Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom vår tjej vägrar barnvagn 99% av gångerna och fram till ca 7 mån vägrat ligga pågolv, babysitter etc, har bärdon varit nyckeln till frihet för oss :).
Mm mer frihet med trikåsjal jämfört med sele tänkte jag?
Ja, om inte annat ser jag fram emot ryggbärande men det dröjer ju några månader.

Mm mer frihet med trikåsjal jämfört med sele tänkte jag?
Ja, om inte annat ser jag fram emot ryggbärande men det dröjer ju några månader.

Jag kom inte överrens med trikån. Men vad menar du med att selen skulle ge mindre frihet?

En sele som sitter bra på både barn och bärare tycker jag ger mer frihet utomhusän en vävd sjal. Sjalen tar längre tid att knyta och man behöver akta långa ändar från att nudda mark. Sele är mer slit- och släng för mig.

Jag vet att detta varit uppe förut, men hur gör ni för att bära på rygg i sele? Jag sjalar ju på rygg vilket man kan tycka skulle vara svårare än sele men allt nytt är ju svårt...

Jag har en ergobaby som ska bli stallsele nu då nya Tulan kom häromdagen. Lillan är 7,5 månader så det börjar helt klart bli smidigare att bära på ryggen men jag har svårt att få till det med sele. Vill alltså kunna med både Ergon och Tulan men tekniken är ju densamma. Har prövat både höftskuff och att sätta i på mage och snurra bak samt att sätta midjebältet först och svinga upp barnet. Det är hur jag helst vill göra eftersom jag tycker svingen är himla mycket smidigare än höftskuff och när man snurrar selen blir det så knöligt med kläderna.

Men jag får inte till det! Knäpper på mig selen, svingar upp babyn och sen när jag tar upp selen hamnar hon utanpå, eller får inte i benen på rätt ställe eller annat... Har kollat lite videos men inspiration är aldrig fel.
Jag har precis samma problem med min manduca till vår nu 17-månaders. Och när jag väl får benen på rätt plats och axelremmarna över axlarna så har en del av ryggtyget fastnat under hennes rumpa, med följd att ryggen blir för kort. Jag får inte till det bra om jag inte har hjälp. Kan erkänna att jag inte övat jättemånga gånger, jag tappar snabbt humöret :o

Kanske en konstig fråga men jag har inte varit intresserad av hur man transporterar barn förrän nu... Om man bär i sjal eller sele, hur gör man om det börjar regna på promenaden? Till barnvagnar finns det ju särskilda regnskydd att köpa, finns det regnskydd som passar när man bär också?

Vi har använt oss av paraply eller bärjacka och så sydväst på barnet :)
Har känts mycket smidigare än med regnskydd på vagn :)
Kanske en konstig fråga men jag har inte varit intresserad av hur man transporterar barn förrän nu... Om man bär i sjal eller sele, hur gör man om det börjar regna på promenaden? Till barnvagnar finns det ju särskilda regnskydd att köpa, finns det regnskydd som passar när man bär också?

Regnskyddet till barnvagnen + ett paraply :)

Det finns annars bärskydd (till barnet) och bärjackor (till hela ekipaget).

Jag har precis samma problem med min manduca till vår nu 17-månaders. Och när jag väl får benen på rätt plats och axelremmarna över axlarna så har en del av ryggtyget fastnat under hennes rumpa, med följd att ryggen blir för kort. Jag får inte till det bra om jag inte har hjälp. Kan erkänna att jag inte övat jättemånga gånger, jag tappar snabbt humöret :o

Den är väl för liten för en 17-månaders :)? Dags för toddlersele!

Nu är jag lite febrig och därmed osäker på min läsförståelse och om jag förstod problemet rätt :o :p men har du provat att liksom i läget där du har axelbanden i varsin hand (innan dom tas upp på axlarna alltså) och sträcka ut selen rakt bakåt en liten bit och skutta lite lätt? O sen när selen är på plats justera bebis höft.
Visserligen är ju tjocka ytterkläder nåt som kan krångla till det ordentligt

Som någon skrev så börjar det kanske vara dags för en toddlersele. Men hursomhelst, jag länger alltid axelremmar lite innan jag slänger upp barnet på ryggen. Sen skumpar jag ner han och drar åt remmarna igen. Funkar varje gång, inget tyg fastnar under rumpan och sätet blir topp.

Jag kom inte överrens med trikån. Men vad menar du med att selen skulle ge mindre frihet?

En sele som sitter bra på både barn och bärare tycker jag ger mer frihet utomhusän en vävd sjal. Sjalen tar längre tid att knyta och man behöver akta långa ändar från att nudda mark. Sele är mer slit- och släng för mig.
Det var en fråga som svar på att @Flixon tyckte det var mindre klumpigt med trikå än sele i början. Men det är de aspekterna du skriver som fått mig att välja sele framför sjal.

@skiesabove @snna med tanke på hur osams med manducan jag är, är jag inte jättesugen på att slänga ut en massa pengar på en till sele just nu. Problemen jag har beror inte på selens storlek utan möjligtvis, som @LillaMy84 är inne på, att det blir väldigt bylsigt med vinterkläder, plus att jag är stel och har svårt att komma åt på ryggen. (Och bärjacka kommer inte på fråga :p) Sen har jag fått för mig att min dotter med sina knappa 80 cm nog har lite för korta ben än så länge för en toddler (eller vad tror du @Cocos?)

Till sommaren/barmarkssäsongen kan jag dock tänka mig en toddlersele. Fast min man vill hellre köpa en bärstol.

@skiesabove @snna med tanke på hur osams med manducan jag är, är jag inte jättesugen på att slänga ut en massa pengar på en till sele just nu. Problemen jag har beror inte på selens storlek utan möjligtvis, som @LillaMy84 är inne på, att det blir väldigt bylsigt med vinterkläder, plus att jag är stel och har svårt att komma åt på ryggen. (Och bärjacka kommer inte på fråga :p) Sen har jag fått för mig att min dotter med sina knappa 80 cm nog har lite för korta ben än så länge för en toddler (eller vad tror du @Cocos?)

Till sommaren/barmarkssäsongen kan jag dock tänka mig en toddlersele. Fast min man vill hellre köpa en bärstol.

80cm är den "officiella" gränsen för toddlersele annars :). Min dotter är 75cm och det funkar bra, lite hög i ryggen bara men ok i benen.

Vår Beco (normal babystorlek) är extremt liten nu så jag kan som inte föreställa mig hur det går att ryggbära en 80cm i en babysele... Även om Manducan är ställbar.

Om du inte får knäna som högsta punkt blir passform och tyngdpunkt knasigt.

Såhär ska det INTE se ut:
gsdkhzdoujtrlx

http://www.ladda-upp.se/bilder/gsdkhzdoujtrlx/

Det var en fråga som svar på att @Flixon tyckte det var mindre klumpigt med trikå än sele i början. Men det är de aspekterna du skriver som fått mig att välja sele framför sjal.
En trikåsjal knyter du dock innan du tar upp bebis, så den kan du ha på dig och behöver inte tänka på att knyta ute tex. En vävd sjal däremot, kräver ju lite mer uppmärksamhet :p Jag skulle nog inte ge mig på att ha sjalen med mig om jag ska åka iväg för att handla, för jag har ingen lust att stå och böka med den på en parkering eller så. Trikåsjalen som jag hade när bebis var mindre kunde jag dock knyta på mig redan hemma, så den var lika krångelfri som en sele, sas.

J
En trikåsjal knyter du dock innan du tar upp bebis, så den kan du ha på dig och behöver inte tänka på att knyta ute tex. En vävd sjal däremot, kräver ju lite mer uppmärksamhet :p Jag skulle nog inte ge mig på att ha sjalen med mig om jag ska åka iväg för att handla, för jag har ingen lust att stå och böka med den på en parkering eller så. Trikåsjalen som jag hade när bebis var mindre kunde jag dock knyta på mig redan hemma, så den var lika krångelfri som en sele, sas.
Jag kör numera ofta med en fyra som halsduk och snör upp barnet med vid behov :).

Ja, det blev lite kortfattat :) Men om jag köper trikåsjal nu, vänjer mig/fastnar för sjal så måste jag sen köpa en vävd och
1) de flesta verkar snordyra även begagnade
2) Det är massa konstiga knyt att lära sig
3) Osmidigt med massa tyg att knyta upp.

Ja, ett extremt icke-problem ;) Men sele som går att använda från början verkade enklare. Snyggt och mysigt ser det ut iaf.

Jag har en Tula baby som jag använder till Edith nu, har även en toddler och den är stoooor än sålänge. Edith kan va ca 77 cm lång och enligt de flesta så funkar toddlern okej från 80cm men optimalt från 82-83.
Du får självklart testa den när vi ses, då kan vi finslipa din ryggbärarteknik också :D
Jag bär ju Edith 100% så kanske har nått knep du kan ha nytta av.
Bla så finns det några saker man kan göra om man selar med kläderna på som gör att det blir lite lättare.

Jag tror förövrigt inte H är för liten för selen utan att hon har för mycket kläder.
Du kanske vill testa lite yllekläder till henne också :angel:

Jag skickar en video till dig på sms med hur jag sätter upp Edith på ryggen, ska även fixa en till film på lite olika sätt så kanske nått passar er.
Det dröjer dock tills imorgon kväll iaf för just nu är jag barnfri :eek::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 051
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar