Vi med egen gård/stall

Vår stallkatt som ingick i gårdsköpet har tillgång till sadelkammaren och filt att ligga på därinne. Använder hon den och är hon i sadelkammaren? Svar nej. Aldrig.
Ligger på taket ovanför vattenrummet. Dammigt och dant (går inte komma åt att städa).
Hade velat ta in henne i huset så hon förstår att hon faktiskt får komma in i värmen. Men har inte lyckats. Hon är kelig och social, men protesterar hej vilt om man lyfter upp henne.

20231008_120403.webp

Ett överflöd av pallar i olika slag fick bli en halmlåda till tjejerna. Tjärade in alla tuggbara hörn och kanter efter också 😅

Höstens projekt ute här måste bli att fixa ny hage. Gräset där de går nu är bedrövligt. Stolparna är satta så isolatorer och tråd kvar. Köpte jättebra tråd online någonstans när vi byggde stora hagen (med rött i istället för svart) och nu minns jag inte vart..

Höstens projekt ute här måste bli att fixa ny hage. Gräset där de går nu är bedrövligt. Stolparna är satta så isolatorer och tråd kvar. Köpte jättebra tråd online någonstans när vi byggde stora hagen (med rött i istället för svart) och nu minns jag inte vart..

Kolla dina gamla mejlar om du har en beställningsbekräftelse (eller vad det heter)? Fördelen med att köpa saker online, svårare att hitta tillbaks till en fysisk butik tycker jag... 😅

Kolla dina gamla mejlar om du har en beställningsbekräftelse (eller vad det heter)? Fördelen med att köpa saker online, svårare att hitta tillbaks till en fysisk butik tycker jag... 😅
Hm ja kanske kan funka men är fyra år sedan tror jag.. :idea:
Märker så stor skillnad på den tråden och samma tjocklek från ex Hööks (svart-vit tråd) de har suttit uppe lika länge men den svart-vita är mycket mera sliten, trasiga trådar mm.

Uppdatering: Den funkar! :D
Eller ja, den hade blivit lite skev i montering så luckan behöver justeras en smula, men med det klart så har vi en fullt funktionell höautomat, som bekvämt laddas inifrån ladan (behöver inte ens stå i höstrusk för att göra lunch kvällen innan!).

Den består av en timer, en 12-volts adapter och 2 elektromagneter. Vi hade lite grejer hemma (däribland allt virke och timer), så för oss blev kostnaden runt 350:-.

Fler automater kommer att byggas framöver! :D

Utöver det är en av planerna som ska genomföras nu under hösten att placera ut det badkar som jag fick av en av mina snälla grannar. För att det ska bli enkelt att tömma och rengöra är tanken att vi ska gräva ner ett avrinningsrör, så förhoppningsvis hinner det bli gjort innan det blir kallt (ibland går våra planer snabbt, ibland inte fullt så snabbt).

Jag ska även passa på att pröva min utdragbara slang någon gång, så att jag får se om den funkar lika bra som jag hoppas. Och maken ska sätta upp lampor vid shettisens hage för att underlätta både mockning och skottkärretömning. Små saker som gör livet lättare!

Utöver det är en av planerna som ska genomföras nu under hösten att placera ut det badkar som jag fick av en av mina snälla grannar. För att det ska bli enkelt att tömma och rengöra är tanken att vi ska gräva ner ett avrinningsrör, så förhoppningsvis hinner det bli gjort innan det blir kallt (ibland går våra planer snabbt, ibland inte fullt så snabbt).

Jag ska även passa på att pröva min utdragbara slang någon gång, så att jag får se om den funkar lika bra som jag hoppas. Och maken ska sätta upp lampor vid shettisens hage för att underlätta både mockning och skottkärretömning. Små saker som gör livet lättare!
Just belysning är en sån grej som verkligen gör stor skillnad tycker jag!
Har ex tre lampor på stallbyggnaden; vid stalldörrarna, dörren till ligghallen och hörnet vid gödselplattan och foderladan.

Såå skönt att inte behöva pannlampa för att hitta ute!

Uppdatering: Den funkar! :D
Eller ja, den hade blivit lite skev i montering så luckan behöver justeras en smula, men med det klart så har vi en fullt funktionell höautomat, som bekvämt laddas inifrån ladan (behöver inte ens stå i höstrusk för att göra lunch kvällen innan!).

Den består av en timer, en 12-volts adapter och 2 elektromagneter. Vi hade lite grejer hemma (däribland allt virke och timer), så för oss blev kostnaden runt 350:-.

Fler automater kommer att byggas framöver! :D
Så smart och lyxigt! Hur många timmar kan du ställa timern på?

Jag måste ju visa mitt fynd som sambon fixade hem till mig! Har alltid velat ha riktiga plåtskåp istället för allehanda garderober/byråer i stallet och när en bekant till svågern skulle flytta från gård till lägenhet så fick vi möjlighet att köpa ett stort parti med grejer där dessa fanns.
20231011_081052.webp

Nice @EZMK alltid skönt att fynda! Vad är din plan för skåpen? :)
Verkligen! Tanken är att detta ska vara skåp i stallet till allehanda grejer, som inackordering får man en egen skåpdel och kan låsa ifall man vill. Men det är lite på is tills säljarna och numera hyresgästerna bygger klart sitt stall och rensar ut sina grejer, de har ca 20 ggr mer saker än vad jag har 😂

Storm ute och elbanden jag har som staket till ridbanan har blåst av. Är så sjukt trött på det! :arghh:
Min man verkar dock med på att byta till trästaket rätt snart så kanske innan vintern?
Banan kommer fortfarande vara en gräsbana men känns ändå lite mer "på riktigt". Kanske jag kan få bokstäverna till dressyrbanan på rätt plats också :D

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 383
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Katthår