Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Det finns en westernridskola ett par mil norr om Uppsala. Det kostar ju lite men kanske värt att kolla upp?

Jag och min kuse är alldeles för gröna och kusen dessutom under igångsättning efter lång skadeproblematik så vi kan nog inte vara till någon jättehjälp just nu.

Om det är samma som jag kollat så kostade det strax under 400kr för en lektion ihop med flera andra, och det känns tyvärr orimligt dyrt :(

Åh, sån där invecklaf matte jag drömmer om att få plugga! Med en bra lärare då förståss ;-)

Jag har ett litet dilemma. Red Ubbe en stund och det känns som vi närmar oss ett genombrott MEN jag är så trött. Ridkänslan får jag gräva fram och kämpa för att behålla och det är inte så himla kul. Det kanske kan räcka att byta ut ett av träningspassen mot löshoppning? Då får han ju springa av sig emellanåt och vem vet, genombrottet kommer kanske ändå.

Ja det går bra o komma till Gävle och joina oss! ;)

Men va tråkigt, själv brukar jag göra något annat när jag känner att lusten saknas, en ny utmaning brukar även hästen lysa upp av. Men svårt om man är nära att lyckas. Har själv märkt att genombrotten kommer ändå, så jag håller tummarna för dig!!!!

Jag ska nog ta och försöka jobba honom mer lös, låta honom fjanta runt och bränna energi. Han ser ju ut att tycka om att hoppa och lite ordning och reda på benen skadar ju inte. Finns ju rätt mycket gymnastikövningar man kan göra. Bara vädret är okey, inte kul att va på blött gräs! Och ta ridpass när jag är "in the mood" men med jämna mellanrum (jag är så trött på folk som inte rider regelbundet).

Får hoppas det liksom, plötsligt händer ett genombrott. Den 15 är det tävling, sista anmälningsdatum den 12. Hade ju varit kul men inte med en upphettad Ubbe och okoncentrerad ryttare :angel:

exakt! och däremellan rida ut i skogen och plocka kantareller! -min egna favorit näst efter att plocka hallon, som man ju kan plocka från hästryggen! ;)

oj tävling på g med! du får visualisera att det går jättebra när ni väl kommer dit, och fösöka projicera den bilden på ubbe!! :idea: Här tar vi till alla medel!!

Det har bara varit så jäkla mycket mygg så man har nästan fått ha hästen 5 meter ifrån än för att inte bli piskad av svansen eller sparkad av ett myggfäktande ben :crazy:

Jag ska iaf kolla mönstren innan jag ger upp, hoppas de kommer ut i tid innan sista anmälningsdagen. Kan ju hända att det finns ett mönster utan galopp på E-nivå.

kl

Hoppar in som gubben i lådan! :D Idag har jag ridit på den här:

381365_10151053403101297_1201098972_n.jpg

Skumt att sitta i westernsadeln igen, men hästen är rätt tacksam att rida för gör man rätt så blir det oftast rätt! Fast hon trippar på som attan med sitt quartersteg :p

Kände för det :angel: Hade varit och ridit medryttarhästen och fått sånt himla bra flyt, så jag kände för att rida mera! Detta är ju då surtanten som jag skulle ha börjat rida förra hösten men det blev aldrig av.
Grejen var att när jag red medishästen i torsdags drabbades jag av sån himla prestationsångest, för två andra i stallet red samtidigt varav den ena är superduktig och tävlar medelsvår dressyr med sin häst. Så då gick det åt skogen för mig eftersom jag bara satt och tänkte att jag skulle rida bra och att de skulle tycka jag var duktig, typ =/ Så dumt. Så idag tänkte jag fasiken heller det spelar väl ingen roll om nån tycker att jag är bra eller inte?! Ner med kraven direkt, fram med några bommar och ett litet pyttehinder och bara rid lite. Och vad bra det gick!
Så jag åkte hem och sadlade en av "våra" hästar, red runt lite och tyckte bara att det var rätt najs :laugh:

Hahaha så kul! Det är bra när man känner för att hoppa upp i sadeln igen (oavsett modell ;)). Går det bra med den andra medryttarhästen då?

KL.
Idag va Ubben på strålande pleasure/trail-humör. Han lyssnade något frenetiskt på sitsen och myste runt på sina långa tyglar. Jobbade övergångar vid koner och backa i L, hujahuja så duktig! Travade över löshoppningshindrena med (fast låga kryss på 10-20 cm!) och han blev då inte het på gröten utan det va bara göra halvhalt och rakt på L:et igen. Duktiga älsklingen!

Det gick bra för mamma och Casper med, de fixade minsann också att backa i L med mycket tips från coachen :angel: Duktiga, duktiga!

Ja det var kul :D Tror hästen tyckte det också, hon behöver egentligen aktiveras. Det går bra med den andra, han är lite svår med framåtbjudningen ibland bara och det var delvis därför jag drog fram bommarna igår, för att få igång honom och det lyckades ;)

Kul att det går så bra med Ubbisen! :laugh: Han har ju blivit så vuxen! Är han 4 nu?

Ja, ibland får man va påhittig!

Ubben är 4 år nu ja! Jag skulle uppskatta honom till 155cm nu, blir kanske ett par cm till, manken kan ju växa tills de är 7år. Han har hittat tjusningen med löshoppningen nu, klipp finns på förra sidan lite längre ner, hahaha. Han är ju för rolig den lille stollen!

Såg filmen nu, gud vad fin han är! Läste lite mer, och jag tycker det låter som en bra idé att göra något annat (typ löshoppning) när tröttheten knackar på!

Ja, han är rätt ståtlig i vissa lägen. När hovis va här så tog han paus innan de sista två skorna och Ubbe hängde underläpp och såg så gammal ut :-P

Jag tycker att det är så trevligt att du kikade in, jag har saknat dig här i tråden! Vet du vad jag fick reda på igår!? Det avlas fram gångartshästar specifikt Hunterhästar på 180cm!! svindelvarning! Haha. Tycker nog du och firren kan ge er ut och starta lite HuS-klasser så ni hänger kvar här. Bara youtuba ;-)

Åh vad glad jag blev när du sa så! :laugh: Jag har saknat er i tråden också, men när jag inte rider western så känns det som att jag inte borde hänga här :angel: Får se om jag rider Mini något mer, i så fall får jag komma in och uppdatera ;)

Bara för det kommer en till bild på lillplutten! Motljus, tjock mage och vift på svansen, fantastisk bild :p
746FECDA-2AB5-4753-9894-1DCCD2F52EE0-1847-0000037226111619.jpg

Hahaha oj jäklar det var ingen dålig höjd! Tycker hunterklasser är ett rätt kul fenomen, det känns ungefär som att dressyrhästar skulle ha en trail-klass :D Fast det är nog rätt kul.

Fortsätter snacka lite, blev glad för en grej igår. Våra hästars ägare, dvs min svärmor, är bortrest ett långt tag just nu så jag och sambon har tagit hand om hästarna sen i somras. Igå pratade sambon på telefon med henne och sa att jag hade ridit Mini. Hon blev jätteglad och sa att jag fick rida huuur mycket jag vill och gärna de andra två också :D Så jag kanske hänger kvar i tråden lite ;) blev glad :laugh:

Se där ja! Gud va kul!!

Jag har precis kommit in från att ha stängslat iordning en hage och flyttat hästar. Det va skönt, nu har de gott om bete igen och Ubbe börjar för första gången i år att bli rund om magen! Underbaaart! I eftermiddag/kväll blir det nog ett nytt löshoppningspass, massor med skoljobb så humöret lär väl dala, lika bra att va förberedd!

Ja nu blev jag sugen på att rida mer :D Hinner tyvärr inte idag men senare i veckan tänkte jag :)

Skönt med nytt bete! Vi släppte våra ut på mera gräs igår också, tyvärr kan de bara gå där när vi är hemma för de kan inte gå in under tak annars, vi har nämligen stängslat om lite så att de ska slippa gå genom leran. Mighty fick en hovböld förut som gick upp i ballarna :/ Så han ska gå så torrt som möjligt.

Hoppas det går bra med löshoppningen! :laugh:

Hahahaha vaddå trappa ner? Här trappar vi upp! :rofl::love:

Igår blev det inte löshoppning förren vi skulle ta in dem för natten. De va nog lite värmeslöa då det va både sensommarvärme och lite kvavt så det blev inget hoppfaderullan, men de hoppade iaf 60 cm en gång innan de fick sova för natten.

Nu på morgonen sadlade jag upp Ubbe och testade lite trailövningar, han backade i L, vände i box och både öppnade och stängde grind! Supergreat! Och eftersom ändå löshoppningshindrena stod uppe så sänkte jag bara lite och travade över, ni vet sådär odramatiskt som man önskade allting kunde va :angel:. Efter en-tre gånger över hinder och rakt in i trailmomenten så kände jag att jag hade koll så höjde upp till 30-40 cm typ och "hoppade över lite odramatiskt" och fick en sån otroligt fin galopp efteråt! Det finns verkligen ingenting att anmärka på under detta passet! Jag hade ändå i bakhuvudet att det där galoppblodet skulle bubbla upp till ytan när han fick hoppa men det verkade mer som att han ansåg att det va tid att jobba, inte busa. Genombrottet, eller vad tror ni? Min bästa Ubbe :love:

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar