Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

+ cahs: Ja det var väldigt skönt att få det svart på vitt :)

Satt på Ai-chan igen här om dagen, hon är jätte duktig men tycker det är jobbigt att behöva gå framåt "själv". Hon är coolheten själv när man går före och visar vägen. Men bara att be henne gå normalt bredvid en så blir hon osäker och tappar den lilla bjudningen hon normalt har. Så nästa gång jag sitter på henne tänkte jag testa vara i volten då hon har midre yta att bestämma sig över vart hon ska gå samt inga hörn att köra fast i. Nu sitter jag bara på henne och låter henne själv bestämma vart hon ska gå då jag hoppas att det ska få henne att själv våga ta för sig mer och gå längre sträckor om hon får ta det i sin takt utan att känna någon press :)

dsc_3689_521e7b1eddf2b37221e372b5.jpg

kl.

Bildbevis på att jag KAN vara lite matchad och har något annat än målartröjor att rida i! =)

bild16_zps5b35525b.jpg

bild18_zps9dc022a2.jpg

När sadeln åker av syns sommarmagen fint!

bild15_zps6c49d07e.jpg

*avis* jag vill också rida! De är så fina era hästar :love:

Update.

Ubbe blev halt i lördags så vi flyttade en dag tidigare till stallet så han fick komma in på box. Han är redan mycket bättre och går i hage ett par timmar om dagen. Typiskt. Lite bilder från stallet!

Lovely Lasse i sin box (som de vackra och värmande klädhängaren han är)
37037_10202012006364515_450444554_n.jpg

999758_10201996386854037_1309877983_n.jpg

1234857_10201990598909342_1795115678_n.jpg

1234795_10201992314392228_1202582365_n.jpg

Kära Lasse är fortfarande dålig. Vi har en tid bokad på Husaby Hästklinik den 17/9 men står på återbudslistan om det kommer upp en tid tidigare. Jag går snart upp i spillror.

Söt Lasse är när han busäter hö över boxkanten!
Tänk att du har sån otur med dina pälsklingar, de verkar vara immuna mot alla böner om att hålla sig friska.. :mad:

Lassepasse är alltid söt, gulligare charmtroll får man leta länge efter :love: Ja, det är helt sjukt vilken otur vi dras med. Really unreally ;)

Ja det är tur att man har charmtroll när de är skadade/ sjuka. brukar tänka på dem som köper riktiga surtroll till hästar bara för att de har bra ridbarhet.
En skada då och ingen ridning måste det vara en plåga att vara i stallet... :banghead:

Sen skulle ja från början inte klara av att äga en häst som skulle bita mig om den fick chansen..:wtf:

Trött som snus just nu men ska skriva en sammanfattning om gårdagen.

Veterinärerna vet inte vad det är för hälta som sitter i bakdelen, för två veckor sen var det V.B och nu igår H.B.

Hältan V.F som sitter där den sitter har lokaliserats till en skelettförändring i bogleden. De röntgade både höger och vänster och de ser olika ut. Vi ska på återbesök 20 september (8dagar) för att röntga bogleden igen samt ultraljuda. Han behandlas som att det är en bogled/bogfraktur med strikt boxvila.

Världens bästa Lasse
1236880_10202067497031747_1743157083_n.jpg

Usch usch usch, inget kul :( Känslan när ingen vet vad det är för fel.. Usch och fy..

Min Noreena var halt länge, kotledsinflammation sa tidigare ägare. Men det visade sig att det var en sned manke och låsningar i korset, så med lite massage och kiropraktik blev hon pigg igen. En annan häst i stallet visade sig ha en låsning i nacken, trots att vi alla trodde hon hade ont i ryggen.. Märkliga djur.
Kanske kan vara värt att kolla när veterinärbehandlingen är klar?

Jag har börjat kolla på andra metoder och idéer, det handlar även om att hålla honom symptomfri från sitt PSSM under tiden han vilar. Finns en tjej som gör underverk med många svenska hästar som jag har kontaktat och väntar på svar.

Att det sitter vid bogen är det ingen direkt tvekan om, han har tappat mycket muskelmassa i området. Frågan är mer om det är en fraktur, lös benbit, spricka. Det är väldigt stor skillnad mellan höger och vänster bogled. Att han har en lustig hälta bak tycker jag egentligen inte är så konstigt med tanke på att han har avlastat vf såpass mycket. Det är iallafall vad jag intalar mig just nu och imorgon kommer min hemmavet hem så jag kan sätta in henne i situationen efter detta besöket med.

*trött*

Å nej stackars Lasse!
Så liten och så mycket ont! :(

Men att han fortfarande är ett supersött charmtroll även med dom röntkensvaren visar ju på att han har ett fantastiskt huvud!

Min tanke var exakkt som din, att det vore inte konstigt med en vandrande hälta i de ben han använder för att kompensera. Har själv haft likadan "hälta" som vandrade efter var det för stunden gjorde minst ont, fast då med betydligt mindre bakomliggande orsak. det slår mig därför att han av avlastningen tex fått en inflammation i en led i bakkärran (som jag själv hade) eftersom det då är typiskt att hältan vandrar... Men behandlingen för det är ju betydligt lättare än för bogfrakturen iaf..
håller alla tummar för er coh söta Lasse!

På hemmaplan har jag fått tag på en massör som kommer på lördag, ska bli spännande att se hur mycket av mina snedheter jag gett till hästen. Det är svårt att avgöra från hästryggen när jag själv inverkar, och från marken syns det mycket lite...
Sedan har jag en ny sadel påväg, sålde den jag beställde från tyskland i våras och hittade en bighorn arabian som just nu åker buss genom sverige. När sadeln var såld 22 h efter att annonsen kom ut och jag hade ytterligare åtta ivriga köpare på led, märkte jag att jag skulle ha tagit mer betalt! =) Men jag fick igen mina pengar för sadeln och förlorade bara för frakten så jag är nöjd att försäljningen gick fort!

Återkommer efter sadelprovning!

Men herre vad mycket otur ni ska ha då. Hur ser prognosen ut om det nu är en bogfraktur ?

Igår skrittade jag ut på Ai-chan en kortis. Hade hovslagaren ute dagen innan så han slog på barfotasulor på henne så nu går hon glatt på vägarna utan problem :D Där emot måste jag skaffa en annan padd till henne då det hjälper inte att lyfta den med hennes jätte manke.

2013-09-12-2135_52321764e087c312bba135c4.jpg

2013-09-12-2135_5232176b9606ee562877ff09.jpg

knappelån

Lassepasse är tack och lov fortfarande en glad åring och vi gör vad vi kan för att förgylla hans boxvila ;) Tur han har en sån snäll storebror (ej släkt)

1000345_10202094681151333_1348855606_n.jpg

1184765_10202094175658696_1346554859_n.jpg

1235403_10202094174858676_1254286598_n.jpg

Söta Söta Lassepasse!!
Må er otur ta slut nångång så att ni äntligen kan få glada besked!

Här har all action tagit tvärstopp, att provrida nya sadeln med alla olika paddar och riggingar i allt tilltagande regn var ingen bra idé.. Är numera sjuk som en hel karl! ;)
Nya sadeln kom som sagt i måndags och satt perfekt på stillastående häst. Men så fort hon rörde sig lyfte hon ryggen och den glappade rejält i bakkant.
Så jag har nu en sadel som bara passar vilande häst och en som bara passar i maximalt ryggarbete...:banghead::banghead::banghead:

Lite roligare var det när hästmassören kom och visade sig vara min fd svägerska! Väldigt trevlig överraskning och hon hade även goda ord om hästen förutom stelheten i ländryggen båda sidor och övre delen av höger bog. Stelheten i bogen kommer av min snedhet, jag har varit sämre i högersidan och hon har gjort sitt bära för att bära upp mig. Problemen i ländryggen kommer av sadeln, vilken jag redan visste, men var mindre än jag trott.
Och med goda råd och uppvärmningsövningar kör vi på nya tag såfort jag är frisk!;)

Du är en frisk fläkt i denna tråd du! Gillar dina inlägg liksom, du är så öppen med saker och ting. Men typiskt med sadlarna!! Åååh, enerverande...

Om Lassemannen så är diagnosen frakturering/fraktur av vänster bogled och senskada på samma ställe. Ingen susning om vad som hänt :-S det finns en risk att det inte kommer läka men samtidigt går det inte ha bättre förutsättningar för läkning. Så nu gäller vård, kärlek och mer kärlek till återbesöket om 2 månader (för att kolla senan). Om ett år vet vi, typ.

Du är en frisk fläkt i denna tråd du! Gillar dina inlägg liksom, du är så öppen med saker och ting. Men typiskt med sadlarna!! Åååh, enerverande...

Om Lassemannen så är diagnosen frakturering/fraktur av vänster bogled och senskada på samma ställe. Ingen susning om vad som hänt :-S det finns en risk att det inte kommer läka men samtidigt går det inte ha bättre förutsättningar för läkning. Så nu gäller vård, kärlek och mer kärlek till återbesöket om 2 månader (för att kolla senan). Om ett år vet vi, typ.

Vad söt du är!! Jag luftar alla mina tankar med er eftersom ni kära fellow newbies är mina enda stallkompisar, jag är helt ensam i stallet med tanten och lillemann.. eget stall i all ära, men det är ensamt! Berättade faktiskt för er om den nya sadeln som var påväg innan någon annan, mamma fick veta när jag kom med den! ;)

Men stackars LassePasse då!!!!
Hur orättvist kan det få vara egentligen!!????
Men som du säger finns ju inte bättre möjlighet till läkning än nu.. Och huvudet för att klara tiden är stillhet verkar han ju ha!

Ska dela med mig av en liten solskenshistoria om läkning, även om verkligheten bakom den gör mig arg..
Jag jobbade för några år sedan i England i ett av de stora, framgångsrika stallen. När jag började där i april fanns en treåring som stod på boxvila, stressfrakturer på tre ben (fyra, tre, två på respektive ben). Det var ett väldigt lugnt och vänligt sto, och all hantering skedde också långsamt pga hennes ben. Framåt högsommaren började hon sakta promeneras och tränas försiktigt. Innan säsongen var slut hade hon sprungit två löp och vunnit båda, varav det första med nästintill bibliskt höga odds! :o

Att en av Englands bästa och mest erfarna tränare gick så hårt åt att en sådan skada skedde (stressfrakturer är ju ganska speciellt) gör mig vansinnig. Men det är ändå en solskenshistoria och det var en av de finaste, vänligaste hästarna i stallet.

Så tappa inte hoppet på denna långa resa, förutsatt att du ser möjligheten till läkning och det känns rätt, så är det rätt!! ;)

Slänger också in en bild på första körturen i skogen med tanten för några veckor sedan, efter inkörningen som jag bestämt tror att cahs föreslog! ;)
564344_706702599356976_828598031_n_zpsfa962c32.jpg

Hästen är tjock, men vi är glada! ;)

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Rosett
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar