Varför chodsky och lapsk? En räddningshund måste vara modig och kunna kavla upp ärmarna när det tar emot. Jag har aldrig träffat någon chodsky men desto fler lapphundar (alla 3) och tycker att de både brister i nyfikenhet och jävlaranamma.Ur ett rent själviskt perspektiv: Jakthundarna (Retriever och spaniels) är ju att föredra då jaktlinjerna avlas för just jakt. En stor andel av hundarna används för skarpt arbete och byteslusten finns där i majoriteten av hundarna.
Samtidigt är det just nu stor efterfrågan på de hundarna dels från jägarna dels från de aktörer som behöver specialsökshundar. Och risken finns att fina arbetsegenskaper förloras om hundarna inte arbetar på det sätt som ligger bakom egenskaperna (jmf border collie i sporten)
Så om jag skulle köpa hund med räddningshund som mål skulle jag köpa jaktlabrador eller en jaktavlad golden
Samtidigt är det få hundar som duger till den typen av arbete även om de genetiska förutsättningarna är rätt. Tänk bara på Försvarsmakten - de har egen avel men bara en bråkdel av hundarna godkänns i L-test. Och alla som godkänns och påbörjar arbetet kommer inte i tjänst. Och många som är i tjänst förtidspensioneras.
Skulle jag köpa en mer bruksorienterad hund skulle jag kolla kelpie - rasen har tillräcklig numerär för att man ska kunna släktforska och hitta en lämplig linje, uppfödare och kull. De är trevliga i storlek och päls (man kanske inte vill ha täcke på när man söker igenom ruiner). Andra raser som borde vara intressanta typ Chodsky, lappsk (rasgrupp 5) eller holländare är numerärt så små att man får vara glad om man öht hittar en valp. Sedan är ju rätt schäfer alltid trevlig (det finns en schäfer för allt och alla, men alla schäfrar är inte för allt och alla) och eftersom de är vanliga som tjänstehundar så finns det många uppfödare med bra koll på vad arbete kräver.
När det gäller hälsan - cancer hos en retriever dödar ofta hunden när den är 7-10 år, så rent krasst har den då hunnit vara i tjänst. En C-höft och hunden kommer öht inte i fråga. Men med all osäkerhet - jag skulle utgå ifrån en hund som jag ville ha, som fungerar i min vardag och som passar för annat jag vill göra. Jag skulle offra lite chans till räddningshund för att få bättre chans till lyckohund.
Holländare kanske funkar, om du lyckas hitta en som är någotsånär tillgänglig. Något som också mallen har lite bekymmer med (fast där hade jag nog mer oroat mig för bristande självbevarelsedrift dvs skaderisk).
Jag tycker att jaktlabbe är säkraste kortet, följt av jaktgolden (avlad för just jakt, det är poppis med "sportgoldens" som är flashiga och snabba men med dåliga nerver). En bra terv kan också funka, eller kelpie.