Någon här som har en stubbfräs? Funderar på att skaffa en sådan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har! Mycket effektivt sätt att få bort stubbarNågon här som har en stubbfräs? Funderar på att skaffa en sådan
Funderat över och jämfört. Blir nog till att hyra en sån då de är så dyra. Vad heter den ni har?Vi har! Mycket effektivt sätt att få bort stubbar
Ska kolla med sambon när han kommer hem. Ja de är rätt dyra, sambon har ett företag där han hyr ut sin.Funderat över och jämfört. Blir nog till att hyra en sån då de är så dyra. Vad heter den ni har?
Idag har jag köpt stalosan f, det ska ju grundas ny bädd imorgon är tänkt. Halmbädd i tjejernas ligghall/vindskydd ska numera bli torv i botten med linströ ovanpå, ska bli väldigt intressant att se hur blir. Förhoppningsvis mindre höjd efterhand och renare då hästarna är lite dåliga på att förstå vilket som är äthalm vs ströhalm
Jag tror det är lite vilket som vad jag kan läsa mig till, jag sanerade med lite virkon på väggar i samma veva och tänker att ett lager stalosan f inte är så dumt i samma veva. Tog inga megamängder utan främst där jag vet dem sölar ner och det lätt blir fuktigt.Brukar man ha stalosan när man har torv i botten? Var tusen år sedan jag började med torv men tyckte jag läste mig till att det inte behövdes då och kände heller aldrig behov av det.
Inser jag kanske borde testa nu när jag bytt bort torven!
Vi har torvbotten med linströ på toppen. När vi gör ny botten (inte varje år, det går utmärkt att högtryckstvätta med bädden kvar om man inte riktar munstycket ner i bådden ) låter vi hästarna stå på bara torvbädd några veckor innan vi toppar. Då blir botten mer stabil och det blir mindre blandning. (viss blandning blir det ju ändå, men bättre tycker jag)Jag tror det är lite vilket som vad jag kan läsa mig till, jag sanerade med lite virkon på väggar i samma veva och tänker att ett lager stalosan f inte är så dumt i samma veva. Tog inga megamängder utan främst där jag vet dem sölar ner och det lätt blir fuktigt.
Nu ligger torven och jag tänker att hästarna får trampa ner den själv idag/natt och imorgon städar jag till och vattnar innan linströet åker på. Mina går ju bara ut på betesdelen en del av dagen så man får passa på när de inte är i närheten och stör Fick satt upp en bräda på marken vid andra ingången också så att det inte dras ut lika mycket strö, funkat bra på andra sidan och hästarna får lyfta lite mer på benen.
Låter smidigt, då kan jag nog låta hästarna gå några dagar extra på torven iallafall så den verkligen sätter sig.Vi har torvbotten med linströ på toppen. När vi gör ny botten (inte varje år, det går utmärkt att högtryckstvätta med bädden kvar om man inte riktar munstycket ner i bådden ) låter vi hästarna stå på bara torvbädd några veckor innan vi toppar. Då blir botten mer stabil och det blir mindre blandning. (viss blandning blir det ju ändå, men bättre tycker jag)
Jag är lite sugen på att fixa något liknande haybar i hörnorna, vill gärna kunna minska spillet och till vintern öka tuggtiden och tänker att man borde kunna fästa hönät inuti något liknande. Någon som har erfarenheter kring det?
Jag köpte en burk förra året och är supernöjd! Herregud vad de förökar sig och äter i stacken.Någon som har köpt gödselmask? Är ni nöjda? Hur många köpte ni?
Också funderat på det, men funkar det på "allt", alltså olika sorters strö? Vi har platta men ingen brunn till så blir ju blött när det regnar..Jag köpte en burk förra året och är supernöjd! Herregud vad de förökar sig och äter i stacken.
Vi har likadant, halm som strö och nästa år en del lin. Jag tycker de verkar trivas bra där, så fort man drar grepen lite över översta lagret så gömmer det sig en massa maskar. Tänkte lägga över några till komposten nu också när vi tömmer plattan.Också funderat på det, men funkar det på "allt", alltså olika sorters strö? Vi har platta men ingen brunn till så blir ju blött när det regnar..
Kanske ska försöka få tag på några dåVi har likadant, halm som strö och nästa år en del lin. Jag tycker de verkar trivas bra där, så fort man drar grepen lite över översta lagret så gömmer det sig en massa maskar. Tänkte lägga över några till komposten nu också när vi tömmer plattan.
Gört, det är så små pengar ändå i det stora hela. Jag tycker det är kul att se dem ha ett litet ekosystem däri, även om de inte trollar bort hela gödselstacken helt och hållet. Men när vi minskar hästantalet här och byter strö så är min förhoppning att jag ska kunna ha gödselhögen främst till egen mindre odling och minimalt med tömning.Kanske ska försöka få tag på några då