Vilket stall hade ni valt?

Jag hade valt stall två, om lösdriften är bra och människorna som driver gården har liknande värderingar som mig. För det stället har både bra och ridhus. Jag är ofta själv i stallet trots samma storlek på stall. Brukar komma till stallet runt halv fem på vardagarna.
 
Jag föredrar också små stall! Är bara lite orolig när man ska börja promenera lite smått utan en paddock vid stallet då han har varit hemsk när han stått på box i någon enstaka dag😅 får köpa hem ett halvt lager plegg
Finns det ingen hage eller nånting som funkar för att gå i om det är att du vill ha staket?
 
Nummer 1. 20 hästar är ju extremt mycket, jag står i ett stall med 7 hästar (varav 2 är mina och 2 är min kompis), det är skitjobbigt om de andra 2-3 är där när jag är där :rofl:

Vet inte om jag skulle säga att 20 hästar är extremt mycket. 🤭 På den anläggningen jag har min häst så finns det plats för 60 hästar, både privata och ridskola. :laugh:
 
Är hagarna lika bra på båda ställen? Hur mycket skötselutrymme finns det? Jag har mina hästar på en anläggning med 30 hästar och enda gången det känns trångt är när det hålls träning på anläggningen.

Jag uppskattar ju möjlighet till ridhus när man ska hålla på att rehaba, promenera i mörker och ösregn med en konvalescent med extra energi är ju inte kul alls.
 
Vet inte om jag skulle säga att 20 hästar är extremt mycket. 🤭 På den anläggningen jag har min häst så finns det plats för 60 hästar, både privata och ridskola. :laugh:

Det är ångest för mig 😂
På anläggningen där jag löser kort tror jag de har 37 platser, tycker det är enormt.
Hästar och människor överallt 😅

Jag vill ha lugn och frid och helst inte behöva se eller prata med någon. Där jag står finns fyra boxar och tre hästar, min och stallägarens två. Träffar stallägaren i snitt en gång per vecka och då max 10 minuter.
Helt underbart 🥰
 
Det är ångest för mig 😂
På anläggningen där jag löser kort tror jag de har 37 platser, tycker det är enormt.
Hästar och människor överallt 😅

Jag vill ha lugn och frid och helst inte behöva se eller prata med någon. Där jag står finns fyra boxar och tre hästar, min och stallägarens två. Träffar stallägaren i snitt en gång per vecka och då max 10 minuter.
Helt underbart 🥰
Där jag står är det 20 plus med hästar både igår och idag har jag hälsat på stallägaren plus pratat någon minut med en annan hästägare. Jag brukar ofta vara själv! Men jag tycker om att det är liv och rörelse runt mig, men inte alltid 😉
 
Där jag står är det 20 plus med hästar både igår och idag har jag hälsat på stallägaren plus pratat någon minut med en annan hästägare. Jag brukar ofta vara själv! Men jag tycker om att det är liv och rörelse runt mig, men inte alltid 😉

Jag är introvert med ett socialt jobb 😅
I stallet vill jag ha tystnad och inga andra människor 😁
 
Är hagarna lika bra på båda ställen? Hur mycket skötselutrymme finns det? Jag har mina hästar på en anläggning med 30 hästar och enda gången det känns trångt är när det hålls träning på anläggningen.

Jag uppskattar ju möjlighet till ridhus när man ska hålla på att rehaba, promenera i mörker och ösregn med en konvalescent med extra energi är ju inte kul alls.
Hagarna är bra i båda stallen men stall 1 har aningen större. Ja det är ju just rehaben som gör att stall 1 skaver lite. Min häst blir ett åskmoln att hantera när det regnar o är lite orolig att promenera till paddocken när han fortfarande är på begränsad hage🐎💨
 
Jag hade valt alternativ två sålänge lösdriften håller bra standard.
Hur trångt och "mycket" det känns med 20 hästar beror på väldigt många olika faktorer. Är många där vid samma tider som du brukar vara eller är det utspritt på ett bra sätt? Hur stort är ridhuset och hur trångt brukar det vara vid de tider som du vill rida? Osv.

Jag har stått i ganska många olika stall, flera stora stall och det varierar något enormt hur känslan blir.
 
Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan samma pris.

Stall 1,
Pros: litet stall, stora hagar, fantastisk natur o rida i samt nära havet.
Cons: ingen egen paddock/ridhus men finns några hundra meter bort.

Stall 2,
Pros: har ridhus, tränare på gården, behöver inte vara på bilväg när man rider ut.
Con: större stall med ca 20 hästar.

Vad hade ni valt? Jag o min häst föredrar att rida ut över att vara på banan men vill ändå ha möjlighet till att träna någon dag i veckan. Han ska även opereras i höst med lång rehab efteråt.

Vad hade ni valt?
Jag skulle valt stall 1 med tanke på att du mest är ute efter att rida ut men ha tillgång till ridhus ibland.
 
Om det är en lång rehab på väg hade jag kollat hur möjligheterna ser ut för det i de olika stallen. Finns det sjukhage/mindre hage? Kan han ev få sällskap under boxvila om det behövs?

Inget kul alls om det visar sig att det inte går att rehaba hästen som planerat.

Precis min tanke!
 
Jag hade valt stall nummer 2 om allt annat är bra med. Jag har stått i större stall än så och fortfarande kunnat ha lugn och ro när jag varit i stallet. Min häst är en som blir lugnare med fler hästar runt vilket skulle vara extra viktigt vid rehab.
 
Det här med att man har det lugn och ro när det är större stall, man måste ju förstå att det är lugn och ro beroende på när man kommer dit. Jag var alltid i stallet på mornarna vilket betydde att det alltid var lugnt där förutom på helgerna då folk var i stallet på förmiddagarna istället för eftermiddagarna.

Så ska man stå i stora stall så är det bra att fundera på när man är i stallet. Är man där på eftermiddagen när majoriteten har slutat jobba osv så är det mycket folk. Kan man vara där när man vill så är ju den biten inga problem, då är det bara att åka dit då folk inte är där.
 
Hagarna är bra i båda stallen men stall 1 har aningen större. Ja det är ju just rehaben som gör att stall 1 skaver lite. Min häst blir ett åskmoln att hantera när det regnar o är lite orolig att promenera till paddocken när han fortfarande är på begränsad hage🐎💨
Men hur lång är konvalescenten? Har du svårt att hantera hästen överlag när det regnar osv så är ju stall nr 2 ett måste väl? Mer eller mindre iallafall, och om det är stora hagar osv där så är ju det det bättre valet.
 
Men hur lång är konvalescenten? Har du svårt att hantera hästen överlag när det regnar osv så är ju stall nr 2 ett måste väl? Mer eller mindre iallafall, och om det är stora hagar osv där så är ju det det bättre valet.

Fast om hästen inte är konvalescent kan man ju oftast bara låta den gå på lösdriften och inte behöva hantera den när det regnar. 😅 Rent krasst...

(mvh SÅ glad jag inte längre bor på ett ställe där det regnar var och varannan dag!)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 414
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 734
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 283
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp