Vi med egen gård/stall

Idag har jag köpt stalosan f, det ska ju grundas ny bädd imorgon är tänkt. Halmbädd i tjejernas ligghall/vindskydd ska numera bli torv i botten med linströ ovanpå, ska bli väldigt intressant att se hur blir. Förhoppningsvis mindre höjd efterhand och renare då hästarna är lite dåliga på att förstå vilket som är äthalm vs ströhalm 😅

Idag har jag köpt stalosan f, det ska ju grundas ny bädd imorgon är tänkt. Halmbädd i tjejernas ligghall/vindskydd ska numera bli torv i botten med linströ ovanpå, ska bli väldigt intressant att se hur blir. Förhoppningsvis mindre höjd efterhand och renare då hästarna är lite dåliga på att förstå vilket som är äthalm vs ströhalm 😅

Brukar man ha stalosan när man har torv i botten? Var tusen år sedan jag började med torv men tyckte jag läste mig till att det inte behövdes då och kände heller aldrig behov av det.

Inser jag kanske borde testa nu när jag bytt bort torven!

Brukar man ha stalosan när man har torv i botten? Var tusen år sedan jag började med torv men tyckte jag läste mig till att det inte behövdes då och kände heller aldrig behov av det.

Inser jag kanske borde testa nu när jag bytt bort torven!
Jag tror det är lite vilket som vad jag kan läsa mig till, jag sanerade med lite virkon på väggar i samma veva och tänker att ett lager stalosan f inte är så dumt i samma veva. Tog inga megamängder utan främst där jag vet dem sölar ner och det lätt blir fuktigt.

Nu ligger torven och jag tänker att hästarna får trampa ner den själv idag/natt och imorgon städar jag till och vattnar innan linströet åker på. Mina går ju bara ut på betesdelen en del av dagen så man får passa på när de inte är i närheten och stör 😅 Fick satt upp en bräda på marken vid andra ingången också så att det inte dras ut lika mycket strö, funkat bra på andra sidan och hästarna får lyfta lite mer på benen.

Jag tror det är lite vilket som vad jag kan läsa mig till, jag sanerade med lite virkon på väggar i samma veva och tänker att ett lager stalosan f inte är så dumt i samma veva. Tog inga megamängder utan främst där jag vet dem sölar ner och det lätt blir fuktigt.

Nu ligger torven och jag tänker att hästarna får trampa ner den själv idag/natt och imorgon städar jag till och vattnar innan linströet åker på. Mina går ju bara ut på betesdelen en del av dagen så man får passa på när de inte är i närheten och stör 😅 Fick satt upp en bräda på marken vid andra ingången också så att det inte dras ut lika mycket strö, funkat bra på andra sidan och hästarna får lyfta lite mer på benen.
Vi har torvbotten med linströ på toppen. När vi gör ny botten (inte varje år, det går utmärkt att högtryckstvätta med bädden kvar om man inte riktar munstycket ner i bådden :D ) låter vi hästarna stå på bara torvbädd några veckor innan vi toppar. Då blir botten mer stabil och det blir mindre blandning. (viss blandning blir det ju ändå, men bättre tycker jag)

Vi har torvbotten med linströ på toppen. När vi gör ny botten (inte varje år, det går utmärkt att högtryckstvätta med bädden kvar om man inte riktar munstycket ner i bådden :D ) låter vi hästarna stå på bara torvbädd några veckor innan vi toppar. Då blir botten mer stabil och det blir mindre blandning. (viss blandning blir det ju ändå, men bättre tycker jag)
Låter smidigt, då kan jag nog låta hästarna gå några dagar extra på torven iallafall så den verkligen sätter sig.

Jag är lite sugen på att fixa något liknande haybar i hörnorna, vill gärna kunna minska spillet och till vintern öka tuggtiden och tänker att man borde kunna fästa hönät inuti något liknande. Någon som har erfarenheter kring det?

Jag är lite sugen på att fixa något liknande haybar i hörnorna, vill gärna kunna minska spillet och till vintern öka tuggtiden och tänker att man borde kunna fästa hönät inuti något liknande. Någon som har erfarenheter kring det?

Jag älskar mina haybars! På förra stallet hade några hästar hemmasnickrade som bara var typ en plyfaskiva i ett hörn. Men jag har även gjort en billigvariant själv med bagagerumsmatta från Biltema som jag format som en haybar.

Det enda problemet är att vissa hästar drar höet ut på golvet oavsett 🙄😅 Men det går ju att lösa med hönät som du föreslår.

Den här våren och sommaren har varit slitig på gården. Alltid tusen saker som måste göras, och mycket riktigt tungt slitgöra. Imorgon ska vi (äntligen!) iväg på några dagars semester från gården... gissar att jag kommer längta hem typ dag tre :p

Också funderat på det, men funkar det på "allt", alltså olika sorters strö? Vi har platta men ingen brunn till så blir ju blött när det regnar..
Vi har likadant, halm som strö och nästa år en del lin. Jag tycker de verkar trivas bra där, så fort man drar grepen lite över översta lagret så gömmer det sig en massa maskar. Tänkte lägga över några till komposten nu också när vi tömmer plattan.

Vi har likadant, halm som strö och nästa år en del lin. Jag tycker de verkar trivas bra där, så fort man drar grepen lite över översta lagret så gömmer det sig en massa maskar. Tänkte lägga över några till komposten nu också när vi tömmer plattan.
Kanske ska försöka få tag på några då :)

Kanske ska försöka få tag på några då :)
Gört, det är så små pengar ändå i det stora hela. Jag tycker det är kul att se dem ha ett litet ekosystem däri, även om de inte trollar bort hela gödselstacken helt och hållet. Men när vi minskar hästantalet här och byter strö så är min förhoppning att jag ska kunna ha gödselhögen främst till egen mindre odling och minimalt med tömning.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 341
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare