Vi med egen gård/stall

Vis av egen erfarenhet - det är för lite :rofl:
Har visserligen 1,5 ridhästar men bara tre totalt jag med :o

Sssh.... Jag försöker låtsas att det kommer räcka med en sadelkammare på 12,5 kvm till mina (f.n.) 5 hästar... Visserligen mest avelsston och unghästar, men jag vet ju (egentligen) hur det brukar bli med sadlar och annan utrustning... :angel:

Höstens STORA projekt för mig blir alltså stallbygge. 💪

Och det är SÅ mycket att ta reda på, och ta beslut om... Allra helst skulle jag vilja ha ett murad stall, men misstänker att det blir betydligt dyrare än att bygga i trä. Och priset får gärna stanna så lågt som möjligt.... Någon som har erfarenhet med såna här prefabrikerade "byggsätt" som man bara sätter ihop själv? Det känns ju otroligt smidigt och enkelt, men frågan är om det ändå vore billigare att bygga från scratch?

Sssh.... Jag försöker låtsas att det kommer räcka med en sadelkammare på 12,5 kvm till mina (f.n.) 5 hästar... Visserligen mest avelsston och unghästar, men jag vet ju (egentligen) hur det brukar bli med sadlar och annan utrustning... :angel:

Höstens STORA projekt för mig blir alltså stallbygge. 💪

Och det är SÅ mycket att ta reda på, och ta beslut om... Allra helst skulle jag vilja ha ett murad stall, men misstänker att det blir betydligt dyrare än att bygga i trä. Och priset får gärna stanna så lågt som möjligt.... Någon som har erfarenhet med såna här prefabrikerade "byggsätt" som man bara sätter ihop själv? Det känns ju otroligt smidigt och enkelt, men frågan är om det ändå vore billigare att bygga från scratch?
Boken "Att bygga häststall" hade en genomgång av boxmaterial och priser (även om boken har några år på nacken) :)
Vi byggde i plywood. Enkelt och definitivt billigast med hästlängder.

Boken "Att bygga häststall" hade en genomgång av boxmaterial och priser (även om boken har några år på nacken) :)
Vi byggde i plywood. Enkelt och definitivt billigast med hästlängder.

Hur tjock plywood använde ni då? Hade det i mitt gamla stall på gården jag och exmaken hyrde, men när jag köpte en ny häst som hade för ovana att sparka i boxen så blev det stora hål i väggarna.... 🙈

Hur tjock plywood använde ni då? Hade det i mitt gamla stall på gården jag och exmaken hyrde, men när jag köpte en ny häst som hade för ovana att sparka i boxen så blev det stora hål i väggarna.... 🙈
21 eller 24 mm, minns inte rakt av - tillräckligt tjock för att vara mer hållfast än traditionellt granplank som boxfyllnad enligt den forskning som gjorts.
Alltså inte OSB utan plywood.

20230711_171834.webp

Stockrosorna har vuxit som ogräs, tur man ändå rensade bort en del och band ihop dem tidigare, annars hade man inte hittat stallet 😅

Här har vi byggt ut shettisens hage. Riktigt slitgöra med tanke på hur mycket bös som gömmer sig i marken och behöver tas bort, men jag glädjer mig åt att shettisen får dubbelt så stor yta och att det bara är bra i förlängningen att ha en gräsfri hage också :D

Vet någon om man måste ha gjutet golv i sitt vindskydd (lösdrift) även om det mockas varje dag? Eller räcker det med grus? Förstår att det måste vara hårdgjord om man ska anlägga permanentbädd enl. regler om förvaring av gödsel. Inget särskilt naturskyddsområde eller så med striktare regler.

Vet någon om man måste ha gjutet golv i sitt vindskydd (lösdrift) även om det mockas varje dag? Eller räcker det med grus? Förstår att det måste vara hårdgjord om man ska anlägga permanentbädd enl. regler om förvaring av gödsel. Inget särskilt naturskyddsområde eller så med striktare regler.
Nej inget allmänt krav men bäst att läsa på/höra med kommunen, det går under miljöskyddet :)
Vi har det inte, men står nog på önskelistan någon gång i framtiden..

När jag hade tillsyn av kommunen för några månader sen så pratade vi om mitt planerade vindskyddsbygge och då så de att de idag inte har några krav på tex gjuten platta, men att det kan komma i framtiden och att de rekommenderar det, eller att man med nedgrävd duk eller annat ser till att det blir tätt.

Vi har städat stallet idag. En hel dag med högtrycken eller rotborsten i handen. När väggarna torkar så ser man… smuts.
Verkar snudd på omöjligt att få det helt rent. Antar att högtrycken vispar runt lite. Sen kör man golvet och då stänker det upp på väggarna.
Aja, det är iaf renare. Har köpt vit färg, men högst oklart om orken finns för att måla det i år.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 341
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17