Vi med Retriever!

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, nu ska jag snart själv bli ägare till en Jaktgolden och är så spänd på denna nya värld som jag nu ska inta med apportering, jakt osv.

Så nu tycker jag alla ni som har Retriever joinar denna tråd och berättar om era hundar och vad ni gör med dem.

Bilder är självklart ett måste :D

Bjuds på denna så länge :love:

Sv: Vi med Retriever!

Så söt! :)

Har själv en slacker-golden retriever (som vi brukar kalla henne eftersom hon tycker att man ska ta det lugnt och inte överanstränga sig ;) ) på 9 år. Har nog tyvärr inte direkt några bilder på den här datorn.

Älskar att simma och apportera. I vattnet, på land struntar hon blankt i vad man försöker få henne att hämta. Tycker väl inte direkt att man behöver överanstränga sig om inte det är godis inblandat. :P

Har tagit över henne från en kennel då hon är för ljus för vad de vill avla på och för att de inte ville avla på hennes (väldigt lugna) temperament. Men för oss är hon en trevlig familjemedlem, även om det vore roligare om hon hade varit intresserad av att träna lite grann i alla fall utan ständigt godis. Vi visste dock vad vi gav oss in på så vi kan inte klaga. :)

Hittade ett par bilder :)
e8799fda-aed4-4344-bfc0-cef72e325dbe_zps3446c1af.jpg

29103470-fabf-4030-9b7e-be7ae7109816_zpsace35668.jpg

Hm, ja hon är ju rätt snygg där med tungan ute, men hon ser vanligtvis rätt knasig ut så det är inte mer än rätt.

Har en snart tvåårig labbekille. Tanken när vi skaffade honom var att prova på apportering ordentligt, men pga sjukdom (hos mig) har det inte blivit så.
Men bättre sent än aldrig, hoppas kunna ta upp träningen sen.

WP_20140310_014_zpsd645559c.jpg

WP_20140319_003_zps04bb91b6.jpg

Sötis! Var kommer den ifrån :)?

Jag har en treårig jaktlabbe som har bott här i ett år precis, hon skulle egentligen också avlats på men har lätt för att ta till ljud i passiviteten så de sålde henne.
Desto bättre för mig som fick en relativt "färdig" hund, det var bara att tuta och köra!
Hon har verkligen varit totalt okomplicerad och även om vi inte kommer att komma så högt på jaktprov på grund av pipandet så har jag fått en perfekt hund att träna med vilket var vad jag var ute efter.
Jag skulle ju inte tävla hade jag tänkt men vi har startat på C-prov (Working test) och är uppflyttade till Ökl.
Mina planer för Nikka var egentligen agility och brukssök, eventuellt lite rallylydnad, men det har blivit jakt för hela slanten. Det är ju så kul!
Jag är verkligen fast i retrieverträsket, även om jag sneglar på andra raser också så blir det nog en labbe efter Nikka också - i synnerhet som jag har fått världens bästa uppfödare "på köpet".

Jag är stolt ägare till två retrievrar!

Min ögonsten Lex på 2 år och så nytillskottet Hamlet 4 månader

Min Lex kommer från dp-linjer och har en himla massa krut i kroppen, honom satsar vi främst på viltspår med då han tycker det är så otroligt kul och han har väldigt fin kritik från domare! Vi har även börjat introducera honom för sök!
Jag hoppas på att kunna träna lite agility med honom i framtiden för han är snabb som en vessla och riktigt smidig, men vi har lite kvar i vardagslydnaden innan jag vågar släppa honom lös på klubben;)
DSCF1300_zps86b24294.jpg

Sen har vi Lille Hamlet som är ny i familjen!
Han är av lite lugnare typ, och det är tänkt att även han främst ska tränas i viltspår! Även tänkt att han ska bli min träningskompis i framtiden inom lite olika grenar, kommer nog testa på det mesta tills vi hittar det som passar oss bäst!
DSCF1585_zpsb09dcdcb.jpg

Kör lite apportering också men det är mest för hundarnas skull då man märker hur mycket de faktiskt älskar det!

Livet blir ju aldrig tråkigt med en retriever i huset!:love:

Max 2,5 år. Har tyvärr inte alls tränat det jag vill mer än högst sporadiskt (lydnad, viltspår och rallylydnad) då jag inte känt att jag haft kunskapen själv och dels bott utan hundklubb i närheten samt flyttat några vändor. Men nu ska vi komma igång med rallylydnad i alla fall :)

1383881_10151767128988353_89296764_n.jpg

1391554_10151767133503353_595249163_n.jpg

Tyvärr har Max inte riktigt motivation till träning alla gånger, men spår älskar han (jag hänger som en vante bakom honom). Så för honom är det allt eller inget :p

KL

Har en dp-flatte på 9 månader, tränar apportering och lydnad med planer på att starta i båda grenarna.
Tänker även starta viltspår och bruks-spår om hon har talang för det, har ännu inte haft möjlighet att spåra pga snön.

Jag har en flat på snart två år. Vi tränar spår, lite lydnad och jag hoppas hitta ngn bra apporteringskurs snart. Tänker även pröva på bruks när tillfälle ges :) Bjuder på en bild från en av hans favoritsysselsättningar, simträning :D

IMG_4230-1024x682.jpg

Här bor tre flattar! En 8-åring som tränar lite jakt och lydnad för skojs skull, har tävlat tidigare med LPI LPII, uppflyttad lägre spår och viltspårchampion som resultat. Dom andra två är bröder, blir 4 år i augusti. Tränar jakt, startat på några prov och används praktiskt på fågeljakt och den ene är duktig som stöthund på vildsvin och rådjur. Tyvärr har det gått dåligt på prov av olika anledningar, min har 2 nbkl som bästa resultat. Men som jakthundar är båda två kanonduktiga :love:

Vi har två jaktlabbar (tikar). Jag skaffade min första jaktlabbe 1989 och har varit dem trogen sen dess. På den tiden tävlade vi mycket (startade på jaktprov). Sen vi köpte vår gård i slutet av 90-talet, har tiden inte räckt till för att fara runt på prov, så sen dess tränar vi "endast" för jakten (vi jagar mycket sjöfågel).

Med på bilden är även vår oplockade tax, hon ska till frissan snart :)

1982023_554011371364775_1001079915_n_zpsf0227dc3.jpg

Oj vilken underbart söt valp!

Här är min kille, som blir 8 i år. Han är min första hund och har fått prova på lite allt möjligt under sitt liv. Just nu kör vi lite rallylydnad som han tycker är superkul :) Han är alltid glad och positiv och vääldigt matglad så har man godis går det mesta bra ;)

2013-10-10-1234_5256829bddf2b35c808ca7ff.jpg

*kl*

Vilken totalt livsfarlig tråd :love: Underbart vackra och söta hundar ni har allihop!

Tyvärr har jag inga bilder på mina... Men jag har två goldens, en treåring och en som snart blir ett. Den (så kallat) vuxna visade sig vara världens soffpotatis och tycker mest om att lata sig, leka och gå på skogspromenader. Vi har provat lydnadsträning men det är ingen höjdare, apportering ser han ingen poäng med, han är lite rädd för djupt vatten och är bara intresserad av att spåra om det är riktigt blod, annars får det vara ;) En ganska "misslyckad" golden alltså med tanke på avsaknaden av arbetsvilja, men underbar ändå :love:
Den lilla har istället blivit begåvad med arbetsvilja för (minst) två. Vi tränar en hel del lydnad, och nu när snön är borta ska vi börja med lite spår och förhoppningsvis hitta en apporteringskurs så jag får lära mig lite ordentligt jag också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 288
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 231
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 776
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 449
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar