Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Ai-chan fick testa sadeln idag igen :) Denna gång med padd och i rörelse. Var inte mycket till reaktion idag heller och nu kunde jag till och med kasta upp den när hon stod lös på stallplanen (hade slakt rep i armvecket dock). Sadeln är lite för bred framtill men det hoppades jag på då hon saknar ganska mycket muskler där. Men annars såg jag inget större fel. Nu hade jag den näst tunnaste av mina paddar så räcker kanske med den tjockaste och kanske en shim till så ligger den kanske bra. För stunden är hon ganska stel och knackig i bakbenen vilket hon blev efter hovslagaren drog skorna på henne så vet inte om det är ömhet för hon spänner då han kunde inte raspa dom se de ser hemska ut med sprickor, lättare vrickning när han slet skorna eller bara växtvärk eller liknande då hon tagit sig i hull efter att hon kom stått på kraftfoder + mineraler vilket jag inte tror hon fått tidigare. Man ser ingen stelhet på henne i rörelse med man märker det när man ska kratsa hovarna bak vilket nu inte är det lättaste mot när hon kom lyfte hon självmant upp hovarna. Ska fixa hovarna så fort jag fått hem raspen jag beställt så får vi se där efter. Tanken är ändå att ta ut en ET som går igenom henne helt innan man börjar med ridningen. Om hon tex är i en växtperiod för då väntar vi lite :)

pic_5208e443e087c36349b02f47.jpg

pic_5208e444e087c3640ebc2f37.jpg

pic_5208e44a9606ee1267944373.jpg

Vad roligt!
jag håller alla tummar för att det är något som ordnar sig med enkel behandling!

Grattis urkella till uppsittningen! vart hade nyheten om det läckt ut tro?

Här kommer bilden på det fantastiska matchandet i orange:
IMG_1052_zpsacc232a9.jpg

komemr att kompletteras med ljusorangea romaltyglar som jag just ropat in på FB-auktion! ;)

och matchar förstås fantastiskt till denna man:
IMG_1035_zps54eacf68.jpg

hade besök idag, min superallergiska klasskompis som aldrig suttit på en häst, tanten bar honom som om han vore av glas..
IMG_1055_zps93f03045.jpg

Hon ville inte heller galoppera på kommando, bara blängde på mig; då ramlar han av jue!
sötnöten!:p

Duktig tjej ju! :D

Jag tänkte på det, vet du vad det är för paint hon har i stammen?

Har inte fått fatt i hennes uppfödare än .... snarare glömt :angel: Men kaske vore smart att försöka lista ut det då jag vill i framtiden någon gång vill betäcka henne, och painthingstar som tar emot övriga ston finns det nog inte så många av. Så man inte gör inavel eller nått XD

Ah, på det viset. Då tycker jag absolut att du ska göra ett test för PSSM :) Huvudsaken är att i tid kunna förebygga symptom om hon är positiv för det eller inte behöva tänka på det om hon är negativ. Också med tanke på dina avelsfunderingar då PSSM är en dominant gen.

Vilken duktig tanta som tar sådana viktiga beslut själv! Hon är så söt!

Lasse står där i sin box och haltar vidare. Jag stod och kände och klämde och bönfall honom att bara visa vart han har ont men han stod bara glatt och käkade sitt hö. Jag vill inte vara djursjukvårdare mer!

Oavsett tycker jag att du ska testa för PSSM1 innan du tänker vidare på betäckning. En hingst som använts väldigt mycket till korsningsavel är JJ Bar King och en ansenlig mängd avkommor har påvisat PSSM1. Nu minns inte jag när han gick ur tiden men om det finns släktskap är det värt att kolla upp det. Det är också väldigt speciellt med utfodring och träning på en häst med PSSM och jag rekommenderar gruppen på FB (PSSM Info Sverige) för att hämta kunskap.

*kl*

JJ Bar King får anses vara bevisad PSSM 1 positiv då han har flera positiva avkommor undan fullblodsston och hos fullblod har aldrig typ 1 påvisats (däremot typ 2 och RER).

Jag hade inte heller lagt fram det lugnt och försiktigt i vanliga fall... men nu är vi ju i newbietråden ;).

Är inte PSSM liknande IR eller något ? Såg att man testar det via tagel så kan lika gärna bocka i för det med när jag senare testar hennne för LWO med :) Har inte tänkt betäcka henne för ens hon är 4-5 år så vi är inte där än på långa vägar :D

När det gäller PSSM rekommenderar jag att söka upp gruppen jag nämnde i tidigare inlägg på FB. All information och berättelser från andra som har erfarenhet finns där. Wrangler är en av initiativtagarna till den gruppen och har gjort ett jättejobb.

...och nu tillbaka till trådens rätta innehåll, förlåt för lite OT :o

PSSM är en genetisk muskelsjukdom som jag anser att du ska testa för så snart som möjligt. Du kan nämligen förebygga att Ai-chan blir symptomatisk genom rätt foder och rörelse. Många är de som inte vetat om PSSM och gett lite fel foder och sen stått där med en symptomatisk häst där vägen tillbaka till symptomfri är lång (i vissa fall blir inte hästarna bra igen).

Ett test gör stor skillnad! Och med tanke på att JJ Bar King gett många avkommor, renrasiga som korsningar så finns det en risk att han finns i Ai-chans stam.

För min del kan vi prata PSSM här, jag har vart med sen första tråden och sitter med som admin i PSSM info Sverige ;)

Har du testat din förresten? Ubbe är fortfarande otestad, ska ta det i månadskiftet.

Senast ändrad:

Nej, Rocket är inte testad. Han har levt på "rätt" foder från början innan jag ens visste att PSSM fanns...och jag fortsätter med det.

Håller med. Jag har tänkt så om Ubbe med. Men nu känner jag att jag vill veta.

Det hade nog varit annorlunda om han varit ett sto, eller om han uppvisat symtom av någon sort. Nu är han valack och modern av okänd härkomst/ras, bara pappan som är känd. Skulle Rocket vara t.ex. n/p1 skulle det inte säga så mycket om från vilket led det kom.

Färgtestet har jag tänkt göra så fort jag får in lönen, samma blir det ju då med PSSM :) Gick med i gruppen på fb för att läsa lite om det. Inte bra för mig att läsa sådant, är lite smått hypokondriker när det gäller hästarna :p Men hellre det och att man kollar en gång för mycket än för lite. Nojig som jag är har jag nästan plockat bort all hennes kraftfoder nu (har stått på 0,5 kg D&H build up) för det, ger henne bara så pass att get går blöta så jag får i henne kiselguren, E-vitaminerna samt enzion :p Verkade till bakhovarna idag iaf så nu är det inte någon belastning på hovväggar samt lamellranden som innan, hon har både sprickor och blödningar i hovväggarna så inte konstigt hon är ömfotad. På fredag blir nog vår första ridstund. Tänkte att vi kunde skritta med kompisen ut fram tills de värmt upp sedan hoppa av och traska en runda i skogen för hand :) Idag gick vi en lite runda och hon var hur cool som helst <3 Gnäggade ett par gånger först sedan traskade hon på, om så i diket men iaf. Hon kunde ställa sig och äta samt traska förbi en galen shettis och ett russ samt bli omkörd tätt bakifrån av en HD utan att hon reagerar :D

pic_520bd271ddf2b306a8ebf931.jpg

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar