Utanför Motala.Var bor ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utanför Motala.Var bor ni?
Fått 35 svar nu!!!!Det går trögt att få vårt lilla hus uthyrt. Idag la jag ut det på annons på facebook, så får vi se.
Jag har påbörjat projekt vindskydd/ligghall, då jag inser att vintern KAN tänkas komma även i Skåne innan jag hinner få klart stallet och lösdriften. Det går framåt med bygglovsansökan, men såna stora projekt tar ju tid....
Så nu blir det att beställa hem en "färdig" byggsats som ska monteras upp. Var iväg och köpte plintar i dag som jag ska gräva ner som fundament, men insåg när vi lastade in dom på släpet att de är ju så tunga så jag har inte en chans att lyfta dom!?! Ibland minns jag lite för väl varför jag sa att jag aldrig skulle köpa gård ensam..... Men det löser sig väl på något vis...
Underbar känsla!Idag är ett hallelujah moment i livet som stallägare, gödselplattan ska tömmas med hjälp av grannbonden. Detta hände senast ganska nära inpå att jag slutat med inackorderingar. Dvs våren 2011.
Den är en nedsänkt platta och väldigt rymlig vilket ju är skönt. Sedan körde jag ut (mycket välbränd) gödsel i egna trädgårdsodlingar under flera år. Men det fyller på lite snabbare med tre egna hästar ändå, så nu kommer det kanske behövas vart fjärde femte år ungefär.
Men det är ändå så jag nästan längtar efter att mocka ett tag framöver! Utan att ha någon liten kulle att ta sats inför eller hala plankor att balansera ut på.
Just nu ångrar jag att jag köpt gård utan stall.... Särskilt iom jag är helt själv med allting....
Håller ju på att sätta upp vindskydd, men trots att jag mätt upp så noggrant jag bara kunnat (enormt mycket svårare när man inte har någon som kan hålla i andra änden av mätbandet) så har flera av plintarna hamnat 5-10 cm fel när jag grävt ner dom, vilket såklart gör så de färdigt kapade väggplanken inte passar.... Så nu blir det att försöka göra hålen större och flytta lite på plintarna, vilket är rätt bökigt när de är för tunga för att lyfta ut ur hålen....
Känns som om det kommer gå jättebra när jag ska bygga ett helt stall från scratch sedan....
Man kan spänna ett snöre mellan två pinnar så har man hela tiden en rak linje att utgå ifrånJust nu ångrar jag att jag köpt gård utan stall.... Särskilt iom jag är helt själv med allting....
Håller ju på att sätta upp vindskydd, men trots att jag mätt upp så noggrant jag bara kunnat (enormt mycket svårare när man inte har någon som kan hålla i andra änden av mätbandet) så har flera av plintarna hamnat 5-10 cm fel när jag grävt ner dom, vilket såklart gör så de färdigt kapade väggplanken inte passar.... Så nu blir det att försöka göra hålen större och flytta lite på plintarna, vilket är rätt bökigt när de är för tunga för att lyfta ut ur hålen....
Känns som om det kommer gå jättebra när jag ska bygga ett helt stall från scratch sedan....
Mursnöre kallar min man det, en personlig favorit hos honomMan kan spänna ett snöre mellan två pinnar så har man hela tiden en rak linje att utgå ifrån
Man kan spänna ett snöre mellan två pinnar så har man hela tiden en rak linje att utgå ifrån
Oj förlåt jag missuppfattadeJa det har jag givetvis gjort, det är avståndet mellan hålen (4 stk på linje) som har blivit lite fel när jag stått och grävt i mörkret... Dvs det stämmer "uppifrån" (har använt mall med rätt avstånd) men i "botten" av hålen har det blivit lite ojämt i sidorna.