Vi med egen gård/stall

Ojdå, inte lika känsliga för el som tamgrisar m.a.o. ...
De verkar hitta svagheter i staket
Först hade jag vanligt elband i trädgården
En morgon hade de bökat upp jord över tråden som då la sig ner och vips så var det raka vägen in i trädgården
Sen har ofta järntråd betydligt bättre ledningsförmåga och töjer sig inte
Efter att jag satte upp järntråd med jordtråd och flera jordspett har de inte varit i trädgården peppar peppar ta i trä
Hörde dom i förrgår precis utanför trädgården men de höll sig där

När ni flyttade till er gård, blev ni överösta med välmenade (men störiga) tips på hur ni skulle sköta allt?

Jag får tips hela hela tiden. Framförallt av hästfolk som inte själva bor på gård. Allt från hur jag ska hålla hästarna i hagarna, hur mycket spån jag ska ha i boxarna, hur jag ska rensa ogräs i rabatterna mm.
Snälla, jag har haft egen häst sen jag var 11 år. Bott på gård och haft häst hemma som jag skött själv hela tonårsperioden. Bott i villa i stan med massa rabatter och odlingar i 13 år innan jag flyttade hit.

”Roligast” var när en släktig (som har häst) tyckte vi bodde på en guldgruva när vi har tre lediga boxar och inte alls förstod hur jag inte ville ha in inackorderingar.
Jag är trött på folk just nu, var mitt argument. Men då kunde jag ju hyra in hästar på helinackordering och sköta allt med dem.
Jo tjena, det är inte så att dagarna är fyllda med heltidsjobb, rida två egna hästar och allt vad gårdsliv innebär.

Så, nu fick jag prata av mig. :laugh:

Jag har världens snällaste svärfar som mer än gärna hänger här som en gårdsdräng och fixar. Men nu har han klippt gräset och lyckats meja ner en stolpe till paddocken, trimma av tråden till grinden till paddocken (en sånn töjbar tråd som sitter fast i handtaget) och idag trimmade han av eltråden i hagen.

-”Jag tar lite ny eltråd och gör två skarvar. ”

Jag kan inte säga något, för han hjälper till så mycket, men ibland blir jag bara lite… trött.
Eftersom jag äger en rymmare till häst och alla hagar i förra stallet var lappade med knutar hit och dit och tillslut ledde noll ström så hade det ju varit fint om det kunde funka här.

Tack, nu fick jag gnälla lite till.

Om svärfar ska fortsätta trimma runt hagarna så köp hem sådana här:
154005.webp
Funkar betydligt bättre än knutar...

När ni flyttade till er gård, blev ni överösta med välmenade (men störiga) tips på hur ni skulle sköta allt?

Jag får tips hela hela tiden. Framförallt av hästfolk som inte själva bor på gård. Allt från hur jag ska hålla hästarna i hagarna, hur mycket spån jag ska ha i boxarna, hur jag ska rensa ogräs i rabatterna mm.
Snälla, jag har haft egen häst sen jag var 11 år. Bott på gård och haft häst hemma som jag skött själv hela tonårsperioden. Bott i villa i stan med massa rabatter och odlingar i 13 år innan jag flyttade hit.

”Roligast” var när en släktig (som har häst) tyckte vi bodde på en guldgruva när vi har tre lediga boxar och inte alls förstod hur jag inte ville ha in inackorderingar.
Jag är trött på folk just nu, var mitt argument. Men då kunde jag ju hyra in hästar på helinackordering och sköta allt med dem.
Jo tjena, det är inte så att dagarna är fyllda med heltidsjobb, rida två egna hästar och allt vad gårdsliv innebär.

Så, nu fick jag prata av mig. :laugh:
Haha

Lite känner jag igen mig. Några har frågat (icke gårdsägare), om jag inte skulle ha några inackorderade och "tjäna lite grand".

Nä, jag vet att man tjänar i princip ingenting, och även om jag tjänade några hundra, så vore det inte värt det.

Men i övrigt har jag inte fått så många tips och råd. Min pappa kommer med en del vettiga förslag och han är snäll och bokar folk och bidrar ekonomiskt. Så jag har det hur bra som helst.

Men nu vet "alla" att inackorderade går bort. Kanske kan jag upplåta plats åt husbilar vintertid. Det vore mer lönsamt och ta mindre tid och få risker... :D

De är riktigt bra, tycker jag. Det verkar till och med som de sätter extra fräs på elen.

Jag har blivit duktigare på att undvika knutar och faktiskt sätta i dessa bleck och nu har jag inte de problem jag hade.
Och @marti130 ni tycker inte att de tynger ner tråden? Jag körde med sånna i början men tråden blir så tung när de där hänger. Eller får man bara acceptera det?

Måste fråga. Döda mig inte😪men hur kan man låta en 2-åring åka med i traktorn under en arbetsdag? Föraren är anställd och hade ingen barnvakt så barnet fick åka med under arbetsdagen. Jag förstår att det kan köra ihop sig men jag tycker att det inte känns ok. En farlig och bullrig miljö som inte är barnvänlig. Ja, jag är stadsbo. Min närmaste kontakt med lantbruk är som Blå Stjärna som mjölkerska så jag vet inget alls om hur lantbruk sköts.

Måste fråga. Döda mig inte😪men hur kan man låta en 2-åring åka med i traktorn under en arbetsdag? Föraren är anställd och hade ingen barnvakt så barnet fick åka med under arbetsdagen. Jag förstår att det kan köra ihop sig men jag tycker att det inte känns ok. En farlig och bullrig miljö som inte är barnvänlig. Ja, jag är stadsbo. Min närmaste kontakt med lantbruk är som Blå Stjärna som mjölkerska så jag vet inget alls om hur lantbruk sköts.
Rent krasst så är det väl något man får fråga den det gäller.

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt vanligt förekommande på landet. Våra barn har alltid hörselkåpor om de åker med i traktorn, men då har vi äldre traktorer. Vet inte hur ljudnivån är i mer moderna lantbruksmaskiner.

Känns som ganska standard bondeliv? En del barn verkar vara väldigt nöjda en lång stund när de får åka traktor.

Hörselkåpor på såklart.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ytlighet i ett förhållande.
  • Sytråden del 4
  • Linser