Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det blev lite kortfattat :) Men om jag köper trikåsjal nu, vänjer mig/fastnar för sjal så måste jag sen köpa en vävd och
1) de flesta verkar snordyra även begagnade
2) Det är massa konstiga knyt att lära sig
3) Osmidigt med massa tyg att knyta upp.

Ja, ett extremt icke-problem ;) Men sele som går att använda från början verkade enklare. Snyggt och mysigt ser det ut iaf.

1. Det är faktiskt många sjalar som är jättebilliga, jämför med ex gardintyg. På Little Lambs rea kan du få en vävd för 250kr.
2. Om du så vill, så kan du ju hålla dig till FWCC (det är samma som trikåknytet i stort sett)
3. Trikåsjalar är mycket längre än vävda sjalar, de motsvarar en 8:a i vävda sjalars storlek. Som jämförelse så är min längsta vävda en 6:a och den jag använder mest en 4:a.

Jag vet att jag är lite väl anti trikå, men här är ett till argument ;):
Andrahandsvärdet på trikå är kasst eftersom de har så kort livslängd och kan användas så kort tid av bebisens liv. En begagnad vävd sjal kan du sälja vidare för samma som du köpte den för.

Är det fel att i princip knyta färdigt en vävd sjal? För i beskrivningen jag fick med så är det ungefär detta man gör och man bara justerar lite genom att släppa eller dra åt efter att bebis är på plats. Knytet kallades Double "X".
Provade den först och bebis verkade tycka det var ok, sedan testade jag FWCC och han blev bara arg och frustrerad över allt bökande. Så tänkte om första typen av knyt är OK så vill jag nog hålla mig till den :p

Enkel ryggsäck med candy cane chestbelt tar ju typ 10 sekunder :P. Numera.... har gjort i snitt ett ryggknyt per dag i ett halvår, så det går lätt och fort.
Ryggsäck alltså, du pratar med en total nybörjare här ;) Har inte vågat mig på sånt än! Vid vilken ålder kan man börja bära på rygg egentligen?

Ryggsäck alltså, du pratar med en total nybörjare här ;) Har inte vågat mig på sånt än! Vid vilken ålder kan man börja bära på rygg egentligen?

Om du är erfaren går det faktiskt från nyfödd, men rekommendationerna är att börja när de fått lite stadga. Jag började öva vid 3 månader så smått men bar första gången på rygg en längre stund vid 4 månader. Det var jäääättesvettigt och supernervöst! Haha! Vid 6 månader ville hon verkligen inte sitta på framsidan längre så då var det bara att börja bemästra.

Bära i sele på rygg ska man inte göra föränn bebis kan sitta stabilt själv (ca 6 månader), eftersom selen ger mycket mindre stöd på sidorna.

Är det fel att i princip knyta färdigt en vävd sjal? För i beskrivningen jag fick med så är det ungefär detta man gör och man bara justerar lite genom att släppa eller dra åt efter att bebis är på plats. Knytet kallades Double "X".
Provade den först och bebis verkade tycka det var ok, sedan testade jag FWCC och han blev bara arg och frustrerad över allt bökande. Så tänkte om första typen av knyt är OK så vill jag nog hålla mig till den :p

Det är ett FCC, front cross carry! Det är såvitt jag vet det enda knytet som går at knyta färdigt och ta i och ur med vävd sjal. Tack för påminnelsen, jag hade glömt bort det :).

Det var vårt favoritknyt på stan runt ca 4-9 månader. Jag körde en variant med ring i ryggen, då blir det mycket lättare att justera och det räcker med din bas-2 (för mig en fyra).

Ringsjalar är ju annars ett skönt enkelt alternativ. Bebis sitter mer omsluten än med sele, går att ha på mage eller höft, mindre tyg att hålla reda på. Och billigt!

Kostar en trikåsjal verkligen 700 spänn..? Haha. Jag sitter och planerar inköp till bebis som kommer i sommar och vi vill ha både en trikåsjal och en ergonomisk sele från början, att variera mellan. Att en sele kostar lite kan jag på nått sätt mer förstå, men ett långt tygstycke av trikå, ska det kosta en halv förmögenhet? :nailbiting:

Har ni tips på webshoppar eller märken som håller kvalitet men inte kostar halva skjortan?

Och vilka är era favoritselar/hybridselar(?) för spädbarn?

Kostar en trikåsjal verkligen 700 spänn..? Haha. Jag sitter och planerar inköp till bebis som kommer i sommar och vi vill ha både en trikåsjal och en ergonomisk sele från början, att variera mellan. Att en sele kostar lite kan jag på nått sätt mer förstå, men ett långt tygstycke av trikå, ska det kosta en halv förmögenhet? :nailbiting:

Har ni tips på webshoppar eller märken som håller kvalitet men inte kostar halva skjortan?

Går för ett par hundra begagnat har jag sett :)

Lenny Lamb och Little Frog har alla sorters bärdon. Yaro och Nona har fina och billiga sjalar.

GRATTIS!!!!! :bump::bump::bump::bump:

Bönan är 11v gammal på torsdag och vi sjalar var och varannan dag. Men jag ser mer fördelar med att kunna knuta på rygg. Eller vad finns det mer än FWCC att knyta? Jag googlar och googlar, men det är inte alla som skriver vilken storlek de använder till knyten. Sedan ser alla ut att ha så mycket större barn.
Bönan är ganska stadig i rygg och nacke. Sitter/Står mer än gärna med stöd.

12705608_10208642128549669_1426917751823909097_n.jpg

Bönan är 11v gammal på torsdag och vi sjalar var och varannan dag. Men jag ser mer fördelar med att kunna knuta på rygg. Eller vad finns det mer än FWCC att knyta? Jag googlar och googlar, men det är inte alla som skriver vilken storlek de använder till knyten. Sedan ser alla ut att ha så mycket större barn.

Kangaroo knyter jag om jag måste bära fram.

Poppins på magen gillar jag. FCC med ring är ett kul knyt. Coolest hip carry gillar jag med.

Det var ett tag sen Manducan användes nu pga kylan och att jag inte orkat kosta på mig en bärjacka. Men både i förrgår och igår fick den blivande 1 åringen åka sele på ryggen :love: Min rygg är av dålig kvalitet men jag bär lätt hennes 11 kg i ett par timmar utan att få ont! :up:

Dottern ledsnade på vagnen i morse i stallet och jag skulle mocka och sopa vilket inte är vidare ergonomiskt med 9 kgs klump på magen. Tog mod till mig och slängde upp henne och Ergon på ryggen trots att vi varken hade säng eller spegel vilket brukar behövas än så länge. (Finns ju halmbalar om jag behöver få ner henne på något mjukt :p) Kollade i mobilkameran efteråt och hon satt lite lågt, men verkade mer en nöjd. Vilken frihet!

Dottern ledsnade på vagnen i morse i stallet och jag skulle mocka och sopa vilket inte är vidare ergonomiskt med 9 kgs klump på magen. Tog mod till mig och slängde upp henne och Ergon på ryggen trots att vi varken hade säng eller spegel vilket brukar behövas än så länge. (Finns ju halmbalar om jag behöver få ner henne på något mjukt :p) Kollade i mobilkameran efteråt och hon satt lite lågt, men verkade mer en nöjd. Vilken frihet!

Visst är det skönt när man vågar! Jag tyckte det var superkrångligt i början när jag skulle börja ha dottern på ryggen i Manducan. Men nu fixar jag det snabbt utan spegel :)

Maken brukar bära i en sån hemsk bärstol och jag sa att det är bättre han lär sig få upp henne i Manducan så slipper det bli tungt och jobbigt. Så igår ville han att jag visade honom för han tänkte gå i skogen idag. Får väl se sen vad det blev tillslut ;)

Jag har precis samma problem med min manduca till vår nu 17-månaders. Och när jag väl får benen på rätt plats och axelremmarna över axlarna så har en del av ryggtyget fastnat under hennes rumpa, med följd att ryggen blir för kort. Jag får inte till det bra om jag inte har hjälp. Kan erkänna att jag inte övat jättemånga gånger, jag tappar snabbt humöret :o

Jag har samma problem med att tyget fastnar under rumpan på Bastian. Blir helknäpp :crazy: Just nu bär jag inte alls i selen eftersom det är svårt att få till tyget. Men jag skulle behöva, det är oerhört mammigt just nu och att bära 11kg på ena armen medan man fixar oh donar med andra är oerhört jobbigt. :cry:

Får väl ta en dust igen helt enkelt. Men om du @Cocos har tips på hur man får till tyget så mottar jag det tacksamt. ;)

Älskar ju min Manducca annars

Jag har samma problem med att tyget fastnar under rumpan på Bastian. Blir helknäpp :crazy: Just nu bär jag inte alls i selen eftersom det är svårt att få till tyget. Men jag skulle behöva, det är oerhört mammigt just nu och att bära 11kg på ena armen medan man fixar oh donar med andra är oerhört jobbigt. :cry:

Får väl ta en dust igen helt enkelt. Men om du @Cocos har tips på hur man får till tyget så mottar jag det tacksamt. ;)

Älskar ju min Manducca annars

Men Manducorna är väl för små för tultare, helt enkelt?

Men Manducorna är väl för små för tultare, helt enkelt?
Nja, får jag väl till tyget så sitter den bra både för benen och ryggen. Det känns mest som att det blir för mycket friktion mellan hans byxor och tyget. :( Får försöka ett tag till. Är sugen på en toddlersele men tror den är lite för stor ännu och studentkassan är för liten ;) Men om 2 månader när jag är klar och (förhoppningsvis) har ett jobb så skulle jag nog vilja köpa en sådan.

Hur är det med sjal till 1-åring? funkar det? Finns det ngt man bör tänka på? Ngt som är extra bra?

Fullständigt novis på sjalar men börjar känna mig tillräckligt säker för att kanske testa en.

Fick hem min oscha i förrgår. Har bott i den sen dess , nästan i alla fall. Kommer dock på mig själv att surfa efter andra sjalar fortfarande... Tror att jag håller på att utveckla ett beroende..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar