Vi med egen gård/stall

Jag har också funderat på dessa maskar. Vi fick med en gigantisk gödselstack i gårdsköpet :grin:
Vår höbonde kan nog ta den, men var väl inte jättepepp. Mestadels halm i den. Men jag har spån i boxarna och halm i lösdriften nu, så framöver lär den väl bestå av spån och halm 50/50. En gödselstack bestående av hästbajs och spån lär väl bli ännu mindre attraktiv än den redan är.

Är inne på att lägga ett ordentligt lager på mina land i höst. De behöver jordförbättras.

Pratade med min höbonde om gödselstacken idag igen. Det kommer kosta i runda släng 10.000kr att få bort den.
Ingen summa tagen ur luften utan han specade vad lastare och spridare kostar per timme. Vilken bajsmacka.

Oj! Jag tömde min (30 m3) för en bråkdel av det där, men då spred vi gödseln på min egen mark.

Har för övrigt hittat bra pris på gödselmask tror jag, 450:- ish med frakt :)

Lutar åt att kolla med grannen om han kan köra bort den till en hög utanför betet. Där har tidigare ägaren dumpat gödselstacken. Inte så kul att se den högen växa, men lägga 10.000 på att få bort den känns för mycket.
Får köpa dessa masksr till både den högen och sen blivande nya gödselstacken.

Vi måste köpa nån form av lastare känner jag för att vara oberoende.

Sambon letar traktor/lastare nu. Men vi kan inget om traktorer. Vad måste man ha vs se upp med?
Det är alltså nått äldre härke som är aktuellt. Ska funka att (no shit…) köra bort gödselstack, ploga snö på gården, slå ner stolp med, köra lite grus osv.

@Ajda för oss utan fordonsintresse och bra förvaring är det lättare och billigare att hyra in grannen (även om man såklart blir lite begränsad med när saker blir gjorda). Är hittills väldigt nöjd med vår trädgårdstraktor, den fixar att klippa/putsa vid behov. Finns liten kärra och plogblad till om man önskar det.

Sambon letar traktor/lastare nu. Men vi kan inget om traktorer. Vad måste man ha vs se upp med?
Det är alltså nått äldre härke som är aktuellt. Ska funka att (no shit…) köra bort gödselstack, ploga snö på gården, slå ner stolp med, köra lite grus osv.
äldre traktorer med lastare är ofta utslitna i kopplingen, kan vara bra att ha i bakhuvudet. Priset är också förvånansvärt högt med tanke på ålder på traktorerna...

Vi har bott på vår gård sedan 1999 och insåg snabbt att det är MYCKET billigare att hyra in en granne med traktor när man behöver ha något gjort, än att köpa en egen traktor.

äldre traktorer med lastare är ofta utslitna i kopplingen, kan vara bra att ha i bakhuvudet. Priset är också förvånansvärt högt med tanke på ålder på traktorerna...

Vi har bott på vår gård sedan 1999 och insåg snabbt att det är MYCKET billigare att hyra in en granne med traktor när man behöver ha något gjort, än att köpa en egen traktor.

Ja det är sant, men sambon har stort behov av att klara sig själv och vi båda hatar att prata med folk och be om tjänster.
Har hört från flera oberoende att våra grannar ska vara speciella. Inget vi märkt, mer än att vi är lite likadana. Dvs vi håller oss på vår kant. Hälsar artigt, men inget behov av löst prat. Mycket skönt, men det gör ju också att vi inte känner dem. Känns sådär att gå och be om tjänster då.

Med andra ord, vi vill gärna ha en liten traktor. Inget märkvärdigt, inget fancy. Ett ök, som funkar.

Ja det är sant, men sambon har stort behov av att klara sig själv och vi båda hatar att prata med folk och be om tjänster.
Har hört från flera oberoende att våra grannar ska vara speciella. Inget vi märkt, mer än att vi är lite likadana. Dvs vi håller oss på vår kant. Hälsar artigt, men inget behov av löst prat. Mycket skönt, men det gör ju också att vi inte känner dem. Känns sådär att gå och be om tjänster då.

Med andra ord, vi vill gärna ha en liten traktor. Inget märkvärdigt, inget fancy. Ett ök, som funkar.
vi har grannar av alla varianter, som dessutom är mer eller mindre infödda i byn, så vi är lite utbölingar trots över 20 år i byn. Men vi försöker ha så bra kontakt vi kan med dem just för att kunna be dem om hjälp vid behov, det kan vara allt från snöskottning och svår trädfällning till "har ni tre ägg vi kan låna?" för att slippa köra en mil till stan när man vill baka något eller att köra ut akut med nån maskin med lyftaggregat för att dra loss en ponny som fastnat i gyttjan (den tog sig dock loss själv, men grannen var på väg ut till maskinen då...).
Jag förstår känslan av att vilja klara sig själv men på landet är det också bra att kunna hjälpas åt. Så ställ frågan vid något tillfälle: "är det okej om vi ber er om hjälp någon gång när det behövs?" och lägg till att ni givetvis betalar för tjänsterna.

vi har grannar av alla varianter, som dessutom är mer eller mindre infödda i byn, så vi är lite utbölingar trots över 20 år i byn. Men vi försöker ha så bra kontakt vi kan med dem just för att kunna be dem om hjälp vid behov, det kan vara allt från snöskottning och svår trädfällning till "har ni tre ägg vi kan låna?" för att slippa köra en mil till stan när man vill baka något eller att köra ut akut med nån maskin med lyftaggregat för att dra loss en ponny som fastnat i gyttjan (den tog sig dock loss själv, men grannen var på väg ut till maskinen då...).
Jag förstår känslan av att vilja klara sig själv men på landet är det också bra att kunna hjälpas åt. Så ställ frågan vid något tillfälle: "är det okej om vi ber er om hjälp någon gång när det behövs?" och lägg till att ni givetvis betalar för tjänsterna.

Absolut är vi villiga att betala för ev tjänster. Jag förstår vad du menar. Vi måste bara börja prata med dem lite.

Vi köpte en John Deere trädgårdstraktor. Funkar till det vi behöver men kan inte plöja eller göra alltför tunga grejer.
Nybörjarvänlig traktor med en pedal för framåt och en för bakåt.

Lutar åt att kolla med grannen om han kan köra bort den till en hög utanför betet. Där har tidigare ägaren dumpat gödselstacken. Inte så kul att se den högen växa, men lägga 10.000 på att få bort den känns för mycket.
Får köpa dessa masksr till både den högen och sen blivande nya gödselstacken.

Vi måste köpa nån form av lastare känner jag för att vara oberoende.

Får man göra så? Jag trodde det fanns väldigt strikta regler på hur och vart man fick lägga/sprida gödseln?

Mvh totalt nybörjare på detta...

Får man göra så? Jag trodde det fanns väldigt strikta regler på hur och vart man fick lägga/sprida gödseln?

Mvh totalt nybörjare på detta...
Det gör det.
Du får lägga på stuka (förvaring i hög på en åker) om man inte är nära vatten typ, och gödseln sedan ska plöjas på den platsen (om jag minns rätt). Det är regler för när man får sprida i växande gröda och när det ska plöjas inom 24 h.

Det gör det.
Du får lägga på stuka (förvaring i hög på en åker) om man inte är nära vatten typ, och gödseln sedan ska plöjas på den platsen (om jag minns rätt). Det är regler för när man får sprida i växande gröda och när det ska plöjas inom 24 h.

Okej! Bra info! Då måste jag försöka övertala grannen att ta det till sina gärden.

Men om jag skulle köpa komposteringsmaskar och låta gödselstacken ligga kvar och den till största delen blir jord, får jag lägga den där då?

Tänker om man ska skuffa stacken till ena delen av plattan (plattan är stor) och låta maskarna jobba där. Sen har man en ”nyare” del gödsel i andra ändan.

Okej! Bra info! Då måste jag försöka övertala grannen att ta det till sina gärden.

Men om jag skulle köpa komposteringsmaskar och låta gödselstacken ligga kvar och den till största delen blir jord, får jag lägga den där då?

Tänker om man ska skuffa stacken till ena delen av plattan (plattan är stor) och låta maskarna jobba där. Sen har man en ”nyare” del gödsel i andra ändan.
Jag är ingen gödsel-expert så lite osäker på var gränserna går, huvudpoängen är väl att minska näringsläckage och att den näring som finns i gödseln ska komma till nytta. Så färdig jord borde vara ok?

Vet att folk jag känner bara lägger vanlig gödsel på hög någonstans "så blir det jord" men helt korrekt är det ju inte.. de saknar alltså platta eller annan lagring helt, lägger i en traktorskopa och kör bort.

Gällande kompostmaskarna ska man väl helst göra som du beskriver, ha två gödselstackar att växla mellan. Iaf det jag har läst mig till hittills :)

20230801_142751.webp

Idag fick bli dagen då linströet fick läggas på i ena lösdriften, tyckte den lilla torv jag har i botten ändå var rimligt fast efter några dagars häst och vattnande. Tänkte jag skulle få vara ifred då tjejerna stod ute på betesdelen men detta var visst mer intressant än gräset, Elsa ville gärna hjälpa till att krafsa ut innehållet 😅 Lade ut sju balar, så får jag utvärdera ifall det behövs fler imorgon efter lite användning.

Det finns en plan nu med gödselstacken tillsammans med grannen. Känns skönt.

Lösdriften vi byggde i början av sommaren måste jag bara berätta att jag blev så nöjd med. Hästarna älskar den. Okej det är deras bästa toalett och de vräker i sig halmen. Så det går åt mängder med strö.

Jag har köpt mask och lagt på gödselstan, och än så länge har jag inte sett en jättestor förändring. Men jag ger inte upp.

Högen i skogen, intill ett gärde, har sjunkit enormt, och där fanns redan mask, upptäckte jag.

EFTER det att jag importerat mask från Holland två gånger i vinter/vår.

:meh:

Ville ha ett badkar till hagen och la ut på Facebook. En av våra goa grannar skrev och idag hämtade vi upp ett badkar lagom långt bort :love:

Har funderingar nu på om jag kan lösa någon smidig slanglösning för vintern, så att vi får ut vatten (sommartid har vi slang, vintertid tar vi dunk inne från foderkammaren och bär ut vilket funkar men alltså ... allt som gör det enklare är ju bara trevligt). Funderar på en sådan där utdragbar slang som kan få förvaras i en hink inne i huset när man inte använder den.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 341
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Galoppera