Vi med egen gård/stall

Jag har haft sjukt billig stallhyra de senaste 4 åren, 2.000,- per häst i månaden inkl grovfôder, och halv pris juli - augusti pga betet. Så mitt budget nu när jag ska ha dom hemma är 2.000,- (eller helst mindre) för endast grovfôdret per häst/månad. Jag räknar inte heller in utgifter för att bygga stall/lösdrift då jag ser det som en investering i gården. Men el, underhåll och diverse redskap tillkommer ju när man har eget.

Lite tveksamt om jag kommer ha råd att ha lika många hästar framöver dock pga lägre inkomst... Så det blir spännande (och läskigt) att se om ett år hur mycket jag faktiskt spenderat utslaget per månad..... Hoppas ju kunna ha hästarna på gräs så mycket som möjligt, men kommer behöva köpa gödsel, etc, så det blir nog inte mycket billigare än hö ändå, i första omgång iaf...

Jag har haft sjukt billig stallhyra de senaste 4 åren, 2.000,- per häst i månaden inkl grovfôder, och halv pris juli - augusti pga betet. Så mitt budget nu när jag ska ha dom hemma är 2.000,- (eller helst mindre) för endast grovfôdret per häst/månad. Jag räknar inte heller in utgifter för att bygga stall/lösdrift då jag ser det som en investering i gården. Men el, underhåll och diverse redskap tillkommer ju när man har eget.

Lite tveksamt om jag kommer ha råd att ha lika många hästar framöver dock pga lägre inkomst... Så det blir spännande (och läskigt) att se om ett år hur mycket jag faktiskt spenderat utslaget per månad..... Hoppas ju kunna ha hästarna på gräs så mycket som möjligt, men kommer behöva köpa gödsel, etc, så det blir nog inte mycket billigare än hö ändå, i första omgång iaf...
Min stallhyra var 1800:- :o iofs aldrig billigare på sommaren.

Maken har tydligen beställt magneter till foderautomaterna han ska bygga nu i höst. Jag är inte alls insatt i hur exakt han ska bygga, men jag ser väldigt mycket fram mot att de där automaterna ska bli klara! :D

De stora äter ju fortfarande bara gräs och lär göra det i minst några veckor till, men hö-säsongen kommer ju innan man hunnit blinka.

Maken har tydligen beställt magneter till foderautomaterna han ska bygga nu i höst. Jag är inte alls insatt i hur exakt han ska bygga, men jag ser väldigt mycket fram mot att de där automaterna ska bli klara! :D

De stora äter ju fortfarande bara gräs och lär göra det i minst några veckor till, men hö-säsongen kommer ju innan man hunnit blinka.

Spännande! Visa gärna när de är klara!

Åh, kan du inte be honom fotodokumentera och gärna nån tillhörande text om vilka prylar som behövs? Har själv funderat på sånna lösningar men inte kommit fram till hur det skulle kunna se ut i verkligheten, vore guld värt att få se!

Jag har två hästar. Om någon akut måste in till klinik får den andra vara ensam några dagar. Det klarar de båda två.

Men, om det blir en längre tid har jag lite kontakter. Antingen få kompanjonen ta den som är kvar en stund (kan vara svårt med stallplatser just där dock) eller så lånar jag in en häst. Jag har typ bara hästbekanta eller sådana som har kontakter så det skulle troligen bara vara ett samtal ifrån.

Jag skulle nog inte heller ha något emot att ta kontakt med något stall i området och fråga om antingen tillfällig plats/hage. Jag åker ju förbi alla dessa stall och har gjort i 12 år (till arbetet) och vet vilket hästhållning stallen har.

I lördags gjorde jag och maken en insats med hästarnas vindskydd/ligghall. De skyfall som varit under augusti har gjort att marken i vindskyddet blev totalt bottenlöst. Värre än någonsin och gummimattorna som jag hade i vindskyddet var helt nertrampade i leran.

Efter att mockat rent, dragit ut gummimattorna så flyttade vi runt jorden och planade till ytan 💪.

Maken pusslade ihop 20 kvm terrängarmering som vi shoppade förra veckan på Jem&Fix.

Sedan täckte vi terrängarmeringen med ett tunt lager gjord.

Bifogade filer

• Ligghall_1.webp
    Ligghall_1.webp
    231,4 KB · Visningar: 85
Senast ändrad:
Vi la sedan in gummimattorna och jag ströade upp med spån. Pållarna hade vaknat otåligt utanför i väntan på att få komma in. När jag öppnade upp åt dem så klev de snabbt in och inspekterade vad vi pysslat med. Jag inspekterade igår kväll och damerna har nyttjat skyddet under dagen och det håller. Gummimattorna ligger stilla och ingen lera har blivit upptryckt. Förhoppningsvis håller det bra även vid kommande skyfall. Vi har terrängarmering ligger mellan ligghallen och ingången till stallet. Det la vi ner förra året och det har funkat mycket bra. Blir lite söndertrampat i kanterna, men hästarna har lärt sig vart de ska gå för att ha fast mark underfötterna :)

/Lizzie

Bifogade filer

• Ligghallklar.webp
    Ligghallklar.webp
    147,3 KB · Visningar: 84
Fick första offerten på att gjuta platta till stallet samt anlägga väg in till stallet nu i dag, (har frågat 3 olika firman), och den låg en (liten) bit över vad jag satt som max pris i min budget.... 😬 Så nu hoppas jag de andra två kommer ge lägre pris, annars får jag nog tänka om lite, t.ex. ha grus i ligghallen istället för att gjuta golv.... Eller bygga färre boxar kanske....

Känns som om man kommer ha lite konstant ångest över ekonomin med egen gård... men det ingår väl... 😅

Fick första offerten på att gjuta platta till stallet samt anlägga väg in till stallet nu i dag, (har frågat 3 olika firman), och den låg en (liten) bit över vad jag satt som max pris i min budget.... 😬 Så nu hoppas jag de andra två kommer ge lägre pris, annars får jag nog tänka om lite, t.ex. ha grus i ligghallen istället för att gjuta golv.... Eller bygga färre boxar kanske....

Känns som om man kommer ha lite konstant ångest över ekonomin med egen gård... men det ingår väl... 😅

Jag har grus undertill i min ligghall, funkar riktigt bra.

20230919_132920.webp

Säger det hela tiden men gud vad glad jag är över att ha gått från bädd med halm till linströ (med lite torv underst). Har endast behövt lägga in två balar på hela sommaren och den är så himla jämn och fin till skillnad från andra hallen som fortsatt har halm ovanpå torven.

Åh, kan du inte be honom fotodokumentera och gärna nån tillhörande text om vilka prylar som behövs? Har själv funderat på sånna lösningar men inte kommit fram till hur det skulle kunna se ut i verkligheten, vore guld värt att få se!
Det är inte supersvårt att bygga själv. En 12 v degaussing elektromagnet (oklart vad de heter på svenska, men de avmagnetiseras vid strömpåslag och är magnetiska utan ström), ett 12 v batteri (ex för foderspridare till åtlar) och en timer. Det som jag hade svårast att hitta var ett bra apparatskåp i ok storlek att ha allting i så det håller vattentätt. Tror jag ska försöka utöka lite och hitta en mer avancerad timer så att det kan rymmas flera "fällbara" hyllplan i samma foderskåp så den kan släppa ut fler portioner än bara en. Det fungerar med en vanlig elektromagnet också men då behöver man ladda batteriet oftare.

Det är inte supersvårt att bygga själv. En 12 v degaussing elektromagnet (oklart vad de heter på svenska, men de avmagnetiseras vid strömpåslag och är magnetiska utan ström), ett 12 v batteri (ex för foderspridare till åtlar) och en timer. Det som jag hade svårast att hitta var ett bra apparatskåp i ok storlek att ha allting i så det håller vattentätt. Tror jag ska försöka utöka lite och hitta en mer avancerad timer så att det kan rymmas flera "fällbara" hyllplan i samma foderskåp så den kan släppa ut fler portioner än bara en. Det fungerar med en vanlig elektromagnet också men då behöver man ladda batteriet oftare.
Vad för slags timer använder man? Och hur kopplar man ihop det hela sen? Jag har verkligen noll koll på sånt här 😅

Hur många hästar har ni som har egen gård? Jag har tidigare haft inackorderingar men är nu själv, har två stycken hästar. Jag har nu börjat noja för vad jag gör om jag måste ta bort en häst akut tex, då blir ju en själv tills jag fixat ny häst. Har inga grannar med hästar. Funderar lite på en sällskapsshettis, men just nu finns varken ekonomi eller tid för tre hästar. Nyfiken på hur ni andra tänker och gör.
Jag har fyra.
Jag resonerade likadant, jag ville ha (minst) tre för att kunna ha två kvar hemma om en är iväg på tävling/akut klinikbesök.

Nog för att shettisar är billiga i drift, men det underlättar om hästarna synkar någorlunda i fodermängd också för att undvika att behöva bygga om hagar, osv.

Vi har tre, är två som rider. Vi har också haft två och fyra. Vi tränar våra hästar på att kunna vara ensamma, det händer ju rätt ofta att två är iväg samtidigt, i olika kombinationer.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 383
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar