju ha fler (samt sälja de man redan har) :angel:
Vilken blev det?

En Tula är aldrig ett dåligt köp, de har så bra andrahandsvärde att man nästan går med vinst :angel::D

Vilken blev det?

En Tula är aldrig ett dåligt köp, de har så bra andrahandsvärde att man nästan går med vinst :angel::D

Jag stod och velade sååå länge med vilken jag skulle ha. Så när jag inte sovit på 30h klockan 2.30 beställde jag denna:

Tanken är väl att den ska vara lite neutral men ändå med färg och mönster.
jas.jpg

Men jag ville så gärna beställa:
Men då hade sambon aldrig använt den, så jag fick tänka lite på honom med :p
tulatidepool_grande_a592ced6-5075-4be1-b346-f3a3c8f3f1b8_large.jpg

Orkar inte läsa hela tråden så hoppas det är okej om det blir en upprepning. Hur tänker ni med olycksrisken när man bär bebisen? Jag föll igår under en skogspromenad :(. Jag tog emot med händer och knän och bebis slog sig inte utan blev bara lite rädd. Jag tyckte också att det var obehagligt men räddast av alla blev min sambo. Han tycker numera att det är förenat med livsfara att bära bebis på magen och jag absolut måste ha barnvagn om jag ska ut i skogen fler gånger...

Jag känner att risken inte är så stor trots allt. Instinkten att skydda barnet hjälper nog mycket och att hålla sig på asfalt eller helt platta stigar känns inte som något bra alternativ. Hur tänker ni? Är det en risk att barnet skadas?

Orkar inte läsa hela tråden så hoppas det är okej om det blir en upprepning. Hur tänker ni med olycksrisken när man bär bebisen? Jag föll igår under en skogspromenad :(. Jag tog emot med händer och knän och bebis slog sig inte utan blev bara lite rädd. Jag tyckte också att det var obehagligt men räddast av alla blev min sambo. Han tycker numera att det är förenat med livsfara att bära bebis på magen och jag absolut måste ha barnvagn om jag ska ut i skogen fler gånger...

Jag känner att risken inte är så stor trots allt. Instinkten att skydda barnet hjälper nog mycket och att hålla sig på asfalt eller helt platta stigar känns inte som något bra alternativ. Hur tänker ni? Är det en risk att barnet skadas?
Har du Facebook och är med i gruppen bärsjalar? Där var det en tråd om detta typ i förrgår. Visst kan man ramla, jag har gjort det, men olyckor kan ju alltid hända. När jag ramlade var jag glad att jag inte bar i famnen för då hade jag ju kanske tappat henne i backen... Vagnar kan välta, gå sönder. Man kan snubbla eller halka när man bär... Svårt att säga så mycket mer än att man såklart ska vara försiktig, använda bra skor, broddar när det är halt, se vart man går och inte titta på mobilen eller liknande.

Nu har jag inget barn ännu, det gräddas några veckor till. Men jag tänker som @superstar här ovan. Sjal eller sele är ju säkrare än att bära barnet i famnen. Barnvagnar kan välta, saker kan hända. Man kan snubbla i hemmet.. Jag tror bärdon varken är säkrare eller osäkrare än vagn faktiskt.

Har du Facebook och är med i gruppen bärsjalar? Där var det en tråd om detta typ i förrgår. Visst kan man ramla, jag har gjort det, men olyckor kan ju alltid hända. När jag ramlade var jag glad att jag inte bar i famnen för då hade jag ju kanske tappat henne i backen... Vagnar kan välta, gå sönder. Man kan snubbla eller halka när man bär... Svårt att säga så mycket mer än att man såklart ska vara försiktig, använda bra skor, broddar när det är halt, se vart man går och inte titta på mobilen eller liknande.
Har Facebook men är inte med i gruppen. Vad heter den? Ska läsa där med!

Ja visst kan vagnen välta men det är osannolikt om man håller sig på plana ytor. Jag har lovat sambon att vi ska prata med BVC om detta men vill höra mig för så att jag tänker lika rätt som jag tror jag gör... Att vissa risker är värda att ta och att denna inte är så stor trots allt. Om man ramlar så är det väl minimal risk att man ramlar på barnet, och även om barnet blir lite klämt så klarar det nog sig.

Jag har svarat nu :)

Jag råkade även göra en fulbeställning under gårnattens timmar på akuten med Bönan. Så en Tula är på väg :love: Men är otroligt nyfiken på manducan! Man kan ju ha fler (samt sälja de man redan har) :angel:
Skoj! De är ju så fina!
Visst kan man ha flera, det är som sagt bara att prova min när jag ändå är uppåt.

@Milosari min sambo tog upp det där med bärdon och fallrisk redan innan bebis var här. Vi kom fram till att det var onödigt att vara ute och bär när det var töväder och blankis. Annars så bär jag i all terräng, resonerar som de andra med att man ändå har händerna fria att ta emot sig med om man skulle ramla.

Däremot kan jag inte bestämma mig om hur jag vill göra med hästhanteringen. Snart flyttas hästarna till en hage som ligger 5 min promenad bort från stallet och det är inte framkomligt med barnvagnen eftersom stigen dit går över ett hygge. Jag är lite sådär med att gå in i hagen med bebis i selen så jag vet inte hur jag ska lösa det. Leda min egen häst har jag inga problem med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar