Vi med egen gård/stall

Vi har också fått lerigt och det ska bara fortsätta regna/snöa :down:
Min häst har stått på box nattetid i drygt en vecka och börjar nu bli svår att hantera. Suck.

I helgen kommer mina föräldrar och vi ska bygga en ny höhäck med tak som inte shettisarna ska kunna äta ur. Jag har fått en inackordering och det känns alldeles för trångt med fyra hästar på en, plus att de stora ska kunna få mera foder :)
Hoppas också hinna stängsla en ny hage, stolpar och isolatorer är typ klart redan så grindar och tråd kvar.

Alltså, jag tycker det är så mysigt med höst och vinter trots regn och lera 😅

Började fodra hösilage för 1 vecka sedan eftersom min häst ska få ny kompis till helgen så de kommer vara lite uppdelade i början. Och vädret börjar också bli lite för tråkigt för att de ska tvingas ut till gräset för att äta tycker jag, hösilage äter de under tak. Tycker det är så mysigt att ta in ny bal, städa undan i lådor och hönät och fylla på. Tycker jag hittat ett bra system för att de alltid ska ha tillgång till fräsch mat.

Och äntligen fått en bra analys av min leverantör på andra skörden och beställt hem för leverans i slutet av november. Efter det ska jag testa nytt strö från HalmEko, deras halmhack. Sk beställa typ en halvpall tänkte jag. Linströet har gått upp massor i pris och blir bara krångligare och krångligare att hämta så pallar inte med dem längre.

Alltså, jag tycker det är så mysigt med höst och vinter trots regn och lera 😅

Började fodra hösilage för 1 vecka sedan eftersom min häst ska få ny kompis till helgen så de kommer vara lite uppdelade i början. Och vädret börjar också bli lite för tråkigt för att de ska tvingas ut till gräset för att äta tycker jag, hösilage äter de under tak. Tycker det är så mysigt att ta in ny bal, städa undan i lådor och hönät och fylla på. Tycker jag hittat ett bra system för att de alltid ska ha tillgång till fräsch mat.

Och äntligen fått en bra analys av min leverantör på andra skörden och beställt hem för leverans i slutet av november. Efter det ska jag testa nytt strö från HalmEko, deras halmhack. Sk beställa typ en halvpall tänkte jag. Linströet har gått upp massor i pris och blir bara krångligare och krångligare att hämta så pallar inte med dem längre.
Såg att linströet höjts, så himla tråkigt! Tycker det är så överlägset och fint... tur jag "bara" har det i ena lösdriften och har behövt lägga in typ en bal i månaden bara.

Har inte läst allt i tråden och orkar inte just nu. Men vi planerar stall och behöver tips på smarta lösningar på det mesta.
Tex smart förvaring i sadelkammaren, täckesupphängning m.m.

Har inte läst allt i tråden och orkar inte just nu. Men vi planerar stall och behöver tips på smarta lösningar på det mesta.
Tex smart förvaring i sadelkammaren, täckesupphängning m.m.
Hur stort?
Kommer det förprövas?
Mitt bästa tips är att bygga brandceller! Det underlättar något enormt när man kan stoppa in varmvattenberedare, luftavfuktare mm i exempelvis sadelkammaren.

Ungefär som här...
Vill bara panikbeställa massa grus men lär väl inte gå att köra in med traktor och lossa där jag vill ha det ändå 🥲

Det har kommit galet stora mängder vatten, och marken är så otroligt mättad nu. Det är väldigt bra för grundvattnet - vi har normala nivåer för första gången på 25 år. Bor ändå på en drumlin = morän och mycket sand. I normalfallet klarar sig min mark rätt bra då vi bor högst upp på kullen, men nu är det som förgjort. Jag investerade i terrängarmering och la in i ligghallen, som har jordgolv, och det håller bra. Där inne är det torrt och mellan ligghall och stall la vi ner terrängarmering förra året. Hästarna har lärt sig att gå där, men för övrigt så vill de inte röra på sig speciellt mycket.

/Lizzie

Det har kommit galet stora mängder vatten, och marken är så otroligt mättad nu. Det är väldigt bra för grundvattnet - vi har normala nivåer för första gången på 25 år. Bor ändå på en drumlin = morän och mycket sand. I normalfallet klarar sig min mark rätt bra då vi bor högst upp på kullen, men nu är det som förgjort. Jag investerade i terrängarmering och la in i ligghallen, som har jordgolv, och det håller bra. Där inne är det torrt och mellan ligghall och stall la vi ner terrängarmering förra året. Hästarna har lärt sig att gå där, men för övrigt så vill de inte röra på sig speciellt mycket.

/Lizzie
Vi får 15 mm idag och 20 mm imorgon.... Det är helt klart för mycket på en gång. Lerjord också :grin:
Jag har också markarmering i ingången till ligghallen men har tyvärr några trängre passager som blir leriga :down:

Minns dock den nästan bottenlösa (30-40-? cm) djupa leran som kunde vara i hagarna hemma när jag var liten :eek:
Sjukt att det var acceptabelt då.

Ungefär som här...
Vill bara panikbeställa massa grus men lär väl inte gå att köra in med traktor och lossa där jag vill ha det ändå 🥲
Tänkt samma jag med. Fyller jag grus nu kommer jag köra sönder marken överallt runt omkring och problemet med lera flyttas bara.

Köpt en pall med stolp. Känner mig rik :angel:

Kommer nog att känna mig aningen mindre rik och lite mera svärande när jag efter lunch ska lasta av pallen från hästtransporten med handkraft. Men när de väl är där de ska förvaras, då kommer jag säkert känna mig rik igen! :D

Och så här ser den ut :) till de stora grabbarna, (förhoppningsvis) för högt för shettisarna.

IMG_20231105_160004.webp

Nu är ligghallen klar! 🥳

Tog drygt två veckor istället för två dagar som jag planerat från början.... men nu tyckte nog mina snälla grannar synd om mig och hästarna, för de erbjöd sig att hjälpa till i helgen så vi fick in grusen och upp taket. 🥰

Ja, det är lite snett och så, men det orkar jag inte bry mig om faktiskt. 😅 Rekommenderar dock inte färdig byggsats på inte helt plan mark.... Blev lite extra svårigheter när man inte kunde anpassa utefter terrängen...

Var även iväg i helgen och köpte ett gäng småbalshalm, så nu finns där halm, hönät, saltsten, ljus (solcellslampa) och vatten där inne till hästarna. 🥰 Och min lilla special-grej; en mobilhållare i fall man vill använda telefonen som extra ljuskälla eller bara ställa undan den medan man håller på och grejar.

20231105_145207.jpg

Just ja - på tal om grus så vägrade entrepenören som skulle köra ut den att göra det nu pga det var för blött i marken (jag hade beställt dom för två veckor sedan, men de drog ut på det så då hann det komma en massa regn....) Men en liten traktor med breda specialdäck för gräs klarade jobbet! Och så är det sandig morän som sluttar neråt hos mig, så blir inte särskilt lerigt (inte än iaf, peppar peppar!)

Vad skönt med ligghallen @sorbifolia !
Min stora och hans nya kompis sover fortfarande inne och fyfan vad spån det går åt :crazy:
Jag har inte haft häst på box regelbundet på många år så lite ovan...

Nu är ligghallen klar! 🥳

Tog drygt två veckor istället för två dagar som jag planerat från början.... men nu tyckte nog mina snälla grannar synd om mig och hästarna, för de erbjöd sig att hjälpa till i helgen så vi fick in grusen och upp taket. 🥰

Ja, det är lite snett och så, men det orkar jag inte bry mig om faktiskt. 😅 Rekommenderar dock inte färdig byggsats på inte helt plan mark.... Blev lite extra svårigheter när man inte kunde anpassa utefter terrängen...

Var även iväg i helgen och köpte ett gäng småbalshalm, så nu finns där halm, hönät, saltsten, ljus (solcellslampa) och vatten där inne till hästarna. 🥰 Och min lilla special-grej; en mobilhållare i fall man vill använda telefonen som extra ljuskälla eller bara ställa undan den medan man håller på och grejar.

Visa bifogad fil 131372

Just ja - på tal om grus så vägrade entrepenören som skulle köra ut den att göra det nu pga det var för blött i marken (jag hade beställt dom för två veckor sedan, men de drog ut på det så då hann det komma en massa regn....) Men en liten traktor med breda specialdäck för gräs klarade jobbet! Och så är det sandig morän som sluttar neråt hos mig, så blir inte särskilt lerigt (inte än iaf, peppar peppar!)
Snyggt! Bra jobbat verkligen.

Nu är ligghallen klar! 🥳

Visa bifogad fil 131372

Åh så fint! Vad duktig du är!!

Nu är ligghallen klar! 🥳

Visa bifogad fil 131372

Vad fint det blev.
Alltså vad olika förutsättningar det är i detta avlånga land. Så här ser det ut hos mig. I helgen vräkte det ned 40 cm snö. Skönt att slippa lera men jobbigt att skotta och gå runt i så mycket tösnö.

Bifogade filer

• 20231101_135927.webp
    20231101_135927.webp
    415 KB · Visningar: 70
Vad fint det blev.
Alltså vad olika förutsättningar det är i detta avlånga land. Så här ser det ut hos mig. I helgen vräkte det ned 40 cm snö. Skönt att slippa lera men jobbigt att skotta och gå runt i så mycket tösnö.

Ååååååh, jag älskar snö!

Igår fixade sambon halvpallar och pallkragar. Det blev tre utfodringsplatser till höt.
Marken är helt mättad här. Går jag i hagen där det inte är lerigt utan bara hårt nedbetat gräs så blir det lerspår efter mig. Med andra ord, där hästarna går blir det väldigt dant.

Funderar på att släppa på dem på mer gräs nu för att inte hela hagen ska bli en leråker. Men det är svårt. Ingen mår dåligt efter en vecka på gräs, men hovarna har varit varma på alla tre.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar