Vi med egen gård/stall

Idag är ett hallelujah moment i livet som stallägare, gödselplattan ska tömmas med hjälp av grannbonden. Detta hände senast ganska nära inpå att jag slutat med inackorderingar. Dvs våren 2011. :laugh:

Den är en nedsänkt platta och väldigt rymlig vilket ju är skönt. Sedan körde jag ut (mycket välbränd) gödsel i egna trädgårdsodlingar under flera år. Men det fyller på lite snabbare med tre egna hästar ändå, så nu kommer det kanske behövas vart fjärde femte år ungefär.

Men det är ändå så jag nästan längtar efter att mocka ett tag framöver! Utan att ha någon liten kulle att ta sats inför eller hala plankor att balansera ut på.

Jag har påbörjat projekt vindskydd/ligghall, då jag inser att vintern KAN tänkas komma även i Skåne innan jag hinner få klart stallet och lösdriften. Det går framåt med bygglovsansökan, men såna stora projekt tar ju tid....

Så nu blir det att beställa hem en "färdig" byggsats som ska monteras upp. Var iväg och köpte plintar i dag som jag ska gräva ner som fundament, men insåg när vi lastade in dom på släpet att de är ju så tunga så jag har inte en chans att lyfta dom!?! Ibland minns jag lite för väl varför jag sa att jag aldrig skulle köpa gård ensam..... :idea: 😅 Men det löser sig väl på något vis...

Jag har påbörjat projekt vindskydd/ligghall, då jag inser att vintern KAN tänkas komma även i Skåne innan jag hinner få klart stallet och lösdriften. Det går framåt med bygglovsansökan, men såna stora projekt tar ju tid....

Så nu blir det att beställa hem en "färdig" byggsats som ska monteras upp. Var iväg och köpte plintar i dag som jag ska gräva ner som fundament, men insåg när vi lastade in dom på släpet att de är ju så tunga så jag har inte en chans att lyfta dom!?! Ibland minns jag lite för väl varför jag sa att jag aldrig skulle köpa gård ensam..... :idea: 😅 Men det löser sig väl på något vis...

Bilen kan användas till mycket! :D
Och i värsta fall kan man försöka hitta en närliggande granne/person som är villig att hjälpa till. Du fixar det!

Idag är ett hallelujah moment i livet som stallägare, gödselplattan ska tömmas med hjälp av grannbonden. Detta hände senast ganska nära inpå att jag slutat med inackorderingar. Dvs våren 2011. :laugh:

Den är en nedsänkt platta och väldigt rymlig vilket ju är skönt. Sedan körde jag ut (mycket välbränd) gödsel i egna trädgårdsodlingar under flera år. Men det fyller på lite snabbare med tre egna hästar ändå, så nu kommer det kanske behövas vart fjärde femte år ungefär.

Men det är ändå så jag nästan längtar efter att mocka ett tag framöver! Utan att ha någon liten kulle att ta sats inför eller hala plankor att balansera ut på.
Underbar känsla!

Vi har gödselstad modell mindre, så den måste tömmas åtminstone var sjätte månad.

Men när den är tömd, wohooo! Det är sådan lycka att man knappt vill lägga ut några högar utan att kratta och göra fint varje gång.

Men nu, efter mitt inköp av kompostmask, så är jag nojig över min lilla maskfarm.

Nu kan man inte tömma hur som helst, utan jag fixar och grejar, och kollar att maskarna är i säkerhet.
:cool::love:

Idag kom en äldre man och hämtade gödsel till sin odling, det blev ju en del brunnen gödsel kvar längst in på plattan som bonden inte tog med sig vid tömning. Även om jag sa att det var gratis att bara ta så hade han med sig en spånbal över som jag fick, perfekt till transporten. :up:

Rulla upp elband är trist… men har gjort 200 av 500 meter. Har haft band som mittentråd i en hage men det räcker egentligen med två trådar nu när jag bara har snälla stora hästar. Så har flyttat upp nedre tråden lite och börjat rulla upp bandet. Heja heja. Sen får jag gå och samla isolatorer men det går ganska smidigt med skruvdragare.

Jag var på Erikshjälpen med en kompis idag och hittade en oanvänd Foga vattenkopp till ett bra pris, så den fick följa med hem! Ingen plan var den ska sitta och kanske får den komma upp till våren, men det kändes som meant to be. Vi har ju hinkar och ett kar med, så det blir bara för att ge fler alternativ :)

Bandet upprullat, skönt att bli av med det. Ska använda det till en annan hage i vår men nu får det ligga i skåpet och vänta.

Har köpt lite a-staket (heter kanske inte så längre, men det har många år på nacken nu) från travhästägaren i trakten som slutat med trav.
Vi monterar ner själva det vi vill köpa och det är verkligen smidigt att hantera. Tar tid gör det ju men lätt att hantera.

Tvätta och montera nästa år är tanken. Främst runt ridbanan, 'det är bara att köra ner stolparna med traktorn' säger han, som har gräsmarker. 'Mja, säger vi, som bara har sten överallt' 😅
Det lär bli att gräva ner en i taget sen, men det kommer se snyggt ut, iallafall!
När det är klart..

Just nu ångrar jag att jag köpt gård utan stall.... :crazy: Särskilt iom jag är helt själv med allting....

Håller ju på att sätta upp vindskydd, men trots att jag mätt upp så noggrant jag bara kunnat (enormt mycket svårare när man inte har någon som kan hålla i andra änden av mätbandet) så har flera av plintarna hamnat 5-10 cm fel när jag grävt ner dom, vilket såklart gör så de färdigt kapade väggplanken inte passar.... Så nu blir det att försöka göra hålen större och flytta lite på plintarna, vilket är rätt bökigt när de är för tunga för att lyfta ut ur hålen.... :meh:

Känns som om det kommer gå jättebra när jag ska bygga ett helt stall från scratch sedan.... :angel:

Just nu ångrar jag att jag köpt gård utan stall.... :crazy: Särskilt iom jag är helt själv med allting....

Håller ju på att sätta upp vindskydd, men trots att jag mätt upp så noggrant jag bara kunnat (enormt mycket svårare när man inte har någon som kan hålla i andra änden av mätbandet) så har flera av plintarna hamnat 5-10 cm fel när jag grävt ner dom, vilket såklart gör så de färdigt kapade väggplanken inte passar.... Så nu blir det att försöka göra hålen större och flytta lite på plintarna, vilket är rätt bökigt när de är för tunga för att lyfta ut ur hålen.... :meh:

Känns som om det kommer gå jättebra när jag ska bygga ett helt stall från scratch sedan.... :angel:

Man lär sig mer för varje bygge 😅.

Min första ligghall blev mer trapezoid än rektangel pga felmätning, men det syntes inte i slutändan och störde inte funktionen.

Det tacksamma med att bygga åt djuren är att dom inte bryr sig!

Man kan spänna ett snöre mellan två pinnar så har man hela tiden en rak linje att utgå ifrån

Man kan spänna ett snöre mellan två pinnar så har man hela tiden en rak linje att utgå ifrån

Ja det har jag givetvis gjort, det är avståndet mellan hålen (4 stk på linje) som har blivit lite fel när jag stått och grävt i mörkret... Dvs det stämmer "uppifrån" (har använt mall med rätt avstånd) men i "botten" av hålen har det blivit lite ojämt i sidorna.

@sorbifolia Fördelen du kommer att ha när du fått upp lösdriften och ska bygga stallet är ju dels att du kommer lära dig av allt du bygger, dels att det inte är lika mycket tidspress :)

Ja, egen gård innebär att man alltid har något att göra tror jag, men när man väl har grunden på plats är det väldigt mycket lättare att jobba på lite mer långsiktigt. :)

Heja dig!

Ja, nu har vindskyddet fått väggar och takbjalkar/stomme eller vad det heter, fattas bara plåten på taket... Det går sakta när man är själv, och särskilt när det blir mörkt nästan direkt efter att man är klar på jobbet....

Lyckades övertyga en "gammal flamma" att komma och hjälpa mig lyfta upp de stora bjalkarna till taket iaf, hade inte en chans att göra det själv. Så nu måste jag bara klura ut hur jag får upp plåten, om inte jag hittar någon som kan hjälpa med det. Ska bli SÅ himla skönt när det är klart. 💕

Här har leran kommit sista veckan i samband med allt regnande. Igår tog vi bort strippbetes-staketet och låter hästarna gå på gräs nu. Hoppas hoppas det funkar.

Men det är tungt nu. Mörkt, kallt, blött och smutsigt. Bara 5 månader kvar… :laugh:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar