Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillägg... Alla är olika men jag lever en stor del av mitt liv i "icke vagnvänlig terräng". Skulle hela den delen av livet försvinna från det att äldsta barnet föds till att det sista är 3-4 år, eller när de nu orkar gå lite längre bitar i skogen... Otänkbart :p

Jag tänker såhär: vad hade hänt om du istället för att bära, haft bebis i vagnen och ramlat? Nu kanske min hjärna inte följer fysikens lagar, men jag känner spontant att det är säkrare att bära och ha händerna fria att ta emot sig med, än att kanske dra med sig vagnen i ett fall.

Jag tror att instinkten att skydda barnet (sen kanske det är större risk att skadas själv) är jättestark. Till och med när jag blev påflugen och omkullstångad bakifrån av en förrymd bock (heter dom så, han-får?) hann jag få upp handen och skydda bebis och då hade jag ingen aning om vad som komma skulle. Även då var jag glad att jag bar, kändes enklare att skydda oss utan en vagn att kånka på

Orkar inte läsa hela tråden så hoppas det är okej om det blir en upprepning. Hur tänker ni med olycksrisken när man bär bebisen? Jag föll igår under en skogspromenad :(. Jag tog emot med händer och knän och bebis slog sig inte utan blev bara lite rädd. Jag tyckte också att det var obehagligt men räddast av alla blev min sambo. Han tycker numera att det är förenat med livsfara att bära bebis på magen och jag absolut måste ha barnvagn om jag ska ut i skogen fler gånger...

Jag känner att risken inte är så stor trots allt. Instinkten att skydda barnet hjälper nog mycket och att hålla sig på asfalt eller helt platta stigar känns inte som något bra alternativ. Hur tänker ni? Är det en risk att barnet skadas?

Orkar inte läsa hela tråden så hoppas det är okej om det blir en upprepning. Hur tänker ni med olycksrisken när man bär bebisen? Jag föll igår under en skogspromenad :(. Jag tog emot med händer och knän och bebis slog sig inte utan blev bara lite rädd. Jag tyckte också att det var obehagligt men räddast av alla blev min sambo. Han tycker numera att det är förenat med livsfara att bära bebis på magen och jag absolut måste ha barnvagn om jag ska ut i skogen fler gånger...

Jag känner att risken inte är så stor trots allt. Instinkten att skydda barnet hjälper nog mycket och att hålla sig på asfalt eller helt platta stigar känns inte som något bra alternativ. Hur tänker ni? Är det en risk att barnet skadas?

Bättre i sele/sjal än i armarna! Jag har också ramlat med dottern i sele på magen och jag hade båda händerna att ta emot mig med. Hade jag haft henne i famnen skulle jag tappat henne, i en barnvagn så hade hon fått en rejäl åktur ner för en lång backe :nailbiting:

Jag undviker att gå i skogen när det är mycket is eller väldigt vått (hala löv och stenar liksom) då håller jag mig på trottoarer, grusvägar eller där jag får bättre fotfäste helt enkelt.

@Milosari min sambo tog upp det där med bärdon och fallrisk redan innan bebis var här. Vi kom fram till att det var onödigt att vara ute och bär när det var töväder och blankis. Annars så bär jag i all terräng, resonerar som de andra med att man ändå har händerna fria att ta emot sig med om man skulle ramla.

Däremot kan jag inte bestämma mig om hur jag vill göra med hästhanteringen. Snart flyttas hästarna till en hage som ligger 5 min promenad bort från stallet och det är inte framkomligt med barnvagnen eftersom stigen dit går över ett hygge. Jag är lite sådär med att gå in i hagen med bebis i selen så jag vet inte hur jag ska lösa det. Leda min egen häst har jag inga problem med.

Gör inget med barnet i sele som du inte skulle göra med det i famen utan sele.

tex så skulle man ju inte cykla med barnet lös i famen, eller gå i skogen när det är blankis.
Jag skulle inte gå med häst med barnet i sele men det är ju upp till var och en att avgöra vad man känner isf trygg med.
Jag är lite hästrädd så det spelar såklart in en hel del!

Jag håller med er, det går inte att helt undvika olycksrisken om man vill LEVA lite också men pappan till barnet trivs själv bäst inomhus och kan inte se någon mening med att vara ute i naturen... Men men, han har i alla fall verkat inse att han överreagerade lite.

Min trikåsjal börjar bli svår att få till bra nu när bebis väger drygt 7 kg. Så jag har spanat lite på vävda sjalar. Jag tycker det verkar som om det kan vara bra med en långsjal och en ringsjal att börja med? Vad är fördelen med en långsjal mot en mei-tai? Det verkar vara ont om billiga begagnade. Jag vill ha en sval sjal nu i sommar. Är denna någon ni hade rekommenderat till en nybörjare?
http://www.kokobello.se/varumarken-leverantorer/ellevill/ellevill-paisley-sunburn-4-7-m.html

Ett tips ang elleville är att kika på deras hemsida, de har ofta rea och man kan komma över sjalar till riktigt bra priser :)
Hur de är i jämförelse med andra märken osv har jag tyvärr ingen aning om
Min trikåsjal börjar bli svår att få till bra nu när bebis väger drygt 7 kg. Så jag har spanat lite på vävda sjalar. Jag tycker det verkar som om det kan vara bra med en långsjal och en ringsjal att börja med? Vad är fördelen med en långsjal mot en mei-tai? Det verkar vara ont om billiga begagnade. Jag vill ha en sval sjal nu i sommar. Är denna någon ni hade rekommenderat till en nybörjare?
http://www.kokobello.se/varumarken-leverantorer/ellevill/ellevill-paisley-sunburn-4-7-m.html

Jag ska iväg till franska rivieran om ett par dagar, och är lite fundersam på hur vi ska ta oss fram där borta. Vi tar med en liten sittvagn, men någon typ av bärsele eller sjal ska också med. Vi har en sjal, tror den heter Moby wrap, en manduca och en aldrig använd babybjörn active som mannen fyndat. Frågan är om det inte blir för varmt för skrutten att bli buren i en svart sele? Ska jag skippa selen helt när det är så varmt och bara ta vagn?
Jag vet ju själv hur mysigt det är art bli kramad länge när man är solvarm och svettig...

Tips och råd mottages tacksamt!

Jag kan tyvärr inte svara någonting om fördelar och skillnader mellan olika bärdon eftersom jag själv bara äger långsjalar. Jag har haft en ellevill som förstasjal som jag använt väldigt mycket och som var sval att använda förra sommaren (ren bomull). Generellt är deras sjalar tunna och jag upplevde att den blev för tunn för enlagersknyt när dottern började väga uppåt 8-9 kg, där den fungerade bättre med flerlagersknyt. Skulle du vara intresserad av att köpa en billigare första vävd bärsjal är min ellevill gaia jonas (4,6 m) till salu. Den borde fungera över sommaren och som introduktion till bärvärlden, till hösten eller om du vill investera i något mer långsiktigt är nog en annan sjal att rekommendera.

Paisley är bra nybörjarsjal tycker jag.

Mei tai tycker jag varit bra när min var mindre, och på sommaren var den toppen! Sval och skön, lätt att amma i (en didytai). Men jag föredrar vävd (både kort och långsjal). Det är så individuellt så man måste prova sig fram vad man gillar. :)

Har du hunnit prova vävd @Milosari? Har samma önskemål som du och kollade på vävda sjalar idag.

Vill ha en sval sjal, sino har varit bra men lite varm ibland tycker jag. Men fortfarande bra med stadga, bebis kvalar in på 9 kilo. Tips någon?

Har du hunnit prova vävd @Milosari? Har samma önskemål som du och kollade på vävda sjalar idag.

Vill ha en sval sjal, sino har varit bra men lite varm ibland tycker jag. Men fortfarande bra med stadga, bebis kvalar in på 9 kilo. Tips någon?
Nej inte än men förhoppningsvis på måndag! Har provat att bära en stund i baby björnen när båda sjalarna låg i tvätten och det gillade jag inte. Fick ganska omgående ont i axlarna. Med sjal känner jag ingenting mer än i fötterna och fogarna när jag gått lite för långt.

Väcker liv i den här tråden igen :)

Jag är sugen på att byta ut min Yaro 4:a och testa någonting annat, men vet inte riktigt vad. Jag trivs bra med den, men är redo att låta den vandra vidare efter ett års jobbande. Jag är nedkärad i Linuschka Owls men drar mig för att att lägga så mycket pengar på en sjal. Brukar sjalarna sjunka i värde så småningom eller är det regel att de säljs i ungefär samma prisklass som de varit i från början (oavsett om de är några år gamla)?

Undrar också om ni har några alternativa avslut på rrr? Jag tycker inte cccb är särskilt bekvämt, i synnerhet inte om man ska gå längre sträckor och det är det knytet jag använt mest i sommar.

Avslutningsvis, om någon här äger en 2:a - hur välanvänd har den då blivit? Är lite sugen på att köpa en som är smidig att bära med sig och knyta rrr med, men funderar på om jag skulle uppleva den som för kort.

Väcker liv i den här tråden igen :)

Jag är sugen på att byta ut min Yaro 4:a och testa någonting annat, men vet inte riktigt vad. Jag trivs bra med den, men är redo att låta den vandra vidare efter ett års jobbande. Jag är nedkärad i Linuschka Owls men drar mig för att att lägga så mycket pengar på en sjal. Brukar sjalarna sjunka i värde så småningom eller är det regel att de säljs i ungefär samma prisklass som de varit i från början (oavsett om de är några år gamla)?

Undrar också om ni har några alternativa avslut på rrr? Jag tycker inte cccb är särskilt bekvämt, i synnerhet inte om man ska gå längre sträckor och det är det knytet jag använt mest i sommar.

Avslutningsvis, om någon här äger en 2:a - hur välanvänd har den då blivit? Är lite sugen på att köpa en som är smidig att bära med sig och knyta rrr med, men funderar på om jag skulle uppleva den som för kort.
Jag är dålig på vissa förkorntningar, men RRR är enkel ruck? Eller är det förstärkt, nåja, nån ruck i alla fall misstänker jag. Jag gör helst tibetanskt för cccb blir för hårt tryck. Såg en rapunzel, det är som cccb fast man "flätar" så det blir större yta och plattare liksom. Krävs ganska lång sjal dock. Annars kanske det skulle bli bättre med ring, sätt ringen på bröstet och kör TUB eller fram, räcker sjalen kan man även ta avslutet i ringen, blir supersnyggt.

De flesta sjalar i högre prisklass brukar hålla värdet runt retail men man vet ju inte. Jag har en snordyr sjal som inte går att sälja alls... de jag älskar går dock att sälja utan problem för det jag köpte dem för. Får inte bära så mycket längre så jag håller på att sälja av och det är ju bara favoriterna som går. Två-tre stycken kommer jag inte sälja, de får bli kvar för när jag får barnbarn!

Jag och min ergo original kommer inte överens längre :(

Tycker den klämmer åt över axlar och armhålor/vid sidan av bröstet när lillan sitter på ryggen. Jag får liksom ingen ordning på det heller.
Någon som har en bra bild på hur allt ska sitta? Kanske gör jag fel? Eller så är det dags att skiljas åt :(
Med jag behöver en sele ett tag till ju.

Tycker den klämmer åt över axlar och armhålor/vid sidan av bröstet när lillan sitter på ryggen. Jag får liksom ingen ordning på det heller.
Någon som har en bra bild på hur allt ska sitta? Kanske gör jag fel? Eller så är det dags att skiljas åt :(
Hur gammal är barnet? Prova andra selar, Tula tycker jag satt bra mycket bättre än Ergon och då var jag ändå nöjd med Ergo innan.

Hur gammal är barnet? Prova andra selar, Tula tycker jag satt bra mycket bättre än Ergon och då var jag ändå nöjd med Ergo innan.

Hon är 9 månader, 9 kg vid kollen vid 8 månader så inte så stor att det borde bli obekvämt, men det blir det.
Får försöka hitta något ställe som säljer selar. Det finns typ bara babybjörn och ergo här.

Är spännet frampå brösten åtdraget till max (det som sitter på skulderbladen när man bär på mage)?

Jag har både Ergo och Tula och jag tycker inte att Ergon är lika skön att bära på ryggen med, tyvärr... Här beror det mer på att ryggpanelen börjar bli lite för kort och hon inte hamnar lika bra och jag därför går och spänner mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 941
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 863
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar