Vi med egen gård/stall

Ville ha ett badkar till hagen och la ut på Facebook. En av våra goa grannar skrev och idag hämtade vi upp ett badkar lagom långt bort :love:

Har funderingar nu på om jag kan lösa någon smidig slanglösning för vintern, så att vi får ut vatten (sommartid har vi slang, vintertid tar vi dunk inne från foderkammaren och bär ut vilket funkar men alltså ... allt som gör det enklare är ju bara trevligt). Funderar på en sådan där utdragbar slang som kan få förvaras i en hink inne i huset när man inte använder den.
Hur långt är det? Och hur kall vinter har du?

Runt 15m tror jag, då borde det funka både ut och in i lösdriften. Inte särskilt kall vinter rent generellt (Västra Götaland).
Då fungerar det säkert! Vi har ca 60 m, men skånes sydkust. Vi har sån frosttålig slang ute året runt, har funderat på att gräva ner men det är rätt få tillfällen det är fruset här. Har dessutom nerför så slangen töms hyfsat av sig själv

På tal om vatten, jag tror inte jag har någon vattenutkastare alls utanför huset... Gissar att jag behöver få tag på en rörmockare(?) som kan fixa en sådan (evt flera) åt mig?

Vad för typer finns det som funkar även i minusgrader? (Inte jättemånga minus, men säg att det kan bli typ -10 uppe i "fjällen" i Skåne...?)

På tal om vatten, jag tror inte jag har någon vattenutkastare alls utanför huset... Gissar att jag behöver få tag på en rörmockare(?) som kan fixa en sådan (evt flera) åt mig?

Vad för typer finns det som funkar även i minusgrader? (Inte jättemånga minus, men säg att det kan bli typ -10 uppe i "fjällen" i Skåne...?)
Det finns frostsäkra utkast/självtömmande. Jag har ett sånt till stallet. Funkar hyfsat, kan behöva tinas ibland men aldrig frusit sönder.
Hos oss har vi perioder med -20 ibland.

Vi har en frostvakt till utkastaren ute i ladan. Kopplar i den när det är risk för minusgrader. Hittills har det funkat fint men vi går ju faktiskt bara mot vår andra vinter med den installerad så andra kanske har andra åsikter :p

Rörmockaren fixade med själva vattnet, sedan hade vi en grävare som hjälpte till att gräva ner själva slangen på lämpligt djup.

Behöver du ha utkastaren utomjus eller funkar det i stallet? Vi har en precis vid dörren i stallet, el i vattenledningen fram. Är det riktigt kallt händer det att vi låter den droppa.

Behöver du ha utkastaren utomjus eller funkar det i stallet? Vi har en precis vid dörren i stallet, el i vattenledningen fram. Är det riktigt kallt händer det att vi låter den droppa.

Iom att stallet inte existerar än (ska byggas under höst/vinter) så behöver jag nog en utomhus till en början. :) Tänkte på husväggen mot hagen.

Jag har en vanlig självtömmande som sitter på husväggen, inga problem ner mot -15, jag vet inte hur kallt det behöver bli innan den inte går att använda. Min mamma i Skåne hade en under uppväxten som jag har för mig fick problem runt -10-15, men det var inte så ofta det hände där.

Oj! Jag tömde min (30 m3) för en bråkdel av det där, men då spred vi gödseln på min egen mark.

Har för övrigt hittat bra pris på gödselmask tror jag, 450:- ish med frakt :)
Jag hade inte gödselmask men väl vanlig daggmask. När det regnade kröp de upp på asfalten (oljegruset) på vägen genom gården. Så när jag gick till stallet plockade jag upp mask oich slängde på stacken. De förökade sig friskt. Var det torrsommar såg jag små maskar försöka rymma på betongmuren som ramade in gödselplattan. Då vattnade jag.

De gjorde inget jättejobb med mängden men såg till att gödseln blev bättre för odlingar och åkrar. Svart fin mylla.

Jag hade inte gödselmask men väl vanlig daggmask. När det regnade kröp de upp på asfalten (oljegruset) på vägen genom gården. Så när jag gick till stallet plockade jag upp mask oich slängde på stacken. De förökade sig friskt. Var det torrsommar såg jag små maskar försöka rymma på betongmuren som ramade in gödselplattan. Då vattnade jag.

De gjorde inget jättejobb med mängden men såg till att gödseln blev bättre för odlingar och åkrar. Svart fin mylla.
Antar att det är mask som mask men bra tips för de som har asfalt :up:
Här är det bara gräs eller grusväg och jag har aldrig sett mask på villovägar. Finare jord tackar jag inte nej till!

Klurar på om man kan använda dessa i hörnen på lösdriften som en slags haybar, tankar? T.ex. sätta ihop två stycken och regla dem i kanterna.
GetPrimaryProductImage.jpeg.webp

I anslutning till en av mina hagar finns ett fd vagnslider som jag tänkte använda som ligghall. Hur långt ut behöver jag sätta staketet som går framför? Bifogar skiss så ni fattar vad jag menar, funderar på hur långt det behöver vara rakt ut i högerkanten där jag har satt ett frågetecken.

Bifogade filer

• IMG_4783.webp
    IMG_4783.webp
    48,2 KB · Visningar: 57
I anslutning till en av mina hagar finns ett fd vagnslider som jag tänkte använda som ligghall. Hur långt ut behöver jag sätta staketet som går framför? Bifogar skiss så ni fattar vad jag menar, funderar på hur långt det behöver vara rakt ut i högerkanten där jag har satt ett frågetecken.
Hur många hästar, hur stabil flock? Hos mig är det nog ca 6 m innan staketet börjar svänga, men åt andra hållet så att säga.

Inte upplevt några problem :)
Du har ju en 'snäll' sväng så går säkert att snåla någon m till om du behöver (och det är en lugn/stabil flock).

Hur många hästar, hur stabil flock? Hos mig är det nog ca 6 m innan staketet börjar svänga, men åt andra hållet så att säga.

Inte upplevt några problem :)
Du har ju en 'snäll' sväng så går säkert att snåla någon m till om du behöver (och det är en lugn/stabil flock).

Kommer troligen vara två hästar som känner varandra väl, de är hyfsat sansade av sig.

Ja men det låter bra, får se vad jag har plats med. Men minst fem meter skulle jag tro går bra.

Vi har målat stalldörrarna invändigt, ett fint lyft :)

Utvändigt målade vi med hammarlack, invändigt har vi målat med en metallgrundfärg nu. Tror ni man behöver måla ett lager till/måla med 'riktig' färg? Insidan är ju inte alls lika utsatt som utsidan på en dörr..

Jag skulle gissa jag har typ 10 meter ut men då 90 graders hörn. Kan försöka komma ihåg att mäta! Det hade kunnat vara lite tajtare men denna ytan (en del är ett tak ut från ligghallen också) har varit tillräckligt rymlig för att ingen ska känna sig trängd när det kommit nya hästar.

Vi har målat stalldörrarna invändigt, ett fint lyft :)

Utvändigt målade vi med hammarlack, invändigt har vi målat med en metallgrundfärg nu. Tror ni man behöver måla ett lager till/måla med 'riktig' färg? Insidan är ju inte alls lika utsatt som utsidan på en dörr..
Har ni inte dörrarna uppställda? Insidan kan ju utsättas för regn osv på det sättet.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 344
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar