Fyra små krakar till små plantor i juni nånstans tar nu över och skapar halloweenpumpor på löpande bandÄven pumpor trivs på gödselstacken
Gödselstacken är borttrollad, plattan syns inte ens inte längre. Den är ändå bortåt dryga 60 kvadratmeter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fyra små krakar till små plantor i juni nånstans tar nu över och skapar halloweenpumpor på löpande bandÄven pumpor trivs på gödselstacken
Coolt! Vad gör du sen med plantorna och mockar du inte under sommaren? Har haft någon liknande fundering men mockar liksom året runt..Fyra små krakar till små plantor i juni nånstans tar nu över och skapar halloweenpumpor på löpande band
Gödselstacken är borttrollad, plattan syns inte ens inte längre. Den är ändå bortåt dryga 60 kvadratmeter.
Dom har aldrig blivit så stora innanCoolt! Vad gör du sen med plantorna och mockar du inte under sommaren? Har haft någon liknande fundering men mockar liksom året runt..
Coolt! Vad gör du sen med plantorna och mockar du inte under sommaren? Har haft någon liknande fundering men mockar liksom året runt..
Fattar nog inte..Ny hög påbörjas när gamla planterats .
När första höstfrosten kommer dör pumpor/squash/gurkväxter. Då flyttar jag antingen jorden (för nu är det jord!) till odlingsbäddar etc eller låter jordhögen ligga som jordhög till våren och fördelar ut då.
Fler växter än gurkväxter kan göra det här jobbet. Lägger man ut stacken in en limpa som är ca 1m bred så tar gräs (från höfrön) och ogräs som brännnässla och svinmålla hand om det, det tar bara 1 sommar. Massa bra nedbrytande svampar brukar också köra igång. Det enda som behövs egentligen är att limpan får jordkontakt undertill och om det är en torr vår så behöver den vattnas.
Det är väl en gödselstuka? Dvs när du har tillräckligt med gödsel flyttar du gödslet till mellanlagring för kompostering, så kan du mocka vidare på plattan/container.Fattar nog inte..
Aha, oklart om det är tillåtet med stuka här (eller det är väl ok om man lagrar på fältet och sedan plöjer ner gödseln inom x tid på nämnda fält).Det är väl en gödselstuka? Dvs när du har tillräckligt med gödsel flyttar du gödslet till mellanlagring för kompostering, så kan du mocka vidare på plattan/container.
Jordbruksverkets information
Ja, det är väl det som kan vara problematiskt. Jag tror att man kan kompostera i stuka med, men det kräver ju att det är ett område (och att man har rätt mängd djur) där det är tillåtet.Aha, oklart om det är tillåtet med stuka här (eller det är väl ok om man lagrar på fältet och sedan plöjer ner gödseln inom x tid på nämnda fält).
IgenkänningNågon har fått ägna ett par timmar på fredagskvällen för att iordningsställa grannes välmanikurerade gräsmatta.
Tur att denna någon hade en liten traktor, gödsel så det räckte och blev över, ett stort tålamod och att denna någon också älskar sina hästar - även när de "rymmer" till grannens fina trädgård. denna någon hade nämligen glömt att stänga en annan grind som sällan används efter insläppet på torsdagskvällen.
Skulle tippa på att skadorna på gräsmattan var ca 80 hål som robotgräsklipparen inte skulle klara. Det tog max tre minuter att orsaka detta för tre ystra unghästar.
Arbetet med spade och grep, skottkärra och traktorskopa full av gödsel, för den ihärdiga fredagsfiraren pågick mellan klockan 18-21.
Någon borde få medalj för uthållighet och gott humör även vid uppenbara "hur kunde man vara så klantig och lämna grinden - och varför sprang hästarna inte mer på det hektar-stora gärdet framför grannens välansade trädgård???!!!"
Jag kommer aldrig avslöja vem denna någon är. Bara så ni vet.
Ni som känner igen bildbeviset vet förmodligen hur djupa dessa hål blir och exakt hur många spadtag det tar.
Lite syresättning i jorden är säkert välkommet efter allt regn (= extra mjukt och skönt för oskodda hovar att borra ned sig i).@prinsessfeminist
Men vad snällt av hästarna att lufta gräsmattan åt grannen
Bör göras två gånger per år
Fattar nog inte..
Ah.Alltså, jag flyttar den brunna gödseln (1 år gammal) antingen direkt till odlingarna (kål, gurkväxter och tomat gillar mycket näring) eller ett mellanlagringsområde där annan växtlighet får ta hand om jordgörandet. Blommorna och sånt vill hellre ha 2-års där andra växter redan sugit upp en del av kvävet. Stuka är ett ord för samma koncept när det görs inför spridning på åkrar. Jag sprider dock inte på åker, jag använder det i grönsaksodling.
Har man många hästar får man se till att kolla vilka regler som gäller för stukor i ens område.
Ah.
Jag odlar inte så mycket och har främst torv och spån som strö så gödselstacken brinner inte heller.
Ja jag kör ju torv i ligghallen och i år blev det spån inne. Förra året var det halm inne med lite spånpellets i botten. En salig blandning alltså brukar försöka mocka ut lite rent bajs och stoppa i en pallkrage då och då men annars ligger det på gödselstacken som töms vartannat år och sprids hemmaJa, jag har extremt låg åtgång på spån iom permanentbädd i lösdriften (som jag håller igång med hjälp av att använda olika strömedel + vattna med bokashikultur). Så det mesta av min stack är rent gödsel, det brinner jättefort.
Det som jag mockar under sommaren är faktiskt i princip färdigt redan i oktober, men det är en perfekt grund till det som sen läggs på under vintern så det kör igång rejält efter snösmältningen igen.
Den här våren var stacken seg på att komma igång pga så torrt, blir det likadant nästa år kommer jag att vattna den.
Spån brinner väldigt dåligt när det är mycket av det. När mina använt boxarna mycket (insekter på försommaren) så mockar jag faktiskt spånet i säck och tar till en privat återvinningscentral där man betalar för det man deponerar. Men bajsen tar jag till min egen stack.
Jag tror (det här är teoretiskt alltså) att en spånstack skulle säkert förmultna som bäst om den låg i en skog med markkontakt. Där finns ju svamparna som är vana vid att bryta ner träd.
Någon var hos grannen idag med gräsfrön och en liten blomma.@prinsessfeminist
Men vad snällt av hästarna att lufta gräsmattan åt grannen
Bör göras två gånger per år
Den tillfredsställelsen är nog skönast av alla! Yes!!Det är lustigt hur de nästan söker sig till platser där de inte får vara. Tappert jobbat av dig! Hoppas grannen blir nöjd.
Själv blev jag otroligt tillfredställd igår när min rymmare fick en stöt av elstängslet. I början av sommaren var det klent med el och vi vattnade jordspetten för fulla muggar. Nu funkar det betydligt bättre och hon har hållt sig inne hela sommaren.
Någon var hos grannen idag med gräsfrön och en liten blomma.
Då informerades det om hur detta minsann hänt tidigare. Förrförra ägaren till fastigheten där hästarna bor, hade tappat sina 12 hästar på grannes gräsmatta!
Då luftades det ordentligt, men det var på 70-talet!
Oj oj.... då var farbrodern nog yngre och mer hetlevrad. Vid 80 plus tar man det ändå med jämnmod.