Den har jag också. Funkar fint och håller braVisa bifogad fil 160900
Den här från Waterboys! Brukar säljas på mässor t ex, men går att beställa också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den har jag också. Funkar fint och håller braVisa bifogad fil 160900
Den här från Waterboys! Brukar säljas på mässor t ex, men går att beställa också.
Fast ”alla” bygger ju foderbord nu. Tycker jag har sett folk är ledsna för att de bilat bort bra foderbord och gäller även automatiska gödselsystem som byggs nuförtiden. Lägg bräder på utgödslingen och en lucka och en motor som drar bort gödslet.Visa bifogad fil 159807
Såhär ser det ut nu.
Stör egentligen ingenting då stallet är stort och vi bara har tre hästar. Men hade ändå varit trevligt att få bort det.
Fast ”alla” bygger ju foderbord nu. Tycker jag har sett folk är ledsna för att de bilat bort bra foderbord och gäller även automatiska gödselsystem som byggs nuförtiden. Lägg bräder på utgödslingen och en lucka och en motor som drar bort gödslet.
Det finns en utgödslingsränna. Jag ser den på bilden. Bygg läkt över den och en utforslingsmotor. Kolla de nyaste anläggningarna som byggs så har de foderbord och utfgödslingsränna i boxar.Det finns ingen utgödsling
Ja en ränna finns. Men att gå ut med skottkärrorna ser jag inte som jobbigt. Lägger hellre pengarna på lite nya plank i stallet och träd till hagarna.Det finns en utgödslingsränna. Jag ser den på bilden. Bygg läkt över den och en utforslingsmotor. Kolla de nyaste anläggningarna som byggs så har de foderbord och utfgödslingsränna i boxar.
Spännande! Jag vill också förbättra mina betesmöjligheter. Jag har en sommarhage som till hälften bara består av ogräs och har tänkt se om jag kan så om den mot slutet av sommaren. Det känns dock lite som att jag varken riktigt har rätt kunskap eller redskap men tänkte köra på ändåJag har nog bestämt mig för att toppdressa en hage och en vall i år. Planen är sen att stängsla vallen till nästa år. Jag tycker det är så stor skillnad på hästarna när de kan beta eller inte, så vill satsa mer på bete året om
Just nu har jag tre hagar som ligger i anslutning till ligghallen, två stora och en mindre samt en (två) jag lånar av en granne.
Tak på stolpar utan väggar ger rätt dåligt skydd, det ger kanske inte ens skugga när solen står lite lägre. Inte värt investeringen tycker jag.Vi har en vall som vi nu bygger sommarhagar på. Ena hagen kommer ha delar i skugga framåt eftermiddag, men vi har för avsikt att bygga någon form av tak/enklare vindskydd i alla hagar för att hästarna ska få möjlighet till skydd från solen (det är öppet, så de flesta insekter blåser redan bort).
Hur hade ni byggt? Enklare vindskydd med tre väggar? Bara ett tak på stolpar? Det ska helst vara utformat på så sätt att ingen häst kan bli "instängd". Lämplig storlek för max 4 stora hästar eller 5 ponnys (alltså runt 30 kvm).
Ska helst vara så "enkelt/prisvärt" som möjligt. Vi har byggt en rejäl ligghall tidigare, men så avancerad byggnation vill vi inte göra nu. Dessa hagar används enbart sommartid (max maj-september) så vi tänkte inte hårdgöra marken, däremot kan det blåsa mycket så vi kommer gjuta plintar för stolparna och inte nöja oss med jordankare.
Blir helt klart bygge av enklare vindskydd med tre väggar och tak. Bra att bolla tankar med andraTak på stolpar utan väggar ger rätt dåligt skydd, det ger kanske inte ens skugga när solen står lite lägre. Inte värt investeringen tycker jag.
Tre väggar och tak, ger dessutom fördelen att hästar inte måste stå "inne" i skyddet, utan de kan stå "utanför" (längs väggarna) om det skulle passa bättre avseende sådant vindriktining eller var solen står.
Absolut. Hade gärna köpt ett gäng rundbågehallar men utifrån de jag tittat på skulle det bli mycket billigare att bygga något eget. Den ligghall vi byggt tidigare på 5x10 meter med 3,5 meter i takhöjd kostade mindre att bygga inkl. dränering, grus och betong än de rundbågehallar jag hittat på marknaden. Sen att den egna arbetsinsatsen är mycket större är en annan sakHar du funderat över en rundbågehall? Smidigt att kunna flytta runt så det inte blir för nedtrampat om du inte ska hårdgöra marken.