Vi med egen gård/stall

Jag vill testa 0-14 eller 0-16 (beroende på vad som finns) direkt på marken ute i hagarna! Flest har tipsat om den dimensionen om man inte lägger bärlager under och vill kunna mocka utan att få med allt för mycket större sten. Det jag fick nu ska vara typ den dimensionen (en hög som låg på gården och har heller inte tillgång till någon typ av padda).

Visa bifogad fil 163212

För enkelhetens skull har jag önskat den dimensionen runt stallet också där stallägaren ska utöka dräneringen lite och kanske fixa mer/nytt bärlager under (största delen är bärlagret bra men snart bara det kvar efter minst 12 år av inget nytt pålagt). Då kan jag ju bara beställa någon lastbil till av samma liksom. Men vi får se vad det faktiskt blir 😅 Jag är glad bara något blir fixat i nuläget efter förra årets fruktansvärda vinter där grannbondens dränering pajade och min häst hade en energisk kompis vars matte var för sjuk för att hjälpa till att mocka. Min kropp är paj sedan dess så glad denna vinter var ovanligt torr här, dräneringen igång och att min häst nu visserligen har en kompis jag har fullt ansvar över men hon är storlek B-ponny. Otroligt mycket mer lättskött!
Okej! Ser ut att funka bra ju!
Du har förmodligen bättre jord än mig. 16 skulle säga slurp hos mig. (Lerjord nära våtmark)
I sommar måste jag göra ett krafttag för den här vintern bjöd bara på regn.. mycket blev upptrampat.

Okej! Ser ut att funka bra ju!
Du har förmodligen bättre jord än mig. 16 skulle säga slurp hos mig. (Lerjord nära våtmark)
I sommar måste jag göra ett krafttag för den här vintern bjöd bara på regn.. mycket blev upptrampat.

Här är skånsk finfin lera 😁 Stallet ligger dock mittemellan ett gäng vindkraftpark så det torkar ju också snabbt upp när det bara inte är för mycket nederbörd hela tiden. Har 1 ha till 1.5 hästar som inte härjar allt för mycket så större delen blir aldrig söndertrampad. Jag har dock några hängande nät jag velat använda större del av vintern än jag kan nu så där planerar jag att grusa när grus ändå ska hem till stallet. Blir det alldeles för kasst (får ju lägga några dm uppepå) även om jag fyller på vid behov så planerar jag att lägga matta överst där det passar (främst detta stället). Ett av ställena räknar jag inte med att kunna använda hela vintern för där står vatten vissa dagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 637
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 626
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 488
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 496
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31