Vi med egen gård/stall

Just nu kör alla bönder skyttetrafik här de dagarna det är uppehåll. Från tidig morgon till sen kväll. Antar att det just nu är snabba bud i Mellerud sas för att kunna ta tillvara på sina grödor, med tanke på vädret.

Föräldern har säkert gjort bedömningen att det går bra att ha med barnet. En tvååring gungas nog ganska snabbt till sömns i en traktor.

Måste fråga. Döda mig inte😪men hur kan man låta en 2-åring åka med i traktorn under en arbetsdag? Föraren är anställd och hade ingen barnvakt så barnet fick åka med under arbetsdagen. Jag förstår att det kan köra ihop sig men jag tycker att det inte känns ok. En farlig och bullrig miljö som inte är barnvänlig. Ja, jag är stadsbo. Min närmaste kontakt med lantbruk är som Blå Stjärna som mjölkerska så jag vet inget alls om hur lantbruk sköts.
När våran var 2 år älskade han att vara med i traktorn och kunde lätt vara med en hel dag. Gör han än idag trots att han är äldre. Har en extra stol i traktorn med bälte. Suttit många dagar i båda traktor och tröska. Inte för att han måste (funnits andra alternativ) utan för att han ville.

Tror jag skrev för ett år sedan att vi fixat till runt foderplatsen/grindarna för hästarna och jag var väldigt skeptisk till vad anläggaren sagt om underlaget.

Han skulle först lägga cementkross underst och sedan asfaltskross ovanpå men ändrade sig och lade vanligt underlag (sten) och sedan asfaltskross ovanpå.
Det ska bli som asfalt sedan.

Jag påpekade då att han gjort så förr i hagar och jag sa även då att det inte skulle fungera för hästarna höar ner och det blir jord och kan jag inte sopa undan det så blir det lera. Men, enligt honom skulle det bli som asfalt och det skulle härda med mycket vatten och att de stod där sedan och trampade till det. Jag har ju också varit med förr så att säga.

Ett år senare och jag fick jävligt rätt. Igen!!! Såklart.

Stenen har krupit upp och det började den redan göra efter en månad trots bra anläggare och bra jobb. Det har alltså inte med jobbet att göra utan val av underlag samt att mina hästar står ju där mycket av sin hagtid och äter. Samt att de går vid grindarna när det börjar bli dags.

Leran är ett faktum och jag har inte kunnat kratta utan att få med mig enormt massa asfaltskross så det fick jag sluta med.
Den enda plats det faktiskt blivit asfalt är där hästarna inte gått, jag inte gått och fyrhjulingen inte åkt. en liten kvadratmeter mellan hagarna där inget kommit åt överhuvudtaget.

Jag är besviken och arg och sa till honom att "jag sa ju det"!

Så, nu får vi se hur vi löser detta.

Såklart gick det inte smärtfritt med gödslet ändå. Vi har en helt brunnen stack som grannen kan ta. Men han har ingen spridare. Vår höbonde är apseg att få hit. Nu har grannen börjat kultivera ena gärdet där stacken skulle ut på. Dock pratade sambon med dem i förrgår där de sa att vi kunde sprida det där. Men det har vi ju såklart inte hunnit.

Vanliga gödselstacken har vi föst ihop till ena sidan av plattan. Ca hälften var redan brunnet.

Nu lutar det åt att köpa egen gödselspridare alt lägga upp på facebook att folk får köpa av den brunna. Typ x antal kronor per släpvagn.

Meck.

Såklart gick det inte smärtfritt med gödslet ändå. Vi har en helt brunnen stack som grannen kan ta. Men han har ingen spridare. Vår höbonde är apseg att få hit. Nu har grannen börjat kultivera ena gärdet där stacken skulle ut på. Dock pratade sambon med dem i förrgår där de sa att vi kunde sprida det där. Men det har vi ju såklart inte hunnit.

Vanliga gödselstacken har vi föst ihop till ena sidan av plattan. Ca hälften var redan brunnet.

Nu lutar det åt att köpa egen gödselspridare alt lägga upp på facebook att folk får köpa av den brunna. Typ x antal kronor per släpvagn.

Meck.

Sätt den i ett hörn på tomten och plantera massa squash i :). Året efter skotta ut den färdiga jorden och gör odlingsbäddar, fyll pallkragar, lägg under era träd och buskar etc.

Mina odlingar äter upp hela min stack varje år, från ca 600kg häst totalt (D-ponny + shettis), och jag har inte särskilt mycket egentligen.

Hade massa spillgödsel kvar från när bonden hämtat gödsel (han är ingen finlirare som städar bort allt och min platta är lite meckig 😅). Tog ert tips här och lade upp på marketplace att det är fritt fram att plocka av det som finns kvar med säck/släp så får vi se om någon nappar :)

Full rulle hemma idag!
Vi har hantverkare ute som hjälper oss att byta fasad på en sida av huset. De är jättegoa och jag är så himla nöjd med att ha övertalat maken till att vi skulle köpa in tjänsten istället för att göra det själva, för de är hundra gånger mer effektiva och väggeländet blir gjort enligt konstens alla regler :rofl:

Igår hade jag en sådan där dag där man bara känner att fan, jag orkar knappt hålla ögonen öppna. Satte på en podd och satte mig för att rensa ogräs från gårdsplanen en stund. Det var intressanta poddar så jag satt visst kvar i tre timmar. :bag: Nu har vi ju en gårdsplan som råkar vara sisådär 800m2 stor så det finns mer att rensa ändå. Och maken muttrar om att han vill köpa en harv, så vi får väl se om det blir någon billig variant framöver.

Oavsett vad finns det något särskilt fint i att ha en stooor grusad gårdsplan tycker jag :love:

Full rulle hemma idag!
Vi har hantverkare ute som hjälper oss att byta fasad på en sida av huset. De är jättegoa och jag är så himla nöjd med att ha övertalat maken till att vi skulle köpa in tjänsten istället för att göra det själva, för de är hundra gånger mer effektiva och väggeländet blir gjort enligt konstens alla regler :rofl:

Igår hade jag en sådan där dag där man bara känner att fan, jag orkar knappt hålla ögonen öppna. Satte på en podd och satte mig för att rensa ogräs från gårdsplanen en stund. Det var intressanta poddar så jag satt visst kvar i tre timmar. :bag: Nu har vi ju en gårdsplan som råkar vara sisådär 800m2 stor så det finns mer att rensa ändå. Och maken muttrar om att han vill köpa en harv, så vi får väl se om det blir någon billig variant framöver.

Oavsett vad finns det något särskilt fint i att ha en stooor grusad gårdsplan tycker jag :love:

Min sambo har gjort en egen av armeringsnät som han böjt piggarna i ena änden neråt på. Lagt på ett par stenplattor uppepå med band runt. Blir supersnyggt harvat med den.

Väntar på att grannen ska komma och putsa åkern vid vägen, nya vallen (som mest blivit en ogräsodling) och hagen. Min rundslinga och sista gärdet hemmavid är nog för blöta tyvärr. Nödlösningen där är att köra själv med trädgårdstraktorn.
"jag kan komma imorgon förmiddag" och nu är klockan 12.35 så antar att han äter lunch sent.. :cool:

Hästarna står inne för alla grindar är öppna.

Brukar ni släppa ut i hage igen när det är nyputsat eller vänta några dagar/veckor?

Väntar på att grannen ska komma och putsa åkern vid vägen, nya vallen (som mest blivit en ogräsodling) och hagen. Min rundslinga och sista gärdet hemmavid är nog för blöta tyvärr. Nödlösningen där är att köra själv med trädgårdstraktorn.
"jag kan komma imorgon förmiddag" och nu är klockan 12.35 så antar att han äter lunch sent.. :cool:

Hästarna står inne för alla grindar är öppna.

Brukar ni släppa ut i hage igen när det är nyputsat eller vänta några dagar/veckor?

Brukar släppa ut direkt, men försöker raka ihop gräset och köra bort det innan det börjar jäsa (förutsätter såklart att det inte är jättemycket). Alternativt ser till så hästarna har fri tillgång på hö för att de inte ska äta för mycket av det klippta.

Dels KL:
Nu är min hage i princip klar för att hästarna kan komma, jag har stängslat i nästan en vecka (lördag em -> torsdag fm) och en granne (visst heter det granne på landet även när de bor 1 km bort?) har varit och skördat det mesta av gräset så det bara är "lagom" mycket kvar. :love: Så om ett par veckor flyttar vi in, jag, katterna och 3 av hästarna! 🥰

Brukar släppa ut direkt, men försöker raka ihop gräset och köra bort det innan det börjar jäsa (förutsätter såklart att det inte är jättemycket). Alternativt ser till så hästarna har fri tillgång på hö för att de inte ska äta för mycket av det klippta.

Dels KL:
Nu är min hage i princip klar för att hästarna kan komma, jag har stängslat i nästan en vecka (lördag em -> torsdag fm) och en granne (visst heter det granne på landet även när de bor 1 km bort?) har varit och skördat det mesta av gräset så det bara är "lagom" mycket kvar. :love: Så om ett par veckor flyttar vi in, jag, katterna och 3 av hästarna! 🥰
Tack!

Åh vad skönt, stängsla är ju ett himla jobb (vi ordnade fest ett år för att slippa göra allt jobb själva 😅). Och ja, jag skulle nog säga granne (men beror nog lite på hur tätt husen ligger också?).

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar