Vi med egen gård/stall

Jag har fyra.
Jag resonerade likadant, jag ville ha (minst) tre för att kunna ha två kvar hemma om en är iväg på tävling/akut klinikbesök.

Nog för att shettisar är billiga i drift, men det underlättar om hästarna synkar någorlunda i fodermängd också för att undvika att behöva bygga om hagar, osv.
Nja, jag tycker shettis + stor kan vara en bra kombo, eftersom det är så stor storleksskillnad :) jag bygger lätt bort min stora hästs foder exempelvis. Men ja, lite extra pyssel i början av betessäsongen.
Vi har tre, är två som rider. Vi har också haft två och fyra. Vi tränar våra hästar på att kunna vara ensamma, det händer ju rätt ofta att två är iväg samtidigt, i olika kombinationer.
Jag har samma filosofi. Alla mina tre ska kunna vara ensamma.

Spännande!

Vad ska ni göra med fåren? Hur många ska ni ha?

Vad för typ av stängsel behöver ni?

Jag är nyfiken, för vi har funderingar.

Fåren ska växelbeta med hästarna. Vi startar med 4 stycken. Tre tacklamm från i år och en 4 årig tacka. Bagge är väl tanken också, så vi får lamm i vår. Om vi hittar någon i höst. Lammen är väl tanken främst att få för köttets skull, men också för det är väldigt mysigt.

Stängslet blir 3 aluminiumtrådar nertill och 3 vanliga elrep upptill. Så det fungerar till hästarna också.

Hann måla det vita i deras lilla hus. Blev lite fräschare. Taket får va.

IMG_1079.jpeg

Ofta räcker inte bara en liten dörröppning som ventilation, trots att det är en ligghall (vilket jag tror att du menade med lösdrift). Men det är väl lite ot så vi behöver inte diskutera saken, bara lite arbetsskadad då jag jobbar med stallmiljö :)

Det är två dörrar. En på vardera långsida. Den som ska vara stängd har vi tänkt byta, så i den nya vi ska bygga skulle man kunna sätta in ett par ventiler.

Det är två dörrar. En på vardera långsida. Den som ska vara stängd har vi tänkt byta, så i den nya vi ska bygga skulle man kunna sätta in ett par ventiler.
Jag hade lämnat 10 cm upptill och inte gjort dörren tät hela vägen istället, ventiler kommer man inte långt på när det gäller stall :)

Och om ni någon gång vill stänga in djuren i utrymmet behöver ni ser över ventilationen på riktigt :)

Vilken spännande tråd! Jag letar hästgård men är inte lätt att hitta i mitt närområde (bortsett från fritidshus där det behöver dras antingen el eller vatten)

Jag har mestadels haft endast hästar även när jag bodde på gård förr men funderar lite på det här med att ha shettis som sällskap. Har haft en b-ponny korsning en gång i tiden men annars inte så stor erfarenhet kring dessa små liv. Hur gör ni andra smidigast om vår och sommar när bete vankas? Tänker för att undvika fång och gärna förrymda shettisar som är sugen på gräs? :angel: Eller är det en dum tanke när man har en häst som behöver äta mycket?

Vilken spännande tråd! Jag letar hästgård men är inte lätt att hitta i mitt närområde (bortsett från fritidshus där det behöver dras antingen el eller vatten)

Jag har mestadels haft endast hästar även när jag bodde på gård förr men funderar lite på det här med att ha shettis som sällskap. Har haft en b-ponny korsning en gång i tiden men annars inte så stor erfarenhet kring dessa små liv. Hur gör ni andra smidigast om vår och sommar när bete vankas? Tänker för att undvika fång och gärna förrymda shettisar som är sugen på gräs? :angel: Eller är det en dum tanke när man har en häst som behöver äta mycket?
Tror vi pratat om det i tråden innan? :idea:
Jag har iaf två shettisar och en stor. Tycker att storleksskillnaden är till hjälp när det gäller utfodring men visst måste man tänka till vid bete. Jag har tre trådar i mitt staket också.

Tror vi pratat om det i tråden innan? :idea:
Jag har iaf två shettisar och en stor. Tycker att storleksskillnaden är till hjälp när det gäller utfodring men visst måste man tänka till vid bete. Jag har tre trådar i mitt staket också.
Och jag som läst hela tråden :o Skyller på att jag är sjuk :angel:
Minns när jag hade B-ponnyn att jag hade 3-4 trådar men är ju mest meck vår och sommartid såklart när betet kommer.

/nexxa som ska läsa om tråden

Och jag som läst hela tråden :o Skyller på att jag är sjuk :angel:
Minns när jag hade B-ponnyn att jag hade 3-4 trådar men är ju mest meck vår och sommartid såklart när betet kommer.

/nexxa som ska läsa om tråden
Jag har mina på lösdrift och i år pga torkan/värmen avgränsade jag hagen kraftigt i början av sommaren (från 1-2ha till stor rasthage typ). Den stora gick då halvdagar (nätter) i en annan (betes)hage.
Det varierar lite hur jag gör beroende på väder och andra förutsättningar men vänjer in de små långsamt och släpper aldrig på bete innan midsommar.
Peppar peppar ingen fång eller fångkänningar.

Sen är min åsikt ska man skaffa shettis om/för att man tycker om dem. Inte för att de är billiga att ha som sällskap.

Jag har mina på lösdrift och i år pga torkan/värmen avgränsade jag hagen kraftigt i början av sommaren (från 1-2ha till stor rasthage typ). Den stora gick då halvdagar (nätter) i en annan (betes)hage.
Det varierar lite hur jag gör beroende på väder och andra förutsättningar men vänjer in de små långsamt och släpper aldrig på bete innan midsommar.
Peppar peppar ingen fång eller fångkänningar.

Sen är min åsikt ska man skaffa shettis om/för att man tycker om dem. Inte för att de är billiga att ha som sällskap.
Tack för svar! :)
Är så rädd för det här med fång. Har peppar peppar aldrig haft en ponny som fått fång men hade en travare som fick (dock av för hög kortisondos i december månad) och ett fullblod (som inte heller var relaterad till just betet) travaren fick jag ta bort efter knappt 2 månader för det blev så illa.

Håller såklart med att man ska skaffa shettis för att man tycker om dem. Mitt syfte är inte att ha en bara för att det är billigare. Jag ser det snarare som ett ännu större jobb då det finns så mycket att tänka på kring denna härliga ras. Jag har en stelopererad fot som klarar begränsad ridning och har alltid varit lite sugen på att lära mig köra och tänker att en shettis vore perfekt för detta

Tack för svar! :)
Är så rädd för det här med fång. Har peppar peppar aldrig haft en ponny som fått fång men hade en travare som fick (dock av för hög kortisondos i december månad) och ett fullblod (som inte heller var relaterad till just betet) travaren fick jag ta bort efter knappt 2 månader för det blev så illa.

Håller såklart med att man ska skaffa shettis för att man tycker om dem. Mitt syfte är inte att ha en bara för att det är billigare. Jag ser det snarare som ett ännu större jobb då det finns så mycket att tänka på kring denna härliga ras. Jag har en stelopererad fot som klarar begränsad ridning och har alltid varit lite sugen på att lära mig köra och tänker att en shettis vore perfekt för detta
Jag hade mycket fångest första åren. En av mina har haft fång tidigare (innan han flyttade till mig) och jag har mina hagar på gammal åkermark.
Nu har jag lärt känna dem mera och då har den mesta ångesten släppt :)
God dialog med hovslagaren tycker jag också är superviktigt!

En av mina är inkörd och jag tycker också om att köra :)

Okej, jag har en fråga som eventuellt egenligen är dö-enkel men jag och min trötta hjärna får inte riktigt ihop det så jag frågar er :D

Jag är sugen på att någon gång komplettera delar av hagstaketet med trästaket, mest för snygghetsfaktorn men även för att fungera som "extra" stopp. En del i det här är att jag skulle vilja göra en snygg lösning för att kunna använda del av vår gårdsplan som hage vid behov.

Men jag fattar inte hur fasen man bygger ett staket med tvärliggande slanor, för alla sidor jag hittar på nätet handlar bara om hur man bygger fina villastaket med stående plank! :bag:

Bör man sätta plintar? Vilken dimension bör "staketreglarna" ha (och vad kallar man dem i det här fallet?). Dimension på stolpar?

(Anledningen till varför jag tänker trästaket är för att jag har tillgång till en hel del eget virke.)

Tips, egna erfarenheter och allmänna tankar mottages tacksamt :D

Okej, jag har en fråga som eventuellt egenligen är dö-enkel men jag och min trötta hjärna får inte riktigt ihop det så jag frågar er :D

Jag är sugen på att någon gång komplettera delar av hagstaketet med trästaket, mest för snygghetsfaktorn men även för att fungera som "extra" stopp. En del i det här är att jag skulle vilja göra en snygg lösning för att kunna använda del av vår gårdsplan som hage vid behov.

Men jag fattar inte hur fasen man bygger ett staket med tvärliggande slanor, för alla sidor jag hittar på nätet handlar bara om hur man bygger fina villastaket med stående plank! :bag:

Bör man sätta plintar? Vilken dimension bör "staketreglarna" ha (och vad kallar man dem i det här fallet?). Dimension på stolpar?

(Anledningen till varför jag tänker trästaket är för att jag har tillgång till en hel del eget virke.)

När vi byggde corallen satte vi vanliga hagstolp som stolpar och skruvade fast slanerna i dem. Men kanske inte är så man gör, ingen aning :)

Vanliga jag stolp har jag.
Jag har de tunnaste eftersom jag har sånt hemma, men det finns ju grövre varianter.
Skruvar fast med slanor som ser snyggt ut bara 😎 Har mycket eget virke så det får bli vad som passar.
Jag fick tag på tryckat trallgolv tex, som skulle bytas och använde det som staket.
Nån annan gång har det varit brädor som blev över sen vi brädfodrade om huset. Dvs obehandlade.

Tänker att plintar är ju bra för om det ska hålla stadga länge.

9FC11B76-7223-448C-9538-DE6D6C961386.webp

Vi har blivit med katter!

Jag är ingen kattälskare, även om jag gillar alla djur. Med det sagt menar jag att katterna skall ha det bra, men de skall bo i stallet.

Så hit me med alla tips för att de skall trivas!

Nu bor de i en box där det finns leksaker, lådor med hö i botten och filtar, mat, vatten, kattlåda och lite stabil torvbotten.

Tanken är att de skall få gå ut i det fria snart, men att de ska hitta hem till sin box.

Katterna är uppfödda i en lada, så de är vana att vara utomhus, och den ena är lite skygg medan den andra vill bli buren och kliad mest hela tiden.

Några bra förslag från er som är vana vid katter? Vad ska man tänka på?

Ge inte katterna mjölk då de är laktosintoleranta. Det är nog det vanligaste felet stallfolk med utekatter gör.

Annars är det tillgång till värme och varm sovplats, men det kanske finns i sadelkammaren eller stallet?

Vi har blivit med katter!

Jag är ingen kattälskare, även om jag gillar alla djur. Med det sagt menar jag att katterna skall ha det bra, men de skall bo i stallet.

Så hit me med alla tips för att de skall trivas!

Nu bor de i en box där det finns leksaker, lådor med hö i botten och filtar, mat, vatten, kattlåda och lite stabil torvbotten.

Tanken är att de skall få gå ut i det fria snart, men att de ska hitta hem till sin box.

Katterna är uppfödda i en lada, så de är vana att vara utomhus, och den ena är lite skygg medan den andra vill bli buren och kliad mest hela tiden.

Ge inte katterna mjölk då de är laktosintoleranta. Det är nog det vanligaste felet stallfolk med utekatter gör.

Annars är det tillgång till värme och varm sovplats, men det kanske finns i sadelkammaren eller stallet?
Säger samma, de ska ha möjlighet till termisk komfort. Du behöver också kunna ha daglig tillsyn så gör dem vana vid att man äter på en viss tidpunkt. Även den skygga behöver kunna hanteras och ev tas till veterinär :)

Tack, allt detta är uppfyllt, minus sadelkammaren, än så länge.

De kommer att ha möjlighet att gå in i ett uppvärmt garage så snart de rör sig lite mer fritt.

Mjölk kände jag till. Det skulle de aldrig serveras.

Säger samma, de ska ha möjlighet till termisk komfort. Du behöver också kunna ha daglig tillsyn så gör dem vana vid att man äter på en viss tidpunkt. Även den skygga behöver kunna hanteras och ev tas till veterinär :)
Tack!

Den skygga kan klappas och lyftas, men han är reserverad och tycker inte om det.

@prinsessfeminist jag har min skygga hittekatt i sele och flexilina nu som hon ska bekanta sig med att vara utomhus i nytt hem. (Hon är supertam och gosig med mig, men blir lätt skrämd och blir då jätterädd och kan springa iväg) Annars kan man ha gps på dom så man hittar dom i fall det skulle hända något så de försvinner.

Även om det går att klappa/lyfta i trygga omgivnader, så är det inte säkert det går på ett nytt/främmande ställe med en potensielt skrämd katt, kan vara bra att vara berädd på.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 383
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Katthår