Vi med egen gård/stall

Tog tag i att beställa klimattor också. De var slut när jag skulle beställa i somras och sedan de kom in i lager hamnade de på en flik som kommit längre och längre bak i webbläsaren. Men vore skönt att kunna sätta upp till fällningen som redan börjat :)

Jag vill testa 0-14 eller 0-16 (beroende på vad som finns) direkt på marken ute i hagarna! Flest har tipsat om den dimensionen om man inte lägger bärlager under och vill kunna mocka utan att få med allt för mycket större sten. Det jag fick nu ska vara typ den dimensionen (en hög som låg på gården och har heller inte tillgång till någon typ av padda).

Visa bifogad fil 163212

För enkelhetens skull har jag önskat den dimensionen runt stallet också där stallägaren ska utöka dräneringen lite och kanske fixa mer/nytt bärlager under (största delen är bärlagret bra men snart bara det kvar efter minst 12 år av inget nytt pålagt). Då kan jag ju bara beställa någon lastbil till av samma liksom. Men vi får se vad det faktiskt blir 😅 Jag är glad bara något blir fixat i nuläget efter förra årets fruktansvärda vinter där grannbondens dränering pajade och min häst hade en energisk kompis vars matte var för sjuk för att hjälpa till att mocka. Min kropp är paj sedan dess så glad denna vinter var ovanligt torr här, dräneringen igång och att min häst nu visserligen har en kompis jag har fullt ansvar över men hon är storlek B-ponny. Otroligt mycket mer lättskött!
Okej! Ser ut att funka bra ju!
Du har förmodligen bättre jord än mig. 16 skulle säga slurp hos mig. (Lerjord nära våtmark)
I sommar måste jag göra ett krafttag för den här vintern bjöd bara på regn.. mycket blev upptrampat.

Okej! Ser ut att funka bra ju!
Du har förmodligen bättre jord än mig. 16 skulle säga slurp hos mig. (Lerjord nära våtmark)
I sommar måste jag göra ett krafttag för den här vintern bjöd bara på regn.. mycket blev upptrampat.

Här är skånsk finfin lera 😁 Stallet ligger dock mittemellan ett gäng vindkraftpark så det torkar ju också snabbt upp när det bara inte är för mycket nederbörd hela tiden. Har 1 ha till 1.5 hästar som inte härjar allt för mycket så större delen blir aldrig söndertrampad. Jag har dock några hängande nät jag velat använda större del av vintern än jag kan nu så där planerar jag att grusa när grus ändå ska hem till stallet. Blir det alldeles för kasst (får ju lägga några dm uppepå) även om jag fyller på vid behov så planerar jag att lägga matta överst där det passar (främst detta stället). Ett av ställena räknar jag inte med att kunna använda hela vintern för där står vatten vissa dagar.

Nu är det vår! Igår ägnade vi några timmar åt att fixa stolpar som blivit svajiga under vintern. Idag ska jag försöka fixa tråden och några grindar.

Skulle vilja gödsla hagarna mer och funderar på att köpa en spridarvagn till trädgårdstraktorn och göra det själv bara.

Annars är det mest målning som står på schemat i vår, både gaveln på stallet och rundcorallen behöver målas.

Här också 😍 Dåligt planerat av mig att vara det mest uppbokade typ sedan min egna flytt i augusti med strålande sol och massa värme men men, fick iaf hästkompissällskap igår 🥰 Premiär för linne och halvlånga byxor och jag vill inte göra något annat än att äntligen mocka hagar 🤣 Så himla skönt att ha helt fast mark, inte så mycket lera här men ändå tusen gånger skillnad i att knata ut med hösilaget längst ut i hagarna i vinterstövlar på mjuk mark vs nu. Blommar redan blå scilla i hagen och jag blev iaf väldigt nöjd med grustestet hittills! Har dock inte regnat alls så såklart svårt att veta men det blev en fast hög omedelbart (bara lite hjälpligt tilltryckt av skopa plus lite random överkörd av lastaren).

Jag jobbade hela helgen, men hann njuta av vädret under ett par ridturer.
Leran är försvunnen äntligen!

Måla ladugårdsvägg står på agendan i vår (eller i år snarare), paddocken behöver vi göra något med. Markduken tittar fram och vi har dragit upp den desto mer när vi harvar. Borde skala av allt grus, jämna ytan, lägga ny markduk och på med grus. Får se vad vi gör i år…
Annars ska jag försöka att inte ha en för lång to-do-list. Man måste njuta och återhämta sig också mellan varven.
Allt funkar egentligen helt okej nu.

I höstas skaffade jag en liten eldriven grensåg, den ser ut som en liten motorsåg, med ett svärd på dryga decimetern. Jag har även ett teleskopskaft till den, så jag kan använda den antingen i handen eller högt upp. Jag har inte testat skaftet än, men handhållen är den i alla fall helt suverän! Vi har staket i en skogsdunge där det snabbt växer upp sly. Det är oändligt mycket enklare att hålla efter med den här än med japansåg + grensax! I och med att det är så lätt så tar jag dessutom lite mer, lite längre ifrån, så det växer inte på lika mycket. Jag har även sågat upp en hel del grövre grenar till ved med den, upp till 7-8 cm är inga problem, skulle tro att den tar 10 cm i diameter också om det kniper. I morse körde jag dessutom fyrhjulingen till verkstad - den har stått hela vintern... Men nu blir det ordning på den, och det är dags att harva, gödsla och kalka hagarna. Just nu har vi fyra hästar fördelade i tre vinterhagar, en rätt stor och två mindre. Planen är att släppa ihop den nya hästen med den som går ensam om knappt två veckor, det ska bli skönt för dem alla att ha sällskap. Sen kommer de i alla fall i början av sommaren få gå två och två i sommarhagarna. Vi får se om vi väljer att släppa ihop alla fyra senare. Alla är valacker, men två har varit skadade och har därför inte fått gå med de mer livliga, yngre hästarna.

I höstas skaffade jag en liten eldriven grensåg, den ser ut som en liten motorsåg, med ett svärd på dryga decimetern. Jag har även ett teleskopskaft till den, så jag kan använda den antingen i handen eller högt upp. Jag har inte testat skaftet än, men handhållen är den i alla fall helt suverän!
Åh! En sådan måste jag ha! Vilket märke och modell har du?

Någon som har tips på vart man kan köpa NPK? Granngården känner jag till. Kan inte hantera 750 kg säckarna så måste vara mindre..

Vi har köpt på hornbach i veckan. De prismatchar och ger ytterligare 10 % på det. Sjukilossäckar. Men kanske krävs det att de andra ställena ligger i närheten? Tror kilopriset blev under 18kr kilot.

Vi har haft jobbdag på gården hela dagen :)
Jag har fyllt klart ett stort traktordäck som hästarna ska kunna gå upp på sen, pappa har fixat odlingsbäddar i växthuset och mamma har rensat en rabatt.
Min man satte sista slanorna på staketet till ridbanan.

Annars är nog årets mål att måla färdigt i alla fall gaveln på stallet, och bättringsmåla några stallfönster.

Inne verkar det bli köksbyte (till ett begagnat kök).

Idag blev hagmockningen efter vintern klar och innertaket till hagsystemet börjar komma upp 🥳 Alltid lika skönt! Har också fått ha laddare och ett batteri i stallet till trimmern så nu kan jag hålla efter rator mer frekvent. Båda hästarna har också gått ner i vikt (som planerat) även om den lilla såklart hade behövt gå ner mycket mer. Tror inte många hösilagebalar till behöver öppnas faktiskt utan jag borde nog åka o köpa några HorseHage för snart är det nog enbart gräs som gäller. Nu är det vår 😁

Jag är lycklig!

I nästa vecka sätts taket fast på lösdriften som ligger i direkt anslutning till stallet.

Nu kommer hästarna kunna vara ute när som helst under året när det är torrt och trevligt och tas in på box när de behöver torka upp i hovar osv.

Jag har alltid önskat mig en smidig lösning, och detta blir enkelt. Vi har en dörr till stallet i lösdriften och det blir enkelt att se till att det finns vatten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 726
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 863
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 543
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 812
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka