Jag skulle nog säga att satsa på en jaktlabbe eller jaktgolden, alternativt malinois om man har erfarenhet av liknande hundras sen innan. Kan förekomma osäkerhet hos vissa individer (kan ju göra i alla raser såklart)
Rottweiler är oftast lite väl tunga, min bror har en jätte smidig liten rottis tik som säkert skulle vara helt optimal som räddningshund, väldigt trevliga egenskaper och mentalitet på henne.
Border Collie används mycket utomlands i räddning, förekommer en del i Sverige och Norge också har jag sett. Viktigt att titta på att det är trygga i miljöer och ljud.
Jag kör idag en Border collie i patrullsök och letar efter försvunna personer i barmark samt urban miljö. Fungerar väldigt bra, han är dock i minsta laget enligt mig. Väger runt 16-17kg och är inte så hög, vilket gjorde det jobbigt i snön under vintern. När snön var högre än honom
Så allt för liten hund är inte heller optimalt, om hunden ska upp och ner på saker. En mellanstor hund är nog att föredra tror jag.
Tränade upp en malinois innan men han fick tyvärr somna in pga skador i ung ålder.
Idag letar jag också ny hund så småningom, så jag funderar också på vilken ras jag tycker känns mest lämplig. Jag är nog mest inne på Jaktlabbe eller Jaktgolden alternativt en Malinois då jag älskar den rasen. Schäfer gillar jag också, men känner att det lätt blir för stort.