Vi med Retriever!

wpid-img_297349666482756.jpeg

Har en jaktgoldentik som blivit 8år iår. Nu är hon rätt bekväm, gör inte för många knop direkt... Har väldigt tydligt blivit gammal den här vintern! Innan har hon varit ett energiknippe!

Förr tränade vi mycket apport vilket hon givetvis är tokig i! Kom aldrig till dirigering men vi ämnade inte tävla så kvittsamma. Däremot har hon använt sina kunskaper praktiskt när husse jagar and! Då är hon helt perfekt, hon hämtar alla änder hon ser utan styrning o påminnelser, både på land och i vatten!

I övrigt vet jag inte om jag skall omnämna henne som korkad eller som smart. Det är helt döfött att lära henne trix, hon fattar ingenting och har ingen problemlösarskalle. Pressen blir för stor så om hon gör något alls så är det att lägga sig på rygg. Så hon kan "sitt" och "gå o lägga dig" that's it. Hon är väldigt förarvek! Höj rösten så går hennes hela värld under o hon ser ut som om vi brukar ge stryk...(lite pinsamt!). Hon är alltid lydig, går alltid lös och orsakar aldrig något problem. Möter vi folk/bil/hund ute så går hon in fot automatiskt, hon kan gå 30m före o helt plötsligt kommer hon travade in fot. Några sekunder senare kommer nån/bil runt krön eller kurva. Det är ofta hon ser/hör möten före mig. Hon skulle aldrig rusa fram till varken folk eller andra hundar, har väldigt lite behov av att träffa andra faktiskt. Hon är väldigt restriktiv i att umgås med andra hundar än de i familjen/släkten. Hon skäller bara varningsskall om någon kommer, ett skall sen är det nog. Aldrig några okynnesgrejer för sig, jag vill själv kalla henne otroligt väluppfostrad! Men det kan jag inte ta åt mig äran för, hon har uppfostrat sig själv. Hon älskar alla som älskar henne, kärlek e hennes motivation!

Önskar vi hade tagit valpar på henne. Uppfödaren ville det, vi testade men hon blev rädd när hanen hoppade och sen har det varit kört. Vi kommer aldrig få en hund som Smilla igen! Känns hemskt att hon börjat bli så gammal...
wpid-imag1080.jpg

Smilla och favortidummyn -aka "ankjäveln"!

I slutet av maj ska jag och vår labbetok med alldeles för mycket energi och för lite stimulans börja en kurs i jaktapportering. Det ser vi (jag) fram emot.

Jag har en golden, Sooki

Underbar och fullkomligt hopplös!
Att det sen beror på att matte inte riktigt förstått vad hon fått
låter vi vara osagt en stund till ;)
Hon blir 2 år i Maj

Senast ändrad:
@Alfakrulls

Hon är jättesöt lilla Vera. Och jag är fortfarande nyfiken på vilken kennel hon kommer från :)

Själv har jag en hane på 6år som är lite speciell (minst sagt) men ändå en rolig hund när allt klaffar. Vi har tränat en hel del jaktapportering och åker på läger tillsammans med andra retrieverägare varje år. Vi har även varit med på några inofficiella tävlingar med blandade resultat.

Förutom det har vi viltspårat en del, tränat rallylydnad, varit med på olika vardagslydnads och aktiveringskurser samt ställt ut på inoff.utställningar. Han är även rolig att träna en del trick med för han lär sig fort, men där är jag själv betydligt sämre eftersom jag inte tycker det är så kul :p

Det tråkiga med min hund är att han är väldigt känslig för sin omgivning och blir lätt stressad (framförallt av ljud). Han är dessutom allergiker och med lite taskiga höfter vilket gör att vi inte tävlar eller att han har några krav på sig när vi tränar utan vi gör allt efter hans förutsättningar och så länge det är roligt. Men när han väl är fokuserad är han en klippa att träna med och han älskar verkligen allt som har med apportering att göra. :love:

Ja, nu ska jag snart själv bli ägare till en Jaktgolden och är så spänd på denna nya värld som jag nu ska inta med apportering, jakt osv.

Så nu tycker jag alla ni som har Retriever joinar denna tråd och berättar om era hundar och vad ni gör med dem.
Grattis till valpen!

Jag har fyra jaktgolden, jakttränar och tävlar lydnad. "Piller" på bilden är min yngsta, startar i elitklass till hösten.
piller_star_20april2014_mindre.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 288
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 231
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 776
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 449
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar