Vi med egen gård/stall

Förra året la jag terrängarmering mellan ligghallen och ingången till stallet. Just den biten blir det extremt lerigt och jag tycker det har funkat bra. Det blir lite söndertrampat i kanterna när hästarna kliver brevid, för där är det så pass lerigt att de skjunker ner rejält. Annars så har terrängarmeringen hållit fint.

I själva ligghallen har jag gummimattor ovanpå jorden. Förra vintern så höll det bra och det blev varken söndertrampat trots att det brukar bli lerigt där inne också. Nu måste jag dock göra något. De kraftiga skyfallen som kommit under augusti gjorde att gummimattorna och spånet låg totalt under vatten. Trots värmen som varit senaste 2 veckorna så torkar det inte upp, utan det är total lervälling och gummimattorna har blivit nertrampade i leran :banghead:.

Det kommer alltså köpas in terrängarmering som täcker hela ligghallen (20 kvm), men det jag nu funderar på är om det är någon idé att även köpa markduk och lägga under terrängarmeringen. Just för att hålla leran på plats.

Är det någon som lagt markduk under terrängarmeringen? Hur funkade det i sådant fall?

/Lizzie

@lizzie jag har bara markarmering och har haft det i ingången till min ligghall i typ fyra år. Lerjord. Tror inte markduk hade gjort någon skillnad.
Vad hade du tänkt fylla markarmeringen med?

@lizzie jag har bara markarmering och har haft det i ingången till min ligghall i typ fyra år. Lerjord. Tror inte markduk hade gjort någon skillnad.
Vad hade du tänkt fylla markarmeringen med?

Jag tog jord förra gången. Det har funkat bra. Har sandblandad jord så det är inte blålera i alla fall. Kommer ha gummimattor över. Är i behov av armeringen för att hästarna inte ska trampa ner mattorna. Just nu ser det ut som hela havet stormar.

/Lizzie

Hur många hästar har ni som har egen gård? Jag har tidigare haft inackorderingar men är nu själv, har två stycken hästar. Jag har nu börjat noja för vad jag gör om jag måste ta bort en häst akut tex, då blir ju en själv tills jag fixat ny häst. Har inga grannar med hästar. Funderar lite på en sällskapsshettis, men just nu finns varken ekonomi eller tid för tre hästar. Nyfiken på hur ni andra tänker och gör.
Jag har två hästar.

Förra året fick den ena (minishettis) kolik och åkte till sjukhus innan hon avlivades. Den andra hästen var då ensam hemma i några dagar innan jag köpt en ny shettis som sällskap. Hon är inte superglad i att bli lämnad, men hanterade det allmänt bra.

För några år sedan när dåvarande ridhästen skulle på inridning i 1-2 månader hittade jag en lösdrift med shettisar som dåvarande minishettisen kunde gå hos (inte särskilt nära mig, jag var där 1-2 ggr/vecka då). Hon trivdes dock inte superbra, utan var hela tiden lite utstött av de andra, gick mest för sig själv och blev ibland bortjagad av de andra.

Lite senare beslutade jag mig för att sälja ridhästen, och beslutade då att ha kvar minishettisen hemma själv om det såg ut att ta hyfsat kort tid. Det blev ett bakslag, då ägaren till hästen jag hittade, provred och gillade bestämde sig för att behålla hästen, och sedan tog det lite tid att besikta hästen jag i slutändan köpte. Så det var nog 1-2 månader hon gick hemma själv (med utsikt över andra hästar hos grannen). Dock verkade hon inte brydd över det. Hon var aldrig särskilt brydd över andra hästar - när hon var föl/åring smet hon ut från hagen själv och gick på upptäcksfärd i trädgården medan hennes kompis skrek efter henne i hagen, och hon var aldrig minsta lilla brydd över att bli lämnad själv i hage. När hon var ensam hemma var jag med henne till ridskolan en del, och hon totalt ignorerade de andra hästarna. En dag smet hon ut från hagen, men det var för att äta gräs vid vägkanten intill och inte för att gå till kompisarna hos grannen. Eftersom jag visste att hon var väldigt obrydd över att vara ensam valde jag att testa ha henne hemma själv då när jag sålde den andra hästen - jag skulle inte låtit någon av mina nuvarande hästar gå så lång tid själv, det känns som om de har starkare flockinstinkt.

Jag tog jord förra gången. Det har funkat bra. Har sandblandad jord så det är inte blålera i alla fall. Kommer ha gummimattor över. Är i behov av armeringen för att hästarna inte ska trampa ner mattorna. Just nu ser det ut som hela havet stormar.

/Lizzie
Då hade jag inte lagt extra pengar på markduk :)

Hur många hästar har ni som har egen gård? Jag har tidigare haft inackorderingar men är nu själv, har två stycken hästar. Jag har nu börjat noja för vad jag gör om jag måste ta bort en häst akut tex, då blir ju en själv tills jag fixat ny häst. Har inga grannar med hästar. Funderar lite på en sällskapsshettis, men just nu finns varken ekonomi eller tid för tre hästar. Nyfiken på hur ni andra tänker och gör.

Jag hade två länge och trodde det skulle fortsätta så, men så dog en och jag fick låna en plats hos grannen tillfälligt. Men sedan råkade jag falla handlöst för ett föl, och då blev jag "tvungen" att köpa ett föl till för att han skulle ha en lekkamrat.

Det är dyrt och det är onekligen ganska tungrott att vara ensam med en gård och allt runtom. Men som andra skrivit, tre ÄR en flock och det gör mig så glad att se hur bra de mår tillsammans och hur de umgås och tar hand om varandra. Och det är skönt att jag inte behöver stressa om jag åker iväg med en på träning eller tävling eller något lite längre än en ridtur.

Har tre stycken hemma (en unghäst bortlämnad i flock). En blir kvar själv om jag och dottern rider ut tillsammans. Men jag kan inte skaffa fler av den anledningen och vi rider inte ut ihop flera gånger i veckan. Vi rider oftast var och en för sig.

Två, har kompisar jag kan åka med hästen till akut om jag står utan, eller låna hem en akut.

Nojjar du eller är du sugen på en tredje 😛? Är dom små kan man ta två... jag hade gärna haft fler men måste hålla i plånboken tills jag jobbar mer igen.
Haha, helt ärligt är det nog både och. Är lite kontrollfreak och vill gärna ha planer för allt. Men sen har jag småbarn och tanken på en liten en som barn hade kunnat pyssla med, och rida om intresset finns är frestande. Men den där plånboken är inte helt sugen på fler djur...
Jag hade två länge och trodde det skulle fortsätta så, men så dog en och jag fick låna en plats hos grannen tillfälligt. Men sedan råkade jag falla handlöst för ett föl, och då blev jag "tvungen" att köpa ett föl till för att han skulle ha en lekkamrat.

Det är dyrt och det är onekligen ganska tungrott att vara ensam med en gård och allt runtom. Men som andra skrivit, tre ÄR en flock och det gör mig så glad att se hur bra de mår tillsammans och hur de umgås och tar hand om varandra. Och det är skönt att jag inte behöver stressa om jag åker iväg med en på träning eller tävling eller något lite längre än en ridtur.
Den där flockaspekten som flera skrivit om tänker jag också på. Jag har aldrig bara haft två hästar, har alltid haft dem i flockar och är övertygad om att mina hästar trivs bäst i flock. Och även om både mina klarar av att vara ensamma när jag är ute och rider så känns det inte som att jag med gott samvete hade kunnat ta med en iväg på träning eller tävling, det hade blivit för många timmar ensam för den andra. Och träning och tävling är viktiga delar av hästlivet för mig, även om det just nu är pausat pga bebisar.

Tackar för alla inspel! Tror att jag ska sikta in mig på en shettis om ca 1,5 år när föräldraledigheten är avklarad och jag fått testa på livet med två hästar ett tag. Händer något akut innan dess får jag lösa det...

Nu har jag iofs tre hästar men har oftast haft två.
När det tyvärr blivit akut har jag 'annonserat' på min egen Facebook och alltid snabbt fått svar och snabbt kunnat flytta hem en häst. Inte så lätt och alla förunnat men jag upplever att många varit oerhört hjälpsamma vid det akuta behovet jag tyvärr varit med om.
Om inte annat för att tillfälligt kunna flytta min häst till annat ställe. Också en trygghet.

Idag har vi bestämt oss för att köpa får. Beteshagen står tom, tanken var ju att hästarna skulle gå på allt vinterhalvåret. Men det känns tveksamt faktiskt med tanke på allt gräs.
Har kommit till insikt att lite får att kunna växelbeta med är bra för både parasittrycket och även roligt för oss. Tanken är lite lamm och så småningom lite kött också.
Jag har siktet inställt på gotlandsfår.

Jag äger ju bara en häst och förstår inte hur jag skulle ha råd med två ens. Står i ett litet stall med två lösdriftsplatser och alternativet för att ens ha råd med två är ju att dra ner på typ allt extra till min egen (och den nya hästen) och såklart även byta grovfoderleverantör (pga betalar totalt uppå 9 kr/kg nu) men det vet jag inte ens om min hästs luftvägar klarar.

När vi fick ta bort hans kompis i sommar fick jag supersnällt låna en kompis häst som ändå letade fodervärd. Och nu har jag en som ska flytta in senare i höst och hyra den andra stallplatsen så vi blir två hästägare i stallet igen. Mängden annonser om hästar folk ville bli av med helst dagen innan var dock enorm på Hästnet då jag kollade 🙈

@the_connemara foder och strö för mina tre kostat ungefär som en kostade inackorderad (och då stod jag billigt!).
9 kr/kg grovfoder vettesjutton om jag hade kunnat ha råd med (/prioritera).

@the_connemara foder och strö för mina tre kostat ungefär som en kostade inackorderad (och då stod jag billigt!).
9 kr/kg grovfoder vettesjutton om jag hade kunnat ha råd med (/prioritera).

Menar du att du betalade 3 gånger så mycket för ströet som inackorderad?

Jag tror det blir svårt att jämföra om man faktisk har egen gård (som ju frågan egentligen var, jag svarade mer utifrån äga få hästaraspekten), en del bakas väl lätt in där kanske? Jag har en låg kallhyra och köper in allt själv, men det blir ju priser efter att bara beställa en pall strö eller småbalahösilage tex jämför med större partier/större balar. Jag bor själv i en storstadsregion, visserligen litet men hyran är ändå hög och tror jag har ungefär medellön. I snitt lägger jag totalt ca 8-10 kkr på mitt hästintresse i månaden men då är ALLT inräknat (utom billigt drivmedel då jag laddar för drygt 1 kr/kWh). Slår ut alla större kostnader över ett år osv, har dyra träningar och friskvård till min häst och allt det "vanliga" med regelbunden tandvård, vetcheck, han gör även PPID-prov och äter en halv tablett medicin om dagen osv.

2 hästar är ju ändå dubbelt på många kostnader för mig iaf på flera punkter och dubbel risk för behov av vetvård osv 😬 Men visst, styrker jag träningar och friskvård och chansar med grovfodret (testade flera olika leverantörer innan denna) hade jag nog klarat det. Men då försvinner hela glädjen med mitt hästliv, att känna att jag kan ge min häst det jag upplever han mår som bäst av liksom.

Varför är man inte miljonär 🥲

Jag tror det blir svårt att jämföra om man faktisk har egen gård (som ju frågan egentligen var, jag svarade mer utifrån äga få hästaraspekten), en del bakas väl lätt in där kanske? Jag har en låg kallhyra och köper in allt själv, men det blir ju priser efter att bara beställa en pall strö eller småbalahösilage tex jämför med större partier/större balar. Jag bor själv i en storstadsregion, visserligen litet men hyran är ändå hög och tror jag har ungefär medellön. I snitt lägger jag totalt ca 8-10 kkr på mitt hästintresse i månaden men då är ALLT inräknat (utom billigt drivmedel då jag laddar för drygt 1 kr/kWh). Slår ut alla större kostnader över ett år osv, har dyra träningar och friskvård till min häst och allt det "vanliga" med regelbunden tandvård, vetcheck, han gör även PPID-prov och äter en halv tablett medicin om dagen osv.

2 hästar är ju ändå dubbelt på många kostnader för mig iaf på flera punkter och dubbel risk för behov av vetvård osv 😬 Men visst, styrker jag träningar och friskvård och chansar med grovfodret (testade flera olika leverantörer innan denna) hade jag nog klarat det. Men då försvinner hela glädjen med mitt hästliv, att känna att jag kan ge min häst det jag upplever han mår som bäst av liksom.

Jag betalade inte grovfoder och strö separat som inackorderad, utan det var med i hyran :)
Så när jag jämför inackorderad vs hemma gör jag det emellan vad som ingick där - foder, strö och stallplatsen, med vad jag betalar för samma sak hemma.

Och ja, jag kan inte räkna på ex el separat utan det är ju samma som till huset. Räknar inte heller med kostnaden för att bygga stallet...

Man kan ha häst på tusen olika sätt. Jag har aldrig lagt mer än 5000-6000:-/ månaden de gånger när jag räknat allt, träningar, resa till stall, foder, hovslagare. Gjorde det som student senast.

Jag skulle också gärna vilja ha två men precis som du har jag svårt att se hur det skulle gå ihop ekonomiskt. Lägger också uppåt 10 per månad och har svårt att se hur jag skulle minska den summan utan att tappa det jag vill kunna göra med hästen.

Jag äger ju bara en häst och förstår inte hur jag skulle ha råd med två ens. Står i ett litet stall med två lösdriftsplatser och alternativet för att ens ha råd med två är ju att dra ner på typ allt extra till min egen (och den nya hästen) och såklart även byta grovfoderleverantör (pga betalar totalt uppå 9 kr/kg nu) men det vet jag inte ens om min hästs luftvägar klarar.

När vi fick ta bort hans kompis i sommar fick jag supersnällt låna en kompis häst som ändå letade fodervärd. Och nu har jag en som ska flytta in senare i höst och hyra den andra stallplatsen så vi blir två hästägare i stallet igen. Mängden annonser om hästar folk ville bli av med helst dagen innan var dock enorm på Hästnet då jag kollade 🙈

För egen del är det ju billigare att ha hästarna hemma än inackorderade, men det beror ju till stor del att vi hade turen att kunna köpa en gård till ett bra pris. Tidigare betalade vi 14-15 000 i månaden för stallhyra + vår hyra, medan nu betalar vi sådär 7000 för ränta+amortering för hela gården.

Bor granne med ett stort stuteri (+70 hästar) och sådär 40-50 hästar till på gångavstånd, så skulle jag behöva en häst i morgon går det säkert att lösa, men jag gillar att ha vår lilla flock och kan vara bortskämd :rofl: Men det är klart, det kräver pengar det med. När tandläkaren var här i somras fick jag ju en räkning på 10 000, och det är ju pengar som behöver läggas.

(Tillägg: När jag bara hade min första häst kostade hon runt 10 000 i månaden, men då stod vi i ett annat stall och betalade strö + hö efter åtgång. Så jag har full förståelse för att det går att lägga de pengarna på en häst - i det läget jag var då var det vad som gällde.).

Sen som tillägg; jag har en ridhäst. De andra två är små i huvudsak sällskapshästar.
De får självklart samma omvårdnad efter behov men kostar ändå mycket mindre.

Det är för att jag har hästarna hemma på egen gård, och det var jäkligt billigt att bygga lösdrift här pga existerande byggnader och bra mark.

Och så är jag utbildad barfotaverkare, och mina hästar är lättfödda men inte fångisar 😅. Jag köper hö, mineraler, lite skrammel, försäkring, och en ny rasp då och då.

Så mina två är oförskämt billiga, pga att jag investerat pengar i sånt som gjort dom billiga.

Har 2 stora och största utgiften är grovfoder så där skulle jag komma billigare undan totalt sätt med fler hästar än dom jag har nu då jag skulle kunna köpa inplastade storbalar istället för småbalar av torr hö. Det som inte blir billigare är mineraler, krubbskramel, försäkring blir ju lite billigare per häst pga mängdrabatt och årliga vet besök blir ju inte så mycket dyrare då största avgiften är resa och inställelseavgift när det kommer till vaccin men inte på tandvård i samma grad). Hovvård fixar jag själv då jag är utbildad hovslagare så inte mycket dyrare där.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 383
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Katthår