Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Ja, man blir ju lite nojjig men det är så bra att testet är enkelt att göra.

Ai-chan är duktig!

Intressant att lära sig nya saker!

Då måste man få fråga, vad betyder förkortningen och inom vilka raser förekommer det?

PSSM - Polysaccharide Storage Myopathy

Jag kopierar rakt från dokumenten i PSSM Info Sverige
Man tror att ca 10% av quarterhästarna är PSSM positiva men det är inte en rasspecifik sjukdom. Forskana säger att genmutationen uppstod i en tyngre typ av häst som levde för väldigt länge sedan, 1200-1500 år sedan. Denna gendefekt finns därför hos många olika raser, och inom alla typer av hästar –varmblod, kallblod, fullblod, med vissa varianter. Hos kallblod tex kallas sjukdomen EPSM och är vanligt särskilt hos europeiska kallblodsraser, med en prevalens av över 60% hos vissa raser i vissa studier!

Så detta är absolut inget unikt för de amerikanska stockraserna, däremot har AQHA lagt ner stora summor på att finansiera forskningen runt PSSM.

Ca 70% av de PSSM positiva quarterhästarna har typ 1 och 30% typ 2. Inom andra raser, tex varmbloden, är typ 2 vanligast och hos vissa raser, tex fjording, har endast typ 2 setts. Typ 1 är också ovanlig hos lätta raser som arab och fullblod, där man oftast ser typ 2.

Man har sett PSSM hos hästar av över 30 olika raser.

PSSM ska inte blandas ihop med RER!
Recurrent Exertional Rhabdomyolysis tros vara den vanligaste muskelsjukdomen hos tävlingsfullblod. Mellan 5 och 10 procent av fullblodshästar utvecklar exertional rhabdomyolysis (ER) – korsförlamning – varje säsong enligt studier gjorda i USA
och Storbritannien (Dranchak et al ., 2005).
(http://stud.epsilon.slu.se/2310/1/FORSTENIUS_J_110224.pdf)

Senast ändrad:

Ai-chan fick idag testa springa ett par varv med sadeln på, inte mycket till reaktion :p Där emot så faller den fram då hon är så himla omusklad runt manke och ryggen framtill. Då är det ändå som dag och natt mot hur hon såg u när jag tittade på henne, då såg hon till och med svankryggig ut då manken är ganska hög men hela ryggen och runt den hade hon inte en muskel :( Så den får vänta nu tills jag skaffat shimmar om inte annat för att se. Testade sitta på henne en liten kortis. Lyckades få henne att gå även om hon blev väldigt osäker (får henne knappt att gå bredvid mig utan hon går bakom när man leder) men fik ehnne att gå ut ur banan.... där fanns ju gräs XD längre än så kom vi inte då hon brydde sig inte att jag satt uppe på utan hon ställde sig och började beta XD Hon har blivit helt galen i mat på sistone, när hon kom fick jag inte i henne kraftoder och nu blir hon helt till sig ^^

dsc_2176_520d3651ddf2b301558f6b27.jpg

dsc_2182_520d3653e087c357bdd596f0.jpg

Hej!

Har inte hunnit läsa igenom tråden än men jag skriver så att jag kan följa den :)
Jag sysslar mycket med nh och har tidigare ridit akademisk med min förra häst men på senare tid har jag fått upp ögonen mer och mer för westernridningen :love:
Jag köpte min nya häst för två månader sen, ett halvblodssto på 3 år som kommer få bli min framtida westernhäst :p Hon är en tuff och bestämd dam men väldigt snäll och trevlig. Vi har mest lullat runt i skogen och simmat i sjön och just nu har hon sommarlov. Till början av nästa år blir det förhoppningsvis att skicka henne på westerninridning :)

IMAG0457_zps5d172964.jpg

Vi kommer väl antagligen inte synas på de stora tävlingarna i framtiden men en och annan nybörjarklass kan jag mycket väl tänka mig (inga tävlingsnerver :nailbiting:) Annars är ju ridningen för all del perfekt för mitt hobbyhästeri med sitt sunda tänkt inom många aspekter. Roligt med en sån här tråd :)

Senast ändrad:

Wohoooooo! En till!!! Du är så väldigt välkommen!

Ps. De stora tävlingarna har nybörjarklasser också ;) Vart i landet håller du till?

Wohoooooo! En till!!! Du är så väldigt välkommen!

Ps. De stora tävlingarna har nybörjarklasser också ;) Vart i landet håller du till?

Tackar och bockar!!
oj hehe, Ja det har du ju rätt i ;)

Västra, precis utanför Göteborg. Härryda för att vara exakt :)

Det blir att åka till klinik med Lasse. Han har inte blivit tillräckligt bättre och det går inte lokalisera var det sitter. Fan fan fan.

Fan fan fan att alla tummar inte hjälpte!

Vill ändå tacka för väldigt bra info om PSSM.

Var på tävling och tittade i helgen och blev inspirerad, första klasserna gjorde mig frågande till varför jag själv är så rädd att vara med. Rädslan för att göra bort sig försvann lite när man såg att även andra gjorde det. (en klass blev alla ekipage DQ).
Senare kom de högre klasserna som inspirerade till kommande stordåd, samtidigt hittade jag en ny kompis i en av de tidigare startande som hittade upp på läktaren. Fick jättemånga tips på trail och tävlingstips, och inte minst en jättetrevlig kompis!
Härligt att det finns så många härliga människor i westernvärlden!;)

Va kul! Ja, jag är så van vid att man åker på tävling (eller följer med på tävling) och folk får onda ögat för att hästen är grön och hade behövt utbildats i minst tio år till, staketryttare (speciellt de med de där låga vita staketet) är underbara :banghead:

Jag har också bara positiva upplevelser från själva tävlingarna och när jag var och kollade på Nationals kändes det inte alls lika stort och svårt (alltså, mer välkomnande och avdramatiserat).

Långöra Gulleplutt
1187032_10201905098451884_1170626331_n.jpg

Nu har vi börjat lastträna Lasse. Han ska fram till avfärd få gå upp och äta sitt kraftfoder i transporten och allt eftersom så plockar vi in inredningen. Igår strippade vi den helt.

Lasse var inte alls nervös över hästtransporten utan mer nyfiken. Sakta gick han fram och nosade, satte upp en fot på baklämmen och blev lite nervös över ljudet, backade och tänkte en stund för att sedan sätta tillbaka framhoven och likaså den andra på baklämmen. Och inom ett par minuter hade han sakta gått upp i transporten där jag serverade kraftfodret. Där tog det ytterligare ett par minuter innan han vande sig vid ljudet och kunde äta i lugn och ro. Jag är så glad!

Ja staketryttare är fantastiska! Speciellt dom man känner igen som blitt servade med färdigutbildade hästar.. Kan locka fram åska ur öronen på mig... ;)

Duktiga du som lasttränar som lastträning ska vara! Precis det som är det fina med unghästar, man får göra rätt och på sitt eget sätt från början. Tyvärr får man ju som alltid alla okända och framtida hälsoproblem och hämtar..:(
Lycka till på klinikbesöket!

Kunde igår inte låta bli att gå in i rean på hästvaruhuset, och fyndade ett par chaps för 150 spänn! Och idag hade nya tyglarna kommit, så idag blir det ridtur i finmundering! ;)

Ja, det är väldigt fint detta med unghästar! :love:

Hahaha ja, så kan det gå! Kul!

Jag ska försöka uppdatera er om kära Lasse. Först av allt så är han nog den mest lättlastade hästen jag haft och han var super att köra

Nu kommer vi till det lite mer invecklade. Vid lastning tog syrran fel på vilket ben han var halt på, hon såg vänster bak. Men det var ju vänster fram som vi skulle till klinik för att undersöka. Även när veterinären bedövat bort hoven vänster fram så började han mer och mer klura på vad som var fel bak. Vi röntgade hela vänster fram utan att se nått, vi röntgade halskotpelare och hals för att se om nått låg i kläm som kunde orsaka vinglet och hältan vänster bak. Inget. Vi lade en ringblock VF (bedövade från kotan och ner) utan minsta förändring. Eftersom han redan sederat så var det inte aktuellt att ta blodprover för muskelvärden, fästingsjukdomar.

Så vi vet fortfarande inte vad som är fel. Imorgon ska jag ringa och rådfråga en veterinär i området om det går att ta blodprov samtidigt som han får antiinflammatoriskt och om vi i sådana fall kan göra det så kvickt som möjligt.

Gud vad jobbigt att de inte hittar något. Vad är det för "fel" med honom ?

Ai-chans PSSM1 svar kom idag; n/n :D Så himla skönt att veta. Nu ska vi bara få ordning på hennes fötter då hon är så ömfotad, men ska gå på en föreläsning till helgen om någon ny barfotasula så får se vad det är för något. Skor vill jag inte sätta på om det inte är ett absolut måste. Idag var vi ute på promenad, vilket inte går precis snabbt då hon går i dikena då hon ömmar men i dikena finns det ju oxå massa gräs XD

b41cd0360e3011e38c3c22000a1fb85a_7.jpg

2b3cd2a80e3411e3bf4822000a1ddbe2_7.jpg

Skönt att hon är N/N! :bump:

Ja du. Han är halt vänster fram och konstigt halt vänster bak samt vinglig i bakkärran.

Jag har pratat med en annan veterinär som vill se bilderna vi tog samt prata med kliniken. Nästa steg kan vara att lägga en bedövning i halskotspelaren för att se om det bedövar bort vingligheten i bakkärran osv. Det går även att bedöva bort mer av vänster fram. Vilken röra!

Vilken röra! Får hoppas att de får någon klarhet i det hela när de nu slår sina kloka huvuden ihop.

Ai-chan är så vacker att jag som alltid blir mer kär i henne för varje bild! ;) Grattis till provsvaren!

På vår hemmafront händer inte jättemycket, pållan är stel och jag går och funderar på hur mycket av hennes snedheter beror på att det är just jag (som är jättesned) som sitter på ryggen. Men så lite att det inte syns avsuttet, man kan bara känna det från ryggen... Vågade mig dock på ett våtvarmt omslag över ryggen i veckan eftersom jag hittat ett bra liniment, och det hade jättebra effekt. Längre steg redan ut från stallet och hon såg nööjd ut när hon väl fått det av sig - hon HATAR vatten... :p Så sådana blir det fler av, och hoppas att det fortsätter hjälpa.

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar