H
Hellhound
Jag säger labbe av arbetande linjer (underförstått jaktavlad, själv gillar jag dual purpose-typen men det är få som tar fram riktigt bra ex av dem nu). Okomplicerade, sociala, miljöstarka, duktiga på att använda nosen och allmänt allsidiga. Vädertålig dubbel päls också, det är fortfarande ett krav på räddningshundar tror jag? Möjligen faller de på storleken - en del hanar kan bli riktigt stora - men någon 40-kilosbest tror jag inte att du lär få, det är främst något som ses inom showaveln.
Vad gäller cancer så finns det vad jag vet hos alla retrievers, men flatten är överrepresenterad jämfört med de andra. Jag hade aldrig vågat köpa en pga det. Labbar är generellt sett friska hundar. De ska vara röntgade i leder och ögonlysta innan de går i avel, men det gäller många andra raser också.
Vad gäller cancer så finns det vad jag vet hos alla retrievers, men flatten är överrepresenterad jämfört med de andra. Jag hade aldrig vågat köpa en pga det. Labbar är generellt sett friska hundar. De ska vara röntgade i leder och ögonlysta innan de går i avel, men det gäller många andra raser också.