Vi med egen gård/stall

Hur tog han det nu?
Jag som inte alls förstår vitsen med att ha en golfgreen till gräsmatta hade ju inte brytt mig något nämnvärt. Framförallt inte eftersom någon åtgärdat alla hål.

Vi har inte ens en golfgreen men vi har en vanlig hederlig gräsmatta och det ÄR inte särskilt kul med hästhovshål där.

Har haft hästar både på min egen gräsmatta och mina hästar på andras gräsmattor springandes 🙈 och det blir fruktansvärt fula hål bara av en vända med lite fart. Inget barnen kan spela fotboll på utan att bryta benen sas.

Hur tog han det nu?
Jag som inte alls förstår vitsen med att ha en golfgreen till gräsmatta hade ju inte brytt mig något nämnvärt. Framförallt inte eftersom någon åtgärdat alla hål.
Han tog det bra. Sånt händer, resonerade han, och jag tror jag gjorde ett ganska snyggt jobb.

Bifogade filer

• VideoCapture_20230909-185256.webp
    VideoCapture_20230909-185256.webp
    317,3 KB · Visningar: 61
Funderar på att försöka fixa till paddocken här. Ogräset är inte helt under kontroll, men inte så mycket att det stör ridningen, snarare mitt sinne.
Kanterna är gräs som växer ett par dm innanför staketet. Hörnen helt gräs. Staketet består av typ 6 vettiga stolp max, resten ruttna stolp och plaststolp. Tråden vanligt elband.
Jag vill ha en paddock utan ett grässtrå i och trästaket. Så jag kan löslongera utan att riskera att ena madame rymmer. Och hästarna ska springa, inte jag, som det blir nu om jag ska valla runt dem från att beta var 5e steg.

Planen är att ta bort staketet, köra av grässvålen som blivit runt kanter och hörn med traktorn, sen slå dit plank längs kanten runt. Avsluta med round-up.
Nytt staket när vi orkar. Kanske i vår.

Funderar på att försöka fixa till paddocken här. Ogräset är inte helt under kontroll, men inte så mycket att det stör ridningen, snarare mitt sinne.
Kanterna är gräs som växer ett par dm innanför staketet. Hörnen helt gräs. Staketet består av typ 6 vettiga stolp max, resten ruttna stolp och plaststolp. Tråden vanligt elband.
Jag vill ha en paddock utan ett grässtrå i och trästaket. Så jag kan löslongera utan att riskera att ena madame rymmer. Och hästarna ska springa, inte jag, som det blir nu om jag ska valla runt dem från att beta var 5e steg.

Planen är att ta bort staketet, köra av grässvålen som blivit runt kanter och hörn med traktorn, sen slå dit plank längs kanten runt. Avsluta med round-up.
Drömmer också om plankstaket!
Och fattar exakt vad du menar med att behöva valla, samma för mig och (ffa) shettisarna. Jag har bara gräs på min ridbana så rundcorallen med grus var ett stort lyft!
...men ogräset har börjat smyga in i kanterna där med trots både sarg och markduk :meh:

Jag har samma problem.

Matta och kanter men det hjälper inte. Har testat medel men det fungerar inte och grannen har kommit med sin ogräsklippare något år och mannen grävt bort. Det är ett himla jobb eftersom vi dessutom har en bana på 35x70.
Vi har ogräs snarare än gräs men det hjälper inte. Hästarna stannar och äter det också och en så stor bana måste man ju vara fyra stycken då.......

Jag har samma problem.

Matta och kanter men det hjälper inte. Har testat medel men det fungerar inte och grannen har kommit med sin ogräsklippare något år och mannen grävt bort. Det är ett himla jobb eftersom vi dessutom har en bana på 35x70.
Vi har ogräs snarare än gräs men det hjälper inte. Hästarna stannar och äter det också och en så stor bana måste man ju vara fyra stycken då.......

Men jag ser ju så många andra fina banor… tröttsamt.

Du kanske behöver sladda den oftare?
Tänker att gräset inte hinner få fäste om banan både används frekvent och sladdas frekvent. Många fina banor sladdas nog varje dag.
Det där stämmer nog, men hur gör folk i hörnen? Det är där jag har problem med min corall, liksom längst ut dit harven inte når..

Tänker att gräset inte hinner få fäste om banan både används frekvent och sladdas frekvent. Många fina banor sladdas nog varje dag.

Ja det gör nog sitt. Används frekvent gör den inte såhär års. Blir mer den mörka perioden av året. Men harva oftare skulle nog göra gott.

Hur många hästar har ni som har egen gård? Jag har tidigare haft inackorderingar men är nu själv, har två stycken hästar. Jag har nu börjat noja för vad jag gör om jag måste ta bort en häst akut tex, då blir ju en själv tills jag fixat ny häst. Har inga grannar med hästar. Funderar lite på en sällskapsshettis, men just nu finns varken ekonomi eller tid för tre hästar. Nyfiken på hur ni andra tänker och gör.

Hur många hästar har ni som har egen gård? Jag har tidigare haft inackorderingar men är nu själv, har två stycken hästar. Jag har nu börjat noja för vad jag gör om jag måste ta bort en häst akut tex, då blir ju en själv tills jag fixat ny häst. Har inga grannar med hästar. Funderar lite på en sällskapsshettis, men just nu finns varken ekonomi eller tid för tre hästar. Nyfiken på hur ni andra tänker och gör.
Jag har tre. Två shettisar och en stor.
Har lånat ut en av mina små två gånger (till olika personer) som plötsligt fått ensamma hästar.
Det blev tre av en slump men jag är väldigt nöjd med det. Tre är en flock.

Vi har fyra. Men en är dotterns ponny. Fördelen är att vi kan ta ut två och göra saker tillsammans utan att någon blir ensam.

Men rent ekonomiskt är det vansinne. Alldeles för dyrt, egentligen.

Det där stämmer nog, men hur gör folk i hörnen? Det är där jag har problem med min corall, liksom längst ut dit harven inte når..
Sen jag bytte harv så är det skillnad mot hörnen. Den har sådana där man kan ta ner som skrapar upp fint ända in till sargen och en bit längre in i hörnen.
Resten måste krattas fortfarande men helt klart skillnad i hur lång tid det tar plus sparar kroppen

Två, har kompisar jag kan åka med hästen till akut om jag står utan, eller låna hem en akut.

Nojjar du eller är du sugen på en tredje 😛? Är dom små kan man ta två... jag hade gärna haft fler men måste hålla i plånboken tills jag jobbar mer igen.

Har tre, två swb (mor och dotter) och en welsh partbred på 153 cm. Skulle vilja dra ner så jag bara har två. Kanske bara behålla partbreden och skaffa en till i den storleken, eller d-ponny som dottern kunde lulla runt på. Sen ÄR det praktiskt med tre också just att man kan ta ut en och det ändå är två kvar i hagen, eller om någon skulle behöva tas bort akut.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2