Vi med egen gård/stall

Visa bifogad fil 159807

Såhär ser det ut nu.
Stör egentligen ingenting då stallet är stort och vi bara har tre hästar. Men hade ändå varit trevligt att få bort det.
Fast ”alla” bygger ju foderbord nu. Tycker jag har sett folk är ledsna för att de bilat bort bra foderbord och gäller även automatiska gödselsystem som byggs nuförtiden. Lägg bräder på utgödslingen och en lucka och en motor som drar bort gödslet.

Fast ”alla” bygger ju foderbord nu. Tycker jag har sett folk är ledsna för att de bilat bort bra foderbord och gäller även automatiska gödselsystem som byggs nuförtiden. Lägg bräder på utgödslingen och en lucka och en motor som drar bort gödslet.

Det finns ingen utgödsling

Det finns en utgödslingsränna. Jag ser den på bilden. Bygg läkt över den och en utforslingsmotor. Kolla de nyaste anläggningarna som byggs så har de foderbord och utfgödslingsränna i boxar.
Ja en ränna finns. Men att gå ut med skottkärrorna ser jag inte som jobbigt. Lägger hellre pengarna på lite nya plank i stallet och träd till hagarna.

Jag har nog bestämt mig för att toppdressa en hage och en vall i år. Planen är sen att stängsla vallen till nästa år. Jag tycker det är så stor skillnad på hästarna när de kan beta eller inte, så vill satsa mer på bete året om :)

Just nu har jag tre hagar som ligger i anslutning till ligghallen, två stora och en mindre samt en (två) jag lånar av en granne.

Jag har nog bestämt mig för att toppdressa en hage och en vall i år. Planen är sen att stängsla vallen till nästa år. Jag tycker det är så stor skillnad på hästarna när de kan beta eller inte, så vill satsa mer på bete året om :)

Just nu har jag tre hagar som ligger i anslutning till ligghallen, två stora och en mindre samt en (två) jag lånar av en granne.
Spännande! Jag vill också förbättra mina betesmöjligheter. Jag har en sommarhage som till hälften bara består av ogräs och har tänkt se om jag kan så om den mot slutet av sommaren. Det känns dock lite som att jag varken riktigt har rätt kunskap eller redskap men tänkte köra på ändå :p

Vi har en vall som vi nu bygger sommarhagar på. Ena hagen kommer ha delar i skugga framåt eftermiddag, men vi har för avsikt att bygga någon form av tak/enklare vindskydd i alla hagar för att hästarna ska få möjlighet till skydd från solen (det är öppet, så de flesta insekter blåser redan bort).

Hur hade ni byggt? Enklare vindskydd med tre väggar? Bara ett tak på stolpar? Det ska helst vara utformat på så sätt att ingen häst kan bli "instängd". Lämplig storlek för max 4 stora hästar eller 5 ponnys (alltså runt 30 kvm).

Ska helst vara så "enkelt/prisvärt" som möjligt. Vi har byggt en rejäl ligghall tidigare, men så avancerad byggnation vill vi inte göra nu. Dessa hagar används enbart sommartid (max maj-september) så vi tänkte inte hårdgöra marken, däremot kan det blåsa mycket så vi kommer gjuta plintar för stolparna och inte nöja oss med jordankare.

Vi har en vall som vi nu bygger sommarhagar på. Ena hagen kommer ha delar i skugga framåt eftermiddag, men vi har för avsikt att bygga någon form av tak/enklare vindskydd i alla hagar för att hästarna ska få möjlighet till skydd från solen (det är öppet, så de flesta insekter blåser redan bort).

Hur hade ni byggt? Enklare vindskydd med tre väggar? Bara ett tak på stolpar? Det ska helst vara utformat på så sätt att ingen häst kan bli "instängd". Lämplig storlek för max 4 stora hästar eller 5 ponnys (alltså runt 30 kvm).

Ska helst vara så "enkelt/prisvärt" som möjligt. Vi har byggt en rejäl ligghall tidigare, men så avancerad byggnation vill vi inte göra nu. Dessa hagar används enbart sommartid (max maj-september) så vi tänkte inte hårdgöra marken, däremot kan det blåsa mycket så vi kommer gjuta plintar för stolparna och inte nöja oss med jordankare.
Tak på stolpar utan väggar ger rätt dåligt skydd, det ger kanske inte ens skugga när solen står lite lägre. Inte värt investeringen tycker jag.

Tre väggar och tak, ger dessutom fördelen att hästar inte måste stå "inne" i skyddet, utan de kan stå "utanför" (längs väggarna) om det skulle passa bättre avseende sådant vindriktining eller var solen står.

Fundera om det går att bygga något kreativt och det skulle vara funktionellt t.ex. ett kryss av väggar med tak över, så kan hästarna välja vilken del av krysset som funkar bäst.

Har du funderat över en rundbågehall? Smidigt att kunna flytta runt så det inte blir för nedtrampat om du inte ska hårdgöra marken.

Tak på stolpar utan väggar ger rätt dåligt skydd, det ger kanske inte ens skugga när solen står lite lägre. Inte värt investeringen tycker jag.

Tre väggar och tak, ger dessutom fördelen att hästar inte måste stå "inne" i skyddet, utan de kan stå "utanför" (längs väggarna) om det skulle passa bättre avseende sådant vindriktining eller var solen står.
Blir helt klart bygge av enklare vindskydd med tre väggar och tak. Bra att bolla tankar med andra :)

Har du funderat över en rundbågehall? Smidigt att kunna flytta runt så det inte blir för nedtrampat om du inte ska hårdgöra marken.
Absolut. Hade gärna köpt ett gäng rundbågehallar men utifrån de jag tittat på skulle det bli mycket billigare att bygga något eget. Den ligghall vi byggt tidigare på 5x10 meter med 3,5 meter i takhöjd kostade mindre att bygga inkl. dränering, grus och betong än de rundbågehallar jag hittat på marknaden. Sen att den egna arbetsinsatsen är mycket större är en annan sak 😅

Men i och med att dessa vindskydd enbart ska användas under sommarhalvåret och marken är väldränerad finns inte riktigt behovet av att kunna flytta runt. Och skulle behovet uppstå hårdgör vi nog hellre. Har inga maskiner alls så att flytta en rundbågehall skulle bli ett jätteprojekt. 😩 Men bygga kan vi 🤣

Jag har fått lite grus 😁 Fick bli på min favoritfodringsplats i hagen. Ska bli kul att se hur det funkar. Blir nog en hel del annat underlag också fixat nu i vår, efter år av väntan 😅 Mina skattepengar ska gå rätt ner i grushögen med mer grus till ställen som stallägaren inte fixar för torrare foderplatser ute i hagarna hela vintern på sikt förhoppningsvis 🥳

Jag har fått lite grus 😁 Fick bli på min favoritfodringsplats i hagen. Ska bli kul att se hur det funkar. Blir nog en hel del annat underlag också fixat nu i vår, efter år av väntan 😅 Mina skattepengar ska gå rätt ner i grushögen med mer grus till ställen som stallägaren inte fixar för torrare foderplatser ute i hagarna hela vintern på sikt förhoppningsvis 🥳
Åh så skönt! Man kan aldrig ha för mycket grus :love:🤣
Får man vara lite nördig och fråga vilken dimension du kör på?

En vacker dag ska jag få tummen ur och skrapa + grusa framför ligghallen. Vi har grus hemma det är bara att jag inte kommit mig för att åtgärda geggan ännu…

Åh så skönt! Man kan aldrig ha för mycket grus :love:🤣
Får man vara lite nördig och fråga vilken dimension du kör på?

Jag vill testa 0-14 eller 0-16 (beroende på vad som finns) direkt på marken ute i hagarna! Flest har tipsat om den dimensionen om man inte lägger bärlager under och vill kunna mocka utan att få med allt för mycket större sten. Det jag fick nu ska vara typ den dimensionen (en hög som låg på gården och har heller inte tillgång till någon typ av padda).

1000017535.webp

För enkelhetens skull har jag önskat den dimensionen runt stallet också där stallägaren ska utöka dräneringen lite och kanske fixa mer/nytt bärlager under (största delen är bärlagret bra men snart bara det kvar efter minst 12 år av inget nytt pålagt). Då kan jag ju bara beställa någon lastbil till av samma liksom. Men vi får se vad det faktiskt blir 😅 Jag är glad bara något blir fixat i nuläget efter förra årets fruktansvärda vinter där grannbondens dränering pajade och min häst hade en energisk kompis vars matte var för sjuk för att hjälpa till att mocka. Min kropp är paj sedan dess så glad denna vinter var ovanligt torr här, dräneringen igång och att min häst nu visserligen har en kompis jag har fullt ansvar över men hon är storlek B-ponny. Otroligt mycket mer lättskött!

Jag har fått ett stort sug efter att mocka hage. Kanske lite udda men ett vårtecken!

Har också börjat drömma om en liten kärra till trädgårdstraktorn... Har en mindre hage där jag tänkte öppna upp så fort det torkar upp så tänkte mocka den.

En vacker dag ska jag få tummen ur och skrapa + grusa framför ligghallen. Vi har grus hemma det är bara att jag inte kommit mig för att åtgärda geggan ännu…

Jag blir verkligen galen på gegga 😅 Vill egentligen hålla hagarna mockade hela året men är så otroligt tung när det är blött. Min häst hatar lera och jag vill verkligen att han ska vilja röra sig mera samt hovarna stå torrt så mycket som möjligt. Ska bli så skönt om det kan vara torrt runt stallet (har lösdrift med ligghall i ena delen av stallet) där de vilar och dricker och jag fodrar vid riktigt dåligt väder. Och sedan att de kan gå ut i hagarna till fodret utan att behöva passera några meter lera utanför där det redan är hårtgjort under (men lerigt pga länge sedan underhåll). Väl utanför ytan runt stallet är hagarna alltid gröna och som värst blöta men man märker ju att de drar sig för att passera leran varje gång.

Jag har fått ett stort sug efter att mocka hage. Kanske lite udda men ett vårtecken!

Har också börjat drömma om en liten kärra till trädgårdstraktorn... Har en mindre hage där jag tänkte öppna upp så fort det torkar upp så tänkte mocka den.

Jag började igår 😍 Istället för att plocka bort julpyntet som blivit totalt åsidosatt hemma, klart vårtecken 😅 Scillorna har redan börjat blomma i hagen, men det är en riktigt solig liten plats vid ena hönätet. Älskar att mocka hage, tyvärr hatar min kropp det numera. Nåja!

Jag har också lite den där “dags att vårstäda vinterhagen”-känslan. Brukar göra ett ryck när det är tillräckligt torrt ute. Hoppas på att det kommer bli ganska snabbt avklarat i år då jag bara haft två hästar hemma i vinter och ganska mycket på stall, inte som i fjol när det var fyra stycken på lösdrift ett tag… Märks stor skillnad i skitmängd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 639
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 633
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 488
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 496
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer